Ostiralean egon zen Iruñean Espainiako Gobernuko garraio ministro Raquel Sánchez eta bere gobernuak egindako inbertsioak goraipatu zituen: 103 milioi euro obretan eta 125 milioi euro prest ditu lizitazioetarako.
2011tik egin den inbertsioaren erdia, beraz, PSOEren gobernuak egin du, baina Nafarroako AHT zatia egiteko hutsaren hurrengoa da hori eta A. Irisarrik Diario de Noticias-en egindako kalkuluaren arabera, Madrilgo gobernuak gastatutakoa aurrekontu osoaren %5era ere ez da iristen. Zaragoza hiria EAErekin lotzen du Nafarroako zatiak, 232 kilometro ditu eta 2.469 milioi euroko aurrekontua du. Orain arte Erriberako 25 bat kilometrori eragiten die egindako inbertsioak.
Zati honek 70 kilometro ditu eta 1.064 milioi euroko aurrekontua du, 2018ko kalkuluaren arabera. Eraikuntza lanak zati horretan ari dira egiten, bost azpizati ditu eta bukatuta dagoen bakarra 14,77 kilometroko Castejon-Alesbes atala da.
Lehenengo zatia Ebro ibaiaren gainetik pasatuko den zubiaren zatia da, AHT zati hau da egungo Tutera-Bilbo trenbidearekin lotuko duena. 50 milioi euroko kostua du eta, Nafarroako Gobernuak iragarri duenez, 40 milioi Europako Next Generation funtsetatik aterako ditu. Ez du zehaztu beste 10 milioiak nondik aterako diren. Gogoratu behar da, inbertsio hau osorik Espainiako Gobernuak egiten duela. Nafarroako Gobernuak finantzatzen dituen zatiak gero kupotik kenduko liratekeela suposatzen da.
Bigarren zatia da eginda dagoen bakarra, aipatu dugun Castejon-Alesbes. Hirugarren zatia Alesbes-Hiriberri da (125 milioi eurokoa), beste bi azpi-zatitan banatua: batetik, Alesbes-Azkoien, 5 kilometrokoa eta oso konplexua, Nafarroako AHTko zatirik garestiena ei da, besteak beste Aragoi Ibaiaren eta AP-15aren gainetik pasatu behar duelako bi biaduktu bidez; bestetik, Azkoien-Hiriberri, 10,3 kilometrokoa (29,3 milioi euro) eta hau ere bukatuta dago.
Laugarren zatiak Hiriberri Tafallarekin lotzen du, 14,67 kilometro ditu eta 117ko milioi euroko aurrekontua; lanean ari dira 2019tik. Bosgarren zatia Tafalla-Campanas da, 15 kilometro ditu eta 128,82 milioiko kostua. Europako funtsen 105,5 milioi euro zati honetara bideratuko dituela iragarri du foru gobernuak. Hauetan ere ez dago ezer eraikia.
Eta Campanasetik Iruñea artekoa da seigarren zatia eta konplexuena –Iruñeko buklea–, besteak beste Iruñeko egungo tren geltokia Etxabakoiz auzora eramango delako. Ez dago ezer egina. Zati hau oihartzun handikoa izan zen UPN gobernuan zegoen garaian, alderdi eskuindarrak 9.000 etxe eraiki nahi zituelako auzoan AHTko lanak finantzatzeko. Iragan irailean Madrilgo Gobernuak baztertu zuen horrela izango zela.
Aipatu Castejon-Iruñean zati horrez gain, beste bi zati handi ditu Nafarroako AHT zatiak: hegotik foru erkidegoa Zaragozarekin lotzen duena (87 eta 825 milioi euroko aurrekontua) eta iparretik Iruñea-Gasteiz lotunea. Azken horretan ere ez dago ezer aurreratua, eta gainera Nafarroako Gobernuak eta Eusko Jaurlaritzak ez dute gustuko. Zati hau, halaber, giltzarri da Atlantikoa eta Mediterraneoa abiadura azkarrez lotzeko.
Espainiako Gobernuarentzat, Eusko Jaurlaritzarentzat eta Nafarroako Gobernuarentzat proiektu estrategikoak dira AHT ibilbide hauek, baina bi hamarkadetan ez da oraindik lortu Euskal Y-a amaitzerik, eta Nafarroako zatia guztiz airean da, aurrekontuei begira bederen.
Informaziorik helarazi gabe eta baimen eskaerarik gabe hasi dituzte Abiadura Handiko Trena eraikitzeko asmoz lehenago egin beharrak diren zundaketa lanak Otsobi kontzejuaren lurretan. Stop Zundaketak plataformak jakinarazi du egoera: "Izako Udalari edo Otsobiko kontzejuari... [+]
Lapurdi zeharkatuko lukeen AHT egitasmoa aitzina doala salatu du ingurumenaren alde dabiltzan elkarteen artean osaturiko CADE kolektiboak. Urriaren 12 eta 13rako jarri du hitzordua, Gironda eskualdean Lurraren Altxamenduak sareak antolaturiko protestari sostengua erakutsiz.
Oscar Puente Espainiako Garraio ministroaren esanetan, Nafarroarekin lotura egiteko aukerarik "onargarriena" Gasteizkoa da, Ezkio-Itsasoko ibilbideak "konplexutasun teknikoak" dituelako.
2017an Gaintxurizketan tunela zulatzen hasi zirenetik etengabeak izan dira AHTko obrek Renferen tren zerbitzuan eragindako murrizketak eta kalteak. Orain, Espainiako Garraio Ministerioak iragarri du udaran hainbat astez etenda egongo dela zerbitzu hori Hernani eta Irun artean... [+]
Manifestazio jendetsua egin dute Altsasun AHTren lanak gelditzea eta gaur egungo trenbidea hobetzea eskatzeko.
AHTren kontrako eta trenaren aldeko eragileek deituta, manifestazioa egingo dute Altsasun apirilaren 20an, larunbatarekin, tren-azpiegiturak berritu eta trenen maiztasuna handitzea eskatzeko. Alternatiba bat badagoela gogorarazi dute deitzaileek eta azterketa hori aurrera... [+]
Muru Artederreta herrian, Murugain izeneko muinoan, Burdin Aroko herrixka baten horma agerian geratu da, AHTren lanentzako laginak hartzen ari zirela. Bizilagunen hango elkarteak salatu du trenarentzako tunel baten ahoa eraikitzeak harresiaren zati bat suntsituko lukeela.
Abiadura Handiko Trenaren inguruan mintzatu dira zenbait ekintzaile asteazkenean Iruñeko Zabaldin osatu duten hitzaldian. Italiako Val Susa bailarako adibidea bertatik bertara ezagutzeko aukera ere izan dute han sortutako mugimenduaren ordezkari bat etorri delako... [+]
Eusko Jaurlaritzako Garraio sailburuak onartu du herritarrak "nekatuta eta haserre" daudela obren iraupenarekin. "Euskal Y" deiturikoaren hormigoizko azpiegituraren lanak 2025ean amaituko direla hitz eman du, baina gaineko egitura guztia eta hiriburuetarako... [+]