Nola egin aurre arrazakeriari kazetaritzatik?

  • Irutxuloko Hitzak asteartean parte hartu zuen Hordago - El Saltok antolatutako mahai inguruan, Hibai Arbide, Lucia Mbomio, Xalba Ramirez eta Miriam Najibi kazetariekin.

Artikulu hau CC BY-NC-ND 4.0 lizentziari esker ekarri dugu.

2024ko abenduaren 12an - 08:30
Hibai Arbide, Lucia Mbomio, Xalba Ramirez eta Miriam Najibi kazetariak, Hordagok antolatutako jardunaldietan. Ander Balanzategi

Galdera potoloen atzean beti daude erantzun potoloak. Bi orduk ez dute nahikoa ematen, are gutxiago autobus greba dela eta jendeari iristea kostatzen bazaio. Miriam Najibi Hordago-ko kazetariak egin du aurkezpena, “hiperbisibilizazioaren eta inbisiblizazioaren artean” kokatuz pertsona migratzaileek ohiko hedabideetan duten protagonismoa.

Lucia Mbomio: “Ez dugu B narratiba baterako eskubiderik”

Lucia Mbomio kazetari ezagunak hartu zuen hitzaldiaren gidaritza, hedabideek pertsona migratzaile eta arrazializatuen inguruan egiten duten trataera aztertzeko. Xehetasunez betetako hitzartzean, gogoratu zuen jendeak “buloak sinesten baditu”, dela “mendeak daramatzagulako narratiba jakin batzuekin”. Bereziki,”gorputz beltzek” jasaten duten trataera: “XVI. mendetik eman da gorputz beltzen deshumanizazioa —esklabotza helburu— eta narratiba horren arabera daude eraikiak gaur egungo narratiba asko eta asko”.

“Kontatzen denaz gain, kontatzen ez dena da arazoa”, Mbomiorentzat: “Ez dugu B narratiba baterako eskubiderik”. Horregatik, migratzaileen bueltan dauden usteen eta propaganda nola lantzearen inguruan egin du gogoeta: “Noiz arte zara migratzaile? Ni migratzailea naiz, Madrilen jaio arren? Zenbat belaunaldiz deitzen gaituzte migratzaile?”

“Immigrazionalismoaz” hitz egin zuen, eta horren inguruko hamaika adibide lotsagarri eskaini, hau da, immigrazioaz sentsazionalismoz hitz egiteko hedabideek duten joeraz: “Delinkuentzia, gertaera estraordinarioak edo barregarriak dira”.

"Migratzaile batek gizon bat salbatu du". Hamaika adibide jarri zituen Lucia Mbomiok hedabideek egiten dituzten hanka sartzeen inguruan.

 

Baina ez da ikerketa helburu soilez ari, horrek guztiak gorputz arrazializatuetan duten eraginaz hitz egin du Mbomiok: “Geure gorputzetan jasaten ditugu propaganda hauen ondorioak. Berriz ari gara ikusten eskuin muturraren manifestazioak Madrilen”. “Egunerokotasunaren narratiba bat eraiki behar dugu; ez soilik hona iristen den jendearena, baizik eta jada hemen dagoenarena. Badute zer esana eta zer kontatua”, aldarrikatu zuen.

Xalba Ramirez: “Urtebete daramagu argitaratzen migratzaileen kontrako eraso eta mehatxuak”

“Euskal komunitatearen eta beste herrialdeetatik etorritakoen artean zubiak” eraiki beharraz jardun zuen IRUTXULOKO HITZAko kazetari Xalba Ramirezek. Horretarako sortu zuten duela bi urte Ongi Etorri Auzora atala, Ongi Etorri Eskolara elkartearekin elkarlanean. Mbomiok apuntatzen zuen ildotik: “Behin hona etorri direnek, euren bizi proiektuez hitz egiteko espazio bat sortzeko, eta ez soilik migratzaile kondizioaz hitz egiteko”. Egunerokotasunaren narratiba horren inguruan beste ikuspuntu bat egitea garrantzitsua da, eta hori “elkarlanean” egitea aldarrikatu zuen: “Migratzaileez hitz egiteko, bestela, salbuespen uneetan soilik hitz egin daitekeela dirudi, eta, ez, gure komunitatearen parte dira, eta norabide horretan egin behar dugu lan”. Bide horretan, “geure erredakzioak demokratizatu behar ditugula” uste du Ramirezek, eta “gai hauek lantzen dituzten eragileen parte hartzea sustatu”.

