Zarauzko (Gipuzkoa) kaleak hutsik dira. Herriak itxura fantasmagorikoa du orduotan. Goizeko seiak eta erdi dira eta hotz egiten du. Urtarrileko goiz grisa da. Itsasoa bizi dago, baina ez haserre. Hura entzuten da soilik. Pauso azkarrean eta burua txano beltzez estalita iritsi da Narros jauregiaren parera; malekoitik hasi dugu bidea. Ilun da oraindik. Anjel Lertxundiren (Orio, Gipuzkoa, 1948) hitzek argituko dute bidea, ordea. Hiru zati izan ditu elkarrizketa-txangoak. Zarauztik Getariarakoan ibiltzeak bere sorkuntzan duen eraginaz aritu gara eskuarki; baina beti azaleratzen dute muturra gainerako gai mugakideek ere, olatuetako korrokei arrainek bezalatsu.
Narros jauregitik abiatu gara. Leku egokia literatur lan baten kokapen nahiz testuingururako.
Bai, Azkenaz beste (1996) liburuko azken partea kokatua dago Narros jauregian, hain zuzen ere. Pertsonaia nagusia itsasoan sartzen da, jauregitik aterata. Belaontzi bat ikusten da eta ez dakigu hara doan edo bere buruaz beste egiten duen.
Noiztik duzu ohitura egunero-egunero ibiltzeko?
40 bat urte badira oso goiz jaikitzen naizela, eta 25 bat urte, ibiltzen hasi nintzenetik, baina modu intermitentean egin izan dut, beti izaten baitira bestelako zereginak ere. Edo baita alfertu egin zarelako ere. Egunero hain goiz ibiltzeko arrazoia da, behin ibili eta gero egun osoa duzula zuretzako, eta batez ere, argitasun mentala ematen duela. Beti jaiki izan naiz oso goiz. Seminarioan pasatako urteek izango dute zerikusia, diziplina hori beti mantendu izan baitut. Magisteritza eskolan irakasle nintzenean ere, beti eskatzen nituen lehen orduko klaseak, nigatik eta ikasleengatik, beraiek ere lehen orduetan egoten baitira erneen.
Horren goiz jaikitzeak zerikusi gutxi dauka idazle bohemio tunantearen irudiarekin. Baina bada idazle paseozalearen prototipoa ere, Baudelaire, Walter Benjamin, Robert Walser, Vila-Matas...
Bai, bada XIX. mendeko paseoko literatura edo ibiliaren literatura, frantsesezko flâneur delako hori. Banuen lagun min bat, Claudio Rodriguez poeta. Ez zen poeta ibiltaria, ez baitzegoen ibiltzeko baldintza fisikoetan ere. Zarautzen izaten zen maiz, bera Zamorakoa izanik. Esaten zuen bere poema asko eta asko ibilian sortzen hasitakoak zirela. Eta ibilian markatzen zuela gero poemek izango zuten erritmoa, tempoa. Pausoen arabera antolatzen zituela poemak. Ni ez naiz poeta, baina ibiliaren erritmoa inportantea da idazteko ere. Oso azkar baldin bazoaz nekez lortuko duzu kontzentratzea, ez bada ibilian bertan. Baina burura ideiak etortzen bazaizkizu, laster makaltzen duzu ibilia ere, eta beste erritmo bat hartzen duzu.
Paseatzeak berak berekin dakar denboraren pausatze bat, eta horrekin denboraren jabetze bat, sortzailearentzat onuragarri datekeena.
Bai, nik bereiziko nituzke, hala ere, paseatzea eta ibilia. Paseatzea da arreta jartzea zure inguruko guztiari. Itsasoaren ondoan gaude, eta itsasoari erreparatzen diot, haren soinuari, olatuei, indarrari… Trafikoa baldin badago, aldiz, trafikoa madarikatzeari, eta ibilian zabiltzanean soilik erreparatzen diozu ibiliari.
Itsasoa uneoro daramazu ondoan eguneroko pasiera hauetan. Nola eragiten dizu?
Eguneroko lagun bidaidea dut, baina badu egunero zerbait berria. Beti berdina, baina beti berritua. Egunero diferente dago. Eta horrek markatu egiten dizu egunaren hasiera: zakar baldin badago, edo bare-bare… gertuago ala urrutiago. Dira atzemanezin diruditen gauzak, baina bizitasuna adierazten dutenak. Naturaren bizitasuna adierazten dute.
