Jakin-mina


2024ko urriaren 12an - 08:03

Badira hogei urte irakasle naizela, eta Bigarren Hezkuntzatik gorako maila guztietan aritu naiz eskolak ematen; halaber, gaur da eguna argi ez dudana zein den irakaslearen betebeharra.

Hezkuntza arautuaren eskailera luzean, maila bakoitzak baditu berezko ezaugarriak. Hala nola DBHn lan ohitura egokiak eta garapen pertsonala garrantzi handikoak dira. Batxilergoan ditxosozko azterketa prestatu behar da. Unibertsitatean jakintza teknikoak eta arazoei aurre egiteko gaitasuna lantzen dira, azkenik, Lanbide Heziketan ikasleen autoestimua indartu beharrak eta lan munduratzeak lehen lerroa hartzen dute. Ifrentzuan, ikasketa prozesuan berebiziko garrantzia duen jakin-mina albo batera uzten dugu, areago, sistema arautuan aurrera egin ahala, umeen jakin-mina lurrunduz joaten da.

Paradoxa horri heldu nahian, Lanbide Heziketa metodologia aldaketa sakon batean murgildurik dago. Eginez ikasten denaren lelopean, ikasleak jarri nahi ditu ikasketa prozesuaren erdian; hots, ikaslea aktibatzea da xede nagusia, bide horretan ikasketa esanguratsua lor dezan.

Horretarako, hitz laburretan azaltzeko, irakasleak erronka motibagarri bat sortu behar du, zeharkako konpetentziak lantzeko dinamikak prestatu eta dinamizatu behar ditu. Lana ebaluatzeko, gaitasunak lortu direla frogatzen dituzten ebidentziak jaso eta erronkan zehar ikaslearen ibilbidea bideratu behar du. Sinistu iezadazue, lan handia.

Hezkuntza arautuaren bide berriak nora garamatzan ikusiko dugu etorkizunean, eta jakin-minari lekurik egingo bazaio, galderez inguratutako esparrua izan beharko da, lan munduko eskakizunei itsu-mutuan men egin gabe

Gazte denboran, behin eta berriz entzun nuen “El alumno aprende a pesar del profesor” [Ikasleak ikasi egiten du, irakaslea gorabehera] esaldia. Garai horretan, irakasle txarrak bere burua justifikatzeko erabiltzen zuen esaldia zela pentsatzen banuen ere, orain bestela pentsatzen dut; izan ere, jakin-mina duen ikasleak hala edo nola ikasiko duelakoan nago. Denborarekin xehetasunak lausotuko bazaizkio ere, kontzeptuak barneratuko ditu eta ideia nagusiei denboran eutsiko die. Aitzitik, jakin-minik ezean, ebaluazio sistemaren menpe geratuko da ikaslea, ikasturtean zehar landuriko ideiak lausotuko zaizkio, lan munduan txertatuko da, eta bertan ikasiko ditu aukeratu edo tokatu zaion lanaren nondik norakoak.

Nola barneratzen da jakin-minik ez duen pertsona erronkan? Eta jakin-minik ez badago zertarako hainbeste ahalegin ikasle eta irakaslearen aldetik? Finean, horren guztiaren emaitza: ikaslea urteak joan urteak etorri interesatzen ez zaizkion gaiak lantzen eta irakaslea etsita bere lanaren errendimendu exkaxagatik.

Ez al gara metodologia berrien mozorropean hezkuntza komunitatearen porrota ezkutatzen ari? Gure eskola eta irakasleak prest al daude jakin-mina sustatzeko? Zergatik galtzen dute ikasleek jakin-mina ikasketa prozesuan aurrera egin ahala, kontrakoa behar lukeenean?

Jakin-mina indartsua da eta gizakiok berezkoa dugula deritzot. Batzuetan lozorroan mantentzen da denbora luzez, baina ez da inoiz desagertzen. Badira gure hezkuntza sisteman eta egunerokotasunaren parte diren hainbat eta hainbat faktore, jakin-mina zimeltzen dutenak. Komunikabideek garrantzizkoa dena eta egia absolutua definitzen dituzte. Bizitza perfektu baten isla faltsuaren atzean gure autoestimua amiltzen duten sare sozialak daude. Gizarteak produktibitatearekin duen gehiegizko obsesioa. Onartuak izateko ahalegin nekaezinaren efektu homogeneizatzailea edo bizitzaren abiadan gauzak sakonean aztertzeko eta irakurtzeko hartzen ez dugun denbora.

