Hezkuntzako Legearen Aurreproiektuak lantzen dituen atalen artean, itundutako ikastetxeak hezkuntzako zerbitzu publikoaren parte gisa hartzea da bere berritasun nagusia eta kezkagarriena. Ikastetxe publikoen antzeko estatusa ematen zaie, bien izaera parekatuz trikimailu juridiko-finantzarioen bidez, “kontratu-programak”, kasu.
Era horretan, ikastetxe pribatu-itunduen eskariei erantzuten zaie. Hauek finantzaketa publiko handiagoa eta estatus berri “herrikoiago” bat lortzen dute, eufemismoz beteriko “Euskal Hezkuntza Zerbitzu Publiko” batean sartuko baitira, baina titulartasun pribatuari eta ondareari eutsiz, euren -kasu gehienetan- izaera elitistarekin batera. Jokaldi trebea, iritzi publikoa nahastu nahian.
Testuan ez da kontuan hartzen gure hezkuntza-sistemak duen egiturazko anomalia, hain zuzen, eredu dual bat, publikoa eta pribatu-itundua, non sare bakoitzak ikasleen %50 inguruko proportzioan eskolatzen dituen. Sare publikoaren ehuneko hori oso urrun dago Europar Batasuneko herrialdeetan dagoen bataz besteko %80tik. Izan ere, ongi finkatutako irakaskuntza sistema publikoak dituzte, beren hezkuntza sistemetan erreferente nagusi izanik, hezkuntza inklusibo eta kalitatezkoa jasotzeko eskubidearen bermea izateaz gain. Eskola publikoa gizarte anitz eta demokratiko baten oinarrizko zutabea da desberdintasun sozialak murriztu nahi dituen herrialde batentzat, aukera berdintasuna bertatik eskaintzen duelako.
Aitzitik, aurreproiektuak onartu egiten du statu quo delakoa eta normaltzat ematen du sare pribatu-itunduaren neurrigabeko presentzia hori, lege honekin are sendoagoa izango dena. Banaketa horri zuzentzeari eta sare publikoa sustatu eta bere eskolatze-tasa pixkanaka handitzen duten neurriak hartzeari (EBko mailen antzeko gehiengo kualifikatu bat lortu arte), uko egiten dio, ordea. Horretarako, ezinbestekoa litzateke hezkuntza publikoa indartzeko Plan Estrategiko bat burutzea, finantzaketa handiagoarekin batera. Besteak beste, Eskola Maparen diseinu berri bat sare publikoari lehentasuna emango liokeena, eskola-adinean dagoen populazio osoari behar adina plaza bermatuz, baita ikastetxe publikoak udalerri bakoitzean eskola publikoa eskainiz ere. Zoritxarrez, egun ez dago horrelakorik.
Bestalde, ez da aipatzen ikasle zaurgarriak eskolaratzean sortzen den segregazioaren arazo larria -jatorria, arrazoi sozioekonomikoak edo beste edozein arrazoi dela eta-, gehienak ikastetxe publikoetan pilatzen direlako. Hala, desoreka handia sortzen da, horrek gehiegizko esfortzuak egitera behartzen duelarik. Baina ulertezina bada ere, Administrazioa geldirik eta beste aldera begiratzen du, bi sareen artean erabat desorekatutako matrikula jario hori fenomeno naturala balitz bezala, bera erantzule nagusia izanda.
Halaber, sare pribatu-itunduan gertatzen den legez kanpoko kuoten kobrantza ez da aipatu ere egiten, Lakuako baimenarekin ahalbidetzen den arren. Finantzazio irregularreko praktika hau vox populi ezaguna bada ere, badirudi inoiz ez dela gauzatu, amnistia fiskalaren antzeko zerbaitek ezkutuan gordeta geratuko baita.
Beraz, zentro publikoen eta pribatu-itunduen arteko ustezko parekotasuna erakutsi nahi da, guztiz ezberdinak izan arren, edozein analisiak frogatzen duen bezala. Nahikoa da ikastetxeen atarian jartzea eta begiratzea.