Bestalde, azken urteetan Donostian izandako segurtasunaren inguruko arazoak izan zituen hizpide Ramirezek: “Delinkuentzia txikiaren igoeraren aitzakian, diskurtso arrazistak, joera autoritarioak eta polizia indarkeria handitu dira, eta horiek nola tratatu hausnartu behar izan dugu”. Izan ere, delinkuentziaz hitz egiteko soilik Poliziaren datuak soilik erabiliz gero, oso mugatuta zaudela uste du: “Martin Ibabe Hiri Segurtasuneko zinegotziak adierazi zuen 600 polizia interbentzio egin zituztela azken hilabeteetan Egian, bertako egoeraren adierazle. Zer esan nahi du horrek? Zergatik 600 eta ez 1.200? Zer egin zen interbentzio bakoitzean? Zertarako balio izan zuten? Iturri bakarra Poliziaren datuak badira, ez zara delinkuentziaz ari, jardun polizialaz baizik”.

Segurtasunaren aitzakiarekin “migratzaile onak eta txarrak” bereizten ari direla ohartarazi du Ramirezek: “Lehen esaten zen gure lanak lapurtzera zetozela. Orain ez, orain nahi dugu etortzea, guk egin nahi ez ditugun lanak egiteko, hain zuzen”. Lo Que No Te Cuentan de Donosti taldeak bete duen “izu sozialaren” bozgorailu lana bete duela aztertu du, eta tokiko hedabideek, sortze egoeran dauden “talde erreakzionarioen benetako aurpegia” azaleratzen lagundu dezakeela uste du, baita Kaleko Afari Solidarioen aldeko babesa sortzeko ere.

Tokiko prentsaren “potentzialiltatearen” inguruan gogoeta egin zuen Ramirezek: “Bereziki, euskarazko tokiko prentsa ikusi izan da halako ‘gertaeren’ atal gisa: gazta txapelketa, eskola kirola, bertso saioa eta auzoetako jaiak… Guk hori egiten dugun arren, badugu beste gauza bat gainontzeko prentsak egin ezin dezakeena: arazoei gertuko jarraipena egitea”. Albiste bat zer den eta zer ez, hori da kazetaritza eredu ezberdinen arteko aldea, Ramirezen ustez: “Guk urtebete daramagu argitaratzen migratzaileen kontrako eraso eta mehatxuak, eta genealogia erraz ikus daiteke, baita ere, zer den datorrena”.

“Garaiaren kronika eta hiriaren narratiba ezberdinak” eskaintzeko bokazioa du tokiko kazetaritzak Ramirezen ustez, eta arrazakeriaren gaian, “problema handia nola errotzen ari den aztertu, eta batez ere, nola moztu daitekeen” ulertzen laguntzekoa.

Hibai Arbide: balio al du zerbaiterako kazetaritzak?

Nazioarteko kazetaria da Hibai Arbide, orain, batez ere, El Pais egunkarirako lana eginez Grezian. Migratzaileen kriminalizazioaren testuinguruaz hitz egin zuen Arbidek. Hasieran, Open Arms gisako elkartasun egitasmoen eredu izan zen Grezia, eta, urte gutxian, eskuin muturrera biraketa izugarria egon da: “Besteak beste, GKE-ei itsasoan lan egitea debekatu dietelako”.

Lesbosen lan egiten du, duela hamar bat urte milaka errefuxiaturen etorrera izan zuen uhartea: “Egoera hau kronifikatu zen, baina atentzio mediatikoa aldatu zen. Hasieran, elkartasuna erakustea izan zen hedabideen helburua, baina gero bizilagunei sortzen zizkien arazoak izan ziren”. Arbidek azaldu zuenez, hedabide guztiek zerbitzuen “kolapsoaz” hitz egin zuten, baina inork ez zuen azaltzen zergatik ari zen gertatzen hau, eta, batez ere, zergatik ez zen bestelako “bide segururik eskaintzen migratzaileentzat”. Honela, eskuinak “egonezin” hori aprobetxatu zuen, “ez gobernuen kontra egiteko, baizik eta pertsona migratzaileen kontra egiteko”. Muturreko egoerak azaldu zituen: “Checkpoint faxistak egiten hasi ziren, jendea egurtzen, etxeak eta autoak erretzen… Erabateko inpunitatearekin jardun zuten”. Honela, “bizilagunei molestia gehiago ez sortzea erabaki zuen gobernuak, eta besteak beste, berehalako kanporatzeak handitzen hasi zen”.

