Nafarroako Gobernuak 2.000 milioi euroko zorra du itzalpeko sarietan

  • Nafarroako Ubideko lehen fasea, Bideko autobidea (Iruñea-Logroño) eta Jacako autobidearen Nafarroako zatia aspaldi bukatu ziren. Azpiegitura erraldoi hauen ordainketak, hala ere, luzerako joko du eta datozen bi hamarkadetan Nafarroako Gobernuak 2.000 milioi bat euro ordaindu beharko dizkiei azpiegitura hauek bideratu zituzten enpresei.


2019ko azaroaren 26an - 10:05
Bideko autobidea Zizur Nagusi zeharkatzen duenean. Bideko autobidea Zizur Nagusi zeharkatzen duenean.

Urtero, gutxi gorabehera 100 milioi euro bideratu behar ditu foru gobernuak zor horiek kitatzera. Aurten zehazki 98,2 milioi, kanpo zorra kitatzera bere aurrekontutik bideratuko duena –72,3 milioi–baino gehiago.

Urteko ordainketa horrek gora egingo du eta 2021ean 110,6 milioi izango dira. Itzalpeko ordain sari honen arabera, Nafarroako Gobernuak ez zuen dirurik jarri beharrik azpiegitura egiteko, baina ondorengo urte luzetan –30en bat– urtero kopuru bat ordaintzen du dagokion enpresa eraikitzaileari erabilera kanon gisa. Prozesu horretan, enpresaren arduratzen da azpiegitura egiteaz eta berau mantentzeaz.

Kontua da, molde hau azpiegiturak pribatizatzeko era bat dela eta gobernuak bideratzea baino askoz garestiago ateratzen zaiola herritarrari. Esate batera, Nafarroako Gobernuak 2017an ordaindua zuen Logroñorako autobidearen kostua, hau da, 390 milioi euro; hala ere, gobernuak 2032ra arte jarraituko du ordaintzen urteko kanona, guztira 1.200  milioi euro, obraren kostuaren hirukoitza.

Diario de Noticias-ek argitaratutako datuen arabera, Foru gobernuak oraindik Jacako autobideagatik 620,8 milioi ordaindu behar ditu, 550,6 milioi Bideko autobideagatik, 365,8 milioi Nafarroako Ubideko lehen faseagatik, eta 433,2 bere zabalkundeagatik. Dirutza horiek oso modu latzean zamatzen dute foru gobernuaren aurrekontua, batez ere azpiegiturak hobetzearen atala.

2019ko Nafar Gobernuaren aurrekontua 4.300 milioi eurokoa da. Itzalpeko sarien moldea, beraz, negozio modu bat bihurtzen da, azpiegitura hauek bideratzeko lehia sortzen dute, eta hauen emakida salerosketa produktua bihurtzen da. Bideko autobidearen emakida, adibidez, pasatu da hainbat inbertsio funtsen eskuetatik izan Globalvia, Infrastructure Panther edo UBS banku suitzarraren funtsa.    

Datu hauek guztiak, Nafarroako Kontuen Ganberak 2018ko Kontu Orokorren azterketatatik ateratakoak dira.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Azpiegitura handiak
Arkaitzerreka: GuraSOSek salatu du kutsatuta agertu dela, eta GHK-k dio fenomeno naturala dela

Ostiralean herritar batek detektatu zuen ura ez zegoela garbi, baina ezin da jakin noiztik dagoen horrela. ARGIAk jakin duenez, URA agentziako kideak bertaratu dira Arkaitzerrekara. Aspalditik salatzen ari dira erraustegiaren isuriak eta kutsadura.

 


AHTren Ezkio-Itsasoko loturak “arazoak” dituela dio Espainiako Gobernuak eta Gasteizkoaren alde egin du

Oscar Puente Espainiako Garraio ministroaren esanetan, Nafarroarekin lotura egiteko aukerarik "onargarriena" Gasteizkoa da, Ezkio-Itsasoko ibilbideak "konplexutasun teknikoak" dituelako.


Meaka-Irimo bizirik!

