Kasu Hegoaldeko begirada horri. Lehen-lehenik desmitifikatu larre berde, etxe zuri eta teila gorrien lur ederrekiko miresmen itsua, halako maitasun inkondizionala, hizkerari eta ustezko bizitzeko manerari loturiko fetitxismoa. Utz, Ruper Ordorikari sarri entzun gisan, hegoaldetar euskal gaixoon ideia turistiko propioa côte Basque-ri buruz, ez duena antzekotasunik, e, horrenbeste kritikatzen den frantziar eta ingelesen begiradarekin alderatuta. Baina kritikagarriak, biak. Enpin, desmitifikatzeko hori guztia, joan gehiagotan eta egon isilago, pasa oharkabeago. Baina joan, azaldu eta hartu parte. Bateragarriak dira biak, baitezpada egitekoak.
Eta, gero, nahi bada, kontatu lagun hurkoei unerik hunkigarrienak. Baina egin mitifikaziorik gabe, ezta hurrengorako inbasio plan bat diseinatzeko asmoz ere. Kontatu, pasatu gabe. Eta leitu horri buruzko gauzak han-hemen, ahal bada. Ez dut uste kasualitatea denik halako jazoeren kronikarik normalki apenas irakurtzea euskal deritzon prentsa hegoaldetarrean.
Zer behar du bi herriren arteko senidetze-egun batek, ez bada hitzordu fidel eta finkatu bat, herritarren baliabiderik onenak, prestuenak, jatorrenak, esku-eskura jarrita, halako leku ederrean eta eguraldiak lagunduta? Horrexegatik, bada, ez da nolanahikoa izan baigorriarren eta tafallarren aurtengo elkarrekintza eguna, Baigorriko Urdoze auzoan egina, deun guztien egunean bat eginik zelebratua.
Hainbat kointzidentziak –edo ez hain kointzidentziak– bat egin dute Urdozen. Bizkarsoro ikusi da lehenbizikoz Bizkarsoro filmatu zen lekuan, nahiz gehienek ordurako ikusia zuten duela urtebete baino gehiago estreinatu zen Josu Martínezen pelikula, dagoeneko 30.000 ikusle baino gehiago dituena Euskal Herrian... baina bazen baigorriarrik, pelikularen osteko jan-edanean aitortu duenik orain arte ez zuela beste norabait ikustera joateko ahaleginik egin. Eta, aitortu du gero, hunkitu dela.
Barrenak ukitu bezala, barreren bat ere entzun da proiekzioan, preseski algaraka egiteko ez zen eszena batean, justuki aktoreren bat azaldu denean; halakoetan, bistan da, informazioa eskapatzen zaio baigorriarra ez den bati, izan ere, barre egin baldin bada une horretan, ziur herriko zelebreren bat paper irrigarri bat antzezten agertu delako izan dela. Baina informazio-galtze aberatsa; pelikula bat bere sorlekuan ikustearen bertuteak.
Bizkarsoro ikusi da Bizkarsoron, bizkarsoroarren presentzian –200 baigorriarrek-edo hartu zuten parte pelikulan–, eta non eta Bizkarsoro grabatu zen lokalizazioetako batean, Baigorriko Urdozeko kaperan. Ermita zaharra, eder eta polita, bi pisukoa, kare-harrizko paretaduna eta U banarekin, eta posibleki saguzar bat baino gehiagorekin ere bai.
Ikusmin gehiago zen, gero, Ruper Ordorika eta Joseba Sarrionandia huntaz eta hartaz hizketan entzuteko. Paper kiribilduetan zeuzkaten kantuek eta poemek lagunduta igo dira ermitako aldarera, argi horixka goxo batek argiztatuta, eta bertan plantatu eta jesarri dira, berbatan hasteko.
Bizkarsoro ikusi eta gero, ezin bestela, lehen-lehenik, euskararen zapalkuntza gogorren garaietan eutsi ziotenei gorazarre-mezuak egin dizkiote. Fite igaro dira gaurko egunez zehar-lerro deitzen zaien gaietako batera, hau da, egunerokoa goitik-behitik baldintzatzen duen xextra horietako batera. Esan nahi baita, egoera sozioekonomikoak aldez edo moldez baldintzatzen duenez gero errealitate soziolinguistikoa, Lapurdin, Nafarroa Beherean eta Zuberoan urtetan gertatzen ari den bizibide eta hizkuntza-ohitura aldaketaz mintzatu dira klarki-klarki. Laborantza bazter uzten ari eta merkatari aberatsek baserriak erosi eta luxuzko etxalde bihurtzen ari diren garai makurra, euskararen eta Euskal Herriaren kalterako. Kontakizun horrek izen bat du poemara eramanda, Sarrionandiak idatzia: Izen zaharrak. Abesti bihurtua du Ordorikak, Memoriaren mapan diskoan. Eta abestiaren doinua Martinezek eramana du Bizkarsoro filmera. Ez da kasualitatea izan izen eta gertakarien kateaketa hori.
Unibertsitate garaian, Bilbon ezagutu zuten elkar Sarrionandiak eta Ordorikak, euskararen alde antolatzen zen talde batean. Hortik hasi dute Huntaz eta hartaz emanaldiaren kontakizuna.