Ez duzu eramaten musikarik, irrati tramankulurik, egunkaririk?
Inoiz izan dut tentaldirik hizkuntzak ikasteko programa horietako bat entzunez joateko. Badakizu, hizkuntzak herdoildu egiten dira. Frantsesa aspaldian abandonatua neukan, eta behin edo behin kaskoak jantzi eta nobela errezitatu bat-edo entzunez joan izan naiz, baina ez da batere esperientzia emankorra izan: ezinezkoa! Edo bata edo bestea. Eta musikarik ere sekula ez. Bestela badut ohitura musika entzuteko, batez ere musika klasikoa, lanean dihardudanean, baina ez ibilian.
Nahiko ekintza poetikoa da egun ibiltzea bera. Poesia idazteko urratsa ez duzu sekula eman. Betirako baztertua duzu?
Poema solteren bat edo beste idatzi izan dut, eta oraindik ere saiotxoren bat egiten dut, baina ez modu diziplinatu batean. Tira, poesia ezin liteke modu diziplinatuan idatzi, ez bada akabera emateko orduan-edo. Oso idazkera desberdina da prosarenetik, niretzako behintzat. Nire idazkuntza formarengatik gehiago tentatu izan nau prosa poetikoak poesiak berak baino. Ziur aski poesia egiten ez dakidalako, nahiz eta nik lehenbizi idatzitako gauzak poesia izan ziren, eta gaztelaniaz gainera. Mutil koxkorretan ez bainuen euskara alfabetaturik ere, gure belaunaldi guztiak bezala. Aurrerago etorri zen euskaraz idazteko erabakia. Gaztelaniaz egiten nuen hartan nire ahots poetikoa sentitzen nuen, baina euskaraz ez dut sentitu, ez dut topatu ahots hori. Ez dut segurtasun hori lortu.
Eta zeri egozten diozu hori?
Arrastorik ez. Plazer estetikoa ez da gauzatzen modu berean norberaren barne zirkuituetan, eta hizkuntzak ere berdin, norberaren esperientziaren arabera.
Behin betiko alboratua duzu poesia, hortaz?
Ez, alboratua ez daukat, baina segurtasun handia beharko nuke, hankak lur seguru samarrean sentitzea; jada ibilbide luze bat samar bat egina duzunean ez zenuke egin nahi zerbait zuk zeure buruari jarri diozun neurria baino txikiagokoa.
Poesia irakurlea bazara. Zer nola ikusten duzu euskal poetika berria?
Narratiba adina ez dut jarraitzen poesia, eta zaila egiten zait erantzun orokor bat ematea, baina bai esango nuke oso gauza interesgarriak irakurtzen ari naizela azken urteetan. Eta bereziki ari naiz gustura irakurtzen emakumeek egindako poesia; niri ez zait gustatzen gehiegi poesian eta literaturan emakumezkoek eta gizonezkoek egindakoa bereiztea, baina ikusten baduzu konstante bat poesian, hainbat gai tratatzerako orduan eta indar espresiboan, berritasuna dakartenak, arreta piztu dizuten autoreak emakumeak izanik, esaten duzu: “Hemen zerbait badago”. Hortik aurrera nik ez dakit teorizatzen, baina hori bai nabarmenduko nuke.
Urte askoan egunero zutabe bat idatzi zenuen Berria-n. Orduan ere egiten zenituen paseoak?
Normalean gustatzen zitzaidan oheratzea jakin gabe biharamunean zer idatziko nuen. Nekagarria da hori, baina niri laguntzen zidan egunerokoari adi egoten. Burua bizi mantentzen duzu. Horregatik sekula santan ez nuen izaten hozkailuan ezer gordea, salbu kanpora joaten nintzenean lau-bost egunetarako. Bai, paseatzen nuen eta ideiak freskatzen laguntzen zidan eguneroko paseoak. Inoiz apuru galantak pasa ere bai.
Faltan duzu orain eguneroko zutabea?
