“Ñabardurarik gabe baldarkeriari zabaltzen zaizkio ateak”

  • Zarauzko (Gipuzkoa) kaleak hutsik dira. Herriak itxura fantasmagorikoa du orduotan. Goizeko seiak eta erdi dira eta hotz egiten du. Urtarrileko goiz grisa da. Itsasoa bizi dago, baina ez haserre. Hura entzuten da soilik. Pauso azkarrean eta burua txano beltzez estalita iritsi da Narros jauregiaren parera; malekoitik hasi dugu bidea. Ilun da oraindik. Anjel Lertxundiren (Orio, Gipuzkoa, 1948) hitzek argituko dute bidea, ordea. Hiru zati izan ditu elkarrizketa-txangoak. Zarauztik Getariarakoan ibiltzeak bere sorkuntzan duen eraginaz aritu gara eskuarki; baina beti azaleratzen dute muturra gainerako gai mugakideek ere, olatuetako korrokei arrainek bezalatsu.    


2020ko otsailaren 22an - 05:58
Argazkia: Dani Blanco.
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

Narros jauregitik abiatu gara. Leku egokia literatur lan baten kokapen nahiz testuingururako.

Bai, Azkenaz beste (1996) liburuko azken partea kokatua dago Narros jauregian, hain zuzen ere. Pertsonaia nagusia itsasoan sartzen da, jauregitik aterata. Belaontzi bat ikusten da eta ez dakigu hara doan edo bere buruaz beste egiten duen.

Noiztik duzu ohitura egunero-egunero ibiltzeko?

40 bat urte badira oso goiz jaikitzen naizela, eta 25 bat urte, ibiltzen hasi nintzenetik, baina modu intermitentean egin izan dut, beti izaten baitira bestelako zereginak ere. Edo baita alfertu egin zarelako ere. Egunero hain goiz ibiltzeko arrazoia da, behin ibili eta gero egun osoa duzula zuretzako, eta batez ere, argitasun mentala ematen duela. Beti jaiki izan naiz oso goiz. Seminarioan pasatako urteek izango dute zerikusia, diziplina hori beti mantendu izan baitut. Magisteritza eskolan irakasle nintzenean ere, beti eskatzen nituen lehen orduko klaseak, nigatik eta ikasleengatik, beraiek ere lehen orduetan egoten baitira erneen.

Horren goiz jaikitzeak zerikusi gutxi dauka idazle bohemio tunantearen irudiarekin. Baina bada idazle paseozalearen prototipoa ere, Baudelaire, Walter Benjamin, Robert Walser, Vila-Matas...

Bai, bada XIX. mendeko paseoko literatura edo ibiliaren literatura, frantsesezko flâneur delako hori. Banuen lagun min bat, Claudio Rodriguez poeta. Ez zen poeta ibiltaria, ez baitzegoen ibiltzeko baldintza fisikoetan ere. Zarautzen izaten zen maiz, bera Zamorakoa izanik. Esaten zuen bere poema asko eta asko ibilian sortzen hasitakoak zirela. Eta ibilian markatzen zuela gero poemek izango zuten erritmoa, tempoa. Pausoen arabera antolatzen zituela poemak. Ni ez naiz poeta, baina ibiliaren erritmoa inportantea da idazteko ere. Oso azkar baldin bazoaz nekez lortuko duzu kontzentratzea, ez bada ibilian bertan. Baina burura ideiak etortzen bazaizkizu, laster makaltzen duzu ibilia ere, eta beste erritmo bat hartzen duzu.

Paseatzeak berak berekin dakar denboraren pausatze bat, eta horrekin denboraren jabetze bat, sortzailearentzat onuragarri datekeena.

Bai, nik bereiziko nituzke, hala ere, paseatzea eta ibilia. Paseatzea da arreta jartzea zure inguruko guztiari. Itsasoaren ondoan gaude, eta itsasoari erreparatzen diot, haren soinuari, olatuei, indarrari… Trafikoa baldin badago, aldiz, trafikoa madarikatzeari, eta ibilian zabiltzanean soilik erreparatzen diozu ibiliari.

 

 

 

Argazkia: Dani Blanco.

 

 

 

Itsasoa uneoro daramazu ondoan eguneroko pasiera hauetan. Nola eragiten dizu?

Eguneroko lagun bidaidea dut, baina badu egunero zerbait berria. Beti berdina, baina beti berritua. Egunero diferente dago. Eta horrek markatu egiten dizu egunaren hasiera: zakar baldin badago, edo bare-bare… gertuago ala urrutiago. Dira atzemanezin diruditen gauzak, baina bizitasuna adierazten dutenak. Naturaren bizitasuna adierazten dute.

