Suak berotu gaitzan eta ez erre

Hernaniko akelarrea / Ekainaren 23an / Gudarien Plazan (Hernani) / Herritarrek zuzendu eta antzeztu dute obra. Argazkia: A. Mariezkurrena.

2024ko uztailaren 05an - 12:56
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

Erlijio kristauak sorginen ezagutza, jakinduria eta autogestioa akabatu zituen pentsamendu eta, hortaz, bizimodu zehatz bat inposatuta. Torturatuak, bortxatuak eta erailak izan ziren. Uste erlijioso horiek Europako zoko guztietara eraman nahian, sutan erre zuten praktika paganoak egiten zituen hainbat herritar. Egun dugun egutegia kristaua da eta zein gau hoberik, urteko luzeena, gertatutakoa gogoratu, sinesmen erlijioso kristauari aurre egin, elkartu eta festa egiteko akelarrean.

Urtetan ekitaldi herrikoi eta pagano batek hartu du Hernaniko plaza San Joan gauean. Jaiei hasiera ematen die eta antzerki forma dauka, baina dantza, musika eta kantua ere gehitzen zaizkio, formatu horretako sorkuntzetan izan ohi den moduan. Naturari lotutako elementuek giroan kokatzen dute hasieratik: egurrek, makilek, adarrek, lastoak eta suak, besteak beste; baita pixkanaka agertzen diren sorginek, adarrak dituzten izakiek eta akerrak ere. San Joan gauean suak protagonismo handia du, baina ez da Elizak piztu zuen hori, ez, Euskal Herriko ohitura zahar guztiek bezala, naturaren fedeari eutsi eta udari ongi etorria emateko eguzkia irudikatzen duen elementua baizik. Pena da urteroko ekitaldi tradizionalean pizten dela “benetako” sua, akelarrearen ondoren. Ikusleak su hori espero du, eta kontatzen ari garen proposamen herrikoia anekdota baino ez da izaten.

Ekitaldia lehenengoz proposatu zenean herriko hainbat fededuni mina eman zien arren, gero eta begirada gehiago bereganatu ditu. Aurtengoan 20:00ak baino dezente lehenago hurbildu da jendea lekua hartzera. Euri jasak ez du inor etxean uztea lortu, are gutxiago parte-hartzaileak. 300 bat badira eszenatokian, gehienak gazteak, begira garenon zirrarak puzten. Eszenatokia plaza izanik, borobilean eseri dira gehienak. Zuziak eusten sartu direnek protagonismo handiagoa hartu dute, eta erdialdean dagoen lasto gainean irudi esanguratsua antolatu dute. Haiek izango dira gero Inkisizioak epaituko dituenak eta kontra egingo dietenak, orgia moduko batean festa egiten amaituko dutenak, garaile.

Edozein dramaturgian ezin da gatazka sortuko duen elementurik falta eta hemen Eliza da paper hori betetzen duena. Zuriz eta ondo jantzita datozenak dira traidoreak eta inposatzaileak. Sorginak epaitzera eta erretzera datoz, oldarkor. Ikusleak haien aurka kokatzea "lortzen" dute, ordea. Aurretik bi sorgin agertu dira istorioa kokatzera, haien eguneroko egoera xume bat irudikatuz. Bere erara bizi diren bi pertsona dira, eta sendabelarren gaineko ezagutza dutela agerian geratu da. Inkisidoreek hori desagerrarazi nahi dute, ez baitute inoiz onartuko euren mugen barruan egongo ez litzatekeen bizimodurik; ez sormen- eta egite-jakinduriarik, ez gorputza eta sexualitatea era askeagoan biziko duenik, ezta bere kabuz pentsatu eta agintea ukatuko duenik ere. Inkisidoreak sorginen pentsamendua garatzea galaraztera eta edonolako agintaririk gabe bizitzeko ahalmena ukatzera etorri ziren, eta pena eman dit fokua horretan ipini ez izanak.

Sormen herrikoiek badute kohesio sozialari eta koherentzia kolektiboari eutsi nahi izateko joera, eta hortaz, logika komunari eutsi nahi diona. Dena den, egungo errealitatera ere ekarri dituzte ideia haiek Palestinan gertatzen ari den genozidioa gogora ekarrita, eta “orduko inkisidoreak gaurko militarrak dira” bezalakoak esanda, besteak beste.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Sorgin ehiza
Sorginen duintasuna aldarri

Lan kontu bat dela eta berrirakurri behar izan dut liburu zoragarri hau. Teoria, genealogia eta historia feminista batzen dituen liburu motz honek kritika ugari izango zituelakoan sarean begiratu eta, sorpresa! bakarra aurkitu dut, Irati Majuelok Berria-n idatzi zuena.
[+]


Ander Berrojalbiz. Heretikoz, sorginez, Elurzuriz
“Gizartea ezin da ulertu gizakiaren parte magiko sobrenatural hori gabe”

