Hankamotz gertatu den ikerketa


2021eko uztailaren 23an
Ana Maria Guaschek euskal arteari buruz liburua argitaratu du
Hankamotz gertatu den ikerketa
Bilboko «Gran Via» perpendikularki zeharkatzen du «Marqués del Puerto» kalea. Bertan dago «Windsor» arte galeria edo, gaur egungo izenaz esateko, «Kulturgintza». Marko horretan liburu berri baten aurkezpena izango da, Ana Maria Guasch, jaiotzez kataluniarraren «Arte e ideologia en el Pais Vasco: 1940-1980».
Liburu mardula dugu, ia laurehun orrialdetara iristen dena, argazkiz hornitua, zoritxarrez argazkiok zuri-beltzean badira ere. Zertarako ote kolorerik gabeko argazkiak batez ere pinturari buruz hitz egiten agertzean digun liburu batetan, kontuan hartzen bada bi mila eta berrehun pezeta ordaindu behar dituzula liburuaren truke? Ordua jarri didate egilearekin hitz egiteko eta heltzen den artean gainbegirada luze bat ematen diot liburuari, oharpenak hartu eta hainbat gogoeta buruan gurutzatzen. Kontrasolapako argazkiari begiradatxo bat noiz behinka ea ezagutu egiten dudan. Ezagutu dudanean, ez argazkiari esker ondo igarri duzunez, mahai baten inguruan jezarri eta berbetan hasten gara, lehen puntu legez ARGIA bera hartuta. Nire interlokutoreak ez du aldizkari hau ezagutzen. Ale bat erakusten diot, azkena erakutsi ere. Aleari dagokion zenbakia irakurtzen duenean txarto irakurri duela eman eta galdetu egiten dit. Baietz esaten diot, zenbaki hori aleari dagokiola diotsot: azaldu egiten diot, gaingiroki, aldizkariaren nolakotasun, historia e. a. Beraren begiradak zera diola dirudi, ea nola arraio ote den posible berak ez ezagutzea halako aldizkari bat. Nik, neure aldetik, behin Azurmendiri irakurri niona, hots, herri honen historia idazten ari direnak euskaldunok euskaraz diogunaz ez direla hurrundik ere jakituan eta askori, gainera, bost axola diola (ez diot honekin emakume honen kasuan hala denik, ez baidakit ezer berari buruz)
ARGIA.–Harritu egin nau nolabait, Althusser aipatzen duzula abiapuntu metodologitzat zure liburu honetan, zeren baidirudi gaur egun metodologia marxista ospea galduta dabilena sektore «proge» batzutan. Egidazu berba honetaz.
Ana Maria Guasch. Begira, ni beti arduratu izan nau metodologiak eta liburua nola sortu zen azalduz, agian, konturatu egingo zara, beharbada. Bilbora heltzen (ikusten duzunez ez naiz bérton jaioa, diost parentesis bat eginez) kritikaren arazoa planteatzen diot neure buruari, karrera amaitu berria bait dut, Geografia eta Historia Fakultatean (Bartzelonan) Artearen Historian lizentziatua naiz; bi aukera ditut; edo irakaskuntzara jo edo estilografiara eman. 1976.ean berton, Bilban, Gaceta del Norte delakoan hasten naiz lanean, baina zentsuratu egiten da idatzitakoa; zenbait izen aipatze soila ere debekatuta dago (Ibarrola. Txillida, Oteiza eta baita Miro eta abar). Egin jaiotzen denean enroilatu egiten naiz abentura berrian, Bizkaian arte orrialdeak eramateko eta horrezgain erdiko orrialdeetan ere astero idazten dut. Aldi berean herri irratian kolaboratzen dut. Bi urtetan nabil datuak pilatzen; Madriletik aldizkariek Euskal Herriari buruzko ale bereziak agindu zizkidatelarik, elkarrizketak eta inkextak egin behar ditut eta guzti horrek artista sakonkiago ezagutzera narama; ``trabajo de campo" deritzona egiten dut artxibategiko lan hotza barik. Euskal artistarekin kontakto zuzenean. Kontatu, euspen eta laguntzarik barik ez zatekeen liburura sortu. Bilbo utzi behar dudalarik, karpeta haundi batekin noa besapean, dena datuz eta materialez beteta haina batez ere oroitzapenez beteta, lehen momentutik kongeniatu bait nuen euskal artistekin, beren idiosinkrasiarekin, pentsakerarekin, jokaerarekin, estetikarekin, artearekin, barne elkarrizketa antzeko bat gertatu zen. Sevillan nagoela bi hautapen ditut, dokumentazio hau aprobetsatzea. Jakina, ez du artistei buruzko liburu bat egin ezta obren liburu bat egin ere, ikusten duzunez hor ez dio liburuak «artistak edo arte vasco»; ez dut ezta liburuan datu pilaketa hotza egin, ezta entsaio periodistikorik eta ez Sevillan Unibertsidadean sartzen naizenez «Arte Teoria» arloko irakasle, metodologiaren lan zientifikoa burutu nahi dut. Euskal Artearekin ongien datorren metodologia «soziologikoa» dena ohartzen naiz, ez Hauser-en soziologismoa, oso azalekoa dena bera, metodologia marxistagoa baino. Hortixek sortzen da dokumentazioa eta metodologia bien ezarpenaren arteko bat egitea.
