Europako ontziak Ternua eta Labradorreko kostetara baleak eta bakailua arrantzatzera etortzen hasi zirenean, duela jada bost mende, ba omen zen Atlantiar kostetako badiatan nolabaiteko ohore kode bat. Galeoi edo ontziak leku bat hartu eta izendatzen bazuen, beste inork ezingo zuen ostean berau erabili. Horri tiraka nonbait irakurria dut Kanada ipar ekialderen dagoen probintziako hiriburu honen izena, St Johns, Pasaiako Donibaneko arrantzaleek jarritakoa dela, San Juan izenaren moldaera anglosaxoian. John Cabot kapitain ingelesak ezarri zion izena ofizialki. Eta egia esan, Signal Hill izeneko muinora igotzea besterik ez dago bi badiek antzekotasunik badutela konturatzeko. Lagun ternuarrari ere erakutsi diot Pasaiako badiaren argazkia eta bere harridura begiradak baieztatu dit ustea. Omen dena guztiz izan daitekeela sentitzearen zirrara ederra da benetan.
Hamabi urte pasa dira eta bizitzaren jira-buelten ondorioz, berriz itzuli naiz mapan hain handia ez dirudien irla honetako hiriburua. Gogoan dut Ternuan izan nintzen lehen aldi hartan egun bakarra igaro nuela bertan. Aldatuta topatu dut hiria, mendebaldeko edozein hiritako tankera gehixeagorekin. Hipster itxurako tabernak, osagai organikoekin egindako pastelak saltzen dituzten kafetegi txit politak, bigarren eskuko liburu denda erraldoiak, graffitigilea izandako norbaitek egindako mural moderno bat… Kuriosoa da taberna batean sartu eta garagardo bat hartzen ari zarela, St Johnsen bezala Donostian, Londresen edo Bangkoken berdin egon zintezkeenaren sentsazioa edukitzea.
Hirian zehar gidari izan dudan lagunak kontraesan itzel bezala bizi du hiriaren eta herrialdearen bilakaera. Gero eta globalago, gero eta berdinagoak gara. Lehen bagenuen ternuarrok egiteko beste modu bat, mundua ikusteko beste era bat, mainland-etik isolatuta bizitzeak zekarren izaera berezi bat. Orain? Atsegin dut kafetegi eder batean jesarri eta kafe bero goxo bat hartzea, lehen hori pentsaezina baitzen. Baina horrek, sortzen dit halako ezinegon bat. Gentrifikazioa aipatu eta berak buruarekin baietz, ezagutzen duela berba. Kolonialismo berria, borobildu du berak. Bai, gurean bezala munduko hamaika txokotan ere, kontraesan eta erronka berdinek mugitzen gaituzte.
Kolore biziz margotutako etxeak dira hiriaren ezaugarri nagusia, portura doazen kale aldapatsuetan eraikitako bina pisuko etxeak. Jatorriz marinelen etxeak izandakoak, antzina okre kolorez margotzen zituzten eraikina babesteko egur xaflak, itsaslehoien koipea eta mineraletik ateratako hautsa nahastetik lortzen zutena. Hiriaren ezaugarri ez ezik, jatorrizko ternuarren bereizgarri ere izan omen zen okre kolorea, bertako beothuk herriko kideek azala babesteko pigmentu honekin estaltzen baitzituzten euren gorputzak. Esaten denez, arrazoi horregatik eman zieten ingelesek azal gorri izen eta definizioa Amerikako jatorrizko herritarrei.
Bigarren eskuko liburutegia aipatu dut eta duela hamabi urte ongietorria eman zidan poeta xelebreak bertan jarraitzen duela jakin dut. Denbora tarte luzea igaro nuen orduan gizon harekin berbetan (edo elkar ulertzen saiatzen) eta onartu behar dut, hark esandako zerbaitekin, betirako zeharkatuta gelditu nintzela. Hara, euskalduna! Ederra behar du duela ehunka urte jaio izan bazina, lur hauetatik ibiliko zinela jakitea, ezta? Aipamenak apur bat harritu ninduen, baina emandako zer pentsatua ez zen nolanahikoa izan.
