Noiz arte?

  • Ugari gara Euskal Herrian lanean dihardugun irakasle emakumeak*. Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan gabiltzanok tentsio eta hainbat neraberen kontrol eza ditugu bizigai baina, gainera, emakumea* izanez gero, sexismoa gehitu behar diogu egoera horri.      


2019ko apirilaren 12an - 10:43

Kalean emakumeok*, gizonek jasan behar izaten ez dituzten eraso matxistak nozitu ohi ditugu. Bada, hori ere gertatzen da ikastetxeetan bertan. Gainera, eskoletan, gizonek ere erasoak jasaten dituzten aitzakian, ikusezin geratzen da irakasle emakumeekiko* indarkeria. Indarkeria sexista pairatzeko arriskua emakume orok du. Terry Threadgoldek unibertsitateko irakasleak aztertutakoaren (1995) arabera, gaztetasunak eta emakume izateak ikasleen tratu txarrak jasateko faktore arriskutsuak dira. Gauzak horrela, arrisku egoeran bizi garen hainbat irakasle emakume* gaztek ikasleen eraso bortitz onartezinak pairatu behar izateraino.

Ikasleei dagokienez, zuzena da adin txikikoei babesa ematea baina tentuz ibili behar da; batzuk babesten ari garen heinean, beste batzuk alde batera uzten ari bagara, honela ez goaz inora.

Hemen benetan ondo ez doana sistema bera da, batzuen indarkeria asumitua baitu matxismoak sortua dela onartu gabe. Hori aldatu ezean, nekez izango dugu hobekuntzarik. Hala eta guztiz ere, irakasleok gutxieneko babesa jaso ahal izaterainoko baliabideak ezarri daitezke eta emakumeenganako* indarkeria tabu izateari utzi.  

"Hemen benetan ondo ez doana sistema bera da, batzuen indarkeria asumitua baitu matxismoak sortua dela onartu gabe. Hori aldatu ezean, nekez izango dugu hobekuntzarik"

 Guretzat prestatuak dauden ikastaroak, esaterako, esertzeko posturei buruzkoak edo “Bideko Ian arriskuen prebentzioa” dira. Ez dugu inongo ikastarorik ikasleek kotxeko gurpilak zulatuz gero, zer egin edo ikasleek jokabide sexistak izanez gero, nola aurre egin jakiteko.

Andaluzian, Erkidegoan ez bezala, dagoeneko B2 Consultores Marketing Estratégico enpresak Andaluziako Institutuko Irakasleen Elkartearentzat (APIA) egina duen azterlana aipatzea ezinbestekoa da. Bertan jasotako datu esanguratsuetako bat da Andaluzian irakasle diren emakumeen* % 84k hitzezkoa edo fisikoa den erasoren bat pairatua duela.  Hortik haratago, irakasle emakumeekiko* indarkeriak beldurra, segurtasun eza, kulpa izatearen sentimendua, estresa … dakarkigu.

Euskal Herrian egoera gatazkatsuak egunerokotasunean izan ditugu eta ditugu bizigai. Teorikoki saltzen diren elkarbizitza planak zein beste hainbat proiektuk gehienetan itxura egiteko besterik ez dute balio.  

Amaitzeko, emakumeok* irakaskuntzan nerabeekin pairatzen ditugun eraso sexistak hor daudela argi eta garbi helarazi nahi dugu eta utzi dadila “gizonek ere pairatzen dute berdin-berdin”, “nerabeak dira”… zein beste hainbat aipamen egiteaz egoera tapatuaz eta normaltzat joaz. Ezin al da normaltzat jotzen den egoera jasangaitz hori deseraiki eta beste errealitate bat eraiki? Ez dugu inongo babesik eta egoera okerrera doa. Noiz arte?  

Bigarren Hezkuntzako irakasleak:

Amagoia Eskudero Larrañaga, Karmele Aldabaldetreku Iturbe, Mikel  Garayar Garmendia, Ainhoa Calvo Maneiro, Aitziber Santa Cruz Ugalde, Eli Laburu Labaka, Mikel Mendizabal Iztueta, Edurne Elizalde Lujanbio, Nora Alejos Azkona, Maite Larraz Iribas, Ana Isabel Laguardia Garmendia, MªCarmen Giral Ramo, Marijo Telletxea Tolosa, Arantzazu Fernandez, Andone Marín Balerdi, Regina Adarraga Bueno, Karmen Zabaleta Zabaleta.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: pedagogiak
Assisi, ikasleekin batera eguna eskolan ematen duen txakurra

Assisi txakurrak egunero egiten die harrera eskolako ikasle guztiei, egokitzen laguntzen die txikienei, ingeleseko proiektuan hartzen du parte eta haur nagusienak arduratzen dira hura zaindu eta paseatzeaz. Proiektu pedagogikoaren parte da, Kataluniako Sabadellgo ikastetxean.


