Mari Puri Herrero: "Pinturaren mundua, ezinezkoen mundua da"


2021eko uztailaren 23an
Mari Puri Herrero pintoreari elkarrizketa
Bilboko Arte Ederretako Museoan erakusketa interesgarria azaldu du
Mari Puri Herrero: "Pinturaren mundua, ezinezkoen mundua da"
Bilboko Museoan obra handi, lilurakorra eta deskortzertantea ikusi ondoren, oraindik handingoa eta lilurakorragoa iruditu zaigu Mari Puri Herrero.
Apal apala eta argia, eguneroko arazo sozialaz kezkatua, sensibilitate eta indar handiz azaltzen ditu bere kezka horiek koadroetan, gai obsesibo eta konstanteak errepikatuz, etengabeki ideia berberei jira-birak emanez. Aitortu behar dugu Mari Puri Herreroren obrak harrapatu gaituela, baina bere pinturek baino, beraien atzean susma daitekeen pertsona interesgarriak. Kosmobisio ironikoa duen pertsona da, eta aldi berean, baikorra. fetitxista bitala.
A.– Zure kondroekin batera milaka paper, zati, eta errekorte marrazturik jarri dira erakusgarri Museoko erakusketan. Koadro baten lau alboen artean mugatuta sentitzen duzu zure burua?
M.P.H.–Ez, baina hori da nik gauzak egiteko daukadan modua. Koadro bat pintatzen dudan bakoitzean beti ditut inguruan papertxoak eta horietan ere apunteak egiten ditut. Eta normalean beti nago irudiak egiten, edo zerbait marrazten. Eskolan nengoela luburuetako marjenetan marrazten nuen, eta orduan ere gutxitan hartzen nuen orri oso bat nire irudia egiteko. Poltsikoan daukadan edozein paperetan, edo kutxazain automoatikoko erresguardoetan ere marrazten dut.
A.–Zure papertxo eta "sekretu" guzti horiek erakustea ez da nolabaiteko "strip-tease"a egitea?
M.P.H.–Beharbada bai, baina oso pozik nago hau egiteko aukera eduki dudalako. Pintura eginez gain, niri pintura gustatu egiten zait, eta erakusketa bat ikusten dudanean beti interesatu izan zait obra baten inguruan dagoen mundu guzti hori, normalean ikusten ez dena. Nire kasuan ez da egon asmo exhibisionistarik. Azaldu nahi nuen, nolabait, obra bat ez dela bakarrik koadroa, baizik eta denbora osoan bueltaka dabilen ideia hori, eta papertxo horien bidez azaltzen dut.
A.–Horixe da koadro bat egiteko daukazun metodoa, lehenago paperean egin eta gero koadro handian?
M.P.H.–Ez, hori ere ez da. Nik ez dut honelako metodorik. Batzutan lienzoa egiten dut lehenago, eta gero paperetan zerbait. Izan daiteke gainera olioa egitea, ideia berberakin grabatua edo akuarela, eta urte batzu beranduago tinta txinatarraz.
A.–Horrek esan nahi du gai berbera garai desberdinetan egin dezakezula?
M.P.H.–Bai, eta hori nahiko kuriosoa da. Gai berbera errepikatu daiteke hainbat alditan, eta urte batzutako diferentziaz. Horretan nik uste dut ez dudala eboluzio lineala segitzen, zirkuluak ematen dituen eboluzioa baizik. Beti nabil gai eta teknikekin bueltaka, arranoaren moduan, planeatzen. Eta gainera aldaketak ere ez dira oso handiak. Esaterako, hurakanaren gaia. Urtero, urrian edo, hurakan bat datorrela agertzen da prentsan. Gero agian ezer ez da gertatzen, baina pintatzerakoan niri gaia suertatzen zait.
A.–Eguneroko gertaerek, gertsera sozialek, eraginik badute zare pinturan?
M.P.H.–Jakina, zalantzarik ez dago. Nahiz eta eman ez, hori elikadura espirituala da. Egunero jasotzen ditugun berri horiek hartu eta filtratzen ditugu. Niri gustatzen zait gauzak datozen moduan ez hartzea; ezta refusatzea ere, baina horren inguruan, nire baruari galdera egitea gustatzen zait. Heltzen zaizkigun berriak beti dira alarmistak, eta gero igual gauzak ez dira horrela gertatzen. Baina nik uste dut gauza guztiek beti zergatiren bati erantzuten diotela.
A.–Zure pinturan gai konstante, agian obsesibo batzu, agertzen dira, esaterako bazkalordua eta bazkalondoa, aiztoa, txoria, arrano eta usoa, ura...
M.P.H.–Bai egia da. Batzutan zerbaitekin obsesionatu egiten naiz, ez da obsesio peioratiboa, baina bai kuriositatea probokatzen didana, edo intriga edo interesa. Eta bai, agian gai konstanteena, pintatzen hasi nintzenetik, hori da: jendea mahai baten inguruan, jaten.
Erakusketa agertzen den koadro hori amets baten isladapena da. Ezer ez da gertatzen ametsean, bakarrik hori, jendea jaten. Koadroa egiteko naturaletik apunteak hartu nituen, uste dudalako amets eta errealitatearen artean ez dagoela diferentzia handirik. Eta gero koadroa egiten hasi nintzenean, gauza bat deskubritu nuen, ametsa ez dela, errealitatea baizik, beti mahai baten aurrean gaudela, hau da, gu mahai batetan jarrita bizi garela, edo jaten, edo lanean, kartetan jokatzen, berbetan... Lagun batekin geratzen garenean taberna batetan, beti mahai baten inguruan batzen gara.