Harrigarriena eta aldi berean etsigarria zera da, Eusko Jaurlaritzak bere burua ezkerrekotzat duten indar politikoen babesa duela: publikotasunaren aldeko erakustaldia egiten dute esparru guztietan, hezkuntzan izan ezik. Zer du hezkuntzak hain ezberdin, arlo publikoa eta pribatua parekatu nahi izateko? Onartezina litzateke beste edozein esparrutan, neoliberalismoaren eredu garbiaren eredu bezala.
Osasun arloan pentsaezina litzateke antzeko egoera bat, Osakidetza eta klinika eta ospitale pribatuak parekatuko zituen lege bat, alegia. Eta paralelismoari jarraituz, noiz irakurri ahal izango dugu antzekorik Hezkuntzaren webgunean? “… Osakidetzaren helburua pertsona guztiei osasun-sistema publikoa, unibertsala eta kalitatezkoa bermatzea da. Gaur egun, euskal osasun publikoa euskal gizartearen lorpen kolektiboa da, erreferentziako eredua”. Esan liteke Administrazioak ez duela bere burua ikusi nahi Euskal Eskola Publikoan, nahiz eta bere titularra eta arduradun nagusia izan.
Azken finean, lege honek hezkuntza sistema publikoaren desegite programatuaren hasiera dakar, sare pribatu-itunduaren onurarako, eskola publikoa gizarte-bazterkeria kasuak eskolatzeko ia soilik bideratuko lukeena. Eta horrelako amarruari legezko bidea emateko, 1993ko Euskal Eskola Publikoaren Legea indargabetzen da, eskola publikoa legezko estaldurarik gabe, bere kasa, utzita. Hori atzerakada larria da aitorpen instituzionalari dagokionez, ahaztu egiten delako guztion eskola dela, irekia, plurala eta desberdintasunen berdintzailea.
Bestela esanda, Euskal Eskola Publikoa urtu egiten da “Euskal Hezkuntza Zerbitzu Publiko” iruzur horretan, ikastetxe pribatu-itunduen neurrira diseinatuta, egitura juridiko-finantzario berri bati esker hurrengo hamarkadetan beren etorkizun ekonomikoa diru publikoarekin bermatzeko. Paradoxikoki, lege hau pandemian zehar zerbitzu publikoen garrantzia funtsezko eremuetan egiaztatu denean iritsi da. Dirudienez, hezkuntza ez da funtsezko arloa lege hau sustatzen dutenentzat, saldu eta erosi daitekeen zerbitzu bat baizik, hezkuntza sistema publikoa baztertuta gelditzen bada ere.
Eli LAMARKA ITURBE, Jon MOÑUX ARGOTE eta Iñaki IZAGIRRE IRIONDO
(Euskal Eskola Publikoaz Harro plataformako kideak)
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Gaur egun, emakumeen eta haurren ahotsei zilegitasuna kentzen dien kulturaren arrastoak diraute, haien esperientziak isilaraziz, haien oinarrizko eskubide eta beharrak minimizatu edo alde batera uzteko joera duen sistema baten barruan. Arazo horren adibide mediatiko bat Juana... [+]
Asteartean eman zuten jakitera bost gazte lapurtarren kontrako sententzia. Hamabost hilabeteko espetxe zigorra gibelapenaz bi gazteri, 500 euroko isun banarekin; 140 orduko lan behartua eta 500 euroko isun bana beste bi gazteri; eta, azkenik, 1.700 euroko isuna beste... [+]
Lehengo batean, The Wire telesail sonatua berrikusten ari nintzela, etsipena gogora ekarri zidan eszena bat heldu zen. Bertan, The Baltimore Sun egunkariaren zuzendaritzak langileak bildu eta datozen aldaketei buruz ohartarazten die; hau da, kaleratzeez eta distira gutxiagoko... [+]
Bizi dugun kultura kontsumistak, erabiltzaile oro agintzen du gozamen neurrigabera. Slavoj Zizek dioen eran, Goza ezazu zure fetitxea, hiper-modernitatearen agindu ozena bihurtu da. Fetitxearen lekua betetzeko dauden gailu teknologikoen bidez gauzatzen baita egungo gozamena... [+]
Mamu batek zeharkatzen ditu sukaldeak: Karlosen mamuak.
