“Administraziotik datorren protokoloaren aginduak sarri ez datoz bat gure pedagogia ikuspegiarekin, eta sekulako puzzlea egin behar izan dugu”. Ikastetxe askok bizi dutena islatzen dute hitzok. Oiongo eskola publikoko ikasketa buruarenak dira; ikasturte berrian espazioaren berrantolaketa –kanpoko guneak aintzat hartuz–, ikasle talde txikiak, harreman eta emozioen kudeaketa, errefortzu akademiko, linguistiko eta digitala, eta proiektukako ikasketa kooperatiboa dituzte ardatz Oionen.
340 ikasle eta 36 irakasle ditu Arabar Errioxako ikastetxe honek eta uda aurretik hasi zen protokoloa prestatzen ikastetxeko zuzendaritza taldea. Gero irakasle eta gurasoen ekarpenak jaso dituzte, ikaslearen garapen integrala oinarri duen plan estrategikoa zehazteko: garapen fisikoa, emozionala, soziala eta akademikoa hartu dituzte kontuan. Mikel Kolomo ikasketa buruak azaldu dizkigu planaren gakoak: “Hainbeste muga jartzea esparru emozionala eta soziala garatzeko zailtasun izan daiteke, eta guk ikasketa kooperatiboan eta emozioetan oinarritzen dugu gure pedagogia, baina espazioak eta distantziak ondo erabiliz, ildo horiei eusten saiatuko gara, guretzat funtsezkoa delako ikasleak kooperatiboki eta taldean aritzea”.
Mugak
“Distantzia da guretzat muga nabarmenetakoa. Haurra taldean haztea, heztea eta taldean ikastea bilatzen dugu, talde baten parte izatea, eta kontaktu zuzena baztertu beharrak esan nahi du talde dinamika eragoztea, baina saiatuko gara, neurriek uzten diguten heinean, lankidetza izatea oinarrian”.
Kanpoko espazio eta jardueren aldeko apustua egin dute eta irakasleek asmoa agertu dute bai jolastokia bai eskola kanpoko gune eta berdeguneak erabiltzeko
Espazioaren berrantolaketa
Erabatekoa izan da ikastetxean egin duten berrantolaketa. Hasteko, ikasleak ez daitezen elkartu ikaskide askorekin, hiru eremu bereiztu dituzte: Haur Hezkuntza batetik –aparteko eraikin batean–, Lehen Hezkuntzako lehen hiru mailak bestetik –solairu berean–, eta Lehen Hezkuntzako azken hiru mailak azkenik –beste solairu batean–.
Horrez gain, kanpoko espazio eta jardueren aldeko apustu garbia egin dute eta irakasleek aukera dute bai jolastokia bai ikastetxe kanpoko gune eta berdeguneak erabiltzeko. Ikasketarako egokiak diren herriko eremu irekiak identifikatu dituzte eta irakasle taldeak orokorrean kanpora ateratzeko asmoa agertu du. Ikasgela barruan, “aurten inoiz baino gehiago ate eta leihoak zabalik mantenduko ditugu”.
Haur Hezkuntzarako planteatuta zuten egokitzapena bertan behera utzi behar izan dute, ikuskariak ez dielako utzi gurasoei ikastetxean sar daitezen. Alternatiba? Egokitzapenak kanpoan abiatu dituzte, herriko plaza eta parketan. “Azken finean, herria ikastetxearen parte dela sentitzen dugu eta herriari ematen diogun gisan, herritik ere jasotzen dugula”.
Talde txikitan
10-11 ikasleko taldeak lortu dituzte Oionen. Ikastetxe askotan amesten duten eta baliabide faltagatik –irakasle faltagatik– ezinezkoa zaien ratioa dute hemen. Ikasgela kopurutsuenak, 20-21 ikaslekoak, bitan banatu dituzte. Hori egiteko, batetik, espazio gehiago lortu dute, ikasleek gela bakarra erabili dezaketenez, besteekin partekatzen zituztenak (musika gela, informatikakoa…) bikoizketak egiteko aprobetxatu dituztelako. Bestetik, ohiko irakasleez gain laguntzaileak baliatu dituzte talde bakoitzak irakasle bana izan dezan (hizkuntza errefortzura bideratutako hezitzaileak, Gorputz Heziketako irakasleak laguntzarako dituen orduak…). “Tetrisa egin dugu bikoizketak koadratzeko. Irakasleen konpromisoa ezinbestekoa izan da, funtzio eta antolaketa berri hau gauzatzeko”.
