Menderatzaile, menderatu eta salbatzaileen bidaia

Los Colonos

2023ko irailaren 24an - 08:00
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

Bere zapalkuntzen historia luzearen berrikuspen kritikoa aspaldi abiarazi zuen Txilek. Helburu horrekin egindako ekoipena zabala eta kalitate handikoa izan da azken urteotan, bai literaturaren –Nona Fernandezen Mapocho, Pedro Lemebelen No tengas miedo torero edo Alejandro Zambraren Formas de volver a casa datozkit gogora–, zein zinemaren aldetik –Andrés Wooden Machuca, León eta Cociñaren La casa lobo edo iaz Horizontes Latinos sailean lehiatu zen Manuela Martelliren 1976, besteen artean–. Txilen joputasunaren historiaren zauria ez da inondik inola ere itxi; are, odola dario oraindik.

Memoria ariketa emankor bezala jaio zen Los Colonos filma eta, 12 urtez ondu ostean, atzo izan zuen Felipe Gálvez zuzendariak Horizontes Latinos sailean aurkezteko aukera. Opera prima bikainak XX. mende hasieran kokatzen gaitu, Txile eta Argentina arteko Patagonia zabalean. Lur-jabe aberatsaren esanetara, Suaren Lurraldea gurutzatzen dute MacLenan teniente britaniarrak –Mark Stanley–, Bill mertzenario estatubatuarrak –Benjamín Westfall– eta Segundo mestizoak –gertutik jarraitu beharrekoa da Camilo Arancibia talentuduna–. Artaldearentzako bidea irekitzeko aitzakiaz, eremua “garbitu” behar dute hiru gizonek, Selk’nam herria masakratuz.

Filmak, zeinak bikain uztartzen baititu Patagoniako paisaien handitasun zanpatzailea eta protagonisten lehen plano adierazkorrak, amaierarik gabeko biolentzia zurrunbilora bultzatzen gaitu. Hala, biolentzia geroz eta esplizitu eta oldarkorragoa bihurtzen den heinean, hasierako plano orokor zabalak estutzen joango dira, biolentzia horren biktima eta borreroen erretratua miatuta. Natura menderatzeko beharra, jolas edo entretenimendu bezala ematen dena, hierarkiei propio zaiona, jatorrizko-herriek jasandakoa… Indarkeria modu askotan eta aurpegi askorekin irudikatzen da filmean. Interesgarriena, inolako zalantzarik gabe, amaiera aldera, modu lausoenean, ematen den hauxe: estatuaren indarkeria koertzitiboa eta jatorrizko-herrien asimilazioa.

Harrera zinez ona izan du Los Colonos-ek larunbateko emanaldian, eta sarean ere bolo-bolo dabiltza hainbat komentario, filma “urteko aurkikuntza” dela diotenak. Sortutako lilura ehuneko ehunera partekatzen ez dudan arren, ikusi beharrekoa dela deritzot, gure garaiko hausnarketen oinordeko fidela eta obra zinematografiko indartsua baita Gálvezen western kritikoa.

 

El viento que arrasa

 

Menderatzaile eta menderatuen dinamika ere du jopuntu, askoz modu lausoagoan, Zinemaldiko bigarren egunean ikusi dudan El viento que arrasa filmak. Horizontes Latinos sailean lehiatzen da Paula Hernández argentinarrak zuzendutakoa. Pelikulako protagonistak dira Pearson jauna –Alfredo Castro– eta Leni –Almudena González– alaba. Aitaren misio ebanjelizatzailea eta haren debozio sutsua besterik ez du ezagutu Lenik, ospakizunetik ospakizunera, elkarrekin herrialdea gurutzatzen dutelarik. Errepidearen erdian kotxea matxuratzen zaienean, ezerezaren erdian dagoen tailerrera heldu eta han ezagutuko dituzte Gringo –Sergi López– eta bere seme Tapioca –Joaquín Acebo–.

Entzuna eta maitatua izan nahi du Tapiocak; Lenik, aldiz, aitaren eta Jainkoaren (eta espiritu santuaren) babes itogarritik askatu nahiko luke. Udako sargorian, Pearson jaunak Tapioca ebanjelizatzeko hautu irmoa egiten du. Poliki, pertsonaien arteko tentsio eta botere-dinamikak agerian geratuz doaz, gaueko ekaitz bortitzak bezalaxe, urtez gordetako beldur eta gaitzespenek eztanda egin arte.

El viento que arrasa izen bereko liburuan dago oinarrituta, Selva Almadak idatzitakoa. Gogoz negoen Hernándezen moldaketa ikusteko eta, egiari zor, guztiz hotz utzi nau. Selva Almadaren azken urteotako obrak Argentinako landa-eremuko pertsonaia eta paisaien bilbe dekadentea erretratatzen du, prosa zeharo sentsual eta iradokitzailea baliatuta. Horrela izanik, aurrebaldintzak emanak zeuden edertasun handiko film aztoratzailea espero izateko. Hernandezenak baina, ez du tentsio gorakorra eraikitzen asmatzen eta, hartara, batasun falta nabaria egotzi dakioke bere proposamenari.