Ez, ni ez nintzen duela bostehun urte St Johns, Ternua edo Labradorreko itsasertzetan ibiliko. Ibiltzez gero, Pasaiako edo Euskal Herriko portuetan ibiliko nintzen, bale olioa saltzeko tratuetan edo bakailaoa areatzetako txaboletan sartzen; hamaika hizkuntza hitz egiten ziren tabernetan sagardoa banatzen edo galeoietan iritsitako bidaiariak porturatzeko bateletan arraunean; itsasontziak mugitzeko gabarretatik tiraka edo espedizio bat finantzatzeko dirua batzen; Ternuarat joango ziren marinelentzako linuzko arropak egiten edo ontzian jangai izango zuten bi egosi aldiko ogia prestatzen; josten eta josten edo beharbada, nire gorputza saltzen. Auskalo!
Eta bi aldiz pentsatzen jarrita, hori ere ez. Izan ere barnealdekoa naiz ni. XVI. mendean Euskal Herria aberastu zuen enpresa erraldoi honetan ere izango nuen akaso lekurik (duela bostehun urte zer izango ginatekeenaren inguruko hipotesiak egitea bere horretan absurdua izan arren), baina beste langintza batzuetan. Jakina da Debagoieneko burdinolatako altzairu ekoizpenaren finantzazioan eta merkaturatzean paper garrantzitsua bete zutela emakumeek. Altzairutan ezagunak dira Ana Ugalde historiagileak topatutako hainbat erreferentzia, hala nola, Arrasateko Francisca de Basterra, Catalina eta Maria de Francia, Mari San Juan de Bedoya edo Ana de Mitarte. Hala ere eta ordukoek egungoen tankera gehiegi izango ez bazuten ere, aukeran, burdingintzan baino hobe ariko nintzateke tabernan, nire herrikide Magdalena de Mendibil edo Catalina de Vergara bezalaxe.
Jose Antonio Azpiazuk “Mujeres Vascas, sumisión y poder” liburuan dioen bezala, XVI. mendeko euskal emakumeen bizitzetan ausentziak dira zehar-lerro nagusia. Pentsa, Ternuarako bidaia ohiko batek bederatzi hilabete iraun zezakeen eta marinelak hamar aldiz egiten bazuen joan-etorria, zenbat denbora emango ote zuten herrian? Garai hartako emakumeek ausentziek markatutako gizarte bat eraiki zutela dio Azpiazuk eta horrek, euskal emakumeak sendoak, ekintzaileak eta izaera indartsukoak bihurtu zituela, erabakiak euren kabuz hartzeko gai zirenak, gizonik gabe ere portuetako ekonomiari eutsi ziotenak.
Garai hartako emakumeen bizitzak ausentziez beteta bazeuden, gure historiaren orriak eta gure iraganaren narratiban emakumeen ausentzia da ardatza. Sentipena daukat azken hamarkadan hona ekarri nauen baleazale eta arrantzaleen historian sakontzen joan garela eta ordura arte zabaldu ez zaizkigun euskal historiaren orri batzuk idazten joan garela. Baina sentsazioa daukat halaber, ariketa hauetan maiz gertatzen den bezala, gizartearen erdiak gutxienez, ikusezin izaten jarraitzen duela. Historia ariketa erreflexibo eta dinamikoa da, agerian dagoena zein ahanzturan gelditutakoa josi eta desjosteko ariketa dialektikoa. Eta behin ausentziak ikusteko betaurrekoak jarrita, ezer ez da berdin ikusten.
