“Administraziotik datorren protokoloaren aginduak sarri ez datoz bat gure pedagogia ikuspegiarekin, eta sekulako puzzlea egin behar izan dugu”. Ikastetxe askok bizi dutena islatzen dute hitzok. Oiongo eskola publikoko ikasketa buruarenak dira; ikasturte berrian espazioaren berrantolaketa –kanpoko guneak aintzat hartuz–, ikasle talde txikiak, harreman eta emozioen kudeaketa, errefortzu akademiko, linguistiko eta digitala, eta proiektukako ikasketa kooperatiboa dituzte ardatz Oionen.
340 ikasle eta 36 irakasle ditu Arabar Errioxako ikastetxe honek eta uda aurretik hasi zen protokoloa prestatzen ikastetxeko zuzendaritza taldea. Gero irakasle eta gurasoen ekarpenak jaso dituzte, ikaslearen garapen integrala oinarri duen plan estrategikoa zehazteko: garapen fisikoa, emozionala, soziala eta akademikoa hartu dituzte kontuan. Mikel Kolomo ikasketa buruak azaldu dizkigu planaren gakoak: “Hainbeste muga jartzea esparru emozionala eta soziala garatzeko zailtasun izan daiteke, eta guk ikasketa kooperatiboan eta emozioetan oinarritzen dugu gure pedagogia, baina espazioak eta distantziak ondo erabiliz, ildo horiei eusten saiatuko gara, guretzat funtsezkoa delako ikasleak kooperatiboki eta taldean aritzea”.
Mugak
“Distantzia da guretzat muga nabarmenetakoa. Haurra taldean haztea, heztea eta taldean ikastea bilatzen dugu, talde baten parte izatea, eta kontaktu zuzena baztertu beharrak esan nahi du talde dinamika eragoztea, baina saiatuko gara, neurriek uzten diguten heinean, lankidetza izatea oinarrian”.
Kanpoko espazio eta jardueren aldeko apustua egin dute eta irakasleek asmoa agertu dute bai jolastokia bai eskola kanpoko gune eta berdeguneak erabiltzeko
Espazioaren berrantolaketa
Erabatekoa izan da ikastetxean egin duten berrantolaketa. Hasteko, ikasleak ez daitezen elkartu ikaskide askorekin, hiru eremu bereiztu dituzte: Haur Hezkuntza batetik –aparteko eraikin batean–, Lehen Hezkuntzako lehen hiru mailak bestetik –solairu berean–, eta Lehen Hezkuntzako azken hiru mailak azkenik –beste solairu batean–.
Horrez gain, kanpoko espazio eta jardueren aldeko apustu garbia egin dute eta irakasleek aukera dute bai jolastokia bai ikastetxe kanpoko gune eta berdeguneak erabiltzeko. Ikasketarako egokiak diren herriko eremu irekiak identifikatu dituzte eta irakasle taldeak orokorrean kanpora ateratzeko asmoa agertu du. Ikasgela barruan, “aurten inoiz baino gehiago ate eta leihoak zabalik mantenduko ditugu”.
Haur Hezkuntzarako planteatuta zuten egokitzapena bertan behera utzi behar izan dute, ikuskariak ez dielako utzi gurasoei ikastetxean sar daitezen. Alternatiba? Egokitzapenak kanpoan abiatu dituzte, herriko plaza eta parketan. “Azken finean, herria ikastetxearen parte dela sentitzen dugu eta herriari ematen diogun gisan, herritik ere jasotzen dugula”.
Talde txikitan
10-11 ikasleko taldeak lortu dituzte Oionen. Ikastetxe askotan amesten duten eta baliabide faltagatik –irakasle faltagatik– ezinezkoa zaien ratioa dute hemen. Ikasgela kopurutsuenak, 20-21 ikaslekoak, bitan banatu dituzte. Hori egiteko, batetik, espazio gehiago lortu dute, ikasleek gela bakarra erabili dezaketenez, besteekin partekatzen zituztenak (musika gela, informatikakoa…) bikoizketak egiteko aprobetxatu dituztelako. Bestetik, ohiko irakasleez gain laguntzaileak baliatu dituzte talde bakoitzak irakasle bana izan dezan (hizkuntza errefortzura bideratutako hezitzaileak, Gorputz Heziketako irakasleak laguntzarako dituen orduak…). “Tetrisa egin dugu bikoizketak koadratzeko. Irakasleen konpromisoa ezinbestekoa izan da, funtzio eta antolaketa berri hau gauzatzeko”.