Ez duzu eramaten musikarik, irrati tramankulurik, egunkaririk?

Inoiz izan dut tentaldirik hizkuntzak ikasteko programa horietako bat entzunez joateko. Badakizu, hizkuntzak herdoildu egiten dira. Frantsesa aspaldian abandonatua neukan, eta behin edo behin kaskoak jantzi eta nobela errezitatu bat-edo entzunez joan izan naiz, baina ez da batere esperientzia emankorra izan: ezinezkoa! Edo bata edo bestea. Eta musikarik ere sekula ez. Bestela badut ohitura musika entzuteko, batez ere musika klasikoa, lanean dihardudanean, baina ez ibilian.

Nahiko ekintza poetikoa da egun ibiltzea bera. Poesia idazteko urratsa ez duzu sekula eman. Betirako baztertua duzu?

Poema solteren bat edo beste idatzi izan dut, eta oraindik ere saiotxoren bat egiten dut, baina ez modu diziplinatu batean. Tira, poesia ezin liteke modu diziplinatuan idatzi, ez bada akabera emateko orduan-edo. Oso idazkera desberdina da prosarenetik, niretzako behintzat. Nire idazkuntza formarengatik gehiago tentatu izan nau prosa poetikoak poesiak berak baino. Ziur aski poesia egiten ez dakidalako, nahiz eta nik lehenbizi idatzitako gauzak poesia izan ziren, eta gaztelaniaz gainera. Mutil koxkorretan ez bainuen euskara alfabetaturik ere, gure belaunaldi guztiak bezala. Aurrerago etorri zen euskaraz idazteko erabakia. Gaztelaniaz egiten nuen hartan nire ahots poetikoa sentitzen nuen, baina euskaraz ez dut sentitu, ez dut topatu ahots hori. Ez dut segurtasun hori lortu.

Eta zeri egozten diozu hori?

Arrastorik ez. Plazer estetikoa ez da gauzatzen modu berean norberaren barne zirkuituetan, eta hizkuntzak ere berdin, norberaren esperientziaren arabera.

Behin betiko alboratua duzu poesia, hortaz?

Ez, alboratua ez daukat, baina segurtasun handia beharko nuke, hankak lur seguru samarrean sentitzea; jada ibilbide luze bat samar bat egina duzunean ez zenuke egin nahi zerbait zuk zeure buruari jarri diozun neurria baino txikiagokoa.

Poesia irakurlea bazara. Zer nola ikusten duzu euskal poetika berria?

Narratiba adina ez dut jarraitzen poesia, eta zaila egiten zait erantzun orokor bat ematea, baina bai esango nuke oso gauza interesgarriak irakurtzen ari naizela azken urteetan. Eta bereziki ari naiz gustura irakurtzen emakumeek egindako poesia; niri ez zait gustatzen gehiegi poesian eta literaturan emakumezkoek eta gizonezkoek egindakoa bereiztea, baina ikusten baduzu konstante bat poesian, hainbat gai tratatzerako orduan eta indar espresiboan, berritasuna dakartenak, arreta piztu dizuten autoreak emakumeak izanik, esaten duzu: “Hemen zerbait badago”. Hortik aurrera nik ez dakit teorizatzen, baina hori bai nabarmenduko nuke.

Urte askoan egunero zutabe bat idatzi zenuen Berria-n. Orduan ere egiten zenituen paseoak?

Normalean gustatzen zitzaidan oheratzea jakin gabe biharamunean zer idatziko nuen. Nekagarria da hori, baina niri laguntzen zidan egunerokoari adi egoten. Burua bizi mantentzen duzu. Horregatik sekula santan ez nuen izaten hozkailuan ezer gordea, salbu kanpora joaten nintzenean lau-bost egunetarako. Bai, paseatzen nuen eta ideiak freskatzen laguntzen zidan eguneroko paseoak. Inoiz apuru galantak pasa ere bai.

Faltan duzu orain eguneroko zutabea?

Oraindik ere askotan zutabeak egiten segitzen dut. Hamalau urteko jarduna ez da burutik joaten brastakoan. Batzuetan zerbait burura etorri eta pentsatzen dut nire baitarako: “Kaben zotz, lastima ezin zutabea idatzia!”. Tentaldiren bat izan dut… baina, pasa zen garai hura. Pozik nago egindako lanarekin, eta orain beste erritmo batean aritzen naiz. Hilean behineko kontuak-eta idazten ditut, eta bitxia da, hileroko horrek ia lan handiagoa ematen baitit eguneroko hark baino.

 

 

 

Argazkia: Dani Blanco.

 

 

 

Talaia berri honetatik, nola ikusten duzu euskal kazetaritzaren bilakabidea? Diozu liburuan ez direla xehetasunarentzat garai onak. Kazetaritza zerbait izan liteke ñabardurarik gabe?

