Txatar-biltzaileak ikusi nituen lehenengo aldia, Buenos Airesen izan zen. Honezkero, pasa dira urte batzuk, eta oroimenak, seguru asko, lausotu egin dira, baina gogoan dut Buenos Airesen kaleetan ilunabarrarekin batera txatar-biltzaileak ere sartzen zirela. Buenos Aireseko pobrezia-poltsa erraldoi hark inpresio handia egin zidala. Hiria iluntzen zutenak familia osoak ziren, umeak, gizonak, emakumeak... Gauetan, Argentinako txiroek hiria hartzen zuten, ilunpeen bihotza modernoa osatuz.
Egun argia zen Bartzelonan lehen txatar-biltzailea ikusi nuenean. Gizon beltz bat zen. Metalezko karro bat zeraman eta barruan metalezko gauza ezberdinak zeuzkan. Gero gehiago etorri, eta nire kaleetan txatar-biltzaileak ikusten ohitu nintzen. Guztiak gizon beltzak ziren, eta bakarrik zeuden. Nire Bartzelonako etxea Poble Nou auzoaren ondoan dago eta, garai hartan, Poble Nouek bere iragan industrialaren poligonoak kontserbatzen zituen. Hara joaten ziren txatar-biltzaileak, bere metalezko gauzak saltzera. Luzea izango zen, akaso, bidea, baina nik nondik zetozen ez nuen inoiz jakin.
Gasteizen ere txatar-biltzaileak daude, behin baino gehiagotan ikusi ditut. Adibidez, gure auzotik bat ibiltzen da. Bakarrik dago, eta beltza da. Burua galdu du
Gasteizen ere txatar-biltzaileak daude, behin baino gehiagotan ikusi ditut. Adibidez, gure auzotik bat ibiltzen da. Bakarrik dago, eta beltza da. Burua galdu du. Karroan ez darama gauza handirik. Oihuka ibiltzen da kaletik. Zurekin hitz egitera hurbiltzen da, batzuetan, baina ez du zentzua daukanik ezer esaten. Duela aste batzuk, adibidez, gazte harroputz batzuekin ikusi nuen: berak, beti bezala, garrasika hitz egiten zien; besteak, erdi irribarrez, erdi deseroso, begira zeuzkan. "Gaizki bukatuko du" pentsatu nuen. Pasa den egunean, nire etxe parean zebilen, karroari bultzaka. Beti bezala, zerbait ari zen esaten. Ez zegoen triste, egiaztapen moduko bat egiten ari zen, besterik ez. Nekez ulertu nuen bere gaztelania traketsa: "Hemen ez du inork banbareraz hitz egiten! Ez dute banbareraz hitz egiten!".
Banbara Afrikako hizkuntza bat da, Banbara herriaren hizkuntza, jakina. Mali estatuan ditu hiztunik gehienak, baina mugak zeharkatzen ditu, eta Burkina Fason, Boli Kostan, edo Gambian ere entzungo duzu. Wikipediaren arabera: "Banbareraren zabaltasunen ondorioz, Afrikako mendebaldeko merkataritzarako beharrezko hizkuntza bihurtu da. Jula hitzak (herrialde askotan banbarerak hartzen duen izena) bamanankanaz "merkataria" esan nahi du".
Banbaratarrek, batez ere, ahozko literatura landu dute. Ahozko tradizio bizia omen dago, batez ere errege-erreginen eta heroien epopeiek osatua. Istorio asko oso zaharrak dira, eta Maliko inperio zaharraren garaietatik omen datoz. Ahozko tradizio hori transmititzeko jeliw figura daukate, juglare moduko batzuk. Kontalarien, kantarien eta historialarien funtzioa betetzen dute. Jeliwena (batzuetan griot izenarekin ikusiko duzue) familia barruan transmititzen den ofizioa da, eta dinastia ospetsu batzuk daude. Gaur egun, hainbat, Mendebaldean, musikari ospetsu bihurtu dira.
Ez da izango, ez da inoiz ezagutuko Salburuako txatar-biltzailearen istorioa kontatuko duen jeliwik. Hemen ez da bizi heroirik, ez errege-erreginik, ezta banbareraz mintzo den inor ere.
