"... hezkuntzako gastu publikoa barne-produktu gordinaren gutxienez ehuneko 5 handitzea..." Alderdi sozialistak erabili ohi duen eta LOE aldatzeko Lege Organikoaren Proiektuan jasotako dialektika tranpati horren beste esaldi bat da. STEILASentzat, hezkuntzan inbertsio publikoa handitzea ongi etorria da, baldin eta hezkuntza publikora bideratzen bada. Gainerakoa trileroen jokoa da. Azken hamarkadan EAJk eta PSEk Euskal Autonomia Erkidegoan onartutako aurrekontuak horren beste adibide bat dira, non hezkuntzara bideratutako partida handitzen zen eta, aldi berean, sare publikoko murrizketak urtez urte egiten ziren.
Ziurrenik, hezkuntzarako agindutako aurrekontu igoera 0-3 ziklora bideratuko da. Baina hemen ere, trileroek jokaldia ondo aztertua dute: LOMLOEk LOMCEk ezartzen zituen ibilbide bereizleak ezabatuko ditu, batez ere bigarren hezkuntzan, baina bereizketa eta pribatizazio mekanismo askoz sotilagoak 0-3 zikloan ezartzen jarraituko dira. "Administrazio publikoei eskatzen zaie lehenengo zikloan plaza-eskaintza nahikoa gara dezatela pixkanaka, eta bigarren zikloaren doakotasuna bermatzeko itunak ezarri ahal izatea xedatzen da". Izan ere, EAEn haurreskola publikoen ikaspostuen % 50 hutsik geratzen bada ere, haurreskola pribatuak edo itunpeko ikastetxeei atxikita daude haur-eskola pribatuak diru publiko kopuru izugarriez elikatzen jarraitzen dute (27M euro). Modu honetan gainera, ikasleen onarpen-aldian ematen den iruzur ikaragarriaren oinarriak ipintzen dira. LOMLOEk, planteatuta dagoen bezala, ez du saihestuko 0-3ko olatu pribatizatzailea.
Ikasleen garapenerako eta gizarte kohesiorako hain garrantzitsua den Haur Hezkuntzako lehen zikloak tratamendu askoz zehatzagoa merezi izango zukeen, 0-3 publikoa blindatuz eta bertako langileentzat lan baldintza duinak bermatuz.
Pribatizatzeko eta segregaziorako beste mekanismo bat, aurreko paragrafoan aipatutakoarekin zuzenean lotuta dagoena eta oso oharkabean pasatzen dena, itunpeko ikastetxe pribatuetako “baimendutako” gelena da. Gela horiek administrazioak ikasleak onartzeko egiten duen hezkuntza-plangintzatik kanpo geratzen dira, eta erabat pribatuak dira. Itunpeko ikastetxe pribatu jakin batzuek ikastetxe horietarako administrazioak planifikatutakotik kanpo geratu diren ikasleak hartzeko erabiltzen dituzte, baina, itunen aldaketen bidez, gela pribatuak izatetik itundutako ikasgelak izatera pasatzen dira. Administrazioek zuritzen duten B matrikulazioa da. Ildo horretan, LOMLOEk aukera ematen die onarpen-prozesu arruntean onartzen ez diren ikasleei itunpeko ikastetxe horretako gela "baimenduetan" matrikulatzeko. Beraz, ez du ezertarako balio LOMCEk jasotzen zuen "gizarteeskariaren" ideia kentzeak, ondorio praktikoetarako, itunpeko ikastetxeek administrazioak planifikatutakotik kanpo matrikulatzen jarraitzen badute. Trilero-jokoa, berriz ere, pribatizatzeko eta segregatzeko.
Baina ez da hor amaitzen trilero-joko hau. Sortzen ari diren hezkuntza-enpresa asko kooperatibak dira. Publikotik ihesi, arlo pribatuan "aterpea" aurkitu nahi duten familiek, krisian dauden eta kooperatiba bihurtzen diren ikastetxeak, izaera elitista duten fundazio handiak... kooperatiba-enpresaren formula, gaur egun, Troiako zaldia da hezkuntza publikorako. LOEk lehentasuna ematen zien kooperatibei hezkuntza itunak emateko orduan, baina LOMLOE haratago doa eta honako hau gaineratzen du: "... haren espezifikotasuna aitortuko da." Ekoizpen munduan izaera kooperatiboak duen izaera soziala eztabaidaezina da, hezkuntza arloan, aldiz, kooperatiben ustezko izaera sozial horrek zalantza ugari sortzen ditu. Beraz, ez dute merezi administrazio publikoak inolako aintzatespenik edo aldeko traturik ematea.
LOMLOEk, hezkuntza-lege guztiek egiten duten bezala, ekitatearen alde egiten duela dirudi, baita hezkuntza publikoaren alde ere. Baina, errealitatean, makina pribatizatzaileak ez dira gelditzen; aitzitik, indartu egiten dira. Pribatizazio-ehuneko handiak dituzten hezkuntza-sistemetan (Nafarroakoan eta, batez ere, Euskal Autonomia Erkidegokoan) izan ditzakeen ondorioak larriak izan litezke. Esperientziak erakutsi digu itunpeko eskola pribatuaren eta eskola publikoaren arteko "bizikidetzak", azken honen narriadura, langileen lanbaldintzen prekarizaioa eta segregazioaren handitzea dakarrela.
