Donostiako pertsona talde batek "Mugikortasun berriaren alde" manifestua zabaldu du. Donostia Bizikletaren aldeko Hirien Sareko kide den arren, eta Sare horrek "oinezko eta bizikletarien mugikortasuna hobetzeko neurri irmoak eskatu" arren pandemiaren aroan, eta hiri asko neurriak hartzen ari diren arren, Donostian huts, azaleko mugimenduak bakarrik. "Eusko Jaurlaritzak 2019an klima-larrialdi egoera aitortu zuenetik ere, gure hiriak ez du mugikortasun jasangarriaren mesedeko erabaki garrantzitsurik hartu", salatzen du agiriak. Jarraian, testu osoa.
Koronabirusaren pandemiak etxean geratzera behartu gintuen lehenik, eta orain kalean elkarren arteko distantzia mantentzera. Beraz, hirien antolaketa ere aldatu beharra izan dugu. Une egokia da espazio publikoa birdiseinatzeko, hobeto elkarbanatuak eta lasaiagoak izan daitezen. Halaber, mugikortasun jasangarriagoa sustatzeko aukera ere bada: eredu ez hain oldarkorra, garraio publiko onak dituena eta oinezko zein bizikletarientzat erosoagoa. Ideiok behin eta berriz entzun arren, erakundeen hitzetan entzun eta nazioarteko hitzarmenetan irakurri baditugu ere, manifestu honen sinatzaileen ustez hitzak eta ekintzak ez datoz bat: Donostia, aurrera egiten baino, atzera egiten ari dela dirudi.
Duela bi hamarkada, Europan indarra hartzen ari ziren mugikortasun-neurriekin lotu zen Donostiaren izena: oinezkoak, bizikletak eta garraio publikoa. Hastapenean, oinezko, bizikletari eta pertsona zaurgarrienen aldeko ekimenek kritikak piztu zituzten dendari eta alderdi batzuen artean. Hala ere, 1999ko Mugikortasun Hiri Itunari esker, politika- eta gizarte-adostasun zabala erdietsi zen. Zoritxarrez, ekimen horiek gauzatzearekin batera erdigunea zulatzeari ere ekin zitzaion, gero eta lurrazpiko aparkaleku gehiago egiteko. Auto pribatua lehenesten zuen erabaki hark gure mugikortasunaren oraina eta geroa baldintzatu zituen, epe luzerako esleipenak baitziren.
Donostia Bizikletaren aldeko Hirien Sareko kide den arren, mugimenduan atzera geratzen ari da. Pandemian argi geratu da: oinezko eta bizikletarien mugikortasuna hobetzeko neurri irmoak eskatu zituen sareak. Paris, Berlin, Bartzelona edota Londres hiriek, besteak beste, behin-behineko neurriak hartu dituzte, leku batzuetan egonkortu dituztenak. Valentzia eta Valladolid moduko hiri ertainagoek ere eraldaketa nabariak gauzatu dituzte. Donostiak, ordea, azaleko neurri gutxi batzuk besterik ez ditu ezarri, inondik inora nahikoak ez direnak; publizitate mezuak lehenetsi zaizkie oinezko eta bizikletarien segurtasuna eta erosotasuna bermatzeko ekimenei.
Eusko Jaurlaritzak 2019an klima-larrialdi egoera aitortu zuenetik ere, gure hiriak ez du mugikortasun jasangarriaren mesedeko erabaki garrantzitsurik hartu. Ingurumena eta herritarren osasuna hobetzeko hitza eman zuen Klima eta Energiaren aldeko Alkateen Itunean, baita 2050 Klima Estrategia sinatu ere. Berriz ere, baina, ekintzak ez datoz bat nazioarteko konpromisoekin. Aitzitik, garraio publikoan murrizketak iragarri ditu hurrengo bizpahiru urteetarako.
Ulertzen dugu diru-bilketek behera egingo dutela, ulertzen dugu aurrekontuak ustekabeko gastuei aurre egin beharko diela, ulertzen dugu epe ertain eta laburrean doiketak beharko direla. Baina ez dugu ulertzen auto pribatuek gurean duten presentzia izugarria mantendu edo, are, areagotzea. Ezin dugu, garraio-zerbitzu publikoak murriztu bitartean, auto pribatuen erabilera sustatu eta horretarako denon baliabideak (espazio publikoa, airearen kalitatea, errepideak eta aparkalekuak eraiki eta mantentzeko dirua....) autoen mesedetan bideratzea.
Murrizketak ez dira Dbus garraio publikoaren konpainiaren defizita murrizteko bide bakarra. Zerbitzua eskastuz, mugitzeko beste modurik ez duten herritarrak kaltetuko dira, eta beste erabiltzaileak aldenduko (horrela, jakina, jasotako dirua murriztuko da). Osasun-egoerak bermatzen duenean, Dbus lehiakorragoa bilatu beharko da: bus-errailak, lehentasuna semaforoetan, arrazoizko prezioak, geltoki egokiak... mugitzeko aukera erakargarri, eraginkor eta jasangarria izan dezagun.
Autoek eta motorrek badute, jakina, funtzioa gurean, eta euren espazioa behar dute. Afera espazio horren zenbatekoan datza: nabarmena da ez dugula nahiko toki donostiar eta bisitari orok ibilgailu pribatuan egiteko joan-etorri guztiak, nabarmena da lekua elkarbanatu egin behar dugula bizitzeko, ibiltzeko, korrika egiteko, bizikletan aritzeko edota terrazan esertzeko. Autoei egun eskainitako espazioari gehiegizko deritzogu. Kutsadura, zarata, arrisku eta istripuak ez ezik, espazio amankomunak elkarbanatu beharra ere badago. Horregatik behar dugu mugikortasun berria, tinko jarduteko garraio publikoaren, oinezkoen, bizikleten, haurren, adinekoen eta mugikortasun murriztua dutenen alde: denon espazioa era egoki, garbi eta atseginagoan elkarbanatzeko.