Ñabardurarik gabe baldarkeriari zabaltzen zaizkio ateak. Ñabarduretan ikusten dira diferentziak, baina ñabardurak lana ematen du. Esaterako, kontu ezaguna da Afrikan hegazkin istripu gehiago izaten dela Europan edo Mendebalean baino, baina kontatzen ez dena da zer dagoen horren atzean, baldintza ekonomikoak eta abar, ñabardurak.

Kazetaritzatik harago, ñabarduren falta horrek ez al ditu errazten totalitarismoetarako egungo joerak ere?

Totalitario batentzat ñabardura da etsaia. Ez zaio inondik inora interesatzen ñabarduretan sartzea. Jendea bere errotara ekartzeko manipulazioa erabiltzen du totalitarismoak, eta ñabardura da manipulazioaren justu kontrakoa. Ñabardurarik ez dagoenean ez dago ezer osorik, Ñabarduretan dago osotasunaren eta bizitzaren sekretua.

Euskal kultur munduan ere nabaritzen da ñabardura falta?

Garaiak dira halakoak, eta halako kontuak kutsatu egiten dira beti. Totalitarismoak aipatu ditugu eta ez dira ari ematen leku bakarrean; gertatzen ari dira Asian, gertatzen ari dira Hego-Amerikan, gertatzen ari zaigu Europan… Zaila da guri ere ez tokatzea halakorik. Efikazia politiko zein kulturala bilatzen dute, baina epe laburreko efikazia. Efikazia horrek jende asko lagatzen du atzean. Jende asko engainatzen dute horrela. Iraupen luzeko lanek lotura handiagoa dute xehetasunarekin, ñabardurarekin, eta ez manipulazio efektistekin. Berdin bizitza pertsonalean ere, berdin artean ere, zineman, literaturan…

Ñabardurarik gabe nekez egon liteke humanismo zantzurik. Egun ia inork ez du aldarrikatzen humanismo kontzeptua, zu zara aipatzen duten gutxienetako bat.

Izango da demodé bat naizelako. Nik ulertzen dudan modura, humanismoa Europa gidatzen eta gihartzen duen printzipio edo filosofia bat da, ekialdean budismoa izan litekeen bezala. Indarra gizakian jartzen duena. Begira oraintsu Bolivian gertatu dena erlijioaren eraginez. Guzti horietan ez dago humanismoaren arrastorik. Humanismoaz hitz egiten da behialako kontu bat bezala, “hura bai garai lasaia, eta orduan bai”. Baina bai orduan eta bai orain ere, erlijioen gerren erdian gaude. Orduan ere ez zen hain erraza izango humanismoa aplikatzea, kristautasunaren debaklearen erdian eta abar, baina orain ere kostatzen ari zaigu majo!

Hala ere, erlijioetatik ari ez direnek, are, ikuspegi eraldatzaile batetik ari diren gehientsuenek ere, ez dute humanismoa baliotzat aipatzen ia.

Nolabait gerraren izpiritua, zentzu zabal batean, nagusitu delako mugimendu eta jarrera askotan. Izpiritu hori mugatzen da irabaztera. Nire esparrua irabazi, nire kausa irabazi, nire diskurtsoak irabazi. Humanismoari ere horixe gertatu zitzaion, bazterrean geratu zela banderizoen eskemetan, ez batekoen eta ez bestekoen, sartzen ez zelako. Molestatu egiten duelako. Zubigintza beti da zaila, eta bide batez, itzulpena ere bai [barreak].

Hiru ataletan argitaratzen ari garen elkarrizketa honen bigarren zatia lotura honetan irakur dezakezu: "Buru pentsalariak falta dira hor goian, euskaratik pentsatuko dutenak"

Kanal honetatik interesatuko zaizu: Euskal literatura
Nola irakurzaletu ikasleak

Irakurtzen al dute –eta irakurritakoa ongi ulertzen al dute– haur eta gazteek? Eta helduok? Eskolan zein tarte eskaintzen zaio irakurketari eta literaturari? Nola prestatzen da ikasleei eskaintzen zaien liburu zerrenda eta nolako liburutegiak dituzte ikastetxeek,... [+]


2024-06-19 | Itxaro Borda
Isil-isilik

Emazte batek zendua den euskal idazle eta poeta bat akusatzen du, abusuak egin zizkiolakoan, eskolan zebilen nerabe garaietan. Erbia kitzikatzea, arrazoi du Gorka Bereziartuak. Beste edonor izan balitz, afera ez zen isilik geldituko, feministak eta ni barne, salaketategi... [+]


Poesia mailu bat da jaialdia
Literatura ez da ezer arriskutsua, ezta?