Errendimendu akademikoaren arabera banatuko dituzte ikasleak Ipar Euskal Herrian

Ongi doazen ikasleak talde batean, zailtasunak dituztenak, bestean; maila akademikoaren arabera banatuko dituzte ikasleak datozen ikasturtean, Frantziako Estatuan. Ikasleak sozialki eta akademikoki sailkatu eta bereiztea, desoreka areagotzea eta egoera okerragoan daudenak... [+]


“Eskolan ortu xume bat lantzeak testuingurua ematen digu planetan ditugun arazoez aritzeko”

Gasteizko Haur eta Lehen Hezkuntzako ikastetxeetako baratzeak ikertu ditu Iratz Pou EHUko ikasleak. Zenbat eskolek dute ortua? Nolako erabilera ematen diote, zein helburu eta asmorekin? Probetxu pedagogiko eta didaktikoa ateratzen al diote baratzeari? Pourekin eta Igone Palacios... [+]


2024-02-14 | Hiruki Larroxa
Zigorraren kultura eta pedagogia feministak

Gaur egungo hezkuntza-sisteman, eskola-paradigma birplanteatu behar dugu. Zigor-neurrietan oinarritutako ikuspegi tradizionala baztertu, eta denbora luzean ikasleen ordena eta diziplina mantentzeko tresna gisa erabilitako praktika batzuen eraginkortasuna eta etika zalantzan... [+]


Hiru ikastetxeren arteko trantsizio plana garatu dute Irunen, instituturako jauzian ikasleen beldurrak arintzeko

Lehen Hezkuntzatik DBHra igarotzeak ikasleengan hainbat beldur eta ezinegon sortzea oso ohikoa da, presio eta espektatiba ugari elkar gurutzatzen dira, zer esanik ez ikastetxe batetik besterako aldaketa baldin badago. “Zubiak eraikiz” programaren bidez, hiru... [+]


Etxeko errefortzua kontuan hartu gabe emango bagenu klasea?

"Eskolan ikasgaia azaldu, etxean eskolako lanak egin eta azterketa jarri" formula aldatzea erabaki du José Antonio Herranz irakasleak: irakaskuntza-ikaskuntza osoa eskola-orduetara mugatu du, etxeko errealitatearen erruz ez daitezen ikasle batzuk atzean geratu... [+]


Urte hasieran edo bukaeran jaiotzeak zein eragin du eskolan?

Pasa den abenduan eta urtarril honetan jaio diren bi haurren artean egun batzuetako aldea besterik ez dago, baina eragina izan dezake eskolan, antzeko garapen prozesua daramaten bi haurrak ikasturte ezberdinetan matrikulatuko baitituzte.


Ikasgela kalera ateratzetik lau horma artera itzuli al dira eskolak, pandemia ostean?

"Pandemiaren ondoren, jakinarazi ziguten eskolatik kanpoko jarduerak askoz gehiago sustatuko zirela, eskura dauden ingurunean eta baliabideak erabiliz, baina gure seme-alaben hezkuntzan hain garrantzitsua den konpromiso hori ez da betetzen ari". Guraso batek... [+]


Haurrak eta adinekoak elkarrekin, Eguzkitza eskolak eta alboko zahar-etxeak praktikan jarri duten esperientzia

Auzoaren eta auzoko biziaren parte dira eskolak, eta horregatik, bata bestearen ondoan dauden Irungo Eguzkitza ikastetxea eta Amaxantalen zahar-etxea ohituta daude hainbat ekintza elkarrekin egitera. Gabonen atarian ere, postal pertsonalizatuak prestatuko dituzte, batera... [+]


Eskola jardun jarraitua vs zatitua, protestak Nafarroan

Eskola jardun jarraitua vs zatitua, ika-mikak bizirik jarraitzen du Nafarroan. Ikastetxe guztiei jardun zatitua aplikatzea erabaki du Nafarroako Gobernuak, eta aldatu nahi duenak bozketa prozesu bat gainditu behar du. "Neurriz kanpoko bozketak" direla iritzita,... [+]


Komunera joateko gogoa ongi gestionatzen al da zuen eskolan?

Eskola eta institutuetan, ikasleek beti ez dute komunera joateko aukera, pixagura, kakagura, egarria, hilekoa... duten unean; arau malguagoak eta zorrotzagoak daude, hainbat ikastetxetan giltzaz ixten dituzte komunak, erabilera desegokia argudiatuta. Gaiari tiraka, debekuez,... [+]


2023-10-25 | Hiruki Larroxa
Barne faktoreak

Uda urrun geratzen bazaigu ere, gu are atzerago goaz. Uda hasierara. Zein ederrak diren hasierak, e? Are ederragoak, interesa pizteaz gain, hausnarketarako eta artikulaziorako gune baten parte izanez hasita. Ekainaren 26 eta 27an, II. Hezkidetza eta Pedagogia Feministen... [+]


Nora Salbotx. Irakaslea
“Dena berdin azaltzen saiatzen gara, gure gorputzak, bizipenak, ezberdinak izanda ere”

bell hooks irakaslearen liburua euskarara ekarri du Katakrakek: "Transgresioa irakasgai". Hezkuntzaren indar iraultzaileaz, ahots baztertuez, gorputzek ikasgelan duten presentziaz, irakasleen beldurrez eta han-hemenka abiaturiko iraultza txikiez hitz egin dugu... [+]


“Eskolako patioa aldatzeak ekarri du neskek zentralitatea irabaztea”

Ikastetxeko kanpo espazioa aldatzeak Haur eta Lehen Hezkuntzako ikasleengan zein eragin izan duen aztertu du Haizea Egiartek; ikasleen arteko harreman, gatazka eta jarrerei nola eragin dien jaso du ikerketan, Asier Huegun zuzendari duela. Eta jaso du, baita ere, zein neurritan... [+]


BeAtarrak: eskola publikoetako berrikuntza irauli nahi duen ereduak hasiera kaotikoa izan du

EAEko ikastetxe publikoei berrikuntza eta aholkularitza zerbitzua ematen zieten Berritzeguneak murriztu eta eskoletan postu berria sortu du Jaurlaritzak: BeAtarra. Ikastetxe bakoitzean gutxienez bat, berrikuntzaz arduratzen dena. Estreinaldi nahasiaz eta eredu aldaketaren... [+]


Eguneraketa berriak daude