Duin bizi ahal izateko prestazio ekonomikoa jasotzen dutenak lupapean ditu, berriro ere, Eusko Jaurlaritzak: postontzia jarri du martxan, herritarrek modu anonimoan “jardun irregularren edozein susmo” jakinarazi dezaten, eta Lanbideko Kontrol Unitatea indartu du,... [+]
Bizitegi elkarteak 2016a geroztik antolatzen duen duen film eta antzerki jaialdia jada abian da Bilbon.
Gasteizko Errotako (Koroatze) auzoan izan diren manifestazio "anonimoek" kolokan jarri dute auzokoen arteko elkarbizitza. Azalera atera dituzte ere hauetan parte hartu duten partidu politiko batzuen eta beste kide batzuen izaera faxista eta arrazista.
Kaleko Afari Solidarioak (KAS) egitasmoko kidea da Ixiar Gonzalez Gurrutxaga. Donostiako Udalak asteazkenean debekatu egin die behar dutenentzako otordu beroak eskaintzen jarraitzea. 18:00etan prentsaurrekoa deitu dute beren erantzunaren berri emateko. "Hiru aukera ditugu:... [+]
Donostiako Kaleko Afari Solidarioak (KAS) taldeak ezin izango ditu otorduak eman ostegunetik aurrera, Egian behintzat. Hala jakinarazi diete udaltzainek asteazken iluntzean, ahoz, antolatzaileei, baimenik ez dutela eta Donostiako Udalaren erabakia dela argudiatuta. Asteazken... [+]
Bizi garen mundu frenetiko zein zorabiagarri honetan, pixkanaka gertatzen diren gizarte-aldaketak batzuetan antzemanezinak, garrantzirik gabekoak edo hutsalak direla iruditzen zaigu. Hala ere, ez da horrela, eta jakitun izan behar dugu tentuz jokatzeko. Horren adibide, azken... [+]
Europako Funts Sozialen ataletik Elikagaien Bankuetara bideratzen zuten urtero dirua eurek bidera zezaten janaria behar gehien duten herritarren artean. Aldaketa iritsi da kudeaketara orain: adin txikikoak dituzten familiei diru-txartelak emanen dizkiete produktuak erosteko. 130... [+]
EAEko haurren %6,4ak eta Nafarroakoen %10,2ak ikusmen pobrezia du. Visión y Vida elkarte espaniarrak egin du estatuko azterketa. Txostenaren arabera, ikusteko arazoak dituzten haurren eragozpen larriena da ez duela minik egiten, eta familiek, baliabide ekonomikorik ez... [+]
Oxfam Intermon-en txostenak ohartarazi du planetak dituen erronka handienei, hala nola krisi klimatikoari, eta pobrezia eta desberdinkeria iraunkorrari aurre egiteko ahalegin globalak mehatxupean daudela. “Boterea ultraaberatsen eta megaenpresen eskuetan pilatzen ari... [+]
Iazko urritik eraiki dituzte hainbat kokaleku jatorri magrebtarreko ia 100 lagunek. Poliziak duela hainbat aste jaso zuen haiek basotik botatzeko agindua.
Donostian, 300 pertsona baino gehiago “pobrezia eta muturreko bazterkeria egoeran” bizi direla salatu dute Kaleko Afari Solidarioak (KAS) eta Hiritarron Harrera Sarea taldeek. “Michelin izarrak dituzten zortzi jatetxe dituen hirian eta Basque Culinary Center... [+]
181 milioi haur inguru bizi dira egoera larrian eta gobernuz kanpoko erakundeak dio hilgarria izan daitekeen desnutrizio-motaren bat jasateko %50 aukera gehiago dutela. Desberdintasunak, gatazkak eta krisi klimatikoa dira arrazoi nagusiak.
Pobreziaren eta gizarte-bazterketaren kontrako Nafarroako sarearen arabera, Nafarroan bizi diren pertsonen %17,2 bazterketa edo pobrezia egoeran dago.
Ipar Euskal Herriko biztanleriaren %12 pobrezian bizi da. Hori dio INSEE Frantziako estatistika institutuak iragan urrian egindako ikerketa batek. Horrek erran nahi du gure lurraldeko 35.000 herritar 1.102 euro azpiko hilabete sariarekin bizi direla.