STEILAS sindikatuak dei egiten die Nafarroako eta EAEko gobernuei eskola publiko bakarra helburu duen sistema propiorantz urratsak eman ditzaten, euskara erdigunean, langileen lan baldintza duinak bermatuz, segregazio egoerak gaindituz eta pribatizazio bideak etenez.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Greba ataritan jaso nuen zuen e-maila, posta pertsonalean. Hasieran, beste askok bezala, grebaren aurrean ze aukera ditugun jakinarazteko zela pentsatu nuen. Baina ez, grebaren aurkako mugimendu politiko eta komunikatiboa zen jasotako e-maila.
Aitortuko dizuet ahozabalik utzi... [+]
Urtarrilaren 16an, Madrilgo administrazioko Trantsizio Energetikorako Ministerioak irrikaz eta kezkaz itxaroten genuen “Itsaraz” proiektuaren gaineko ingurumen-inpaktu adierazpena argitaratu zuen. Ebazpenak makroproiektu honen aurkako erabaki irmoa bezain argia... [+]
Asteburu honetan 'estetikoa' hitzaren inguruan pentsatzen aritu naiz, lagun batek esandako esaldi baten harira: “Lan hau estetikoa da”. Estetikoa hitzaren etimologia aztertu dut, badirudi jatorrian zentzumenen bidez hautematea zela bere esanahia, eta gerora... [+]
Azken urteotan, industria politikaren kontzeptua hainbat mailatan indarrez berragertu da. Neoliberalismoaren mailua izandako erakundeak, Nazioarteko Diru Funtsak, gaur egun zera azpimarratzen du: merkatuek baliabideak modu eraginkorrean esleitzeko eta arazo horiek konpontzeko... [+]
Aurreko egunean, Bilbon, lagun batekin elkartu nintzen Bira tabernan. Tar-tarrean ari ginen oso gustura eta esan nion: “Noski, Giputxia zarenez, kar-kar-kar”. Eta berak nabarmendu zuen ez zela gipuzkoarra. Nik ongi ulertu gabe, jarraitu nuen esaten, “A! ez?... [+]
Zalantza asko izan ditut, meloia ireki ala ez. Ausartuko naiz, zer demontre! Aspaldian buruan dudan gogoeta jarri nahi dut mahai gainean: ez da justua erditu den emakumearen eta beste gurasoaren baimen-iraupena bera izatea. Hobeto esanda, baimen-denbora bera izanda ere, ez... [+]
Mundu mailako erasoaldi inperialista betean gaude, mendebaldeko burgesiak gidatuta. Ofentsiba inperialistak hartu duen forma gerrarena da, aldaera guztiekin: gerra ekonomikoa, gerra kognitibo eta kulturala, lawfarea; eta, noski, gerra militarra. Mendebaldeko inperialismoak... [+]
Beste detektibe triste baten telesail bat ikusi berri dut. Eskoziako irla urrun batean gertatzen dira trama guztiak. Badakizue nola funtzionatzen duten fikzio horiek: hildako asko, jende arrunta baina ez hainbeste, eta paisaia berde iluna. Oraingo honetan duela urte pila bat... [+]
Egiari zor, ez dakit zergatik ari naizen hau idazten. Gaur egungo giro liskartsuan ez dira modu honetako iritziak ondo hartzen. Beharbada, ARGIAk ez du hau argitaratuko, ez baitator bat orain arte argitaratu dituzten iritziekin (baina, azkenean argitaratzea erabaki badute,... [+]
Urtarrilaren 15ean Zedarriak izeneko lobby tekno-enpresarialak bere 6. txostena aurkeztu zuen, Euskadi eta Europar Batasuna, oparotasunaren eta lehiakortasunaren patu partekatua izenekoa. Finantzen mundutik ateratako aditu gorbatadunez osatutako Think Tank neoliberal horrek... [+]
Tipi-tapa mugitzen ditugu euskaltzaleok gure oinak Korrikaren lekukoaren atzetik, gure hizkuntzaren alde, desio dugun Euskal Herri euskalduna helburu, herri euskaldun gisa biziraun nahi dugula aldarrikatzeko.
Tipi-tapa ematen ditu lehen urratsak Afrikako, Hego Amerikako edo... [+]
Eta beste urte batez, sindikatuek prefabrikatutako grebak antolatu dizkigute. Eta guk, indibidualki, erabakia hartuko dugu grebarekin bat egin ala ez, ikastetxean inongo asanbladaren beharrik gabe.
Niri irakatsi zidaten greba eredua jada ez dago modan, antza. Nire... [+]
Bizitzak dena inguratzen du, mugatua eta hauskorra da. Bizitza onak bizitzeko, gorputzak zer egin badakiela iruditzen zait, buruak ordea, nahiz eta jakin (ondo informatuta dagoenean), askotan gorputza nahita isiltzen duela ikusten dut. Isiltze horretan burua beste buru... [+]
Eroso gaude ingurunea gure egoera fisiko/emozionalera egokitzen denean. Besteak ni kontuan hartu nauenean, izan gizaki bat, objektu bat, espazio bat. Erosotasunaren klabea produktu eta espazio diseinuan beharrizan handi gisa sartu da, erosotzat jotzen dena erosgarria delako... [+]