Harremanak helburu
“Gure haurrek hilabeteak eman dituzte etxean sartuta edo elkar ikusi gabe, eta ezin dugu onartu euren artean harremanik ez izatea”, dio Kolomok. “Haur Hezkuntzan eta Lehen Hezkuntzako lehen zikloan aukera handiagoa dugu talde egonkorrak sortu eta euren artean jolastu ahal izan dezaten, gutxieneko interakzioa behintzat bermatuz. Goragoko mailetan, gakoa izan da ikasle taldeak ahalik eta txikienak izatea, neurriekin bada ere harremanak bermatzeko eta positibo kasuren bat baldin badago egoera ahalik eta kontrolatuena izateko, kontaktu zuzenak mugatuz”.
Harremanak bermatzeko, gakoa izan da ikasle taldeak ahalik eta txikienak izatea, positibo kasuren bat badago egoera ahalik eta kontrolatuena izateko
Errefortzuak, hiru norabidetan
Hezkuntza eta hizkuntza arrakalak areagotu zituen konfinamenduak, eta errefortzuak indartzea iportantea izango da ikasturte hasiera honetan. “Premia berezia duten ikasleen kasuan, arreta pertsonalizatuagorako behar genituen giza-baliabideak lortu ditugu. Alde horretatik, guk zortea izan dugu”, azaldu du ikasketa buruak.
Oro har, hiru adar nagusitan jarriko dituzte indarrak: euskara, gaitasun digitalak eta emozioak. “Oiongo testuingurua zaila da euskarari dagokionez, eta beraz hor jarriko dugu fokua eta ditugun baliabideak; laguntza saioak handituko ditugu hizkuntza arloan. Gaitasun digitalak ere espreski landuko ditugu, aurreko ikasturtean gertatu zena saihesteko. Etxean sartu gintuzten momentuan, haur asko erabat galdurik geratu ziren, eta hortaz, oraingoan aurretik landu nahi ditugu gaitasun digitalak, berriz ere etxera baldin bagoaz arrakala handitu ez dadin”. Horretarako, informatika gelako ordenagailuak ikasgeletan banatu dituzte eta txokoak sortu dituzte gela bakoitzean, gaitasun digitalak garatzeko: “Ikasleentzat esanguratsuak izan daitezkeen erronkak proposatuz landuko ditugu”. Gailu gehiago ere eskatu dituzte, behar duten familientzat.
Hirugarren hanka emozioak dira, ikaslearen garapen integralerako funtsezko. “Emozionalki egoera orekatuan ez dagoen ikaslearen ikaskuntza ez da ongi garatuko. Taldea ongi kohesionatuta egotea helburu garrantzitsua da eta batez ere ikasturte hasiera eskaintzen diogu hori lantzeari, aurten are gehiago, noski: talde egonkorra harremanetan osasuntsua eta denentzat erosoa eta espazio segurua izatea bilatzen dugu. Talde kohesionatua lortzen duzunean, elkartuta egiten du aurrera taldeak”.
Mikel Kolomo: "Konfinatu gintuztenean, haur asko erabat galdurik geratu ziren; oraingoan aurretik landu nahi ditugu gaitasun digitalak, berriz ere etxera baldin bagoaz arrakala handitu ez dadin"
Curriculuma, proiektuka
Proiektu bidezko metodologia darabilte Oiongo eskola publikoan. Eskola osoan lantzeko proiektu amankomunak dira eta gela guztiek lortzen dute proiektu bakoitzean konpetentzia jakinak garatzea, curriculumeko atalak landuz. “Modu kooperatiboan eta proiektuka lan egiteak aukera ematen du ikasleen interesetatik abiatzeko eta ikasi dutenari zentzua emateko”.
Leporaturikoa ez onarturik, eta sare sozialetako kontuak "lapurtu" zizkiotela erranik, salaketa jarri zuen Arabako campuseko Farmazia Fakultateko irakasleak. Gernikako auzitegiak ondorioztatu du ez dagoela modurik frogatzeko mezu horiek berak idatzitakoak diren ala ez.