Eskoletan nire ikasleei metodologia ezberdinetaz mintzatzen nintzaien, baina nik esperimentatu egin gura nuen horietako metodoren bat, beraz, liburu honetan metodo «soziologiko-marxista» ezartzen saiatu naiz. Liburuaren izena ere hortik dator, ez kanpoko formak edo itxurak, azalekoak aztertu, zergatiak bilatuz joatea baino, baldintzapenak eta erresorteak bilatu nahi izan ditut eta ideologiaren arazoak eta artearen era bereiztezinez batera gauzatzen zena artista hauengan konturatu nintzen.
Althusser-ek zera dio, «testu bat irakurtzeak, lehenengo eta behin beraren problematika identifikatzea signifikatzen du»; perpausa horrek guztiaren giltzarriaz jabetu arazi zidan, orduantxe ulertu bait nuen euskal artea ulertzea ez dela formalismoa ulertzea, atzean dagoen ideologia baino: euskal artea sorrarazi duen ideologia arakatzeak arduratu nau.
A.–Zer eragin izan dute euskal artistek sustraiak eta arte herritarra lortzeko egin dituzten ahaleginek?
A.M.G.–Euskal artearen historia bere sustraiak bilatu dituen artearena da. Ez da beste zera izan, artista «unibertsala», ez espaziorik ez denborarik ez duena. Geografiak, klimatologiak, ezaugarri etniko eta anbientalek oso tajutu dute euskal gizabanakoaren nortasuna. Nire tesisean kontrajarri egiten diot estetika latinoari Iparretarren estetika, arte baskoak zer ikusirik ere ez daukala Mediterraneoko estetikarekin, deskubritzen duenean, orduantxe, iparraldeko estetikarekin zerikusi handiagoa duela konturatzen denean, orduan hasten da espezifikoki baskoa den arte bat, abstraktuagoa–zentzu zabalean–espiritualagoa; konturatu egiten da, halaber, apurtu egin behar duena nazionalismo folklorikoarekiko lotura (Zubiaurre, Arrue, e.a.), herri jaiak, itsasadarra, baserria e.a. baztertu behar dituela.
66. urterarte euskal artistatzat aipatu gaiak lantzen zituena jotzen zen; ikonografiak determinatzen zuen baskotasuna. Urte hartatik aurrera artistak retxazatu egiten du figurazioa eta hizkera abstrakto bat besarkatzen du, abstrazioa bait da euskal artistak bilatzen duen sustrai horiei hobekien egokitzen zaiena. Astrazioa konstruktibista da, geometrikoa, espazioa bilatzen duena –espazioaren gaia oso garrantzitsua da, Txillida eta Oteizaren obren protagonista nagusia da bera–: garrantzizko beste zerbait ere badago hemen, hots, azkenean Oteizaren ideiak asimilatuak direla, zeren euskal artearen ezaugarria maisu eza izan bait da. Mende hasieran behar bezalako tradizio ezagatik, artistek begirada Madrilera zein Parisera zuzentzen zutelarik –lehiaketa «nazionalak», medailak, e.a.– inpresionismoa, favismoa, Iturrino, Regoyos; edo lehen nazionalismoarekin bat ditugu, Arrue, Zubiaurre, euskal artea egin nahirik, Sabino Aranak arteaz zituen ideia neofastoekin bat.
Nazionalismoaren ideologiari kontrajarrita, mendeko lehen heren honetan ideologia sozialistaz hitzegin behar dugu. Arteta izan zitekeen maisu hori, baina hil egin zen 1940. urtean. Errepresioak gogorki jo zuen gerraostean; pintore domingero urdinek jabetu ziren, medikoak, abokatuak... figurazioa egiten dutenak, oso regionalistak, teknika inpresionistaz, bangoardistena zelakoan edo.
Oteiza datorrenean aldatzen da panorama. Gaur egunerarte bera dugu maisua. Proposatzen duena erabat berria da, hots, historiaurreko artegintzan bilatu behar ditugula euskal artearen iturriak.
A.–Historiaurrera jotzea, beste inon ere gertatu izan da?
A.M.G.–Ez, ez dut halakorik beste inon gertatu denik uste.
A.–Euskal artistek sustraiak bilatzen ahaleginak egin dituzte. Arteak berak, hots, obrek, ze eragin izan dute gizartean?
A.M.G.–Ibarrola saiatu zen, bera batez ere, erakusketa, eskola eta obraren bidez artea herriratzen, artea kontzientziatzio tresnatzat erabiltzen, obra merkeagoak, konprometituagoak eta hurbilagoak eginez. Hala ere, artea ezin da ezein puntutan geldi geratu, bere hizkera du arteak eta hizkera horrek bilakatu beharra du. Gaurko artistek ez dabiltzala arazo horietaz hain kezkati. Dena dena, Euskal Herrian, ez da sekula ere «L'art pour l'art» delakorik egin, sekula ere ez. Berandu heldu bazen ere, heldu, heldu egin zen «avanguardia» bertora ere. Abangoardiak, euskal artearen arnasa, ezaugarria, berea egin du. Euskal arteak badu bere nortasuna, besteekiko bestelakoa egiten duen zerbait.
Elkarrizketa amaitutakoan liburuaren aurkezpena jendearentzat. Aretoan Arte ederren eskolako zenbait ikasle eta irakasle, pintore eta artista ezagunak... giro berezia. Elitista. Berriro ere galdera, berak liburuaren azalean dioen bezala askotan joana dela Nafarroara hango artistek baskotzat dutelako beren burua, baina halaz eta guziz ere Pais Vasco delako komunitate hiruprobintzialera zuzendu duela bere azterketa.
E. Jimenez
32-33