Poesia mailu bat da jaialdia antolatu du Azpimarra irakurle taldeak Gasteizko Gaztetxean. Ikasturtean egindako saioetan landu dituzten auziak plazaratu dituzte tailer, solasaldi, errezitaldi zein hainbat erakusketatan. “Garaia kolpatuko duen literaturaren alde” egin... [+]


Behe Banda sortu da
Literaturan behetik hasteko leku bat

Idazle gazte batek ba al du espaziorik trebatzeko eta gaitasunak garatzeko? Ba ote dute idazkiek zirkulatzeko aukerarik, lokaztuta ito ez daitezen? Bakarrik egin behar al du bidea idazleak, halabeharrez? Nolako zirkuitu literarioak nahi ditugu? Galdera horien itzalean sortu dute... [+]


2024-05-27 | ARGIA
Euskal letren asteburua egin du Literaturiak Zarautzen

Ostiraletik igandera Literaturia jaialdia egin dute Zarautzen (Gipuzkoa) (B)egia izenburupean. Booktegi webgunea omendu dute antolatzaileek. Hiru ikuskizun estreinatu dituzte, denak Literaturiarako beren beregi sortuak.


2024-05-20 | Estitxu Eizagirre
Hauek dira Ziburuko 5. Euskal Liburu eta Disko azokan aurkeztuko diren liburuak

Ekainaren 1ean izango da Baltsan elkarteak eta ARGIAk elkarlanean antolatzen duten euskara hutsezko azoka, eta oparo dator bosgarren edizioa. Aurten 41 argitaletxe izango dira bertan (inoizko gehien) eta egitarauan ordu erdiro izango da ekitaldiren bat musikaz eta literaturaz... [+]


2024-05-07 | Estitxu Eizagirre
Ziburuko Liburu eta Disko Azokak aurten Daniel Landart omenduko du

Ziburuko Baltsan elkartean aurkeztu dute antolatzaileek euskara hutseko liburu eta disko azokaren 5. edizioa. 41 argitaletxe izango dira bertan (inoizko gehienak), 120 metro erakusmahai beteko dituzte denen artean (inoizko gehienak) euskarazko irakurgai eta musikarekin eta... [+]


Josu Martinez: “Interesgarriena Mirande gozatzea da, berarekin ados egon behar izan gabe”

Ostegun arratsalde honetan Mirande, film bat egiteko zirriborroa dokumentala ikusgai izango dute Ziburun, Baltsan elkartean 18:30etan. Josu Martinez zuzendaria ere bertan izango da solaserako. Ziburuko Azokaldiaren egitarauaren barnean, aurten lehenbiziz kultur ekitaldiak egingo... [+]


2024-04-30 | ARGIA
Eneko Bidegainen ‘Bichta éder’ eleberriak jaso du 111 Akademiaren Saria

Karmele Jaioren Maitasun kapitala-rekin lehiatu da finalean. 2023ko “libururik gogokoen” izendatu dute Bidegainen “bihurgune askotako” thriller politikoa 111 Akademia osatzen duten literaturazaleek.


Iaz gehien mailegatu zen euskarazko liburua, Nerea Ibarzabalen ‘Bar Gloria’

Araba, Bizkaia eta Gipuzkoako liburutegietan 2,7 milioi mailegu egin ziren 2023an, 2018an baino 100.000 inguru gehiago.


Otsoa dator!

Gizakiak istorio kontatzaileak gara, hainbeste, ezen esan ere egin daitekeen narrazio gaitasuna dela gizaki egiten gaituen ezaugarrietako bat. Kontakizunak behar beharrezkoak zaizkigu geure burua eta errealitatea eraikitzeko, eta bereziki aipatzekoa da ipuin klasikoek horretan... [+]


Uxue Alberdi. Hamarkada bi idazten (I)
Aulkitik aulkira, euli-giro eta Jenisjoplin, kontrako eztarritik dendaostera

Uxue Alberdiren lanari begira jarriko gara oraingoan. Lehenengo artikulu honetan helduentzako idatzi dituen ipuinak, eleberriak, saiakera eta kronika hartuko ditugu kontuan. Bigarren artikulu batean ilustratutako anekdotez, istorioez, filosofia liburuez eta idatzizko bertsoez... [+]


2024-02-12 | Jakoba Errekondo
Indi gaztainondoaren gerrateak

Zuloan sartuta egotea ez duk txarrena –esan zion Manuk–, txarrena duk ez jakitea noiz aterako haizen, edo inoiz aterako haizen ere. Lander Garroren Gerra Txikia nobelan, non gerra bateko iheslarien gorabeherak azaltzen dituen, pertsonaien artean, Anna Frank dakarte... [+]


Eguneraketa berriak daude