Nola egin aurre arrazakeriari kazetaritzatik?

  • Irutxuloko Hitzak asteartean parte hartu zuen Hordago - El Saltok antolatutako mahai inguruan, Hibai Arbide, Lucia Mbomio, Xalba Ramirez eta Miriam Najibi kazetariekin.

Artikulu hau CC BY-NC-ND 4.0 lizentziari esker ekarri dugu.

2024ko abenduaren 12an - 08:30
Hibai Arbide, Lucia Mbomio, Xalba Ramirez eta Miriam Najibi kazetariak, Hordagok antolatutako jardunaldietan. Ander Balanzategi

Galdera potoloen atzean beti daude erantzun potoloak. Bi orduk ez dute nahikoa ematen, are gutxiago autobus greba dela eta jendeari iristea kostatzen bazaio. Miriam Najibi Hordago-ko kazetariak egin du aurkezpena, “hiperbisibilizazioaren eta inbisiblizazioaren artean” kokatuz pertsona migratzaileek ohiko hedabideetan duten protagonismoa.

Lucia Mbomio: “Ez dugu B narratiba baterako eskubiderik”

Lucia Mbomio kazetari ezagunak hartu zuen hitzaldiaren gidaritza, hedabideek pertsona migratzaile eta arrazializatuen inguruan egiten duten trataera aztertzeko. Xehetasunez betetako hitzartzean, gogoratu zuen jendeak “buloak sinesten baditu”, dela “mendeak daramatzagulako narratiba jakin batzuekin”. Bereziki,”gorputz beltzek” jasaten duten trataera: “XVI. mendetik eman da gorputz beltzen deshumanizazioa —esklabotza helburu— eta narratiba horren arabera daude eraikiak gaur egungo narratiba asko eta asko”.

“Kontatzen denaz gain, kontatzen ez dena da arazoa”, Mbomiorentzat: “Ez dugu B narratiba baterako eskubiderik”. Horregatik, migratzaileen bueltan dauden usteen eta propaganda nola lantzearen inguruan egin du gogoeta: “Noiz arte zara migratzaile? Ni migratzailea naiz, Madrilen jaio arren? Zenbat belaunaldiz deitzen gaituzte migratzaile?”

“Immigrazionalismoaz” hitz egin zuen, eta horren inguruko hamaika adibide lotsagarri eskaini, hau da, immigrazioaz sentsazionalismoz hitz egiteko hedabideek duten joeraz: “Delinkuentzia, gertaera estraordinarioak edo barregarriak dira”.

"Migratzaile batek gizon bat salbatu du". Hamaika adibide jarri zituen Lucia Mbomiok hedabideek egiten dituzten hanka sartzeen inguruan.

 

Baina ez da ikerketa helburu soilez ari, horrek guztiak gorputz arrazializatuetan duten eraginaz hitz egin du Mbomiok: “Geure gorputzetan jasaten ditugu propaganda hauen ondorioak. Berriz ari gara ikusten eskuin muturraren manifestazioak Madrilen”. “Egunerokotasunaren narratiba bat eraiki behar dugu; ez soilik hona iristen den jendearena, baizik eta jada hemen dagoenarena. Badute zer esana eta zer kontatua”, aldarrikatu zuen.

Xalba Ramirez: “Urtebete daramagu argitaratzen migratzaileen kontrako eraso eta mehatxuak”

“Euskal komunitatearen eta beste herrialdeetatik etorritakoen artean zubiak” eraiki beharraz jardun zuen IRUTXULOKO HITZAko kazetari Xalba Ramirezek. Horretarako sortu zuten duela bi urte Ongi Etorri Auzora atala, Ongi Etorri Eskolara elkartearekin elkarlanean. Mbomiok apuntatzen zuen ildotik: “Behin hona etorri direnek, euren bizi proiektuez hitz egiteko espazio bat sortzeko, eta ez soilik migratzaile kondizioaz hitz egiteko”. Egunerokotasunaren narratiba horren inguruan beste ikuspuntu bat egitea garrantzitsua da, eta hori “elkarlanean” egitea aldarrikatu zuen: “Migratzaileez hitz egiteko, bestela, salbuespen uneetan soilik hitz egin daitekeela dirudi, eta, ez, gure komunitatearen parte dira, eta norabide horretan egin behar dugu lan”. Bide horretan, “geure erredakzioak demokratizatu behar ditugula” uste du Ramirezek, eta “gai hauek lantzen dituzten eragileen parte hartzea sustatu”.