Kanporatze hauek, ordea, itsasoan ematen direla gogorarazi du Arbidek, eta, beraz, itsasontzien arteko borroka batean bihurtzen direla: “Nik hau entzunda nuen, baina bertan lanean hasi arte, ez nuen guztiz sinistu nahi. Izugarrizko biolentzia mailak ari dira jazotzen, eta egunero-egunero gertatzen ari da hau”. Arbidek biolentzia hauen inguruko erreportaje eta ikerketa ugari egin ditu, eta uneren batean, pentsatu zuen “zerbait aldatzea” lortuko zuela honekin. Baina, ez.

Kazetaritza ereduaren inguruan hausnartzera darama honek: “Non nahi dugu lan egin, kazetari gisa? Itzal handiko hedabide handi batean? Edo txikiagoa den batean, baina geure balioekin bat?”. Erantzun pesimista eman zuen: “Akaso ez batean, ez bestean ez dira nahi ditugun helburuak betetzen”. Orduan, zertarako egin lan hau?

Greziako langile pakistandarren elkarte bat ekarri zuen gogora. 2010etik 2012ra bitarte, Egunsenti Urrekara alderdi naziko kideek Aspropyrgoseko nekazari pakistandarrak jipoitzen zituzten, kasik bi egunean behin zegoen jipoiren bat. Poliziarenera salaketa jartzera joaten zirenean, ordea, ez zuten bermerik, eta erresidentzia baimenik ez zutenez, kanporatzeko mehatxua jasotzen zuten. Honela, langileak euren artean antolatu, eta jasandako jipoien erregistro zehatz bat egin zuten: eguna, ordua, lekua, deskribapena… Ez zuten publikatu, ez zuten ezer egin horrekin, soilik artxibo lana egin zuten.

Pavlos Fyssas rap kantariaren hilketaren ostean, alderdi naziaren kontrako ofentsiba sozial eta judiziala izan zen, eta epaiketan aurkeztu zen proba garrantzitsuenetako bat izan zen Aspropyrgoseko nekazari pakistandarraren artxiboa, erakusten zuelako Alderdi Urrekararen delinkuentzia jarduera “jarraitua eta sistematikoa zela”. Honela, “ezertarako balio ez zuela uste zuten zerrenda honek, balio izan zuen Europako alderdi nazi garrantzitsuena legez kanporatzeko”.

“Egiten dugun lanak batzuetan ez du ezertarako balio, baina egiten jarraitu behar dugu; egunen batean balioko duelako”, gaineratu zuen.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Arrazakeria
Bilboko San Inazio auzoan ere mezu arrazisten arriskuez

Azkenaldian nabarmen areagotu dira kutsu arrazistadun mezuak San Inazio auzoko Facebook taldean. Kalean lapurretak ugaritu ei direla-eta, auzokideen erantzuna bazterketa eta miseria egoeran daudenak kriminalizatzea, polizia gehiago eskatzea eta auzoko segurtasun brigadak... [+]


Zaku bete galdera iritsi dira Leizaran institutuko ikasleak Pape Niangen solasaldira

Andoaingo institutuan izan da Pape Niang, bere migrazio-esperientzia kontatzen. 16-18 urteko gazteek, aurrez Pape Niang, hasiera berri bat liburua irakurria zuten ikasleek, jakin-minez, gogoetez eta galderez bete dute aretoa. Bejondeiela, pertsona kritikoak heztea baita... [+]


Francis Williamsen bikaintasunaren froga

Londres, 1928. Victoria and Albert Museum-era koadro berezi bat iritsi zen dohaintzan: margolanean gizon beltz bat ageri da, ileordea eta lebita jantzita, liburuz eta tresna zientifikoz inguratua. Museoan horrela katalogatu zuten: “Erretratu satiriko bitxia, beltzen... [+]


2024-11-27 | Leire Ibar
Ertzaintzak komisarian jipoitu zuen emakume arrazializatuaren kasua itxi dute prokuradoreak helegitea aurkeztea “ahaztu” eta gero

2018ko maiatzean Getxoko Ertzaintzaren komisarian jipoitu zuten Silvia emakume migratu eta arrazializatua, bidegabeki atxilotu ostean. Epaiketan zigor arinak ezarri zizkioten ertzain bati, baina emakumea ere zigortu zuten desobedientzia leporatuta. Silviak Espainiako Epaitegi... [+]


“Irtenbidea Polizia kopurua handitzea balitz, arazoa jadanik konponduta legoke”

Azken asteetan albiste izan da Gasteizko Errota auzoa, urriaren 8az geroztik delinkuentziaren aurkako eta segurtasunaren aldeko mobilizazioak egiten baitituzte zenbait auzokidek asteartero, bi lonja huts okupatu zituzten gazte migratzaile batzuk jo-puntuan jarrita. Inguruan... [+]