Karlos ez da aurkeztu Master Chef Celebrity lehiaketara. Bere sukaldaritza-ondarea aztertuta, oso argi dauka ez duela lehiakideen aukeraketa gaindituko. Izan ere, hedabide eta gastronomiaren akademiaren ateak itxita izan... [+]
Euskadiko Selekzioa lortzea, ezbairik gabe, lorpen historikoa izan da. Baina horretan geratzen bada, euskaldun askorentzat –ni barne, nafarra bainaiz– egunik ilunena eta tristeena izango da. Lehenengo egunetako poza eta berotasuna gozatu ondoren, itzul gaitezen... [+]
Entzumen eta hizkuntza irakasleak (EHI) eta logopedak eskola publikoan zein kontzertatuetan lan egiten duten irakasle espezialistak dira. Horien funtzioen artean hizkuntzan eta komunikazioan zailtasunak dituzten ikasleei arreta zuzena ematea da, baina baita komunikazio sistema... [+]
PAIk sortutako biktimak ez dira bakarrik PAIren Legeak eragindako egonkortze prozesuari esker funtzionarizatutako irakasleak, baizik askoz gehiago. Batzuei nolabaiteko ikusgarritasun mediatikoa eman zaie Steilasek jarritako errekurtsoaren ondorioz; gehienak, alabaina, ikusezinak... [+]
Azken asteotan Castejón-Soria trenbidea berreskuratzeko eta Tuterako tren-geltokia gaur egun dagoen tokian mantentzeko edo, Nafarroako Erriberako hiriburuan Abiadura Handiko Trenaren ustezko geralekuak aitzakiatzat hartuta, hirigunetik kanpo beste bat egiteko... [+]
Gerra Urte, Gezur Urte!
Horrela dio esaldiak eta horrela berresten du errealitateak.
Munduan eta Europan dagoen gerra-egoera, horren gorakada etengabea eta horrek Euskal Herrian izan dituen eta izango dituen balizko ondorioak aurreikusita, joan den abenduan hainbat... [+]
Laga hondartzaren ezaugarri naturalen leheneratzea duela hiru hamarkada abiatu zen, eta aurrera darrai etenik gabe, erlojuz kontrako lehengoratze mailakatuan.
Laga (Bizkaia) gune aparta da, natura eta gizarte ikuspegitik oso esanguratsua. Kostaldeko legeak eta Urdaibaiko... [+]
Hainbeste urte borrokan horren atzetik ibili ondoren, 34 urte, hain zuzen, oso pozik gaude orain egun batzuk, abenduaren 28an Inuzente egunean, Iruñean, Nazioarteko Euskal Pilota Federazioak antolatu zuen batzarrean hartu zen erabakiagatik. Zeren ondo bidean,... [+]
Jar gaitezen 2025erako proposamen politiko gisa, Espainiako Auzitegi Kolonialaren (AN) epai guztiak berrikusten hasteko eta makila bakoitzak bere belari eusteko.
Unionismoarekin lerrokatutako alderdi, sindikatu eta gizarte-erakunde gehienek, eta ez bakarrik horrela... [+]
2023ko otsailean irakurri nuen berria prentsan, eta triste geratu nintzen, ezustean harrapatu eta zer pentsatua eman baitzidan. Azpeitiko Jostaldi Kirolak Erdikaleko denda itxi egingo zuten, 48 urteko ibilbidearen ondoren.
Denboran atzera bidaiatu arazi zidan horrek. Makina... [+]
Datorren larunbaterako, urtarrilaren 11rako, Sare Herritarrak euskal presoen eskubideen aldeko manifestazioa deitu du, beste urte batez, Bilbon. Aukera paregabea da gure herriarentzat elkarbizitzaren bidean aurrera egiteko, hainbat hamarkadatan liskar bortitzetan murgilduta egon... [+]