Dei egiten diogu, beraz, Donostiako Udalari, gure ustez herritar gehienen interesa biltzen duten eskaerok kontuan izan eta gauza ditzan.
Sinatzaileak
Ana Malagon Zaldua, produktu eta zerbitzu digitalen diseinatzailea
Agurtzane Intxaurraga, antzerkigilea.
Ander Gortazar Balerdi, arkitektoa eta EHUko irakaslea.
Ander Izagirre, idazlea.
David Gonzalez Cob.
Eduardo Malagón Zaldua, UPV/EHUko Ekonomia Aplikatuako irakaslea.
Ekain Munduate Thhusberg, Ingeniaritza ikaslea.
Federico Abreu Silveira, lankidetzan aholkularia.
Gorka Hoyos Berastegi, Kalapie elkartearen izenean.
Iban Zaldua Gonzalez, idazlea.
Imanol Intziarte Arruabarrena, kazetaria.
Iñaki Zaratiegi, kazetaria.
Itziar Gonzalez Gurrutxaga, EHUko irakaslea, Donostiako Ingeniaritza Eskolan.
Jesus Mari Alquézar Fernandez.
Jonander Agirre Mikelez, arkitektoa.
Laura Maioz Basterretxea.
Manuel Jimenez Perez, arquitecto – urbanista.
Mikel Iturria Aristizabal, kultur teknikaria.
Miren Urquijo Arregui, Antropologia irakaskea EHUn.
Nerea Lizarralde Gonzalez, kazetaria/periodista.
Nora Erdozia Ibañez, arkitektoa.
Pello Gutiérrez Peñalba.
Sabin Zubiri Rey.
Xabier Vazquez Eizmendi.
Japonian auto (pribatu) bat izateko aparkaleku (pribatu) bat izatea derrigorrezkoa da. Neurria polemikoa iruditu dakiguke, hemengo araudiak (hemengo balore sistemak) autoaren gordailua publikoa den espazioak hartzea onartzen duelako. Hau da: arazoa publikotasunaren... [+]
Mugitzeko eta ibiltzeko zailtasunak dituzten 5 urteko bi ikasleri asteroko baso-eskola saioa egokitu zaie Irungo ikastetxean: muga eta beldur artean hasitako erronkak onura, garapen eta ikasketa handiak izan ditu. "Oso babestuta dauden ikasleak dira eta basoan aske uzteak... [+]
Iruñeak bat egiten du irailaren 16tik 22ra egingo den Mugikortasunaren Europako Astearekin, mugikortasun iraunkorra eta espazio publiko partekatuari buruzko hausnarketa sustatzeko diseinatutako jardueraz betetako programa batekin. "Konbinatu eta mugitu"... [+]
2022an baino 12 milioi ordainketa gehiago egin ziren, eta inoizko datu hoberenak lortu ditu 2023an. Gipuzkoan bizi diren emakumeak izan ziren Mugi sistema gehien erabili zutenak, eta gehienbat hiri-autobusen erabilera gailendu zen. Pasaiako txalupako eta Loiuko aireporturako... [+]
Porlanezko patio txikiegiak batetik, errepidez eta autoz jositako eskola-inguruak bestetik, Bilbon ikastetxe askok jasaten duen panorama salatu eta esku hartzeko eskatuz udalera jo du hiriko guraso elkarte andanak, indarrak batuta: “Gurasoak jo eta su ari gara eskoletan... [+]
EH Bilduren helegite baten bidez, Gipuzkoako Lurralde Auzitegiak berriz ireki du Bidegi auziko bi kereiletako bat, AP1 autobidearen Eskoriatza-Arlaban zatiari dagokiona. Pasa den irailean Azpeitiko epaitegiak erabaki zuen kasua behin behinean artxibatzea. Orain, auzitegiak... [+]
Gaueko tren bidaia arruntak desagertu egin ziren duela urte batzuk ia Europa osoan, airezko garraioaren mesedetan. Baina larrialdi klimatikoak hegazkin kutsagarriak alboratzera eraman du jende asko orain, eta ordu txikitako tren sarea berriz ere martxan jarri nahian ari dira... [+]
COVID-19aren pandemiaz geroztik bizikleta gero eta gehiago dabil Parisko bidegorrietan. Trafiko gehien dagoen momentuetan, hiriburuko kale garrantzitsuenetako batzuetan bizikleta gehiago dabil autoak baino, Le Monde egunkarian jasotako... [+]
Martxoaren 22an, Frantziako Tourra hasteko 100 egun falta zirenean, Bilboko San Mames estadioan lur hartu zuen Juan Mari Aburto alkateak. Hainbat lagunek osatutako tropelaren erdian zihoan, Bilbaobizi alokairu-zerbitzuaren logoa zuen bizikleta elektriko gorri batean, erakusteko... [+]
Trantsizio garaian Nafarroa Euskadi da eztarria urratu arte oihukatu genuenok beti begiratu izan diogu begi-zeharka, baina atentzio bereziz, “Komunitatean” gertatzen denari –hala esaten dugu batzuetan; beste batzuetan “Baskongadetan”, are... [+]
Alokatzeko sei auto eman ditu eskuragarri AUPA kooperatibak Baionan, Angelun eta laster Miarritzen.
Iruñeko Zangoza kaleko lur azpiko aparkalekua egiteko obrak hasi ditu udalak. Horren kontrako plataformak udalaren jarrera salatu eta adierazi du ingurumenari eta bizilagunei “kalte handia” egingo diela.