Enpresa batek Irimo mendian zentral eolikoa eraikitzeko asmoa zuela iragarri zigun aspaldi batean haize kolpe batek. Gehienek ezin zuten sinistu, inondik ere. Are gutxiago Irimo mendiaren orografia eta izaera harritsua ezagutzen dituztenek. "Baina ba al dakizu ze nolako... [+]


Hamalau egun atxikita egon den saharar ekintzaile politikoa libre utzi dute

Ostiral arratsaldean deportatu behar zuten, baina hegaldiaren komandanteak ez zuen sahararraren bidaia ahalbidetu, hegaldia segurua ez zela izango argudiatu zuelako, EFEk jaso duenez. Bilboko Guardia Epaitegiak larunbat goizaldean gaztearen “askatasun-gabezia... [+]


Loiuko aireportuan atxikitako gaztea deportatuko dute, Espainiako Auzitegi Nazionalaren aginduz

Ostiral arratsaldeko 15:00etan deportatuko dute Bilbotik Tangerrera doan hegaldi batean, EITBk informatu duenez. Espainiako Auzitegi Nazionalaren arabera, “gaur egun ez dago demandatzailearen bizitzarako edo osotasun fisikorako berehalako arrisku edo arrisku... [+]


Loiuko aireportuan ekintzaile saharar bat atxikita daukate duela 10 egunetik

Gizona Marokotik zetorren hegaldi batetik iritsi zen eta asiloa eskatu zuen, jazarritako ekintzaile politikoa zelako. Ukatu egin zioten eta gaur deportatu behar zuten, baina atzeratu egin dute. Abokatuek Auzitegi Nazionalaren aurrean aurkezturiko “erreguzko... [+]


Zubietako erraustegia kudeatzen duen enpresari zigorra jartzeko eskatu du Nafarroako Gobernuak

Artaxoako Ecofert enpresara baimendu gabeko hondakinak eramateagatik, Zubietako Ekondakin enpresari zigor-espedientea abian jartzeko eskatu dio Nafarroako Gobernuak Eusko Jaurlaritzako Ingurumen Sailari. Jose Maria Aierdi Nafarroako Ingurumen kontseilariak jakinarazi duenez,... [+]


Itsasadarraren azpiko tunelaren proiektua geldiarazteko manifestazioa egin dute Getxon

Zapatuan, ehunka herritarrek parte hartu zuten Bizkaiko Foru Aldundiak itsasadarraren azpian egin gura duen tunelaren proiektua geldiarazteko exijitzeko manifestazioan. Subflubiala Ez plataformako deitzaileek 500 parte-hartzaile inguru zenbatu zituzten Getxoko Itzubaltzeta/Romoko... [+]


Erraustegiak lehen pozoiak erakutsi baldin baditu... zer egin?

Gipuzkoako erraustegiaren emisioen bost urteko jarraipenaren emaitzak aurkeztu ditu ToxicoWatch fundazioak. Emaitza kezkagarriak, bizidunei eta zehazki gizakiei osasun kalte larriak eragin diezazkieketen kutsatzaileez ari garelako. Emaitza nabarmenak, erraustegi berria eta ustez... [+]


AHTren obrak eta Renfe: murrizketak eta buruhausteak Gipuzkoako tren zerbitzuan, zazpi urtez

2017an Gaintxurizketan tunela zulatzen hasi zirenetik etengabeak izan dira AHTko obrek Renferen tren zerbitzuan eragindako murrizketak eta kalteak. Orain, Espainiako Garraio Ministerioak iragarri du udaran hainbat astez etenda egongo dela zerbitzu hori Hernani eta Irun artean... [+]


2024-06-11 | Mikel Aramendi
ANALISIA
Txina, Kirgizistan eta Uzbekistan lotuko dituen trenbide faraonikoa eraikitzen hasiko dira

CKU trenbide hori egitasmo mitikoa da, hitzaren adiera zuzenean: itxuraz, koherentea ez ezik desiragarria litzatekeena, baina ameskerien mundutik kanpo zertzeko aukerarik gabea, orain arte behintzat. Halakorik inoiz ez nuela ikusiko zinez sinesten nuen.


2024-05-24 | Estitxu Eizagirre
Hernani, Arano eta Elduain arteko mugetan bost haize errota jarri nahi dituen proiektuaren atzean Endesa dago

Enigma Green Power enpresak "Ikatz Gane" deitu dion proiektu eolikoa egiteko "aldez aurreko administrazio-baimena" eskatu du. Bost haize errota jarri nahi ditu. Enigma Green Powerren jabe bakarra Arena Green Power da, eta honen kargudunen artean da Endesa.


Eguneraketa berriak daude