Ramon Grosfogueli erantzuna: gure borondate politikoa ez da teoria postmoderno bat


2020ko irailaren 07an - 16:52

Ramon Grosfoguel Berkeleyko unibertsitateko irakasleak ARGIAko artikulu batean erantzuten dio Juan Carlos Monederori. Artikuluak plurinazionalitatearen kontzeptua jorratzen du, eta Podemosen hauteskunde porrota auzi nazionaletik azaltzen saiatzen da, estaturik gabeko nazioek beren subiranotasuna gauzatzeko duten eskubidea alde batera utzi duelako.

Monederori kolonizatzaileen harrokeria inperiala leporatuz hasten da artikulua. Alde batetik, EH Bildu eta BNG podemizatu egin direla esateagatik, eta bestetik, hauek beraien diskurtsoan txertatu duten plurinazionalitatearen kontzeptua martxan jartzen lehena Podemos izan zela baieztatzeagatik. Nolanahi ere, argi dago EH Bilduk bere diskurtsoa aldatu duela eta hainbat kontzeptu sartu dituela: aldebikotasun-harremana, kontzertu politiko batean jasotako botere fondoa, Estatuarekiko harreman-maila erabakitzeko eskubidea, baita nazio aitortza ere… marko konfederal baten barruan! Hori guztia jasota zegoen bere azken hauteskunde programan. Egia esan, ez dakit aldaketa hori Podemosen eraginagatik izan den; baina gauza bat argi dago: Euskadiko ezker ez-nazionalistaren botoak bereganatu nahi izan ditu EH Bilduk, horretarako ezker abertzalearen diskurtso tradizionala alde batera utziz (talde abertzale disidente ugariren existentziak baieztatzen duen bezala).

"Ez dakit aldaketa hori Podemosen eraginagatik izan den; baina gauza bat argi dago: Euskadiko ezker ez-nazionalistaren botoak bereganatu nahi izan ditu EH Bilduk"

Autoreak dio, halaber, ezker kolonial inperialaren ustez ohikoa dela sinestea bere politika inperialaren menpe dauden herriek ez dutela pentsamendu propioa sortzeko gaitasunik, eta horri "arrazakeria epistemikoa" deitzen dio. Ideia nagusia hau da: pentsamendu politikoak egile-eskubideak ditu. Kasu honetan, kultura homogeneoa eta historia komuna duen giza talde gisa ulertutako herri batenak. Egia da ideiak testuinguru jakin batean sortzen direla; baina baita forma politikoei eta antolaketa sozialari buruzko pentsamendua elkarbanatu egin behar dela ere, izan ere, saihetsezina da elkarbanatzea. Are gehiago: ezkerrarentzat betebeharra izan behar da beste esperientzia batzuetatik ikastea, beste borroka batzuetatik. Hori ez da jakintzaren-erauzketa. Aitzitik, arrazakeria epistemikoa bere berezitasun kulturalaren arabera ideiak giza talde bakar batenak direla aldarrikatzen duen doktrina da. Eta gainera, erabakitzeko eskubidea horretan soilik oinarritzen dela defendatzen duena. Orduan, non geratzen da herritarron borondate politikoa?

Bestalde, Grosfoguelek ez du ulertzen Euskal Herria nazio plurinazionala denik zentzu guztietan, ez bakarrik hemen hizkuntza bat baino gehiago eta sentsibilitate kultural bat baino gehiago daudelako, baizik eta bertako biztanleek lurralde ereduari buruz duten borondate politikoa argi eta garbi zatituta dagoelako. Estatuarekiko haustura edo erreforma izateaz haratago, oinarrizkoena hemen jendeak hitz egitea, iritzia ematea eta ulertzea da. Oso erraza da iritzia modu arinean ematea Berkeleyko unibertsitatetik, zu ez zarenean erabaki politikoen ondorioak bere gain hartu beharko dituena. Azken finean, Grosfoguelen analisiak, okerra izateaz gain, euskal ezkerren zatiketan baino ez du sakontzen EAJren mesedetan.

Ezin da ezkerrekoa izan Euskadin, Galizian eta Katalunian independentista izan gabe, hauxe da bere artikulutik atera daitekeen ideia nagusia. Ideia horrek agerian uzten du nazio horien errealitate politikoari buruzko erabateko ezjakintasuna, non, hain zuzen ere, arazo nazionala izan den historikoki langile-klasea ordezkatzen duten erakundeen arteko elkarlana eragotzi duena. Jende asko ari da sentsibilitate nazional desberdin hauen inguruan lanean, ez bakarrik bizitzako arlo guztietan erabakitzeko eskubidea ahalbidetuko duten bide eraginkorrak aurkitzeko, baita gure existentziaren baldintza materialak aldatuko dituen subjektu politiko eraldatzailea sortzeko ere.

"Grosfoguelek paternalismo koloniala leporatzen dio Monederori, baina zer dago euskal auziari buruz Monederori erantzutea baino paternalista eta kolonialistagorik?"