Seme-alabek eskolan dituzten ratioekin kezkatuta, Arartekoari kexa helarazi zion guraso talde batek, eta orain zuzenean Parlamentuari egin diote eskaera, “legez berma dadin gure seme-alaben hezkuntzaren kalitatean oinarrizkoa den neurria, unean uneko aurrekontuez edo... [+]
Ikasleen lan politikoa jazartzeko asmoz, Iruñeko Iturraman eta Biurdanan nahiz Bilboko Unamunon izan dira polizia-indarrak, IAk salatu duenez.
Memoria eta Bizikidetzako, Kanpo Ekintzako eta Euskarako Departamentuko Memoriaren Nafarroako Institutuak "Maistrak eta maisu errepresaliatuak Nafarroan (1936-1976)" hezkuntza-webgunea aurkeztu du.
570.000 familiak euren haurren ikasgeletako hizkuntza nagusia zein izango den bozkatzeko aukera dute martxoaren 4ra arte: gaztelera edo katalana. Garikoitz Knörr filologoaren eta euskara irakaslearen arabera, kontsultak "ezbaian" jartzen du katalanaren zilegitasuna... [+]
Uribe Kosta BHI institutuko hainbat ikaslek salatu duenez, mezu "iraingarriak, matxistak eta homofoboak" jaso dituzte Batxilergoko beste ikaskide batzuengandik. Horrez gain, gaineratu dute mezuak irakasle bati ere bidali dizkiotela eta beste ikasle batzuen... [+]
Aiaraldeko hainbat irakaslek mezua igorri diete ikasleen guraso eta familiei, dagoen informazio zurrunbiloan, grebarako arrazoiak modu pertsonalean azaltzeak euren borroka eta lanuztea hobeto ulertzeko balioko dielakoan.
Euskal hezkuntza sistemaren itunpeko eskolen gainkontzertazioa eta zentro pribatuen umeak hartzeko gaitasuna beherakada demografikoari eta biztanleriaren klase osaketari egokitu behar dira.
Grebaren bezperan Hezkuntza Sailak “edukirik gabeko” mahaia deitu zuela eta sindikatu deitzaileak “errespetatu gabe” akordioa “antzezteko” gutxiengoa duten sindikatuak “erabili” nahi izan zituela salatu ostean, beste bi greba... [+]
Nola azaldu 10-12 urteko ikasleei bioaniztasunaren galerak eta klima aldaketaren ondorioek duten larritasuna, “ez dago ezer egiterik” ideia alboratu eta planetaren alde elkarrekin zer egin dezakegun gogoetatzeko? Fernando Valladares biologoak hainbat gako eman dizkie... [+]
Une delikatua igarotzen ari den zure lagun minak Taylor Swiften kontzertura joatea proposatu dizu, baina kide zaren elkarte ekologistak elkarretaratzea deitu du, abeslariak sortuko duen kutsadura salatzeko; nora joango zara? Dilema etiko horri erantzun diote gazteek, baita... [+]
Lau mila karaktere ditut kontatu behar dudana kontatzeko. Esan behar ditut gauzak argi, zehatz, soil, eta ahalko banu polit, elegante, egoki. Baga, biga, higa. Milimetrikoki neurtu beharra dut, erregelaz markatu agitazioa non amaitzen den eta propaganda non hasi. Literarioki,... [+]
Heldu zaigu EAEn 2025-26 ikasturterako ikastetxeetan matrikula egiteko garaia, eta etxe askotan etxeko txikienak urrats berria emango du hemendik gutxira, irailean, eskolaratzea, alegia. Euskal Eskola Publikoaz Harro Topaguneko kideok apustu sendoa egiten dugu eskola publikoaren... [+]
Araba, Bizkai eta Gipuzkoarako Hezkuntza Lege berria onartu zenetik, aurrerantzean hezkuntza doakoa izango dela behin eta berriro entzuten/irakurtzen ari gara. Eragile desberdinei entzun diegu, baita Hezkuntza Sailari ere, eta hedabideei eskaintzen dizkiegun elkarrizketatan... [+]
Boterea eskuratzeko modu asko dago; denak ez dira politak. Bada boterea eta horrek berarekin dakarren erantzukizuna banatu nahi duenik, agintea bilatzen duenik. Beste batzuek errespetu lar diote eta pauso bakoitza hainbeste neurtuta ez dira gai erabakirik hartzeko. Boterea zer... [+]