Urtero, Gabonak hurbiltzean, mendebaldeko filosofiaren bitxikeria bat etortzen zait burura. Sokratesek merkatuaren erdian esan ohi zuen pozarren: “Zenbat gauza ez ditudan behar!”. Hain gustuko dudan anekdota hau aipatzen dudanean, imajinatzen dut filosofoa, irribarretsu, 360 graduko bira eginez merkataritza-zentro batean, Google Maps-en leku jakin bat Street view ikuspegitik ikusteko aukera ematen digun kamera balitz bezala. Dudarik gabe, k.a. V. mendean errazagoa zatekeen kontsumo konpultsiboan ez erortzea, baina balorazio honek ez dio garrantzirik kentzen ideia sokratikoari; are gutxiago, filosofoak balio-taula tradizionala irauli zuela jakinda: dirua, ohoreak, fama eta ospea baztertuta, jakinduria eta autoezagutza azpimarratu baitzituen.
Izan ere, benetan merezi du pare bat minutu eskaintzea atenastarrak esandakoaren muinari. Egin zerrenda mental bat benetan behar ez dituzun gauzekin. Galdetu zeure buruari zergatik erosi dituzun, zertarako, zerk eraginda. Laura Sam olerkariak Algoritmo izeneko abestian bere buruari diotsonez, “Nahi dut nahi dudana baino gehiago”, eta galdera honekin interpelatzen gaitu: “Ez duzu ikusten txotxongiloak garela esku ikusezinetan?”. Eta beste hau gehitzen du Laurak: “Modak eta joerak. Substantzia bilatzen dut, baina algoritmoa dator bere magiarekin. Bere magiarekin kontsumitzen nau”.
"Ez dugu sustatu nahi, behin eta berriz modelo horretan erortzen bagara ere. Baina, non dago kontsumismo suntsitzailearen eta arduratsuaren arteko muga?"
Ez dakit zuei, baina, niri, asko kostatzen zait neure printzipio guztiak aldi berean errespetatzea. Kontsumitzailea eta planetako hiritar fisikoa zein digitala naizen aldetik, motxila handia eta jasanezina sentitzen dut neure bizkarrean, disonantzia kognitiboez betea. Alde batetik, garai honek garrantzi ukaezina du merkataritza txikiarentzat, nik hala deritzot, eta sentsazioa daukat denda txikien biziraupena suspertu behar dugula herritarrok. Zero kilometroko erosketak egiteko gonbit egiten digute bono-denda, merkatu txiki, zozketa eta beste hainbat ekimenen bitartez. Dendari horiek aurpegia dute, eta ezagutzen ditugu, haien izenak ere bai, eta badakigu zenbat denbora eta ahalegin inbertitzen duten. Izan ere, ezin dugu imajinatu gure bizilekua komertzio txiki horiek gabe. Herria basamortu bilakatuko litzateke. Bestalde, kontsumo-gizarteak ingurumenean duen inpaktua itzela da. Bistan da kontsumitzeko modu hori jasangaitza dena, eta ez dugu sustatu nahi, behin eta berriz modelo horretan erortzen bagara ere. Baina, non dago kontsumismo suntsitzailearen eta arduratsuaren arteko muga?
Lehen, Hans Jonasek sortutako agindu etiko-ra jotzen nuen galdera horri erantzuteko, gida moral gisa, erantzukizunaren inperatibo-ra, hain zuzen: “Jokatu ezazu halako moldez non zeure ekintzaren ondorioak bateragarriak izan daitezen etorkizunean benetako giza bizitzaren iraupenarekin lurraren gainean”. Asko gustatzen zitzaidan, datozen belaunaldiei erreparatu, eta gure indibidualismotik haragoko errealitate bati heltzen diolako. Orain, aldiz, oso sinplista iruditzen zait, ez baititu gainerako espezieak edo ekosistemak kontuan hartzen, giza bizitza soilik, Antropozenoa deritzon garaiaren erdigunea, alegia. Egun, askoz zailagoa den ariketa batean, Aldo Leopoldek zioenari begira, hobe deritzot “Pentsa ezazu mendi batek bezala” lelopean jarduteari, lurralde batean bizi den bizitza osoa aintzat hartzeko: auzoko dendaria bai, baina etxe ondoko ibaian bizi diren arrainak ere bai. Herriko fruta-dendan erosi, bai, baina plastikozko poltsarik gabe.
Hala eta guztiz ere, beti sentitzen dut zerbait gaizki dagoela, zerbait falta dela, zerbait hobetu daitekeela. Galdera berak egiten du hegan behin eta berriz, drone obsesibo batek bezala, nire pentsamenduen gainetik. Nola ekin benetako erosketa “etikoei”? Non dago, gizarte neoliberaletan, Aristotelesen erdiko terminoa kontsumitzeari dagokionez? Existitzen da halakorik edo oximoron hutsa da? Nire ustez, kontzientzia hartuz baino ezin diegu aurre egin arazo hauei. Eta, bide batez, presaka. Hannah Arendtek azaltzen zuenez, itxaropena ez da oso lagungarria, geure desio eta itxaropen guztiak etorkizunean jartzen ditugun heinean, hau da, besteen ekintza eta erabakietan, orain-hemengoak ahazten ditugu, erreakzionatu barik. Argi dago ugariak direla modu kontzientean kontsumitzeko etsaiak: erosteko konpultsioa, hutsune existentzialak asetzeko beharra, publizitate-kanpainak, izatea eta edukitzea identifikatzen dituen zoriontasunari buruzko ideia faltsua, cookie eta algoritmo ikusezinak bezain eraginkorrak. Zerrenda mugagabea da.
