Bestearen pozarekiko mesfidantza ez da gaurko gauza; gutxi asko denok sentitu izan dugu noizbait norberarena ez den pozak norberarena den nahigabea nolabait azpimarratu izanaren sentsazioa. Horra arte guztiz gaizki ere ez, norbere kontraesanak bizi baitu bakoitza. Hala ere, arazoa hasten da halako bulkadak publikoki adierazteko behar jasanezin bat etortzen zaigunean, eztarritik gora, harik eta gure iritzi politikoki ez-zuzenak (sic) udazkeneko hostoak nola askatzen ditugun arte. Bai: "Ez naiz arrazista, baina, marokoar horiek ospa ditzatela haien garaipenak haien etxeetan; ez ditzatela gure kale aratzak bete haien ohitura arrotzekin". Has gaitezen.
Enteratu ez denarentzat: Marokoko Futbol Selekzioa Qatarko Mundu Kopako finalaurrekoetarako sailkatu da, besteak beste, Portugal edota Espainia mendean hartu ostean (inork ez zidan esan iberiar penintsulako biztanle izatea zein nekeza den). Eta hori, despistaturen baten sorpresarako, gure kale eta auzoetan ere nabaritu da egunotan, lekuaren arabera ospakizun jendetsu zein ez horren jendetsuek erakutsi duten bezala.
Ez naiz ni izango Marokoko selekzioaren garaipenak suharki ospatuko dituena; nire aurretik askok adierazi bezala, ezer gutxi aldarrika bainezake, esaterako, haien garaipena saharar komunitatearen aurkako kantuak abesten ospatzen dituen talde batez. Horrek ez du kentzen, ordea, gure inguruan bizi diren auzotar marokoarrek egunotan jasan behar izan dutena: sare sozialak dituenak soberan daki Espainiaren eta Marokoren artekoa nola bihurtu duten egunotan, kasurik onenetan, meme arrazisten simaurtegi bat; eta kasurik okerrenetan, ezinikusi kultural baten epopeia nazionalista bat (nazionalista espainiarra, kasu honetan). Hori ikusita, ezin uka poztasun txiki bat izan denik moroek emandako belarrondokoa, eta sare sozialetan ondotik izandako isiltasun zerutiarra.
Zenbaitentzat marokoarren ospakizunek zerbait adierazten baldin badute, hain zuzen, haien integratzeko borondate eza omen da: marokoar sentitzen dira, ez euskaldun, ez espainiar. Eta lur hauek habitatu nahi dituen orori eskatu behar zaio, antza, aberri berri batekiko gurtze leiala
Kontua ez da, hala ere, hor amaitzen: moroek irabazi ez ezik, ospatzeko kapritxoa eta axolagabekeria ere aitortu baitiote beren buruei, non eta haien herritik kanpo, gainera, besoak zabalik hartu dituen herri bati iseka eginez. Eta sekuentzia honetan egiten du agerpena kontakizun honetako hitz gakoak: integrazioa. Izan ere, zenbaitentzat marokoarren ospakizunek zerbait adierazten baldin badute, hain zuzen, haien integratzeko borondate eza omen da: marokoar sentitzen dira, ez euskaldun, ez espainiar. Eta lur hauek habitatu nahi dituen orori eskatu behar zaio, antza, aberri berri batekiko gurtze leiala, haren bandera, sinbolo eta ospakizunak besarkatuz, nahiz eta gerora, paradoxikoki, zenbaitek ez dion sekula onartuko atzerritar bati labeldun identitate nazional berririk (inoiz ez dira izango horren hemengoak). Susmoa dut hori defendatzen dutenek ez ote duten, hain zuzen, kulturaren kontzeptu folkloriko, interesatu eta atzerakoiegi bat.
Bestalde, ezin daiteke aipatu gabe utzi kirolari (maiz futbolari) loturiko ospakizunak eta, hedaduraz, ospakizun horietatik sor daitezkeen balizko istiluak inongo ohiturarik europarrenak direla (duela urtebete baino gutxiago igaro da zaletu israeldarrek Bilbo Zaharrean sortu zituzten istiluetatik; edota gure euskal zaletu sinpatiko batek bere burua farola batetik bota zuenetik, soilik bi adibide jartzearren). Halakoak, noski, seinalatu beharreko jarrerak dira, eta are, haiei buruz kritikoki hausnartu beharrekoak; baina horretarako, beharbada jatorri bataz edo besteaz aritu baino, genero kode batzuez eta, konkretuago, maskulinitate eredu batzuez aritu beharko ginateke, adibidez, zeina gai deserosoagoa baita munstroa beti bere zilborretik kanpo ikusten duen edonorentzat.