Bestalde, azken urteetan Donostian izandako segurtasunaren inguruko arazoak izan zituen hizpide Ramirezek: “Delinkuentzia txikiaren igoeraren aitzakian, diskurtso arrazistak, joera autoritarioak eta polizia indarkeria handitu dira, eta horiek nola tratatu hausnartu behar izan dugu”. Izan ere, delinkuentziaz hitz egiteko soilik Poliziaren datuak soilik erabiliz gero, oso mugatuta zaudela uste du: “Martin Ibabe Hiri Segurtasuneko zinegotziak adierazi zuen 600 polizia interbentzio egin zituztela azken hilabeteetan Egian, bertako egoeraren adierazle. Zer esan nahi du horrek? Zergatik 600 eta ez 1.200? Zer egin zen interbentzio bakoitzean? Zertarako balio izan zuten? Iturri bakarra Poliziaren datuak badira, ez zara delinkuentziaz ari, jardun polizialaz baizik”.

Segurtasunaren aitzakiarekin “migratzaile onak eta txarrak” bereizten ari direla ohartarazi du Ramirezek: “Lehen esaten zen gure lanak lapurtzera zetozela. Orain ez, orain nahi dugu etortzea, guk egin nahi ez ditugun lanak egiteko, hain zuzen”. Lo Que No Te Cuentan de Donosti taldeak bete duen “izu sozialaren” bozgorailu lana bete duela aztertu du, eta tokiko hedabideek, sortze egoeran dauden “talde erreakzionarioen benetako aurpegia” azaleratzen lagundu dezakeela uste du, baita Kaleko Afari Solidarioen aldeko babesa sortzeko ere.

Tokiko prentsaren “potentzialiltatearen” inguruan gogoeta egin zuen Ramirezek: “Bereziki, euskarazko tokiko prentsa ikusi izan da halako ‘gertaeren’ atal gisa: gazta txapelketa, eskola kirola, bertso saioa eta auzoetako jaiak… Guk hori egiten dugun arren, badugu beste gauza bat gainontzeko prentsak egin ezin dezakeena: arazoei gertuko jarraipena egitea”. Albiste bat zer den eta zer ez, hori da kazetaritza eredu ezberdinen arteko aldea, Ramirezen ustez: “Guk urtebete daramagu argitaratzen migratzaileen kontrako eraso eta mehatxuak, eta genealogia erraz ikus daiteke, baita ere, zer den datorrena”.

“Garaiaren kronika eta hiriaren narratiba ezberdinak” eskaintzeko bokazioa du tokiko kazetaritzak Ramirezen ustez, eta arrazakeriaren gaian, “problema handia nola errotzen ari den aztertu, eta batez ere, nola moztu daitekeen” ulertzen laguntzekoa.

Hibai Arbide: balio al du zerbaiterako kazetaritzak?

Nazioarteko kazetaria da Hibai Arbide, orain, batez ere, El Pais egunkarirako lana eginez Grezian. Migratzaileen kriminalizazioaren testuinguruaz hitz egin zuen Arbidek. Hasieran, Open Arms gisako elkartasun egitasmoen eredu izan zen Grezia, eta, urte gutxian, eskuin muturrera biraketa izugarria egon da: “Besteak beste, GKE-ei itsasoan lan egitea debekatu dietelako”.

Lesbosen lan egiten du, duela hamar bat urte milaka errefuxiaturen etorrera izan zuen uhartea: “Egoera hau kronifikatu zen, baina atentzio mediatikoa aldatu zen. Hasieran, elkartasuna erakustea izan zen hedabideen helburua, baina gero bizilagunei sortzen zizkien arazoak izan ziren”. Arbidek azaldu zuenez, hedabide guztiek zerbitzuen “kolapsoaz” hitz egin zuten, baina inork ez zuen azaltzen zergatik ari zen gertatzen hau, eta, batez ere, zergatik ez zen bestelako “bide segururik eskaintzen migratzaileentzat”. Honela, eskuinak “egonezin” hori aprobetxatu zuen, “ez gobernuen kontra egiteko, baizik eta pertsona migratzaileen kontra egiteko”. Muturreko egoerak azaldu zituen: “Checkpoint faxistak egiten hasi ziren, jendea egurtzen, etxeak eta autoak erretzen… Erabateko inpunitatearekin jardun zuten”. Honela, “bizilagunei molestia gehiago ez sortzea erabaki zuen gobernuak, eta besteak beste, berehalako kanporatzeak handitzen hasi zen”.