Aipatu dituzten gauzen zerrenda luzea da: My darling Clementine-n bertsioa, gerora Oskorrik atera zuena, Oh maite Kattalin... Ordorikak nola bizi izan zuen Sarrionandiaren atxiloketa, Izuen gordelekuetan barrena bere lehen poema-liburua argitaratu zen urte berean, eta Ordorikak nola eraman zuen kantura poemetako bat 1981ean, Ni ez naiz Noruegako errege diskoan, Alberto Caeiroren bisita kantua, Bakarka II azken diskoan berrartu duen abestia... Sarrionandiaren Kubako pasarteak, baita atxilo hartu aurretik Euskal Herrian ezkutatu zenekoa ere, bizipenak, anekdotak... Kontu ugari, hartaz eta honetaz, luze eta zabal hitz egin baitezakete biek ala biek. Eta spoilerrik ez, zuzenekoaren intrigarik gal ez dezan. Segur, baina, saioz saio kontatzekoak aldatuko dituztela.
“Beti da polita norberarena ez den kantu batekin bukatzea”, esanez eman dio amaierari hasiera Ordorikak. “Herriko kantaria... Erramun [Martikorena], hemen haiz, ikusi haut kanpoan... Ba ausartuko naiz”. Ama zer duzu nigarrez kantua abestu du Urdozeko ermita osoak, bakoitza bere tonuan baina baxu, Ordorika gailen dadin.
Omenaldi baten pareko zeozer izan da Urdozen bizitu dena azaroaren 1ean. Liturgia bat, ekintza ez-katolikoa, baina bai fededuna.
Badok-ek, Berriako musika atariak, 15 urte bete ditu. Bi ekitaldi ezberdin antolatu dituzte urteurrena ospatzeko, bata Hendaian azaroaren 16an eta bestea Durangoko Azokan. Hainbat artista izango dira bertan. Euskal musikaren gaur egungo egoeraren erradiografia txikia ere eskaini... [+]
Halloween ospatzera gonbidatu zutela esan zion alabak Jaime Altunari eta honek festara joaten utzi zion, baina deseroso sentitu zen. Altunak bere aitari kontatu zion gertaturikoa, eta honek erantzun, eurek ere ospatzen zutela halakorik. Fenomenoa ikertzen urte eta erdi eman dute... [+]
Baigorri eta Tafalla herrien arteko senidetzea ospatuko dute asteburuan Baigorrin. 1978an hasi ziren lehen harremanak, baina hautetsien aldaketarekin pixka bat galdu zen ondotik. Haatik, duela hiru urte Tafallakoak berriz Baigorrira hurbildu ziren.
MIÑAN
NORK: Artedrama. Sambou Diaby, Ander Lipus, Eihara Irazusta, Mikel Kaye.
NON: Bilboko Arriaga Antzokian.
NOiz: Urriaren 25ean.
----------------------------------------------
Euskaraz kontatu zuten Ibrahima Baldek eta Amets Arzallusek Miñan 2019an. Bost urte... [+]
Laberintuak
Maniaks
Autoekoizpena, 2024
------------------------------------------
Ohikoa da gaztaroaren borborrean musika taldeak sortzea, eta non eta Arrasaten are gehiago. Baina talde bat sasoian eusteak esfortzu eta konpromiso handia eskatzen du, eta tira egin ezean... [+]
Bihotz-museo bat
Leire Vargas
Elkar, 2024
-----------------------------------------------------
Gazte-egarri da euskal kultur sistema. Horixe zioen Leire Vargasek Berria-n idatzitako zutabean. Odol freskoa nahi du industriak: askotarikoa eta dibertsoa. Azkenean, baina,... [+]
Ukapena, zalantzak eta beldurra ohikoak ditugu heriotzaz mintzo garenean. Ez da humanoa, ordea, heriori lotutako panikoa, baizik eta kulturala. Hemen eta orain ukatzen dugu heriotza. Hemen eta orain sortzen digu antsietatea, beldurra eta izua. Pentsamendu bitarrean eta... [+]
Duela zonbait egun, Bruno Retailleau Frantziako Barne ministro berria lotu da “migrazio nahasmendu” deitu duen arazo premiatsuari. Estatuko prefetei manu argiak helarazi dizkie: tolerantziarik ez etorkinekin eta haiei begira lazo edo konplize agertzen diren egitura... [+]
Mintza gaitezen klarki, itzulingururik gabe, esan beharrekoak esateko gerotik gerora ibili gabetanik: jolas hau, euskaraz letrak juntatzean datzana, Axularrek pasatu zuen. Kasik jolasa asmatu bezain laster gainera, halako moldez non Gero-ren orrialde gehienetan ematen baitu... [+]
Artea eta zientzia elkarrengandik oso urrun egon daitezkeela dirudien arren, biak gustuko ditu Maider Mimi (Maider Triviño) zientzialari eta artistak (Aretxabaleta, Gipuzkoa, 1997). Ikerkuntzan, antzerkian, musikan, bakarrizketetan, poesian eta beste gauza askotan dabil... [+]
Azken urteetan Lapurdiko kontserbatorioan euskararen eta diziplina tradizionalen presentzia handitu da eta euskal dantzako ibilbideari forma ematen ari dira; irailean hasi da lehen zikloa. “Herri Elkargoa sortu zen Iparraldean eta nahi zuten herri musika eta herri... [+]
Gasteizko Jimmy Jazz aretoak 15 urte bete ditu aurten. Ospakizunetarako jaia, zarata eta estimuluak bilatu ohi ditugu maiz; kontrako hautua egin du aretoak, ordea: tempoa jaitsi eta hausnarketarako tartea ireki. Ez dago kerik surik gabe mahai inguru zikloa antolatu dute urritik... [+]