Beraz, hemen uste dut afera ez dela zenbait jarrera (izan daitezkeenak biolentoak) ez kritikatzea, ezpada kritika hori zintzotasun gutxieneko batetik garatzea: aurreiritzi eta bandera anitzetako ez-naiz-arrazista-baina ugarietatik kanpo. Inoiz eduki dudan irakasle onenetariko batek zioen, probokazio puntu batekin, bera multikulturalismoaren aurka zegoela, jarraian zehazteko multi- atzizkiak kultura desberdinen batuketa bat iradokitzen zuela, baina ez ezinbestean haien arteko bizikidetza orekatu bat. Aitzitik, interkulturalitatea zen proposatzen zuen kontzeptua, inter- atzizkiak elkarreraginari erreferentzia egiten diolako, kultura desberdinen arteko hartu-emanari, eta haien arteko elikatze positibo bati. Uste dut horretarako pausu bat izan daitekeela egunotan gure auzokide marokoarrez poztea. Bestearen poza onartzea, alegia; apurka-apurka izan dadin ez horren besteraena.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Tanta hotzak Valentzian eragindako hondamendiak irudi lazgarriak utzi dizkigu; batetik, izan dituen berehalako ondorioengatik, eta, bestetik, nolako etorkizuna datorkigun aurreratu digulako: halako fenomeno klimatiko muturrekoak gero eta ugariagoak eta larriagoak izango direla,... [+]
Nafarroako Energia Planaren eguneraketa oharkabean igaro da. Nafarroako Gobernuak jendaurrean jarri zuen, eta, alegazioak aurkezteko epea amaituta, gobernuko arduradun bakar batek ere ez digu azaldu herritarroi zertan oinarritzen diren bere proposamenak.
Gobernuak aurkeztu... [+]
Sobietar Batasuna desagertu zenetik errusofobia handituz joan da. NBEko Segurtasun Kontseiluaren 2002ko segurtasun kontzeptua oso argia da, eta planetaren segurtasun eta egonkortasunak AEBei erronka egiteko asmorik ez duen estatuen menpe egon behar dutela adierazten du. AEBei... [+]
Andoni Urrestarazu Landazabal Araiako herrian 1902ko uztailaren 16an jaio zen eta 1993ko azaroaren 21ean hil zen Gasteizen. 31 urte bete dira jadanik eta bere izena eta izana aitortzeko une aproposa dela deritzot, ez baita ongi ezagutzen utzitako ondarea. Umandi, bere herriko... [+]
Autobiografia idaztea omen da garapen pertsonalerako tresnarik eraginkorrena, askatzaileena. Iraganeko kontuei tira egin eta gogora ekartzeak, orainaldiko korapiloak askatzen laguntzen omen du. Bai, laguntzen du orainaldia ulertzen eta komeni zaigun etorkizun bat marrazten... [+]
Pandemiaren iragarpenetik Valentziako tragediarainoko errepasoa egin eta ondorioztatu dut gezurra eta forupea suhesi gisa dituen kudeaketa instituzional negargarria klase gobernariaren konstantea dela.
Ez dugu gobernari ordezko baliogarririk sistema pendular hau aldatzen ez... [+]
Azaroaren 19a komunaren munduko eguna da. Gaur oraindik ere, XXI. mendean, langile askok, hemen, Euskal Herrian bertan, ez daukate haien lanaldietan komuna erabiltzeko eskubidea. Horren adibide dira garraioko langile asko.
Komunak osasun publikoaren giltzarria dira, eta... [+]
Adimen artifiziala gizakion eremu asko ordezkatzen ari dela badakigu: erosotasuna, abiadura, efizientzia... Mundu kapitalista honen abiadura beharretan, gizakion ahalegina oztopo dela sinetsarazi digute. Gure, klase xumeen, egiteko eta sortzeko aukerak murrizteko erasoak leku... [+]
Azken asteotan, arkitekturan dihardugunontzat ez da posible izan Valentziako klima gertaera gure lan hizketaldira ez ekartzea. Uraren ibilbidea eraikinen estalkietan, estolderietan, plazetan eta parkeetan pentsatu eta diseinatu behar ditugulako. Ongi dakigu giza eskalako ur... [+]
Autoestimuak batzuetan gauza intimoa dirudi. Baina autoestimuak zerikusia baldin badu norberak bere buruaz duen irudiarekin, norbere buruari ematen zaion balioarekin, zerikusia izango dute hartu ditzakeen erabakiek ere. Zer balio du erabakirik hartu ezin duen norbaitek? Eta... [+]
Sanmartinak gure baserrietan oso ezagunak dira, txerria hiltzeko garaia baita. Jende askok, ordea, ez du jakingo antzina San Martin egunak nekazaritza urtearen amaiera ezartzen zuela. Eta hori ez zen ahuntzaren gauerdiko eztula. Izan ere, urte amaierarekin etxeko ugazabari... [+]
Aste oso batez aritu gara Collodiren Pinotxoren abenturak liburuaren inguruan, unibertsitateko ikasgelan, Haur Hezkuntzako eta Lehen Hezkuntzako irakaslegaiekin. Gure erreferentzia nagusia Galtzagorrik 2011n argitara emandako edizio ederra izan da –hitzaurrea barne, 171... [+]
“Ibiliz ikasten da ibiltzen, eta kantuan kantatzen”. Horixe izan da aste honetako ikasgaietako bat C2ko taldeetan. Helburua ez zen abesten edo oinez ikastea, gerundioa behar bezala erabiltzea baizik. Zer pentsatua eman dit jarduerak, eta irakasten nola ikasten dugun... [+]
Euskararen biziraupena ez da euskaldunok politikaren partidan jokatzen dugun arazo bakarra, baina bai, euskalduntasunaren elementu bereizgarriena den neurrian, gure egoera gehien islatzen duena. Beste esparru batzuetan hainbeste ageri ez dena oso ongi erakusten du. Hasteko,... [+]
Hezkuntzaren Soziologian bada galdera klasiko bat: zertarako existitzen da hezkuntza sistema gizarte batean? Galderari emandako erantzunak ugariak dira, eta aldatuz doaz garaiaren arabera. Baina horien artean nabarmentzekoak ondoko hauek izan ohi dira: eskolak nagusiki... [+]