Pello Lizarraldek Argiantza nobela aurkeztu du asteazken honetan. Erein argitaletxearekin kaleratu duen nobela berriko protagonista Ramon Beitia da, 80ko hamarkadaren hasieran hainbat zine areto kudeatzen zituen gerentea. Urte haietan zinemak jasan zituen aldaketen eskutik, gainbehera datorren mundu baten lekukotza eskaintzen du liburuak.
Donostian aurkeztu du Argiantza Lizarraldek, baina COVID-19aren pandemiari aurre egiteko segurtasun neurriak direla-eta, streaming bidez jarraitu behar izan ditu prentsak liburu berriaz eman dituen azalpenak, azken asteetan aurkezten ari diren liburu gehienekin gertatzen ari den bezala.
Berezitasun hori izan du agerraldiak eta beste berezitasun bat ere badu liburuak: 1982ko irailean kokatua dago, alegia, urte zehatz batean eta ongi zedarritutako testuinguru batean. Ez da oso ohikoa hori Lizarralderen literaturan, datei eta datuei baino, eszenei, giroei eta esan gabekoei emanagoa den idazkera baita Zumarragan jaiotako idazle iruindarrarena.
1982an hainbat zine areto kudeatzen dituen Ramon Beitia da nobelako protagonista: pantaila handia galera ekonomikoak edukitzen hasia da ordurako eta Beitiak ikuskatze lanei ekingo die. Ondoren, egoeraren gordina esplikatu beharko dio aitaren eskutik jasotako negozioaren jabe egin den nagusi gazteari. Egun gutxitan gertatzen den istorioa harilkatu du Lizarraldek 88 orrialdeko nobela honetan, zeinean herrietako aretoak eta bertan lan egiten zuten pertsonak agertzen diren, idazlearengan hain bereizgarria den estiloarekin marraztuta.
Bideoak hautsi zuen pantaila handia
Lizarraldek esplikatu duenez, beti miretsi izan ditu zerbait gertatu eta berehala gertakariaren zergatiak esplikatzeko gai izan diren pertsonak, baita beren bizitzaren denbora asko iragana ikertzen pasa dutenak ere. “Beti falta izan zait tankera horretako analisiak egiteko gaitasuna”, azaldu du idazleak.
1982an bazekien non bizi zen, zer zeukan inguruan. “Baina nondik gentozen jakin arren, ni ez nintzen inoiz gai izan nora gindoazen jakiteko”. Oroitzapen baten bidez esplikatu du nola ez zituen aurreikusi, adibidez, asmakizun berriek zineman eragingo zituzten ondorioak: “1980ko neguan zinema aldizkari frantsesak erosten zituen lagun batek bideoaz hitz egin zidan. Elkarri begiratu genion irribarrez, sinetsi ezinda”.
Zinema da liburu hau zeharkatzen duen eszenografia; nobela osoa laburbil dezakeen aditza berriz, “galdu”, bi eratara jokatua, egilearen arabera: batetik, sei eguneko bidaia egin behar duen pertsonaiaren noraeza dago; bestetik, gainbehera datorren mundu bat eta horren eskutik galtzen ari den guztia. “Latza da inguratzen zaituen munduaren agonia ikustea eta datorren horretan zure arrastoa geratuko ote den ez jakitea”, esplikatu du Lizarraldek.
Nostalgiarik gabe
“Oraina jasanezina egiten zaionari, oroitzapenak etorri egiten zaizkio”, gaineratu du, betiere argi utziz ez duela “nostalgiaren hilerria” bisitatu nahi izan liburu honekin: “Alferrikakoa litzateke urrun haietan gertaturikoak edertzen hastea. Ez gatoz paradisutik, ez dugu harro egoteko moduko herentziarik utziko”. Bere belaunaldiko asko liluratu zituen espejismoak aipatu ditu, bizi izan zuten sukarra eta bitartean batzuek erregimen berrian bilatu zuten lekua.
“Noiz hasi ziren gauzak aldatzen? Bideoaren etorrera seinale bat da”, esplikatu du. Haustura bat ekarri zuen, gero etorri ziren beste batzuk eta gaurko “amildegi hau”, idazlearen esanetan. “Asko galdu zen orduan eta orain galdutakoarekin bizitzen ikasi dugu”.
2016an argitaratu zuen aurreko nobela Pello Lizarraldek (Elur bustia, Erein) eta horren harira ARGIAk egin zion elkarrizketan adierazi zuen ez dela asko fidatzen liburu oso desberdinak idazten dituzten idazleekin. Ibilbide luzeko idazle baten hitzak dira: 1978an publikatu zuen lehenbiziko erreferentzia, Hilargiaren hotzikarak (Ustela saila) poema liburua. 2002an argitaratutako Larrepetit (Erein) nobelari esker Euskadi Saria irabazi zuen.