Harremanak helburu
“Gure haurrek hilabeteak eman dituzte etxean sartuta edo elkar ikusi gabe, eta ezin dugu onartu euren artean harremanik ez izatea”, dio Kolomok. “Haur Hezkuntzan eta Lehen Hezkuntzako lehen zikloan aukera handiagoa dugu talde egonkorrak sortu eta euren artean jolastu ahal izan dezaten, gutxieneko interakzioa behintzat bermatuz. Goragoko mailetan, gakoa izan da ikasle taldeak ahalik eta txikienak izatea, neurriekin bada ere harremanak bermatzeko eta positibo kasuren bat baldin badago egoera ahalik eta kontrolatuena izateko, kontaktu zuzenak mugatuz”.
Harremanak bermatzeko, gakoa izan da ikasle taldeak ahalik eta txikienak izatea, positibo kasuren bat badago egoera ahalik eta kontrolatuena izateko
Errefortzuak, hiru norabidetan
Hezkuntza eta hizkuntza arrakalak areagotu zituen konfinamenduak, eta errefortzuak indartzea iportantea izango da ikasturte hasiera honetan. “Premia berezia duten ikasleen kasuan, arreta pertsonalizatuagorako behar genituen giza-baliabideak lortu ditugu. Alde horretatik, guk zortea izan dugu”, azaldu du ikasketa buruak.
Oro har, hiru adar nagusitan jarriko dituzte indarrak: euskara, gaitasun digitalak eta emozioak. “Oiongo testuingurua zaila da euskarari dagokionez, eta beraz hor jarriko dugu fokua eta ditugun baliabideak; laguntza saioak handituko ditugu hizkuntza arloan. Gaitasun digitalak ere espreski landuko ditugu, aurreko ikasturtean gertatu zena saihesteko. Etxean sartu gintuzten momentuan, haur asko erabat galdurik geratu ziren, eta hortaz, oraingoan aurretik landu nahi ditugu gaitasun digitalak, berriz ere etxera baldin bagoaz arrakala handitu ez dadin”. Horretarako, informatika gelako ordenagailuak ikasgeletan banatu dituzte eta txokoak sortu dituzte gela bakoitzean, gaitasun digitalak garatzeko: “Ikasleentzat esanguratsuak izan daitezkeen erronkak proposatuz landuko ditugu”. Gailu gehiago ere eskatu dituzte, behar duten familientzat.
Hirugarren hanka emozioak dira, ikaslearen garapen integralerako funtsezko. “Emozionalki egoera orekatuan ez dagoen ikaslearen ikaskuntza ez da ongi garatuko. Taldea ongi kohesionatuta egotea helburu garrantzitsua da eta batez ere ikasturte hasiera eskaintzen diogu hori lantzeari, aurten are gehiago, noski: talde egonkorra harremanetan osasuntsua eta denentzat erosoa eta espazio segurua izatea bilatzen dugu. Talde kohesionatua lortzen duzunean, elkartuta egiten du aurrera taldeak”.
Mikel Kolomo: "Konfinatu gintuztenean, haur asko erabat galdurik geratu ziren; oraingoan aurretik landu nahi ditugu gaitasun digitalak, berriz ere etxera baldin bagoaz arrakala handitu ez dadin"
Curriculuma, proiektuka
Proiektu bidezko metodologia darabilte Oiongo eskola publikoan. Eskola osoan lantzeko proiektu amankomunak dira eta gela guztiek lortzen dute proiektu bakoitzean konpetentzia jakinak garatzea, curriculumeko atalak landuz. “Modu kooperatiboan eta proiektuka lan egiteak aukera ematen du ikasleen interesetatik abiatzeko eta ikasi dutenari zentzua emateko”.
