Giro itogarria ezin jasanez alde egin eta Mexikon luzaz egon den gizon bat Donostiara itzuli da. Bertan aurkituko duenak ez du zerikusirik bere gaztaroan ezagutu zuenarekin. Gatazkaren presentzia egunerokoa den hirian ezin egokituz dabil, bakarti, eta alkoholarekin arazoak dauzka. Alde egitean bertan behera utzi zuen sendiaren bila hasten denean, alaba preso dagoela jakingo du...
Hori da Antxon Ezeizak (1935-2011), gidoia idazteko Koldo Izagirre eta Usoa Urbietaren lankidetza izan zuenak, 1989ean zuzendutako Ke arteko egunak filmaren trama. Pedro Armendariz Jr. (1940-2011) aktore mexikarra protagonista zuen film hori izan zen Donostiako Zinemaldiko Sail Ofizialean estreinatu zen euskarazko lehena. Film horretan parte hartu zuten geroztik Euskal Herriko zinemagintzan ezagun egin diren antzezle askok.
Baina Donostia Saria eman zioten arren, ibilbide laburra izan zuen aretoetan. Alde batetik babes gutxi jaso zuelako; eta bestetik filmaren eta Ezeiza beraren aurkako sorgin-ehiza abiatu zutelako.
Ordurako ezaguna zen Ezeiza zinemaren munduan, eta pentsaeraz ezkertiarra eta abertzalea izateaz gain, bereziki argia izan zen euskarazko zinemagintzaren alde erakutsi zuen jarrera eta praktika, 1979 eta 1984 bitartean filmatu ziren hogei dokumental laburrek osatzen duten Ikuska sailaren sustatzailetariko bat eta atal batzuen egile ere izan baitzen.
Erregimen frankistak bere irudia garbitzeko sustatu zuen Donostiako Zinemaldiaren sorrera, Venezian 1932tik, Cannesen 1939tik eta Berlinen1951tik egiten ziren antzeko jaialdia antolatzea helburu. Orduan, atzerriko zinegile, antzezle eta kazetariak Donostiara erakarriz, pantaila koloretsuen atzean mozorrotu asmo zuten Euskal Herriak jasaten zuen errepresio gordina.
Frankismoaren amaiera aldean Zinemaldia bumeran bat bezala itzuli zen asmo horren aurka: 1975ean, suediarrek film guztiak erretiratu zituzten Txiki eta Otaegi etakideen fusilatzeagatik protesta gisa. Hurrengo urtean, irailaren 8an poliziak Hondarribian hil zuen Josu Zabalagatiko protestak Zinemaldiaren atariraino iritsi ziren, eta Poliziak gupidagabe jo zuen manifestarien eta zinemaldira zihoazenen aurka.
Geroztikako urteetan ere, Zinemaldi garaiak ke arteko egunak izan ziren, iraila iristerakoan, Frankismotik oinordetzan hartutako tradizioa balitz bezala, errepresioak gogor jotzen baitzuen, Zinemaldia egoera politiko bortitzaren erakusleiho bihurtuz.
Atzo, film baten proiekziotik atera eta beste batera sartzeko tartean, Kontxako badiaren ingurura joan nintzen itzuli bat egitera.
Atzerritar ugari zebilen itsasbehera ikusgarriak erakutsitako hondartza ederra miresten.
Ikusi berri nuen filmaren eraginpean nenbilen, hausnarketan, Ke arteko egunak filmean Pedro Armendariz Jr. aktoreak gorpuzten zuen Pedro Sansinenearen mamuarekin topo egin nuenean.
Udaletxe aurreko lorategiko eserleku batean jesarrita zegoen, buruari bi eskuekin eutsiz, paperezko zorroan gordeta zeukan botila batetik trago luzeak hartuz tarteka.
Haren alboan eseri eta, gutxika, hasiera marmarra besterik ez zen bere erretolikan, hitz eta esaldiak ulertzen hasi nintzen:
- Begira! Ikusten Telebista espainiarraren ibilgailu horiek hor, Nautiko klubaren eta udaletxearen arteko pasabide horretan? Bada hortxe egoten zituan Espainiako Poliziaren furgonetak, Alde Zaharretik ihes egiten saiatzen ziren manifestarien aurka oldartzeko prest...
- Eguraldi ederra diagu – esan nion, gaiari itzuri egiteko asmoz.
- Bai, aparta. Badakik hiri honetako giro itogarriagatik alde egin nuela Mexikora, eta hogei urte ondoren itzuli nintzenean, ez nuela ulertzen zer gertatzen zen hiri honetan? Dena zuan ke eta su... Eta orain?