GaiezKulturaArteaArgitalpena
GaiezKulturaArgitalgintArgitalpenaLiburuakBesteak
PertsonaiazGUASCH1
EgileezJIMENEZ3Kultura

Azkenak
2024-10-09 | Leire Ibar
Erretiro adina aurreratzeko lanuzteak deitu dituzte garraio sektorean

Sektoreko gidarien "egoera prekarioa" salatu eta lan baldintzak hobetzeko premia azpimarratzeko egin dituzte deialdiak CCOO eta UGT sindikatuek. Hiru sindikatuak eskaerak "oso motz" geratu direla kritikatu du. Hego Euskal Herrian 50.000 langile inguru daude... [+]


Leihotikan, Goazen! eta Ibil Bedik piztuko dute Zangozako Nafarroa Oinez

Bi eguneko egitarau oparoa osatu du Zangozako ikastolak urriaren 19rako eta 20rako: 3,5 kilometroko ibilbidea, hiru gune eta hamaika ekitaldi Nafarroako ikastolen festa handirako.


Mugikorrak ez, baina Chromebookak bai?

“Pantaila aurrean denbora gutxiago igarotzeko esaten diegu gazteei, eta aldi berean ikastetxean derrigortzen ditugu gailu digitaletara konektatzera”. Eskoletako digitalizazio prozesuei frenoa jartzeko eta teknologiak (ez bakarrik hezkuntzan) gure gain duen kontrolaz... [+]


2024-10-09 | Sustatu
Nola erabili Telegramen euskararako itzulpen automatikoa

Duela aste batzuetatik aktibatuta dago Telegramen euskararako itzulpen automatikoa (bertsio mugikorrean, bederen). Hau da, ingelesezko edo beste edozein erdaratan jasotako mezu batean, klik batekin, euskarazko itzulpena irakur dezakezu.