Oraindik ere askotan zutabeak egiten segitzen dut. Hamalau urteko jarduna ez da burutik joaten brastakoan. Batzuetan zerbait burura etorri eta pentsatzen dut nire baitarako: “Kaben zotz, lastima ezin zutabea idatzia!”. Tentaldiren bat izan dut… baina, pasa zen garai hura. Pozik nago egindako lanarekin, eta orain beste erritmo batean aritzen naiz. Hilean behineko kontuak-eta idazten ditut, eta bitxia da, hileroko horrek ia lan handiagoa ematen baitit eguneroko hark baino.
Talaia berri honetatik, nola ikusten duzu euskal kazetaritzaren bilakabidea? Diozu liburuan ez direla xehetasunarentzat garai onak. Kazetaritza zerbait izan liteke ñabardurarik gabe?
Ñabardurarik gabe baldarkeriari zabaltzen zaizkio ateak. Ñabarduretan ikusten dira diferentziak, baina ñabardurak lana ematen du. Esaterako, kontu ezaguna da Afrikan hegazkin istripu gehiago izaten dela Europan edo Mendebalean baino, baina kontatzen ez dena da zer dagoen horren atzean, baldintza ekonomikoak eta abar, ñabardurak.
Kazetaritzatik harago, ñabarduren falta horrek ez al ditu errazten totalitarismoetarako egungo joerak ere?
Totalitario batentzat ñabardura da etsaia. Ez zaio inondik inora interesatzen ñabarduretan sartzea. Jendea bere errotara ekartzeko manipulazioa erabiltzen du totalitarismoak, eta ñabardura da manipulazioaren justu kontrakoa. Ñabardurarik ez dagoenean ez dago ezer osorik, Ñabarduretan dago osotasunaren eta bizitzaren sekretua.
Euskal kultur munduan ere nabaritzen da ñabardura falta?
Garaiak dira halakoak, eta halako kontuak kutsatu egiten dira beti. Totalitarismoak aipatu ditugu eta ez dira ari ematen leku bakarrean; gertatzen ari dira Asian, gertatzen ari dira Hego-Amerikan, gertatzen ari zaigu Europan… Zaila da guri ere ez tokatzea halakorik. Efikazia politiko zein kulturala bilatzen dute, baina epe laburreko efikazia. Efikazia horrek jende asko lagatzen du atzean. Jende asko engainatzen dute horrela. Iraupen luzeko lanek lotura handiagoa dute xehetasunarekin, ñabardurarekin, eta ez manipulazio efektistekin. Berdin bizitza pertsonalean ere, berdin artean ere, zineman, literaturan…
Ñabardurarik gabe nekez egon liteke humanismo zantzurik. Egun ia inork ez du aldarrikatzen humanismo kontzeptua, zu zara aipatzen duten gutxienetako bat.
Izango da demodé bat naizelako. Nik ulertzen dudan modura, humanismoa Europa gidatzen eta gihartzen duen printzipio edo filosofia bat da, ekialdean budismoa izan litekeen bezala. Indarra gizakian jartzen duena. Begira oraintsu Bolivian gertatu dena erlijioaren eraginez. Guzti horietan ez dago humanismoaren arrastorik. Humanismoaz hitz egiten da behialako kontu bat bezala, “hura bai garai lasaia, eta orduan bai”. Baina bai orduan eta bai orain ere, erlijioen gerren erdian gaude. Orduan ere ez zen hain erraza izango humanismoa aplikatzea, kristautasunaren debaklearen erdian eta abar, baina orain ere kostatzen ari zaigu majo!
Hala ere, erlijioetatik ari ez direnek, are, ikuspegi eraldatzaile batetik ari diren gehientsuenek ere, ez dute humanismoa baliotzat aipatzen ia.
Nolabait gerraren izpiritua, zentzu zabal batean, nagusitu delako mugimendu eta jarrera askotan. Izpiritu hori mugatzen da irabaztera. Nire esparrua irabazi, nire kausa irabazi, nire diskurtsoak irabazi. Humanismoari ere horixe gertatu zitzaion, bazterrean geratu zela banderizoen eskemetan, ez batekoen eta ez bestekoen, sartzen ez zelako. Molestatu egiten duelako. Zubigintza beti da zaila, eta bide batez, itzulpena ere bai [barreak].