Literatur kritikariek sarritan nabarmendu dituzte bere idazkerak irakurlearengan eragiten dituen sentsazioak. Horien artean, ikusmenarekin loturikoak azpimarratu zituen Javier Rojok Larrepetit-i buruz idatzitako artikuluan. Honako esaldiarekin amaitu zen kritika hura: “Lizarralderena literatura zinematografikoa ere badela esan daiteke”. Argiantza-ko pertsonaien giroa aspalditik suma zitekeen, beraz, idazlearen estiloan.
Sexu-genero disidentziak zeharkatutako bost lagunek osaturiko literatur banda da Pomada. Lehenbiziko oholtza gaineko emanaldia sortu dute, Maitaleen hiztegi baterako zirriborroa deiturikoa, poesia eta musika nahasten dituena. Irlak berba dute abiapuntu. Emanaldietako baten... [+]
6 urtez azpiko haurrek egunean ordubetez baino ezin dute egon Debako liburutegian. Udal gobernuak argudiatu du "liburutegian erabilgarri dagoen espazioa mugatua" dela, baina ez du argitu espazio mugatu horregatik ezartzen dituzten ordu murrizketak zergatik aplikatzen... [+]
Euskal nobela beltzaren astea ospatu da Baztanen hilaren 20tik 26ra. Hainbat liburu aurkezpen, solasaldi eta bestelako ekitaldiren artean, zapatu goizeko mahai-inguruak sortu du aparteko ikusmina. Izan ere, nobela beltzaren aitzakian, bestela ere kriminal bat nola eraikitzen den... [+]
Erakunde publikoen bekak eta sariak. Kritika eraikitzaile bat izeneko dokumentua plazaratu du Lanartea elkarteak. Berria-k zabaldu du laburpena, eta txostena eskuraturik, hemen duzue elkarteak erakunde publikoei egiten dien gomendio sorta.
DBH4 errepikatu zuen urtea gogoratzen du Jonek Pleibak (Susa, 2024) eleberrian. Adinkideak Durangoko institutura aldatu ziren, eta Polly auzokidearen ikasgelan geratu zen bera. Haurtzaroa Joneren baserria eta Pollyren txaleta lotzen zituen errepidean gora eta behera emana zuten... [+]
Hamahiru urte beteko dira asteartean, hilaren 14an, Jose Luis Alvarez Enparantza Txillardegi hil zela, eta hura gogoan, ekitaldi jendetsua egin dute Antiguako Gaskonia plazan. Urteroko legez, Txillardegiren senideak, lagunak eta euskaltzaleak elkartu dira bertan, Eta non du... [+]
Hamaikagarrenez antolatu dute euskal nobela beltzaren astea, urtarrilaren 20tik 26ra. Ekitaldi ugari egingo dira Baztango bailarako hainbat herritan. Liburu aurkezpenak, mahai-inguruak, solasaldiak eta kultur ekitaldiak izango dira, eta ekintzetan parte hartzea doakoa izango da.
Euskal kulturako berritasunak ezagutu nahi dituenak eta egile zein argitaletxeei zuzenean erosi nahi dizkienak urtean zehar baditu hainbat azoka eta ekimen aukeran. Urte askotako tradizioa dute horietako batzuek eta berriagoak dira besteak; tematikoak dira horietako asko eta... [+]
Joan Tartas (Sohüta, 1610 - heriotza data ezezaguna) ez da gure letren historiako idazle famatuenetarik eta, hala ere, ediren dugu gauza onik “pieza mendre” honetan, zeinaren titulua, onar dezagun hasieratik, ez den segur aski mundu honetan paraturiko izenburuen... [+]
Bilboko Zirika! herri gunean eginen dute banaketa, ostiralean 19:00etan. Fanzine bidez eta sare sozialetan zabalduko dituzte partehartzaileen testuak, eta irabazlearena argitaratuko du ARGIAk.
Abenduaren 5ean ikasleei eta irakasleei zuzendutako tailer, hitzaldi eta ikuskizunak izango dira azokan. Dinamiken bidez sortzaileak ezagutu eta eurekin harremanetan jartzeko moduko aukera ere izango da. Edukiera guztia bete da jada ikasle goizerako. ARGIAk eskaintza zabala... [+]
Helduentzako zazpigarren lana argitaratu berri du Uxue Alberdik, hirugarrena ipuingintzan: Hetero (Susa, 2024). Zortzi narrazio bildu ditu liburuan, eta denen abiapuntua izan da memorian geratu eta “noizbait ere honi buruz idatzi behar dut” pentsarazi dion paisaia,... [+]
Esloveniako eskoletan izan duen arrakastari tiraka, Alberdania argitaletxeak Euskal Herriko ikastetxeetara ekarri du Joko Ona Denontzat irakurketa-lehiaketa: DBHko ikasleek “kalitate handiko liburuak” irakurriko dituzte taldeka, eta avatarra aukeratuta, horiei... [+]