Honela ere zera deskubritu nuen, jende batzuri, behin adin batetara helduz gero, mahai baten forma geratzen zaiola, eta kaletik dabilenean, mahaiaren forma susma dakiokeela: lepoa okertuta, gorputza aurrerantz...
A.–Zenolako gauzek bultzatzen zaituzte pintatzera? Nola sortzen zaizkizu kuriositate horiek?
M.P.H.–Interes pertsonala da. Ni ez naiz batere teorikoa, ezertarako ere. Teoriak gauzei korse bat ipintzen die. Hori ere izan daiteke nire kontraesana. Orain gutxi lagun batek esaten zidan niretzat gauzak existitzen ez direla definitzen ez baditudan artean, ez dakit egia den, baina definizioei buruz eritzi bat eman behar badut, nik korseak direna esango nuke. Nik nahiago dut nire papertxoak erabiltzea, gauzei modu natural batez hurbiltzeko. Intuizioa da, gai batetiko gogoa...
A.–Beraz, zure obrari "ismo" etiketa jartzea pentsaezina iruditzen zaizu, edo gorrotogarria, ezta?
M.P.H.–Bai, bai. Hori ez nuke egingo. Fernando Huici-k nire programan egiten duen fronteren azalpena oso egokia iruditzen zait: mugak permeableak direla, eta barnean gordetzen dutena hain zuzen, beraien baieztapen eta ukapenaren nahastetik sortzen da. Batzutan gure artean elkar ulertzeko, gauzei izena ipini behar diegu, eta zentzu honetan definizioez baliatzen gara, baina beti dira oso erlatiboak, bi ahotako ezpatak.
A.–Gauzekiko duzun kuriositate hori teknika eta materiale berriekin ere agertzen zaizula ematen du.
M.P.H.–Bai, materiale berriek asko esaten didate. Pinturaren mundua beti inposibleen mundua iruditu zait, ezinezkoen mundua. Hasteko, gauzak diren moduan, edo izan daitezkeen moduan edo imajinatu nahi ditugun moduan erakusten ditugulako, modu disparatuez edo ez. Eta bestaldetik, gure hizkuntza piktorikoa dago, materialea, edo plastikoa. Hau da, alde batetik gauza inmaterialeenak errepresentatzen ditugu (ideiak, desioak...), eta beste alde batetik, hori egiteko gauza materialenez baliatzen gara (olio, ura, pigmentoak... azken batetan lurra). Beraz mundu ezinezkoen artean mugitzen gara.
Batzutan, olioaz tratatzen ari naizen gai bat, eta ataskatuz gero, akuarelaz egiten dut, eta urak berak beste bide batzutatik eramaten nau. Horrek asko esaten dit. Edo grabatuak ere, aldrebes landu behar delako, eta gainera tinta eta azidoekin... Materia funtsezkoa da.
A.–Koadro batzutana collage-ra egin duzu, erliebea eta hainbat gauza sartuz: saskia, igeltzozko eskua, egunkariak, ikatz zatiak. Guzti horiek azken garaikoak dira?
M.P.H.–Ez, lehen egiten nituen, eta orain, eta beste batzutan tartean ere. Lehen esan dudanez, ez dut eboluzio lineal eta argia segitzen. Gai bat hartzen dut, gero utzi, eta handik urte batzutara berriro hartzen dut gai berbera. Agian, denboraldi luzea hartuta, bai susma liteke eboluzio bat, baina ez dut uste argi esan daitekeenik.
A.–Zure koadro batzuk amaitu gabekoak direlako inpresioa ematen dute.
M.P.H.–Nik uste dut koadro bat inoiz ere ez dela amaitzen. Posturak dituzte, pertsonek bezala. Koadro bat amaitutzat ematea zera da, momentu konkretu batetan postura batez uztea, postura eroso batean. Pertsona batek ere, postura ezerosoz egonez gero, ezin du denbora luzez iraun, jarrera aldatu gabe. Dena den, koadro guztiak segitu nitzake, orain, edo urte batzu barru.
A.–Zein esanahi ematen diozu urari?
M.P.H.–Ez dakit. Azken urte hauetako konstantea da. Asko interesatzen zait, eta ez dakit zergatik. Uholdeek asko inpresionatu ninduten. Izugarrizko-inpresioa utzi zuten nigan. Baina ez dakit zuzenki erlazionaturik dagoen. Gainera, aurretik ere hasia nintzen uraren gaia tratatzen.
Laura MINTEGI
40-41

GaiezKulturaArteaPinturaErakusketak
GaiezKulturaArteaPinturaPintoreakHERRERO1
PertsonaiazHERRERO1
EgileezMINTEGI1Kultura

Azkenak
2024-10-18 | ARGIA
Langile bat hil da Lizarran, biltegi batek eztanda egin ondoren

56 urteko langile bat hil da Lizarran, Agralco (Agrupacion Alcoholera de Bodegas Cooperativas) biltegian lanean ari zela. 10:00ak aldera gertatu da ezbeharra, Lizarran la alcoholera moduan ezagutzen den nekazaritza hondakinen biltegian.


