Ramon Grosfoguel Berkeleyko unibertsitateko irakasleak ARGIAko artikulu batean erantzuten dio Juan Carlos Monederori. Artikuluak plurinazionalitatearen kontzeptua jorratzen du, eta Podemosen hauteskunde porrota auzi nazionaletik azaltzen saiatzen da, estaturik gabeko nazioek beren subiranotasuna gauzatzeko duten eskubidea alde batera utzi duelako.
Monederori kolonizatzaileen harrokeria inperiala leporatuz hasten da artikulua. Alde batetik, EH Bildu eta BNG podemizatu egin direla esateagatik, eta bestetik, hauek beraien diskurtsoan txertatu duten plurinazionalitatearen kontzeptua martxan jartzen lehena Podemos izan zela baieztatzeagatik. Nolanahi ere, argi dago EH Bilduk bere diskurtsoa aldatu duela eta hainbat kontzeptu sartu dituela: aldebikotasun-harremana, kontzertu politiko batean jasotako botere fondoa, Estatuarekiko harreman-maila erabakitzeko eskubidea, baita nazio aitortza ere… marko konfederal baten barruan! Hori guztia jasota zegoen bere azken hauteskunde programan. Egia esan, ez dakit aldaketa hori Podemosen eraginagatik izan den; baina gauza bat argi dago: Euskadiko ezker ez-nazionalistaren botoak bereganatu nahi izan ditu EH Bilduk, horretarako ezker abertzalearen diskurtso tradizionala alde batera utziz (talde abertzale disidente ugariren existentziak baieztatzen duen bezala).
"Ez dakit aldaketa hori Podemosen eraginagatik izan den; baina gauza bat argi dago: Euskadiko ezker ez-nazionalistaren botoak bereganatu nahi izan ditu EH Bilduk"
Autoreak dio, halaber, ezker kolonial inperialaren ustez ohikoa dela sinestea bere politika inperialaren menpe dauden herriek ez dutela pentsamendu propioa sortzeko gaitasunik, eta horri "arrazakeria epistemikoa" deitzen dio. Ideia nagusia hau da: pentsamendu politikoak egile-eskubideak ditu. Kasu honetan, kultura homogeneoa eta historia komuna duen giza talde gisa ulertutako herri batenak. Egia da ideiak testuinguru jakin batean sortzen direla; baina baita forma politikoei eta antolaketa sozialari buruzko pentsamendua elkarbanatu egin behar dela ere, izan ere, saihetsezina da elkarbanatzea. Are gehiago: ezkerrarentzat betebeharra izan behar da beste esperientzia batzuetatik ikastea, beste borroka batzuetatik. Hori ez da jakintzaren-erauzketa. Aitzitik, arrazakeria epistemikoa bere berezitasun kulturalaren arabera ideiak giza talde bakar batenak direla aldarrikatzen duen doktrina da. Eta gainera, erabakitzeko eskubidea horretan soilik oinarritzen dela defendatzen duena. Orduan, non geratzen da herritarron borondate politikoa?
Bestalde, Grosfoguelek ez du ulertzen Euskal Herria nazio plurinazionala denik zentzu guztietan, ez bakarrik hemen hizkuntza bat baino gehiago eta sentsibilitate kultural bat baino gehiago daudelako, baizik eta bertako biztanleek lurralde ereduari buruz duten borondate politikoa argi eta garbi zatituta dagoelako. Estatuarekiko haustura edo erreforma izateaz haratago, oinarrizkoena hemen jendeak hitz egitea, iritzia ematea eta ulertzea da. Oso erraza da iritzia modu arinean ematea Berkeleyko unibertsitatetik, zu ez zarenean erabaki politikoen ondorioak bere gain hartu beharko dituena. Azken finean, Grosfoguelen analisiak, okerra izateaz gain, euskal ezkerren zatiketan baino ez du sakontzen EAJren mesedetan.
Ezin da ezkerrekoa izan Euskadin, Galizian eta Katalunian independentista izan gabe, hauxe da bere artikulutik atera daitekeen ideia nagusia. Ideia horrek agerian uzten du nazio horien errealitate politikoari buruzko erabateko ezjakintasuna, non, hain zuzen ere, arazo nazionala izan den historikoki langile-klasea ordezkatzen duten erakundeen arteko elkarlana eragotzi duena. Jende asko ari da sentsibilitate nazional desberdin hauen inguruan lanean, ez bakarrik bizitzako arlo guztietan erabakitzeko eskubidea ahalbidetuko duten bide eraginkorrak aurkitzeko, baita gure existentziaren baldintza materialak aldatuko dituen subjektu politiko eraldatzailea sortzeko ere.
"Grosfoguelek paternalismo koloniala leporatzen dio Monederori, baina zer dago euskal auziari buruz Monederori erantzutea baino paternalista eta kolonialistagorik?"
Grosfoguelek paternalismo koloniala leporatzen dio Monederori, baina zer dago euskal auziari buruz Monederori erantzutea baino paternalista eta kolonialistagorik? Edo zer da Podemosek Euskadin, Galizian eta Katalunian dituen ordezkariak Pablo Iglesiasen botere errekurtso soilak direla esatea baino paternalista eta kolonialistagorik? Zergatik ez ditu aztertu Podemoseko ordezkariek Estaturik gabeko nazio horietan egindako adierazpenak eta asmoak? Miren Gorrotxategik berak, Elkarrekin-Podemosen bozeramailea Eusko Legebiltzarrean, EITBko azken hauteskunde-eztabaidan québécois estiloan (Eskoziak egin zuen bezala) egin beharreko erreferendum bati buruz hitz egin zuen, gai nazionalarekiko immobilismoa hausteko eta, horrela, erabakitzeko eskubidearen printzipio demokratikoa bermatzeko.