Azkenak
Elizako sexu abusuen biktimei kalte-ordaina emango die Iruñeko Artzapezpikutzak, “laster”

Elizak 23 kasu ditu onarturik Nafarroa Garaian. Haiek "ekonomikoki, psikologikoki eta espiritualki laguntzeko" konpromisoa adierazi du Iruñeko artzapezpikuak.


Larhunen dabilen otsoaren presentziaren “ondorio larriak” salatu ditu ELB sindikatuak

Mendizale batek asteburuan ikusi du animalia Lapurdiko Azkaine herrian, eta otsoa dela baieztatu du Pirinio Atlantikoetako Prefeturak. ELB lurraldean "harraparien presentziaren kontra" agertu da.


Pagolarren gainean eolikoak jartzearen aurkako aldarria, plazara

Elkarretaratzea egin zuen Aiaraldeko Mendiak Bizirik plataformak atzo Laudioko Lamuza plazan, Mugagabe Trail Lasterketaren testuinguruan. 


Erabat doan izango da Hondarribian euskara ikastea

EH Bilduk sustatuta, Hondarribiako udalak euskara sustatzeko diru-laguntzetan aldaketak egin eta laguntza-lerro berri bat sortu du. Horri esker, erabat doakoak izango dira euskalduntze ikastaroak, besteak beste.


Martxoak 3tik 49 urte
“1976ko Gasteizko greben mugimendua eskola politikoa izan zen”

Martxoak 3ko sarraskiaren 49. urteurrena beteko da astelehenean. Grebetan eta asanblada irekietan oinarritutako hilabetetako borroka gero eta eraginkorragoa zenez, odoletan itotzea erabaki zuten garaiko botereek, Trantsizioaren hastapenetan. Martxoak 3 elkartea orduan... [+]


Memoria bala bat da buruan

1976ko martxoaren 3an, Gasteizen, Poliziak ehunka tiro egin zituen asanbladan bildutako jendetzaren aurka, zabalduz eta erradikalizatuz zihoan greba mugimendua odoletan ito nahian. Bost langile hil zituzten, baina “egun hartan hildakoak gehiago ez izatea ia miraria... [+]


Txikori-belarra udaberrian

Udaberri aurreratua ate joka dabilkigu batean eta bestean, tximeletak eta loreak indarrean dabiltza. Ez dakit onerako edo txarrerako, gure etxean otsailean tximeleta artaldean ikustea baino otsoa ikustea hobea zela esaten baitzen.


Engainuaren eredu

Leihatila honetan behin baino gehiagotan azaldu ditugu Ama Naturaren engainuak bere izakiak babestearren. Batzuetan, erle edo liztor itxura zuten euliak ekarri ditugu, beste batzuetan inongo arriskurik ez duten arrisku-kolorazioko intsektuak ere bai (kolorazio aposematikoa... [+]


2025-03-03 | Jakoba Errekondo
Zakilixuten potroximela

Nori ez zaio gustatzen ahuakatea? Ia denok atsegin dugu fruitu berri hori, di-da amaren batean etxekotu zitzaigun. Zenbat urte da ba dendaero ikusten hasi garela? Gure mahaietara iritsi aurretik, historia luzea du.


2025-03-03 | Garazi Zabaleta
Amillubi
Lanerako, proiektua zabaltzeko eta komunitatea egiteko auzo(p)lanak

Gipuzkoako hamaika txokotatik gerturatutako hamarka lagun elkartu ziren otsailaren 23an Amillubiko lehen auzo(p)lanera. Biolur elkarteak bultzatutako proiektu kolektiboa da Amillubi, agroekologian sakontzeko eta Gipuzkoako etorkizuneko elikadura erronkei heltzeko asmoz Zestoako... [+]


2025-02-28 | ARGIA
1936-1976an Nafarroan errepresaliatutako 407 irakasleak, nortzuk ziren?

Memoria eta Bizikidetzako, Kanpo Ekintzako eta Euskarako Departamentuko Memoriaren Nafarroako Institutuak "Maistrak eta maisu errepresaliatuak Nafarroan (1936-1976)" hezkuntza-webgunea aurkeztu du.


2027an ixten hasi behar diren zentral nuklearrak mantentzeko eskatu diote Iberdrolak eta Endesak Espainiako Gobernuari

Espainiako Estatuko zentral nuklearrak itxi ez daitezen aktoreen presioak gora jarraitzen du. Otsailaren 12an Espainiako Kongresuak itxi beharreko zentral nuklearrak ez ixteko eskatu zion Espainiako Gobernuari, eta orain berdin egin dute Endesak eta Iberdrolak.


Eguneraketa berriak daude