Horren aurka, informa zaitez. Irakurri. Entzun. Egon adi zeure herrian eta inguruan behar direnei. Pentsatu. Gelditu. Hausnartu. Asmatu beste modu batzuk. Partekatu. Saretu. Arduratu. Zaindu duzun hori. Maite zure bazterrak. Jokatu ezazu zeurekin jokatu dezaten nahi duzun bezala, aintzat hartuta gizakiak, animaliak, errekak zein planeta osoa. Gauzak, pertsonak, planeta, denda txikiak, merkatariak, herria. Zenbat gauza ez ditudan behar eta, aldi berean, zenbat behar ditudan!
* Naiara Gago filosofia irakaslea da
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Goizean jaiki orduko hasten dira desegokitasunak. Beharbada lotarako erabili duzun lastaira ere ez zen egokiena. Baina, ezin ba idatzi desegoki sentiarazten nauten guztiez. Horregatik, udaberriko ekinozioa –egunaren eta gauaren arteko oreka– dela eta, oraindik ere,... [+]
Ez da gauza berria politikari profesionalak gizarteko arazoak estaltzeko ahaleginetan ibiltzea. Azkenaldian Denis Itxaso -EAEko Etxebizitza sailburua- entzun dugu etxegabetzeei garrantzia kenduz eta aditzera emanez gurean bazterreko fenomenoa direla; eta Begoña Alfaro... [+]
Antropozentrismoaren aldaera traketsena eurozentrismoa izan zen. Europako mendebaldea, geografikoki, Kontinente Euroasiarraren penintsula txiki bat besterik ez da, baina lau mende luzez gertaera demografiko, teknologiko eta ideologiko batzuk zirela medio, bazter horretako... [+]
Badakizuenok badakizue, beste gauza asko bezala, euskararen aldeko borrokan ere politikoek, eragile batzuek eta hedabideek beraien antzezlana saldu nahi digutela, benetakoa balitz bezala.
Lehen urtean pozik jaso nuen, "Euskaraldi" hau. Zer edo zer zen, ezer ez zegoela... [+]
Euskarak, mendez mende, zapalkuntza sistematikoa jasan du, eta oraindik ere borrokan dabil egunerokoan bere leku duina aldarrikatzeko. Hizkuntza baten desagerpena ez da inoiz berez gertatzen; planifikazio politiko eta sozialak eragiten du zuzenean. Euskaldunoi ukatu egin izan... [+]
Oldarraldia ari du EAEko administrazioa euskalduntzeko erabakien aurka, berriz ere, enegarren aldiz. Oraingoan berrikuntza eta guzti, espainiar epaitegiak eta alderdi eta sindikatu antieuskaldunak elkarlanean ari baitira. Ez dira izan akats tekniko-juridikoak zuzentzeko asmoz... [+]
Igande gaua. Umearen gelako atea itxi du, ez guztiz. Ordenagailu aurrean esertzeko momentua atzeratu nahi du. Ordu asko aurretik. Zazpietan jaiki da, eta, bihar ere, astelehena, hala jaikiko da. Pentsatu gabe ekiten badio, lortu dezake gauak pisu existentzialik ez izatea. Akats... [+]
Naomiren etxeko eskailerak igotzen ari dela datorkion usainak egiten dio memorian tiro. "Ez da sen ona, memoriaren eta emozioaren arteko lotura da. Baldintzapen klasikoa", pentsatzen du Peterrek bere golkorako Intermezzo-n, Sally Rooney irlandarraren azken eleberrian... [+]
Joan den urte hondarrean atera da L'affaire Ange Soleil, le dépeceur d'Aubervilliers (Ange Soleil afera, Aubervilliers-ko puskatzailea) eleberria, Christelle Lozère-k idatzia. Lozère da artearen historiako irakasle bakarra Antilletako... [+]
Aspaldi pertsona oso zatar bat ezagutu nuen, urrun izatea komeni den pertsona horietako bat. Bere genero bereko pertsonengana zuzentzeko, gizonezkoengana, “bro” hitza erabili ohi zuen. Edozein zapaltzeko prest zegoen, bere helburuak lortzeko. Garai hartatik hitz... [+]
2020. urteko udaberrian lorategigintzak eta ortugintzak hartutako balioa gogoan, aisialdi aktibitate eta ingurune naturalarekin lotura gisa. Terraza eta etxeko loreontzietan hasitako ekintzak hiriko ortuen nekazaritzan jarraitu du, behin itxialdia bareturik. Historian zehar... [+]
Hurrengo ariketa egin ezazu zure lantokian, euskaltegian edo gimnasioan:
Altxa eskua Minneapoliseko George Floyd nor den dakizuenok.
Altxa eskua Madrilgo Mame Mbaye nor den dakizuenok.
Altxa eskua Barakaldoko X nor den dakizuenok.
Mame Mbaye manteroa duela zazpi urte... [+]
2022ko ekainaren 7an, Directa-k serie luze bateko lehen polizia infiltratuaren kasua argitaratu zuen. Martxoaren 5ean, Belen Hammad fikziozko izena erreta geratu zen, polizia-argotean dioten bezala. Jada hamar dira Directa, El Salto eta El Diario-k azken hiru urteetan argitara... [+]
Horra Libération egunkariak berriki argitaratu duen idazkia:
“Bayonne” bukatu da, Libérationek “Baiona” idatziko du
Hiri baten izenaren erabilpena ohiturazkoa delarik, egunkari batean izen horren erabilpena aldatzea zaila da. Alta, irakurleen... [+]