Grosfoguelek paternalismo koloniala leporatzen dio Monederori, baina zer dago euskal auziari buruz Monederori erantzutea baino paternalista eta kolonialistagorik? Edo zer da Podemosek Euskadin, Galizian eta Katalunian dituen ordezkariak Pablo Iglesiasen botere errekurtso soilak direla esatea baino paternalista eta kolonialistagorik? Zergatik ez ditu aztertu Podemoseko ordezkariek Estaturik gabeko nazio horietan egindako adierazpenak eta asmoak? Miren Gorrotxategik berak, Elkarrekin-Podemosen bozeramailea Eusko Legebiltzarrean, EITBko azken hauteskunde-eztabaidan québécois estiloan (Eskoziak egin zuen bezala) egin beharreko erreferendum bati buruz hitz egin zuen, gai nazionalarekiko immobilismoa hausteko eta, horrela, erabakitzeko eskubidearen printzipio demokratikoa bermatzeko.

Grosfoguel jauna: paternalismo koloniala euskal herritarren zati batek pentsamendu politiko propiorik ez duela uste izatea da. Intelektualki desohoragarria da Monederoren mitin bateko esaldi bat interpretatzea euskal egoera politikoari buruzko artikulu bat idazteko. Horrela zure aurreiritzi propioak besterik ez dituzu berresten. Mundu mailako ospea duen teoriko batek euskal ezkertiarren ideien eta jarduera politikoaren inguruan ikertu, aztertu eta interesa azaldu beharko luke bere iritzia eman aurretik. Gaiaren mamira iristea euskal herritarren idiosinkrasia ulertzea da, norberaren ideologiak errealitatea desitxuratu gabe.

 

*Ander Jiménez politologoa da

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Iritzia
Euskal herriarentzat nolako Estatu bat nahi dugu?

Bagira prozesuaren emaitza, Herri bidea bide-orria izan zen. Bide-orri honetan, abertzaleen helburua herriari boterea itzultzea dela aipatzen da, eta boterea itzultzeko, herriari burujabetza maila maximoa emanen dioten instituzioak herriari eskaintzea adierazten da. Zehazten da... [+]


Ez da gelako elefante bakarra

Hizpidea jarri zuen Pello Salaburuk sare sozialetan, aipatuta hemendik hamabost urtera etorkinen pisua Bizkaian biderkatu egingo zela, biztanle guztien %22 izateraino, eta hori badela “zinez euskararen mehatxua”. Jakina, horrela botata, beste zehaztasunik gabe, azkar... [+]


2024-07-24 | Itxaro Borda
Estres test

Laugarrenez altxatu da eguzkia Baionako besten eremu setiatuan eta uste dut, septentrioko Euskal Herri honetan, hatsa hobekiago hartzen dugula, batez ere gure hiru diputatuak Fronte Herritar Berrikoak direlako eta olde beltz-kakia hirugarren postura zokoratu dugulako. Bi gauza,... [+]


2024-07-24 | Ahoztar Zelaieta
JELkumeak

Joseba Diez Antxustegi EAJk Eusko Legebiltzarrean duen bozeramaile berriaren iritziz, Imanol Pradales lehendakariak "esperientzia handiko emakumez eta gizonez osatutako gobernua osatu du, sektore profesionaletan errespetatuak eta Euskadirekin konpromisoa hartu... [+]


2024-07-24 | Tere Maldonado
Hezkuntza sailburuari gutun irekia I

Pedrosa andere agurgarria:

Zorionak, Hezkuntza sailburu izendatu zaituztelako. Ez da ardura berria zure gainean izango duzuna aurrerantzean. Ederto ezagutu behar duzu Hezkuntza Saila, lau urte sailburuorde eman ostean. Ikasturtea bukatuta, kontu batzuk gogoratu nahi nizkizuke... [+]


Trump presidenteordea eta Putin ukrainar presidentea

Joe Bidenen narriadura kognitiboaren eztabaidak bi urte inguru ditu. Batzuetan portaera bitxia zuen, beste batzuetan ez zitzaion ondo ulertzen edo egiak ez ziren gauzak esaten zituen, semea Iraken hil zitzaiola, adibidez. Halere, establishment liberalak bere egoera kognitiboari... [+]


Materialismo histerikoa
Ilara on

Ilarei buruzko artikulu bat irakurri nuen duela bizpahiru egun, Guillem Martinezena, eta ez dakit ondo ulertu nuen. Kontatzen zuen etxe azpian ezer berezirik ez zuen izozki denda bat daukala, eta azken aldian ireki orduko izaten duela jendea, bata bestearen atzean ordenatuta,... [+]


Teknologia
Arreta hezten

Ez dut oso argi gure bizitzak gidatzeko, banaka, botere nahikoa dugun, baina saiatzen jarraitu behar dugula bai. Taldean gauza asko egin badaitezke ere, egunero gure buruarekin borroka bakartia dugu aurrera egiteko. Gizaki gehienok, bizitzea den norabide bakarreko ur... [+]


Eguneraketa berriak daude