Grosfoguel jauna: paternalismo koloniala euskal herritarren zati batek pentsamendu politiko propiorik ez duela uste izatea da. Intelektualki desohoragarria da Monederoren mitin bateko esaldi bat interpretatzea euskal egoera politikoari buruzko artikulu bat idazteko. Horrela zure aurreiritzi propioak besterik ez dituzu berresten. Mundu mailako ospea duen teoriko batek euskal ezkertiarren ideien eta jarduera politikoaren inguruan ikertu, aztertu eta interesa azaldu beharko luke bere iritzia eman aurretik. Gaiaren mamira iristea euskal herritarren idiosinkrasia ulertzea da, norberaren ideologiak errealitatea desitxuratu gabe.
*Ander Jiménez politologoa da
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Bizitzak dena inguratzen du, mugatua eta hauskorra da. Bizitza onak bizitzeko, gorputzak zer egin badakiela iruditzen zait, buruak ordea, nahiz eta jakin (ondo informatuta dagoenean), askotan gorputza nahita isiltzen duela ikusten dut. Isiltze horretan burua beste buru... [+]
Eroso gaude ingurunea gure egoera fisiko/emozionalera egokitzen denean. Besteak ni kontuan hartu nauenean, izan gizaki bat, objektu bat, espazio bat. Erosotasunaren klabea produktu eta espazio diseinuan beharrizan handi gisa sartu da, erosotzat jotzen dena erosgarria delako... [+]
Hiru korapilotan mordoilotzen digute euskaldunon elkarbizitza, eta urte luzez, pazientzia handiz eta erabakitasun irmoz ekin arren, loturok askatu ezinean gabiltza. Hiru bederen badira uneko korapiloak: presoak, euskara, etorkinak.
Urte berriarekin elkartu ohi gara milaka... [+]
Nafarroa Arenan Mitoaroa ikusten izandako lagun batek “telurikotzat” jo zuen entzun-ikusi-sentitutakoa. Niri ere hala iruditu zitzaidan telebista medio etxetik hauteman nuena.
Pentsa daiteke Mitoaroak piztutako grinak eta atxikimenduak proiektuaren ikusgarritasuna... [+]
Urte berria hastearekin batera, bizitza aldatuko diguten erabakiak hartzeko ohitura bada. Listak egiten ditugu hiru puntutan: bat, kirola gehiago praktika; bi, lagun zaharrak maizago ikusi; hiru, Islandiara itzuli, errealki eta metaforikoki. Xedeak beti xede geratzen direla... [+]
Zirkulazioan lehentasunek garrantzi handia dute. Gidatzeko ikasten dugun lehen gauzatakoak dira: biribilguneak eta STOPak menperatu ezean nekez lortuko dugu gidabaimena.
Hala ere, lehentasunak ez dira kontu neutroak, eta historiak eta interes kontrajarriek aldatu izan... [+]
Oholtzak betiko utziko dituela jakinarazi zigun Benito Lertxundik badira jada hainbat aste, eta geroztik asko gara maila batean ala bestean umezurtz sentitzen garenak, halako galera edo abandonu sentsazioarekin, triste. Iruindarroi, behintzat, bere zuzenekoen zirrara azken aldi... [+]
Gaur, urtarrilak 21, gure oraintsuko historiaren efemeride interesgarri bat gogora ekartzeko eta hari buruz hausnartzeko eguna dugu. 50 urte bete dira Potasas de Navarra enpresako 47 langilek itxialdia amaitu zutenetik. Hamabost egun iraun zuen itxialdi horrek eta greba orokorra... [+]
Duela aste pare bat Norvegiako zenbait datu plazaratu ziren. Ipar Europako herrialde hartan auto elektrikoak nagusitu dira, eta Tesla marka dute salduena; energia birziklagarriaz sortutakoa omen da han kontsumitzen denaren %90. Aldiz, Norvegiako enpresa publikoek ez dute inolako... [+]
Hauek izan ziren nire azken hitzak zure lo arnas sakonean eskutik helduta ginela joan zinenean. Aparteko minik gabe, xume, duin, geratu zen betiko zure bihotza. Zuk nahi eta eskatu bezala. Guk nahi eta errespetatu bezala.
Jada hilabete, neguaren atarian, gaurik luzeenak diren... [+]
Gaur egun, emakumeen eta haurren ahotsei zilegitasuna kentzen dien kulturaren arrastoak diraute, haien esperientziak isilaraziz, haien oinarrizko eskubide eta beharrak minimizatu edo alde batera uzteko joera duen sistema baten barruan. Arazo horren adibide mediatiko bat Juana... [+]
Asteartean eman zuten jakitera bost gazte lapurtarren kontrako sententzia. Hamabost hilabeteko espetxe zigorra gibelapenaz bi gazteri, 500 euroko isun banarekin; 140 orduko lan behartua eta 500 euroko isun bana beste bi gazteri; eta, azkenik, 1.700 euroko isuna beste... [+]
Lehengo batean, The Wire telesail sonatua berrikusten ari nintzela, etsipena gogora ekarri zidan eszena bat heldu zen. Bertan, The Baltimore Sun egunkariaren zuzendaritzak langileak bildu eta datozen aldaketei buruz ohartarazten die; hau da, kaleratzeez eta distira gutxiagoko... [+]
Bizi dugun kultura kontsumistak, erabiltzaile oro agintzen du gozamen neurrigabera. Slavoj Zizek dioen eran, Goza ezazu zure fetitxea, hiper-modernitatearen agindu ozena bihurtu da. Fetitxearen lekua betetzeko dauden gailu teknologikoen bidez gauzatzen baita egungo gozamena... [+]