Kanporatze hauek, ordea, itsasoan ematen direla gogorarazi du Arbidek, eta, beraz, itsasontzien arteko borroka batean bihurtzen direla: “Nik hau entzunda nuen, baina bertan lanean hasi arte, ez nuen guztiz sinistu nahi. Izugarrizko biolentzia mailak ari dira jazotzen, eta egunero-egunero gertatzen ari da hau”. Arbidek biolentzia hauen inguruko erreportaje eta ikerketa ugari egin ditu, eta uneren batean, pentsatu zuen “zerbait aldatzea” lortuko zuela honekin. Baina, ez.

Kazetaritza ereduaren inguruan hausnartzera darama honek: “Non nahi dugu lan egin, kazetari gisa? Itzal handiko hedabide handi batean? Edo txikiagoa den batean, baina geure balioekin bat?”. Erantzun pesimista eman zuen: “Akaso ez batean, ez bestean ez dira nahi ditugun helburuak betetzen”. Orduan, zertarako egin lan hau?

Greziako langile pakistandarren elkarte bat ekarri zuen gogora. 2010etik 2012ra bitarte, Egunsenti Urrekara alderdi naziko kideek Aspropyrgoseko nekazari pakistandarrak jipoitzen zituzten, kasik bi egunean behin zegoen jipoiren bat. Poliziarenera salaketa jartzera joaten zirenean, ordea, ez zuten bermerik, eta erresidentzia baimenik ez zutenez, kanporatzeko mehatxua jasotzen zuten. Honela, langileak euren artean antolatu, eta jasandako jipoien erregistro zehatz bat egin zuten: eguna, ordua, lekua, deskribapena… Ez zuten publikatu, ez zuten ezer egin horrekin, soilik artxibo lana egin zuten.

Pavlos Fyssas rap kantariaren hilketaren ostean, alderdi naziaren kontrako ofentsiba sozial eta judiziala izan zen, eta epaiketan aurkeztu zen proba garrantzitsuenetako bat izan zen Aspropyrgoseko nekazari pakistandarraren artxiboa, erakusten zuelako Alderdi Urrekararen delinkuentzia jarduera “jarraitua eta sistematikoa zela”. Honela, “ezertarako balio ez zuela uste zuten zerrenda honek, balio izan zuen Europako alderdi nazi garrantzitsuena legez kanporatzeko”.

“Egiten dugun lanak batzuetan ez du ezertarako balio, baina egiten jarraitu behar dugu; egunen batean balioko duelako”, gaineratu zuen.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Arrazakeria
Arartekoaren ustez, Martuteneko Agustindarren eraikineko operazioa barruan zeudenak identifikatzeko egin zuten

Iazko martxoaren 14an, polizia operazio handi bat izan zen Martuteneko Agustindarren eraikin okupatuan, Udaltzaingoaren, Ertzaintzaren eta Espainiako Poliziaren eskutik: 56 lagun atera zituzten eraikinetik eta 29 Espainiako Poliziaren komisariara eraman zituzten,... [+]


2025-01-07 | Gedar
Beste eraso arrazista bat Miarritzen

 Uber gidari batek jasan zuen erasoa: bortizki jo eta irain arrazistak egin zizkion bezero gazte batek. Baionan eta Arrigorriagan ere izan dira eraso arrazistak berriki.


2025-01-03 | Gedar
Pertsona afroamerikar bat kolpeka erail dute kartzelariek AEBetako espetxe batean

Hiru funtzionariok jipoitu zuten Robert Brooks, eskuak bizkarrera lotuta zituela. Hurrengo egunean hil zen, eta autopsiak dio asfixia izan zela heriotzaren kausa.


2024-12-30 | Leire Ibar
Eraso arrazistak salatu dituzte Arrigorriagan eta Baionan

Arrigorriagako Udalak elkarretaratzea egin du igandean udaletxeko plazan, ostiralean txinatar jatorriko merkatari batek bere dendan jasandako erasoa salatzeko eta biktimari babesa adierazteko. Horrez gain, Ipar Euskal Herriko Kontseilu Sozialistak elkarretaratzea antolatu du... [+]


2024-12-20 | Leire Artola Arin
ANALISIA
Zure herriko Baltasarrek ere ‘blackface’ egiten du?