- Orain garaiak aldatu dituk, Pedro... – saiatu nintzaion.
- Hori bai, aldatu direla!... - esan eta tragoa kendu zion botilari.
Botila eskaini zidan, baina adeitsu egin nion uko.
Pedro hizketan ari zitzaidan bitartean, lasai ederrean zebiltzan gure inguruan arratseko giro barea gozatuz turistak musukoa jantzita eta zinemazaleak akreditazio txartela lepotik zintzilik.
Pedrok haserre keinu bat egin zuen, eskuarekin paseoan zebiltzanak seinalatuz.
- ...jadanik ez zagok kerik kaleetan... Nik ez diat ulertzen hogeita hamaika urte eta gero zergatik daukaten oraindik nire alaba kartzelan!
Aurten ez naiz Zarautzera joan Literaturiara. Nekatuegi nengoen. Neure buruari ezarritako zine maratoiaren amaieran ondo zetozkidakeen begiei zabalik eusteko Laranja mekanikoa filmeko Alexi ipini zizkioten gailuak.
Zinemaldiaren glamourak atzean zer uzten zuen ez pentsatzen ahalegindu ginen. Irailaren 17tik 26ra bitarte, Donostiako erdiguneak eta Alde Zaharrak Zurriolako hondartzarekin egiten duen triangeluak ez du Zinemaldia ez zen besterik izan hizpide. Eta behin garbitzaileen kamioiak... [+]
Aurten ez naiz Zarautzera joan Literaturiara. Nekatuegi nengoen. Neure buruari ezarritako zine maratoiaren amaieran ondo zetozkidakeen begiei zabalik eusteko Laranja mekanikoa filmeko Alexi ipini zizkioten gailuak.
Zinemaldiaren glamourak atzean zer uzten zuen ez pentsatzen ahalegindu ginen. Irailaren 17tik 26ra bitarte, Donostiako erdiguneak eta Alde Zaharrak Zurriolako hondartzarekin egiten duen triangeluak ez du Zinemaldia ez zen besterik izan hizpide. Eta behin garbitzaileen kamioiak... [+]
Zahar etxeeetako langileak Zinemaldiaren alfonbra gorrian sartzen saiatu dira (irailak 25), baina Poliziak geldiarazi egin ditu.
Betirako gelditzeko itxura lukeen arren, amaitzen ari da Donostia Zinemaldia. Estreinatu dira dagoeneko film guztiak, eta hasia da epaimahaia sarien berri ematen. Batzuetan bat gatoz, besteetan ez horren beste; hor dago iritziaren koska. Agian homologazio eta lehia ez litzateke... [+]
Paloma Orlandini (Buenos Aires, 1996) zine zuzendaria eta muntatzailea da. Donostia Zinemaldiko Nest sailean aurkeztu du Ob scena lana, eta berekin izateko aukera izan dugu, Argentinako zinemaz, bertako mugimendu transfeministaz, eta pornografiaz aritzeko. Urguleko... [+]
Azken egunetara iristen ari garela, film gutxi gelditzen dira estreinatzeke. Banaka-banaka ikusi ditugu areto eta oholtzatik pasa diren zuzendari, ekoizle nahiz aktoreak, apur bat hurbiltzen gaituelarik horrek sortze eta eratze prozesura. Egileen zuzeneko ahotsa entzutea izaten... [+]
Emanuel Carrere idazle eta zinegilearen Ouistreham filmaren sinopsia irakurri nuenean, Günter Walraff kazetari alemaniarrak 1985ean argitaratu zuen Ganz unten (Azpi-azpian) liburua etorri zitzaidan gogora. Walraffek bi urte igaro zituen lan egiteko baimenik gabeko langile... [+]
Sarrerak lortzeko egon diren zailtasunak izan dira hizpide hainbat mediotan. "Aurten ez dut ezer lortu" edo "datorren urtean akreditazioa, fijo" bezalako komentarioak entzun ditut han eta hemen; nik, seigarren egunez, alarma 6:45etan jarrita eman diot hasiera... [+]
Emakumeek zineman ikusgaitasun nahikorik ez duten arren, izan badirela gogoratu dute Donostiako Zinemaldian, duten lekua aldarrikatuz, “emakumerik gabe ez baitago zinemarik”. Elkarrekin indartsuagoak direla-eta, elkarte berri bat ere aurkeztu dute: MIA Animazio... [+]