Funtsezkoa jendea da

Mundu-mailan antifeministak eta arrazistak diren gorroto-diskurtsoak larriki areagotzen ari diren testuinguruan bizi gara. Mundu zabalean sare sozialek zein agenda
politikoek txertatzen dituzte eskuin-muturreko narratibak. Arrazismoa eta antifeminismoa tokian tokiko... [+]


2024-11-21 | Gedar
Mobilizazioak bertan behera utzi ditu ‘Lo que no te cuentan de Donosti’-k

Bere Telegram kanalaren bidez jakinarazi du ez dituela deialdi erreakzionario gehiago egingo oraingoz. Aurreko larunbatean, nabarmen egin zuen porrot Eason antolatu zuen kontzentrazioak, eta agerian geratu da kontramobilizazioen eraginkortasuna.


Mobilizazio arrazistek porrot egin dute Donostian zein Gasteizen

Lo Que No Te Cuentan de Donosti-k 30 pertsona soilik batu zituen Easo plazan larunbatean, eta haren aurkako deialdi antifaxistak 300. Bestalde, Gasteizko Errota auzoko mobilizazio arrazisten sustatzaileek auzotik irten eta Gasteiz mailako mobilizazioa deitu zuten iragan... [+]


Donostian mobilizazio arrazistak bultzatzen dituen Telegram kanalaren erreplikak sortu dituzte Gasteiz eta Iruñerako

Lo Que no te Cuentan de Vitoria eta Lo Que no te Cuentan de Pamplona Telegram taldeak sortu ditu Lo Que no te Cuentan de Donosti taldearen administratzaileetako batek berriki. Gasteizko kontuak ez du jarduerarik momentuz, baina Iruñekoak 500 jarraitzailetik gora ditu eta... [+]


2024-11-08 | Irutxuloko Hitza
KASen kontrako elkarretaratze berria egingo du LQNTCDD taldeak datorren astelehenean Donostian

Lo Que No Te Cuentan De Donosti taldeak mobilizazio berri bat antolatu du datorren astelehenean, hilak 11, Amara Berrin, Kaleko Afari Solidarioak banatzen diren ordu eta leku berean. Hiriko hainbat eragile antifaxista eta antirrazista batzen dituen plataformak... [+]


2024-11-08 | Hala Bedi
Errota Zaharra auzo elkartea
“Arrazoi eta interes askok eraman gaituzte oraingo egoerara, baina kaltetuak bizilagun guztiak gara”

Gasteizko Errotako (Koroatze) auzoan izan diren manifestazio "anonimoek" kolokan jarri dute auzokoen arteko elkarbizitza. Azalera atera dituzte ere hauetan parte hartu duten partidu politiko batzuen eta beste kide batzuen izaera faxista eta arrazista.


2024-11-04 | Behe Banda
Barra warroak |
Ipuin bat kiskaltzeaz

Korrika eta presaka ekarri dute megafonoa. Hau onartezina da. Hau ezin da onartu. Denok batera oihu egin dezagun, ezin dugu honela jarraitu. Zurean ere sartu direla? Bai arrazoi duzu, jo ditzagun txaloak zuretzat. Hurrengo astean hemen batuko gara denok eta aurre egingo diegu,... [+]


Segurtasuna ala eskuin mutur berriaren amua?

Iragarritako heriotza baten kronika. Donostiako Udalak Egiako Kaleko Afari Solidarioak debekatu ditu, «segurtasunaren» aitzakian. Bizpahiru urte dira Egian segurtasuna guztien ahotan dagoela, eta azken hilabeteotan, talde eskuindarren gorakadarekin, egoerak okerrera... [+]


ANALISIA
Donostiako Egiako eta Gasteizko Errotako mobilizazio arrazistak (eta etorriko direnak): kointzidentziak eta galderak

Azken asteetan mobilizazio arrazistak piztu dira Gasteizko Errota eta Donostiako Egia auzoetan, eta biek iragarri dute asteroko deialdiei eusteko asmoa. Haien artean desberdintasunak daude, baita antzekotasun asko ere: sustatzaileak anonimoak izatea, konfrontazioa bilatzea, edo... [+]


‘Lo que no te cuentan de Donosti’-ren kontrako elkarretaratzea antolatu dute, beren deialdiarekin bat eginez

Hainbat eragile antifaxista eta antirrazistak antolatuta, Lo que no te cuentan de Donosti (LQNTCDD) taldearen kontrako elkarretaratzea antolatu dute, datorren astelehenean 20:00etan, Amarako Easo plazan. Telegram kanal horretatik, leku horretan deitua dute asteroko... [+]


Eguneraketa berriak daude