Ikasturtea hasi denetik hirugarren greba eguna izan da ostegunekoa Nafarroako Hezkuntza Publikoan eta goizeko mobilizazioen ondoren, LAB, Steilas, ELA eta CCOO –protestaren deitzaileak– pozik agertu dira. Euri jasak eta hotzak lagundu ditu etengabe irakasleak... [+]
Bizieskola ekimenaren bitartez Gasteizko Eraman kooperatiba ikastetxeetako umeak trebatzen hasi da ikasturte honetan, hirian bizikletaz segurtasunez eta modu independentean ibiltzeko. Gasteizko Udalarekin batera parte hartzen du ekimenean, eta kooperatibako kideek ikastetxeetako... [+]
Gure bizitzetan pantailen inbasioa azkartu da azken urteotan. Euskal Herrian, alde batetik, “pantailak euskaraz” nahi ditugula diogu ikus-entzunezkoen eskaintza handitzeko, eta bestetik, antolatzen gara eskoletan askotariko pantailek irabazi dituzten eremuak... [+]
Greba ataritan jaso nuen zuen e-maila, posta pertsonalean. Hasieran, beste askok bezala, grebaren aurrean ze aukera ditugun jakinarazteko zela pentsatu nuen. Baina ez, grebaren aurkako mugimendu politiko eta komunikatiboa zen jasotako e-maila.
Aitortuko dizuet ahozabalik utzi... [+]
Euskarazko murgiltze eredua eta eredu elebiduna duten ikastetxeak gutxiengo izatetik gehiengo izatera pasa dira Ipar Euskal Herrian hogei urteotan, Euskararen Erakunde Publikoaren azterketak erakutsi duenez.
Kirol klub batean aritu nahi duen haurrak ez duela zertan Eskola Kirola egin dioen epaiari helegitea jarriko dio orain Gipuzkoako Diputazioak. Umeak nahi duen kirola aukeratzeko askatasuna batetik, helburu hezitzaile eta integratzaileak bultzatzen dituen eredua bestetik,... [+]
Sistema duala abian da ikasturte honetan Hego Euskal Herriko Lanbide Heziketan, eta eredugarri saldu duten arren, arazotsua izaten ari da hainbat zentrotan: ikasle guztiek derrigorrezko praktikak egin ditzaten enpresak bilatzen “gorriak pasatzen ari dira” irakasleak,... [+]
"Sexu-hezkuntzaikasgeletatik haratago" ikastaroa emango du UEUrekin online Itsaso Bakedano Moreno (Baldorba, 1992) sexologoak. INCISEXeko Sexu-hezkuntza eta -aholkularitza masterra du, Biko Arloak-eko Training sexologia klinikoko formakuntza du eta Lanbide Heziketako... [+]
Aparteko iragarpenik egin gabe, "askatasun akademikoaren eta izpiritu kritikoaren" aldeko aldarria egin du Joxerra Bengoetxeak EHUko errektore karguaren zina egin duenean, Ajuria Enean: "Ebidentzia zientifikoak ukatzen dituztenen aurkako euste-horma izango da... [+]
Eta beste urte batez, sindikatuek prefabrikatutako grebak antolatu dizkigute. Eta guk, indibidualki, erabakia hartuko dugu grebarekin bat egin ala ez, ikastetxean inongo asanbladaren beharrik gabe.
Niri irakatsi zidaten greba eredua jada ez dago modan, antza. Nire... [+]
Salbatore Mitxelena ikastolak 140.000 euro ordaindu beharko ditu, Eusko Jaurlaritzak Haur Hezkuntzarako ezarri dion matrikulazio muga gainditzeagatik, baina zortzi ikasleak mantenduko ditu, negoziazioen ondorio. Hezkuntza Sailaren erabakiak eta jarrerak salatu ditu ikastolak.
Behin batean, gazterik, gidoi nagusia betetzea egokitu zitzaion. Elbira Zipitriaren ikasle izanak, ikastolen mugimendu berriarekin bat egin zuen. Irakasle izan zen artisau baino lehen. Gero, eskulturgile. Egun, musika jotzen du, bere gogoz eta bere buruarentzat. Eta beti, eta 35... [+]
Hezkuntza publikoko lehen bi greba egunei ekin diete EAEn. Asteazken eta ostegun honetan irakasleen txanda da, eta lehenengo egunaren jarraipena %75etik gorakoa dela adierazi dute sindikatuek: "Grebak jarraipen zabala izan du". Eusko Jaurlaritzak berriz, jarraipena... [+]
Hezkuntza Departamentuak Oibarko ikastetxe publikoan D eredua ezarriko dutela iragarri du. Hilabeteetako protesten ondoren, euskarazko lerroa ezartzea lortu dute.