Abiapuntu honetatik egin gura dut honaino ekarri nauen Euskal Baleazaleen arrastoen atzetik izeneko espediziorako ekarpena, gaiaren inguruko hitzaldi eta bisitek emango baitiote forma abentura honetako hariari. XVI. mendeko emakumeen bizitzak erdigunean jartzen saiatzea, horixe nire aletxoa. Zazpi egunetan zehar Ternua eta Labradorreko kostak bisitatuko ditugu The Ocean Endeavour izeneko itsasontzian eta datozen asteotan, Titarea eta Orratza izeneko leiho honetan argitaratuko ditut azalpenen laburpenak, bisitatuko ditugunen ingurukoak eta batez ere, itsas bidaia honetan mugiaraziko nauten kontuek sortutakoak. Aingurak altxatzeko ordua da. Ongi etorri izotzaren lurraldera.
Lekeitio eta Ondarroa, 1623ko martxoaren 11. Bi herrietako arrantzale kofradiek hitzarmena sinatu zuten biek batera harrapatutako balea elkarren artean banatzeko.
Euskaldunon iraganean bilatzeko artxiboz artxibo ibilitako ikerlaria zen Selma Huxley Barkham. Euskal Herria eta Kanadako itsas historiaren alorrean lan handia egindakoa. 1973ko uztailean heldu zen Oñatira, artxibo aberatsak erakarrita, eta bertan bizi izan zen 20 urtez,... [+]
Gure herriaren historia eta memoria beste ikuspegi batetik landu eta garatu asmoz, itsasora begira jarri gara azken urteotan euskaldunok, historiografia handietatik haratago, bestelako iragan baten trazuak arakatuz. Berreskuratzen ari garen memoria honetan ordea, kontakizun... [+]
Atacamako basamortuan, zehazki El Medano sakanean, labar-pinturak aurkitu zituzten XX. mende hasieran. Luzaroan aurkikuntza oharkabean pasa zen, baina mendea geroago margolan gehiago aurkitu zituzten: 328 irudi, 74 paneletan banatuta.
Alberto Santanak Euskal Telebistan eskaintzen duen Baskoniako historia bat sail ederrean, duela gutxi, erakutsi zigun euskaldunok ez ginela jatorriz oso itsaso zaleak. Arbasoek ikasi behar izan zuketen olatuen eta galernen artean irauten. XV. gizalditik hona, Islandiarako... [+]
Ez hartu harririk, ez teila zatirik, ez lorerik… ezer! Gure zapatilen arrastoa da zapalduko dugun lurrean utziko dugun bakarra. Ez egin harri pilarik, etorkizuneko arkeologoen lana baldintzatuko duzue eta. Horixe esan zigun Jason Edmundsek ondare kulturalaren zaintzaren... [+]
Bertaratutako euskaldunek Gran Bahia deitu zioten duela mende asko Ternua eta Labrador kasik bateratzen diren Belle Isleko itsasarteari. Arrantzaleek ustezko badia erraldoiaren sarrerako penintsula eta irla-artean ezarri zituzten baleak ehizatu eta euren olioa ateratzeko... [+]
Kanadan dabil Iratxe Andueza. Euskal arrantzaleek XVI. mendean hara eramandako tresnak aztertzen ari da. Euskara-algonkinoa pidgina gertutik ezagutzeko aukera izan du. Orain indigenok nola bizi diren ere badaki, eta ezin egin balorazio onik.
Euskal balezaleen triskantza duela ia laurehun urte jazo zen hilketa ikertzea helburu duen dokumentala da. Txuri eta beltzik gabeko istorio bat, zuria esateko hamaika hitz dituen herrian.
Islandian oraindik geratzen da euskal baleazaleen aztarnarik, baita duela 400 urteko triskantzaren oroimenik ere. Bertako buruzagi baten aginduz hil zituzten hainbat arrantzale euskaldun, eta erreportaje honetan kontatu dizugu gertaturikoa. Argazkion bidez iraganean atzera egin... [+]
1615ean Islandiara balea ehizatzera joandako euskaldunak sarraskitu zituzten bertako buruzagi baten aginduz. Lau mende geroago lurralde horietan barna bidaia egin du ARGIAk. Euskal baleazaleek uharte hartan izandako presentzia garrantzitsua bertatik bertara ezagutzeaz gain,... [+]