2022an baino 12 milioi ordainketa gehiago egin ziren, eta inoizko datu hoberenak lortu ditu 2023an. Gipuzkoan bizi diren emakumeak izan ziren Mugi sistema gehien erabili zutenak, eta gehienbat hiri-autobusen erabilera gailendu zen. Pasaiako txalupako eta Loiuko aireporturako bidaiak sisteman sartzea azpimarratu dute.
Mugik –Gipuzkoako garraio publikoaren sistema– “historiako urterik onena” erregistratu zuen iaz, Gipuzkoako Foru Aldundiak (GFA) jaso duenez. Hala adierazi dute Gipuzkoako Mugikortasuneko, Turismoko eta Lurralde Antolaketako diputatuak, Azahara Domínguezek, eta Gipuzkoako Garraioaren Lurralde Agintaritzako zuzendariak, Eluska Renedok, Donostian emandako prentsaurrekoan. Kontuan izan behar da 2023an %50eko hobaria zuela Mugi txartela erabilita bidaia bakoitzak. 2023. urtean egin ziren 83 milioi bidaietatik, guztira 69 milioi bidaia ordaindu ziren Mugi txartelaren bitartez, 2022. urtean baino 12 milioi gehiago. Hori dela eta, hamar bidaiarietatik zortzik baino gehiagok Mugi txartela erabili zuten garraio publikoan, bidaiarien %82. Gipuzkoatik kanpo, guztira 1,2 milioi bidaia egin ziren txartelarekin.
Iaz guztira 92.709 txartel pertsonalizatu –2022an baino %8,52 gehiago– eta 37.764 txartel anonimo –2022an baino %15,5 gehiago– saldu ziren. Domínguezek aurten urtarriletik maiatzera Mugik izandako datuak eskaini ditu. Urteko lehen bost hilabeteetan, iazko datuekin alderatuta datu hobeagoak lortu dituzte, %17 txartel gehiago jaulki direlako eta ia milioi bat bidaia gehiago egin direlako.
Gehien errepikatzen den profila, emakume gipuzkoarra
Mugiren erabiltzaileei dagokionez, hamarretik sei emakumeak izan zirela jaso du GFAk, zehazki %56. Erabiltzaileen artean, %92 Gipuzkoan bizi dela, gehienbat hiri-autobusen erabilera nabarmentzen dela (%40) eta erdia baino gehiago (%55) Donostian edo Donostialdean bizi dela zehaztu dute. Mugirekin gehien ordaindutako garraio enpresa Dbus izan zen (%36), eta ondoren Lurraldebus (%32), Euskotren (%19) eta Renfe (%9). Mugi gazteen txartelari dagokionez, guztira 75.553 titular lortu dituela nabarmendu du GFAk.
Garraio-aldaketek eta hobariek gora, eta kargek behera
Garraio-aldaketen, hobarien eta karguen bilakaera erakutsi dituzte. Iaz garraio-aldaketa gehien egin ziren urtea izan zela adierazi dute, 5,8 milioi zehazki –2022an baino %26,63 gehiago–. Hobariei dagokionez, 800.027 hobari izan dira, guztira 4,1 milioi eurokoak.
Txartelen kargen kopurua iaz “nabarmen” jaitsi zen 2022. urtearekiko, zehazki %18, eta 2019. urtearekiko %35 jaitsi zen. Kargen beherakada hori, Domínguez diputatuaren hitzetan, Espainiako Gobernuak 2022ko irailean bultzatutako eta Jaurlaritzak eta GFAk osatzen duten “hobari-politikak eragin du”. Politika horren ondorioz, Gipuzkoako familientzat “oso aurrezpen garrantzitsua” ekarri duela nabarmendu du.
Erabiltzaileen fidelizazioa eta hazkundea, erronka nagusiak
Domínguez diputatuak Mugiren erronka nagusiak eta lorpen garrantzitsuak azpimarratu ditu. Lorpen horien artean, inoizko datu hoberenak lortzeaz gain, Pasaiako txaluparen eta Loiuko aireportuaren “eskakizun historikoak” azpimarratu dituzte, horiek Mugi sisteman sartzea lortu baitute, erabiltzaileentzat “aurrezpen garrantzitsua” eragin duena.