Beldurra espazio komun gisa

Herritarren segurtasunik ezaren kezka gero eta handiagoa da gure auzo eta hirietako elkarrizketetan, batez ere kalean bizirik dirauten Magrebeko gazteek eragindako lapurreten eta gatazken inguruan. Badirudi egoera horiek areagotu egin direla azken hilabeteetan, eta alarma eta... [+]


Puig Antich, Estatuak ez du inoiz barkamena eskatzen

Espainiako Gobernuak dokumentu bat helarazi die Salvador Puig Antichen arrebei, Oroimen Demokratikorako ministro Ángel Víctor Torresen eskutik. Frankismoak anarkista katalanari jarritako heriotza kondenaren “baliogabetasun akta” dela diote. Harrigarria... [+]


Sinwarren hilketaren ondoren, gerrak bere horretan jarraitzen du

Yahya Sinwar Hamaseko burua hil ondoren, Ekialde Erdiko gerrak nola jarraituko duen aurrera mintzagai da hilketaren biharamunean. AEBek, Joe Bidenen ahotik, berehala iragarri dute orain su-etenak bidea libre izan dezakeela. Bide beretik jo dute Mendebaldeko hainbat buruzagik... [+]


2024-10-18 | Ahotsa.info
Azken hiru urteetan altueratik erorita Nafarroan 10 langile hil direla salatu dute

LAB, CGT, Steilas, ESK, EHNE eta Hiru sindikatuek salatu dituzte Nafarroan altueratik erorita hil diren hamar langileen kasuak.


Marcos Maceira, A Mesa pola Normalización Lingüísticaren presidentea
“Oso zaila izango da galiziera leheneratzea PPren hizkuntza politika ez bada zuzentzen”

Galiziako Estatistika Institutuak galizieraren egoeraren inguruko inkestaren azken datuak ezagutarazi ditu. Ezagutza eta erabilerak, biek, egin dute atzera. Galera handiagoa da adin tarte gazteenetan. 5 eta 14 urte artekoen herenak adierazi du galiziera gutxi edo batere ez... [+]


2024-10-18 | Hala Bedi
Makroproiektuen aurkako manifestaziora deitu du Gasteizen Araba Bizirik!-ek, urriaren 26rako

“Araba ez dago salgai” eta “Makroproiekturik ez” lelopean egin dute deialdia. Urriaren 26an elkartuko dira 18:00etan “etekin pribatuak bermatzera” bideratuta dagoen eredu energetikoa eta “instituzioek jokatzen duten papera”... [+]


Zergatik daude Renfeko trenak inoiz baino grafiti gehiagorekin margotuta?

Garraio publikoaren zerbitzuaren gainbeheraren barruan, alde estetiko hutsa bada ere, ohikoa bilakatu da trenak margoturik ikustea eta, behingoagatik bada ere, ez da arrazoi ekonomiko hutsengatik, langileek azaldu dutenez.


2024-10-18 | Urumeako Kronika
‘Hariak’ zinemaldia erresistentzia istorioen lekuko, azaroaren 7tik 17ra Hernanin

Aurtengoa hirugarren edizioa izango da, eta memoriaren gaia hartuko da ardatz, Kulturarteko Plaza Feministan.


2024-10-18 | Uriola.eus
Bazter Fest ospatuko dute Bilbon azaroaren 9an, protagonistak emakumeak diren hip-hop jaialdia

Azaroaren 9an, emakumeak protagonista diren hip-hop jaialdia ospatuko dute, 17:30etatik aurrera. Jaialdiak urtez urte hip-hop eta rap estiloetan ibilbide ezaguna duten emakume artistak bildu izan ditu.


Xamarrek ‘Orhipean, Gure Herria ezagutzen’ liburuaren edizio berria aurkeztu du

Gaur Donostian Orhipean, Gure Herria ezagutzen liburuaren edizio berria aurkeztu dute. Bertan Izan da egilea Xamar eta berarekin batera Antton Luku, Isabel Isazelaia eta Lander Majuelo.


“Beti gainerakoei jartzen diegu oxigeno maskara, eta denbora badago, norberari”

Krisi egoeran idatzitako gogoetak eta lagungarri egin zaizkion tresnak jasotzen ditu Iratxe Etxebarria kazetariaren 7.300 miligramo eszitalopram liburuak.


Eguneraketa berriak daude