Nafarroako Ubideko lehen fasea, Bideko autobidea (Iruñea-Logroño) eta Jacako autobidearen Nafarroako zatia aspaldi bukatu ziren. Azpiegitura erraldoi hauen ordainketak, hala ere, luzerako joko du eta datozen bi hamarkadetan Nafarroako Gobernuak 2.000 milioi bat euro ordaindu beharko dizkiei azpiegitura hauek bideratu zituzten enpresei.
Urtero, gutxi gorabehera 100 milioi euro bideratu behar ditu foru gobernuak zor horiek kitatzera. Aurten zehazki 98,2 milioi, kanpo zorra kitatzera bere aurrekontutik bideratuko duena –72,3 milioi–baino gehiago.
Urteko ordainketa horrek gora egingo du eta 2021ean 110,6 milioi izango dira. Itzalpeko ordain sari honen arabera, Nafarroako Gobernuak ez zuen dirurik jarri beharrik azpiegitura egiteko, baina ondorengo urte luzetan –30en bat– urtero kopuru bat ordaintzen du dagokion enpresa eraikitzaileari erabilera kanon gisa. Prozesu horretan, enpresaren arduratzen da azpiegitura egiteaz eta berau mantentzeaz.
Kontua da, molde hau azpiegiturak pribatizatzeko era bat dela eta gobernuak bideratzea baino askoz garestiago ateratzen zaiola herritarrari. Esate batera, Nafarroako Gobernuak 2017an ordaindua zuen Logroñorako autobidearen kostua, hau da, 390 milioi euro; hala ere, gobernuak 2032ra arte jarraituko du ordaintzen urteko kanona, guztira 1.200 milioi euro, obraren kostuaren hirukoitza.
Diario de Noticias-ek argitaratutako datuen arabera, Foru gobernuak oraindik Jacako autobideagatik 620,8 milioi ordaindu behar ditu, 550,6 milioi Bideko autobideagatik, 365,8 milioi Nafarroako Ubideko lehen faseagatik, eta 433,2 bere zabalkundeagatik. Dirutza horiek oso modu latzean zamatzen dute foru gobernuaren aurrekontua, batez ere azpiegiturak hobetzearen atala.
2019ko Nafar Gobernuaren aurrekontua 4.300 milioi eurokoa da. Itzalpeko sarien moldea, beraz, negozio modu bat bihurtzen da, azpiegitura hauek bideratzeko lehia sortzen dute, eta hauen emakida salerosketa produktua bihurtzen da. Bideko autobidearen emakida, adibidez, pasatu da hainbat inbertsio funtsen eskuetatik izan Globalvia, Infrastructure Panther edo UBS banku suitzarraren funtsa.
Datu hauek guztiak, Nafarroako Kontuen Ganberak 2018ko Kontu Orokorren azterketatatik ateratakoak dira.
2024ko otsailean Astigarraga-Hernani tartea amaitu zutenean Abiadura Handiko Trena 2027an prest egongo zela aurreikusten zuen Eusko Jaurlaritzak. Orain Arkautiko lotunearen obren lizitazioari ekin dio Jaurlaritzak; Euskal Trenbide Sarea enpresaren esku utzi du, eta 2027an hasiko... [+]
Esako urtegia handitzeko proiektua berraztertu dezala eskatu dio Chunta Aragonesista alderdiak Espainiako Gobernuari, tanta hotzak berriki utzitako hondamendia ikusita. Halako euriteak jasanez gero, Esak ur hori guztia askatzeko gaitasun nahikorik ez lukeela izango eta... [+]
Duela bi urte Urdaibai Guggenheim Stop! plataforma herritarra sortu zenetik, Urdaibai ez dago salgai! leloa nonahi ari gara entzuten. Joan den urriaren 19an Gernikan milaka lagun bildu ginen proiektu horri ezetza emateko eta, nire aburuz, hiru dira arrazoi nagusiak... [+]
Araba mendebaldeko Gaubeako proiektu eolikoak eskualdeko energia berriztagarrien potentziala areagotzea helburu duela adierazi du Mendia Wind enpresak. Gasteiz eta Arratzua-Ubarrundia udalerrietan hiru parke fotovoltaiko egiteko proiektua aurkeztu du, bere aldetik, San Miguel... [+]
Pasaiako Portuko Agintaritza eta Algeposa taldea lan arriskuen babesa ez bermatzeagatik kondenatuak izan direla adierazi du Amiantoaren Biktimen Euskal Elkarte ASVIAMEk. Osakidetzak laneko gaixotasunak ezkutatu izana salatu dute.
Arano eta Hernani inguruetan Repsol eta Endesa enpresek eraiki nahi dituzten makro-zentral eolikoen aurkako txosten kritiko mardula egin du Mikel Alvarez ekintzaile ekologista donostiarrak. Bere esanetan, "Euskal Herrian planteatzen den era horretako azpiegitura... [+]
Erramun Galparsoro eta Joxe Manuel Muñoz aranoarrak dira. 22 eta 30 urte daramatzate, hurrenez hurren, 440 metroko garaieratik itsasoari begira dagoen eta 114 biztanle dituen Nafarroako herri txiki hartan bizitzen. Inguruetan Repsolek eraiki nahi duen zentral eoliko... [+]
Informaziorik helarazi gabe eta baimen eskaerarik gabe hasi dituzte Abiadura Handiko Trena eraikitzeko asmoz lehenago egin beharrak diren zundaketa lanak Otsobi kontzejuaren lurretan. Stop Zundaketak plataformak jakinarazi du egoera: "Izako Udalari edo Otsobiko kontzejuari... [+]
Nafarroako Gobernua ezustean harrapatu du Zangozako Muga meatze proiektuari Justiziaren arlotik emandako ostikadak. Hala onartu du Mikel Irujo Trantsizio Ekologikoko kontseilariak. Espainiako Meatzeen Legea aldatu beharko litzatekeela esan du eta ez du argitu Nafarroako Justizia... [+]
Hamasei plataformak baino gehiagok bat egin dute "Araba ez dago salgai" eta "Makroproiekturik ez!" mezuekin eta manifestazioa antolatu dute elkarrekin: urriaren 26an izango da, 18:00etan Gasteizko Bilbo plazan hasita. Jarraian, manifestazioa deituz plazaratu... [+]
Nafarroako Justizia Auzitegiak bertan behera utzi du Nafarroako Gobernuak Geoalcali enpresari potasa ustiatzeko emandako baimena, Sustrai Erakuntzak eta Ekologistak Martxanek jarritako helegitearen ondoren.
"Sare elektrikoak eta lurraldea: sistema energetikoa eztabaidagai" hitzaldia emango du Euskal Herriko Unibertsitateko ikertzaile eta irakasleak. Herribizigune eta Ezkeltzu Bizirik taldeek elkarrekin antolatu dute hitzaldia.
Aixeindar SA enpresak "Laminoria" izeneko zentral eolikoa eta fotovoltaikoa eraiki nahi du Arraia-Maeztu, Iruraiz-Gauna eta Donemiliagako lurretan. Proiektu horrek Eusko Jaurlaritzaren ingurumen baimena jasoko ote duen ikusteko dago. ARGIAren eskuetara iritsi da... [+]