Mugi garatzen jarrai dadin, gaur egungo erabiltzaileen egonkortzea eta bidaiari gehiago lortzeko erronka adierazi dute: “Urratsak egiten jarraituko dugu Mugi garatzen jarrai dadin eta, horrela, lehendik ditugun erabiltzaileak fidelizatzeaz gain, gero eta gipuzkoar gehiagok gure garraio publikoko sare zabala erabiltzearen aldeko apustua egin dezaten, mugitzeko modu jasangarri, eroso, seguru, lehiakor eta irisgarri baten alde egiteko”.
Hurrengo hilabeteei begira, nabarmendu dute Mugi birtuala martxan jartzea dela erronketako bat. Horrez gain, lanean ari dira Mugi baliagarria izan dadin EAEko garraio-sare publiko osoan, eta "elkarreragingarritasuna handitzeko" Bizkaiko hiriarteko autobusetan.
Bizieskola ekimenaren bitartez Gasteizko Eraman kooperatiba ikastetxeetako umeak trebatzen hasi da ikasturte honetan, hirian bizikletaz segurtasunez eta modu independentean ibiltzeko. Gasteizko Udalarekin batera parte hartzen du ekimenean, eta kooperatibako kideek ikastetxeetako... [+]
Urtarrilaren 6az geroztik autobus linea berriak daude Zuberoan, Nafarroa Beherean eta Lapurdin. Halaber, zerbitzuen maiztasuna ere hobetu da, Euskal Hirigune Elkargoko Mugikortasun Sindikatuak eta RATP konpainiak elkarlanean bultzatutako egitasmoari esker. Bestetik, 12 urtez... [+]
Garraio publikoak erdi prezioan jarraituko du datorren urtean ere, Espainiako Gobernuak bere hobarien parteari eutsiko diola iragarri ostean.
Gipuzkoako Foru Aldundiak Avanza enpresarekin duen kontratua amaitzear denean, hura ez luzatzeko eta “zerbitzuan hobekuntzak” jasoko dituen kontratu berria onartzeko eskatu diote Debagoieneko alkateek.
Japonian auto (pribatu) bat izateko aparkaleku (pribatu) bat izatea derrigorrezkoa da. Neurria polemikoa iruditu dakiguke, hemengo araudiak (hemengo balore sistemak) autoaren gordailua publikoa den espazioak hartzea onartzen duelako. Hau da: arazoa publikotasunaren... [+]
Mugitzeko eta ibiltzeko zailtasunak dituzten 5 urteko bi ikasleri asteroko baso-eskola saioa egokitu zaie Irungo ikastetxean: muga eta beldur artean hasitako erronkak onura, garapen eta ikasketa handiak izan ditu. "Oso babestuta dauden ikasleak dira eta basoan aske uzteak... [+]
Iruñeak bat egiten du irailaren 16tik 22ra egingo den Mugikortasunaren Europako Astearekin, mugikortasun iraunkorra eta espazio publiko partekatuari buruzko hausnarketa sustatzeko diseinatutako jardueraz betetako programa batekin. "Konbinatu eta mugitu"... [+]
Porlanezko patio txikiegiak batetik, errepidez eta autoz jositako eskola-inguruak bestetik, Bilbon ikastetxe askok jasaten duen panorama salatu eta esku hartzeko eskatuz udalera jo du hiriko guraso elkarte andanak, indarrak batuta: “Gurasoak jo eta su ari gara eskoletan... [+]
EH Bilduren helegite baten bidez, Gipuzkoako Lurralde Auzitegiak berriz ireki du Bidegi auziko bi kereiletako bat, AP1 autobidearen Eskoriatza-Arlaban zatiari dagokiona. Pasa den irailean Azpeitiko epaitegiak erabaki zuen kasua behin behinean artxibatzea. Orain, auzitegiak... [+]
Gaueko tren bidaia arruntak desagertu egin ziren duela urte batzuk ia Europa osoan, airezko garraioaren mesedetan. Baina larrialdi klimatikoak hegazkin kutsagarriak alboratzera eraman du jende asko orain, eta ordu txikitako tren sarea berriz ere martxan jarri nahian ari dira... [+]
COVID-19aren pandemiaz geroztik bizikleta gero eta gehiago dabil Parisko bidegorrietan. Trafiko gehien dagoen momentuetan, hiriburuko kale garrantzitsuenetako batzuetan bizikleta gehiago dabil autoak baino, Le Monde egunkarian jasotako... [+]