Badatoz urteko asterik magikoenak, edo hobe esanda, kontsumistenak. Askori gustatuko litzaieke opariak Olentzeroren zakutik jasotzea, zerutik erorita bezala, baina errealitatea da Gabonetan gure zakutxoak direla gehien sufritzen dutenak, poltsikoak hustuta hasten dugula urtea... [+]


2024-12-18 | Leire Ibar
Arrazakeriaren eta Xenofobiaren Aurkako Kontseilua sortu dute Nafarroan

Sortu berri duten organoaren eginkizun nagusien artean daude, besteak beste, diskriminazioaren aurkako politikak sortzea, migratzaileen eta gutxiengo etnikoen elkarteen parte hartzea sustatzea, Nafarroako arrazakeriaren egoera globala aztertzea, eta Arrazakeriaren eta... [+]


Bilboko San Inazio auzoan ere mezu arrazisten arriskuez

Azkenaldian nabarmen areagotu dira kutsu arrazistadun mezuak San Inazio auzoko Facebook taldean. Kalean lapurretak ugaritu ei direla-eta, auzokideen erantzuna bazterketa eta miseria egoeran daudenak kriminalizatzea, polizia gehiago eskatzea eta auzoko segurtasun brigadak... [+]


Zaku bete galdera iritsi dira Leizaran institutuko ikasleak Pape Niangen solasaldira

Andoaingo institutuan izan da Pape Niang, bere migrazio-esperientzia kontatzen. 16-18 urteko gazteek, aurrez Pape Niang, hasiera berri bat liburua irakurria zuten ikasleek, jakin-minez, gogoetez eta galderez bete dute aretoa. Bejondeiela, pertsona kritikoak heztea baita... [+]


Francis Williamsen bikaintasunaren froga

Londres, 1928. Victoria and Albert Museum-era koadro berezi bat iritsi zen dohaintzan: margolanean gizon beltz bat ageri da, ileordea eta lebita jantzita, liburuz eta tresna zientifikoz inguratua. Museoan horrela katalogatu zuten: “Erretratu satiriko bitxia, beltzen... [+]


2024-11-27 | Leire Ibar
Ertzaintzak komisarian jipoitu zuen emakume arrazializatuaren kasua itxi dute prokuradoreak helegitea aurkeztea “ahaztu” eta gero

2018ko maiatzean Getxoko Ertzaintzaren komisarian jipoitu zuten Silvia emakume migratu eta arrazializatua, bidegabeki atxilotu ostean. Epaiketan zigor arinak ezarri zizkioten ertzain bati, baina emakumea ere zigortu zuten desobedientzia leporatuta. Silviak Espainiako Epaitegi... [+]


“Irtenbidea Polizia kopurua handitzea balitz, arazoa jadanik konponduta legoke”

Azken asteetan albiste izan da Gasteizko Errota auzoa, urriaren 8az geroztik delinkuentziaren aurkako eta segurtasunaren aldeko mobilizazioak egiten baitituzte zenbait auzokidek asteartero, bi lonja huts okupatu zituzten gazte migratzaile batzuk jo-puntuan jarrita. Inguruan... [+]


Funtsezkoa jendea da

Mundu-mailan antifeministak eta arrazistak diren gorroto-diskurtsoak larriki areagotzen ari diren testuinguruan bizi gara. Mundu zabalean sare sozialek zein agenda
politikoek txertatzen dituzte eskuin-muturreko narratibak. Arrazismoa eta antifeminismoa tokian tokiko... [+]


2024-11-21 | Gedar
Mobilizazioak bertan behera utzi ditu ‘Lo que no te cuentan de Donosti’-k

Bere Telegram kanalaren bidez jakinarazi du ez dituela deialdi erreakzionario gehiago egingo oraingoz. Aurreko larunbatean, nabarmen egin zuen porrot Eason antolatu zuen kontzentrazioak, eta agerian geratu da kontramobilizazioen eraginkortasuna.


Mobilizazio arrazistek porrot egin dute Donostian zein Gasteizen

Lo Que No Te Cuentan de Donosti-k 30 pertsona soilik batu zituen Easo plazan larunbatean, eta haren aurkako deialdi antifaxistak 300. Bestalde, Gasteizko Errota auzoko mobilizazio arrazisten sustatzaileek auzotik irten eta Gasteiz mailako mobilizazioa deitu zuten iragan... [+]


Eguneraketa berriak daude