Horrenbestez, hezkuntza arautuaren bide berriak nora garamatzan ikusiko dugu etorkizunean, eta jakin-minari lekurik egingo bazaio, galderez inguratutako esparrua izan beharko da, lan munduko eskakizunei itsu-mutuan men egin gabe. Areago, bizitza estiloan aldaketa txiki batzuek izugarrizko eragina izan dezaketela ikusita, irakasleok, bederen, saia gaitezen norabide horretan gure ekarpen txikia egiten.

Aitor Kortabarria, irakaslea

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Irakurleen gutunak
Urriaren 12aren beste aldea: erresistentziaren hausnarketak

Ez da kasualitatea Hispanitatearen eguna, Guardia Zibilarena eta Pilarreko amabirjinarena data berean izatea. Hirurek egitura zapaltzaileak irudikatzen dituzte (estatua, armada eta eliza). Bestalde, indigenen erresistentzia eta Espainiako Estatuak bere armada militar eta... [+]


2024ko otsailaren 8an esnatu ginenean dinosauroa besarkatzen ari zinen

Pertsona batzuek kapitalismoa "besarkatzen" dute, konturatu gabe arazoa sistema berean dagoela; planeta mugatu batean hazkundea etengabe bilatzean. Energia intentsiboak ekoizteko modu guztiak mundua irensten ari dira.


Herri txikiak bizirik!

Zenbat txango, irteera edota lagunarteko paseotan entzun izan dugu bide guztiek Erromara eramaten dutela? Nik sarri, eta inoiz, neuk sentitu dut esan behar izana. Egia esan, uste dut beti txarto ulertu izan dudala esaera hori. Izan ere, beti imajinatu izan dut bide zuzen bat,... [+]


2024-10-07 | Joan Mari Beloki
Euskal europarlamentari gehienak guda Europara zabaltzearen alde

Irailaren 19an Europako Parlamentuaren gehiengoak honen alde eman zuen botoa: "Berehala kendu ditzatela Ukrainari emandako arma-sistemaren erabilerari jarritako murrizketa guztiak Errusiako lurraldean". Hitz arruntetan esanda: "Bota itzazue luzera handiko misilak... [+]


Euskaragatik bazterturiko euskaldunak

Euskal Herriko lurralde batzuetan euskara ofiziala da, besteetan meridianoaren arabera ofiziala ala ukatua eta, aitzitik, ipar aldera bagoaz, toleratua (ez ofiziala).

Azken boladan, epaitegi batzuk ebatzi dute funtzionario publikoek ez dutela euskara ezagutzarik izan behar eta,... [+]


Bizitza luzea Entzia Bonelli arrano gazteari

Arabako Mendiak Aske elkarteak zorionak eta eskerrak eman nahi dizkio Arabako Foru Aldundiko Natura Ingurunearen Zerbitzuari, Bonelli arranoa gure lurraldean berriro sartzeko Aquila a-Life proiektuarekin lortutako arrakasta dela eta.
Guztiz kontziente gara proiektu honek... [+]


Caparrosoko Valle de Odieta makroetxaldea handitzeko beste saiakera bat

Valle de Odieta enpresak eta bere filialak (HTN) urteak daramatzate instalazioak handitu nahian, administrazioa ezartzen ari den erregulazio guztien aurka. Epai judizial bati esker, abere kopurua gaur egun baimenduta dituzten hainbat adinetako 7.800 bururaino zabaltzea lortu... [+]


EHU desitxuratzen duen irakaslea

Sanchezi buruz ari gara, joan den ostiralean astindu gintuen kasuaz. Adierazpen askatasuna defendatzen dugu, baita gustuko ez ditugun adierazpenak egiten direnean ere. Askatasun horrek iritzi arrazoituetan eta kontrastatutako datuetan oinarritutako ideiak adierazteko... [+]


Etorkizunean ere mendien alde

Orain dela hogei bat urte izandako mehatxuak datoz Gipuzkoako mendietara berriro ere, eta ez nolanahiko neurrian, gainera; tamaina eta kantitate handiagoan baizik. Proiektuok –bakarren bat jadanik eraikia; Zubietako erraustegia, kasu– landa-eremuan edota mendian dute... [+]


Eguneraketa berriak daude