Akelarre saiakera argitaratu zuen 2021ean, eta, iaz, berriz, perla urregorrizko bat: Elurzuriren hiru heriotzak. Grimm anaien ipuin ezaguna berridatzi zuen, eskuizkriburik zaharrena abiapuntu harturik, Grezia zaharreraino joanez, eta Elurzuriren istorioko zenbait elementuri... [+]


2023-08-04 | Cira Crespo
Ipuina
Pedro Ruiz de Egino hil da -‘Nerium Oleander’-

Hala Pedro Ruiz de Eginoren hilketa nola hemen agertzen diren beste lekukotza batzuk dokumentuetan jasotako gertaera historikoak dira. Izen bat bera ere ez da asmatua.


Euskaraz hitz egiten zuen katua

Ezkarbarte (Nafarroa), 1576. Ozkoidi eta Lizaso komisarioak Orikain auzo nagusira joan ziren ustezko sorginkeria kasu bat ikertzera. Martirikorena etxeko Mari Martin zen ustezko sorgina. Eta Juan Lizasok Juan San Martin lekukoaren testigantza jaso zuen idatzia auzi larriago bat... [+]


2022-12-05 | Reyes Ilintxeta
“Inkisizioak salbatu zuen jende pila hemen Euskal Herrian, sorginkeria aferetan”

Milaka agiri arakatu ditu Paul Arzakek azken 53 urteetan. Nafarroan izan diren ehunka sorginkeria prozesuetako datuak bildu ditu 443 orrialdetako Sorginkeriarena gurean liburu mardulean eta ateratzen duen ondorio nagusia da XV-XVI. mendeetako sorginkeria akusazio masiboek... [+]


Durangoko herejeak
Disidentziaren mendetako aztarna

Durangaldean XV. mendean sortu zen heresiari erantzunez, Espainiako inkisizioak hango herritarrak –batez ere emakumezkoak– hamarkadatan eta mendetan jazarri zituela diote ikerketa berrienek. Kasuak agerian utzi du botere erlijioso eta politikoak disidenteen beldur... [+]


Federiciren izpirik ez ‘Akelarre’ filman

Sorgin ehiza feminizidioa izan zela azpimarratu nahi du Pablo Agueroren filmak, baina zuzendariaren begirada heteropatriarkalak asmo feminista zapuzten du. Inkisidoreak euskal Sherezade moduko batekin duen obsesio erotikoak ardazten du istorioa. Ikertzaile feministek aipatzen... [+]


2021-02-08 | Ttipi Ttapa
Helena Xurio Arburua: “Mehatxupean isildu da inkisizioak eragin zuen neurrigabeko sarraskia”

Ipuin eta kondairak bazterrean utzi eta egia ezagutzeko beharra sentituta, herriko historia aztertzen hasi zen Helena Xurio (Zugarramurdi, 1970). Asisko Urmeneta komikilariarekin batera, Euskal Herriaz haraindi, inkisizioaz idatzi dutena irakurri eta hariak lotu ondotik, emaitza... [+]


2020-11-18 | Axier Lopez
Sorgin ehiza Lapurdin eta Nafarroan
Herri oso baten aurkako erasoa

Ezin zenbatu sorginen inguruan egindako liburu, film, erakusketa, hitzaldi eta souvenirrak Euskal Herrian. Baina gehienetan ohiko galderak baino ez dira iradokitzen, ea emakume horiek zer egiten zuten, ea benetan elkartzen ote ziren akelarrean, ea zer droga hartzen zuten, ea... [+]


Nafarroan izandako sorgin ehizaren fenomenoari buruzko erakusketa bat jarri dute Nafarroako Artxiboan

Maleficium. Nafarroa eta sorgin ehiza (XIV-XVII mendeak) erakusketan, gaiari buruz Europan dagoen dokumentu multzo esanguratsuenetako bat izango da ikusgai urte amaierara arte. 


Covid-19 izurriak Txina paralizatu eta mundua lurralde ezezagunera eraman du

“Koronabirusak mundua lurralde ezezagun batera eraman du” esan zuen Munduko Osasun Erakundearen zuzendari nagusiak Covid-19ak zuzenean eragindako heriotzek 3.000ko langa gainditu zutenean. Planetako agintariak alor bat baino gehiagotan aurkitu dira bide-orri garbirik... [+]


2020-02-28 | Ugo Bardi
Koronabirusak eraso du Italian eta berriro aipatzen dira ‘izurri-zabaltzaileak’

Idatzi honetan aipatu nahi dut nola ari den erreakzionatzen Italia Covid-19 izurriaren hedatzearen aurrean, hau iparraldeko eskualdeetara iritsi ostean. Beste ondorioez gain, sare sozialetan eragin du gorrotozko uhin bat alderatu dezakeguna Milanen XVII. mendean izurri beltzaren... [+]


Eguneraketa berriak daude