2024-10-08 | Julene Flamarique
Euskararen “larrialdi egoerari” aurre egiteko mobilizazioa deitu du EHEk Durangon

Euskal Herrian Euskarazek manifestazio nazionala deitu du abenduaren 7an. "Hizkuntza larrialdiaren aurrean Euskararen Errepublika eraikitzea beharrezkoa" dela aldarrikatu du mugimendu euskaltzaleak. Mundu mailako eskuin muturraren hazkundeari “euskaratik eta... [+]


‘Irati’ pelikula EiTBren Primeran plataformara heldu da

Euskarazko film batek inoiz zineman izan duen ikusle kopururik handiena du Irati filmak: 160.000 pertsona.


2024-10-08 | ARGIA
Trenbidea blokatu zuten bakegile auziperatuek akordioa erdietsi dute

2022ko uztailean egin zuten blokeo eguna, euskal presoen egoerari "aterabidea ematea" eskatzeko. Bederatzi pertsona auzipetu zituzten.


2024-10-08 | Leire Ibar
Urriaren 21ean mobilizatzera deitu du Gernika-Palestina plataformak

Euskal Herriko herri guztietan elkartasun ekitaldiak antolatzeko eskatu du mugimenduak. Goizean, sindikatuen eta hezkuntza komunitatearen manifestazioak izango dira, eta arratsaldean herri guztietako udaletxeen aurrean elkarretaratzeak egitera deitu dute. 

 


Dislexia, sarritan antzematen ez den zailtasuna eta eskola-porrota eragin dezakeena

Irakurtzen eta idazten ikasteko prozesuan traba handia da dislexia, eta hainbat ikerketaren arabera hamar haurretik batek sufritzen du, baina maiz ez da detektatzen, eta ondorioak ditu frustrazioan, autoestimuan eta ikas-ibilbidean. “Tuntuna eta despistatua nintzela uste... [+]


Airbnb eta Bookingek ostatua eskaintzen dute palestinarrei kendutako lurretan
Ehunka etxe, hotel edo apartamentu dituzte Israelek Palestinan okupatutako lurretan. Nazio Batuen Erakundeari entzungor egiten diote.

2024-10-08 | ARGIA
‘Nafarroako Intxaurra’ kalitate-marka sortu dute

'Nafarroako Intxaurra' marka kolektibo berriak Lizarraldeako, Erdialdeko eta Goi Erriberako zortzi ekoizle biltzen ditu. Kanpaina honetan 200 bat tona intxaur merkaturatuko dituzte, Nafarroan ekoizten den intxaur kopuruaren %46 inguru.


2024-10-08 | Mikel Aramendi
Norenak ote dira munduaren akabuko uharteak?

Gurutzegramen zaletuek –eta beste inork gutxik– ezagutu ohi dute Txagos uhartediaren izena. Irla haietan handiena, Diego Garcia, aipatzen bada, gehixeago izango ginateke aditzera dugunak: ospea –ez batere gozoa– lortu du bertan dagoen base militar... [+]


2024-10-08 | Leire Ibar
Hil egin da Funesko lan-istripuan larriki zauritutako gaztea

Lan-istripu larria izan zen igandean Funesen (Nafarroa),  Elaborados Naturales de la Ribera del Ebro elikagai-enpresan. 29 urteko gizona gauean bertan erietxean hil zela jakinarazi zuen Foruzaingoak.

 


2024-10-08 | ARGIA
Hego Euskal Herriko bizilagunek etxe turistikoak debekatzeko aukera izango dute, 3/5eko gehiengoz

Espainiako Auzitegi Gorenak ebatzi duenez, bizilagunen komunitateek eraikin edo urbanizazio batean etxe turistiko gehiago jartzea debekatzeko ahalmena izango dute, betiere bostetik hiruko gehiengoa lortuz gero. Modu horretan, atzera bota ditu Espainiako Estatuan etxe turistikoen... [+]


Eguneraketa berriak daude