Annie Ernaux (Lillebonne, Normandia, 1940) idazleak bere poetikaz eta horren funtzioaz egindako hausnarketak jasotzen dituen elkarrizketa-liburua euskarara ekarri du Leire Lakasta Mugetak (Iruñea, 2002): Idazketa labana bat da (Katakrak, 2024). Idazketaz, hautu estetiko... [+]
Susa argitaletxearekin kaleratu du Goikoetxeak liburu berria: Politeismo bastarta. Nobela gisa kalifikatu arren, kronika gozo eta bizia da, irakurlea Goikoetxearen pentsamenduetan barneratuko duena. Donostiako San Jeronimo kaleko sotoan egin du aurkezpena, hamarnaka lagunen... [+]
Abentura erraldoia. Salba dezagun kalejira haurrentzako liburua modu berezian aurkeztu du ARGIAk, Donostian. Haur eta guraso ugari bildu ziren Gorka Bereziartua eta Adur Larrearen ipuinaren bueltan, eta festarako, dantzarako, ipuinak kontatzeko eta maskarak marrazteko tartea... [+]
Garazi Arrula (Tafalla, 1987) eta Iñigo Astiz (Iruñea, 1985) gonbidatu ditu Mikel Ayerbek (Azpeitia, 1980) Idazteaz beste euskal literaturari buruzko elkarrizketa-saioetako bigarrenera. Euskal ipuingintza izan da elkarrizketa saio honen gaia, eta gonbidatuen... [+]
Batxilergoan tutore izan nuenetik ia 10 urte pasa direla elkartu naiz Uxue Juarezekin Ur Mara museoko Toureau etxolan (Alkiza), pagoez eta Koldobika Jauregiren eskulturez inguraturik. Autoritate segitzen du izaten niretzat Uxuek, baina beste zentzu batean orain. Aurpegian... [+]
Bankan bizi den Literatura irakasle, ikerlari eta idazlea da. Irailaren hondarrean Itsasun egin zen Irailekoak poesia jaialdiaren baitan Ipar Euskal Herriko Poesiaz eman zuen hitzaldia. Besteak beste, bertan errandakoak hona ekarri nahian hasi gara harekin solasean.
Donostiako Gros auzoko erraldoi eta buruhandien konpartsak giroturiko kalejira eta dantza izango ditu lagun, ostiral honetan ARGIAk antolatu duen liburu aurkezpenak: Abentura erraldoia. Salba dezagun kalejira aurkeztuko dute Gorka Bereziartua eta Adur Larrea egileek.
Kasu Hegoaldeko begirada horri. Lehen-lehenik desmitifikatu larre berde, etxe zuri eta teila gorrien lur ederrekiko miresmen itsua, halako maitasun inkondizionala, hizkerari eta ustezko bizitzeko manerari loturiko fetitxismoa. Utz, Ruper Ordorikari sarri entzun gisan,... [+]
Mintza gaitezen klarki, itzulingururik gabe, esan beharrekoak esateko gerotik gerora ibili gabetanik: jolas hau, euskaraz letrak juntatzean datzana, Axularrek pasatu zuen. Kasik jolasa asmatu bezain laster gainera, halako moldez non Gero-ren orrialde gehienetan ematen baitu... [+]
Euskarazko Literatura Itzulpena, Saiakera Euskaraz eta Gaztelaniazko Literatura kategorietako irabazleen berri eman dute Donostiako San Telmo Museoan egin den aurkezpenean. Saiakera Gaztelaniaz saria ez ematea erabaki du epaimahaiak.
"Erraldoiei buruzko ipuina nahi dugu, haur txiki nahiz koskortuagoentzat". ARGIAk enkargua egin zien etxekoak ditugun Gorka Bereziartua kazetariari eta Adur Larrea ilustratzaileari. Emaitza: Abentura erraldoia. Salba dezagun kalejira. "Gauza berriak probatzeko... [+]
Urriaren 14an 91 urte bete dira bilbotar idazlea jaio zenetik. Errota gorria poema eta idazleak dedikaturiko argazki bat Jon Kortazar EHUko katedradunaren esku utzi ditu Zubiri Moragues familiak. Orain arte ezezaguna zen olerkia laster argitaratuko dutela ziurtatu du... [+]
Urriaren 9an Bilbon egindako prentsaurrekoan, Ibone Bengoetxea Eusko Jaurlaritzako lehen lehendakariorde eta Kultura eta Hizkuntza Politikako sailburuak iragarri ditu aurtengo Euskadi Literatura sarien irabazleetako batzuk.