“Itxasoren mundu hori zer den kontatu, eta jendea bertara hurbildu nahi dut”

  • Esperientzia zabala du Lorea Perez de Albenizek (Elgoibar, Gipuzkoa, 1974) ikus-entzunezko munduan, zuzendari eta gidoilari lanetan aritu da proiektu ugaritan. Itsasoari begira ordea, osotasunean egin duen bere lehen ekoizpena da. Bertan, gaitz neurologiko ezezagun bat duen Itxaso eta bere familiakoen bizipen eta gogoetak biltzen ditu. Bilboko zinema ikusezinaren jaialdian aurkeztu berri du, eta orain Euskal Herritik kanpo zabaldu nahi du Itxasoren istorioa.


2015eko urriaren 22an - 11:24
Lorea Perez de Albeniz zuzendari elgoibartarraren lanak gaitz neurologiko ezezagun bat duen ume baten eta bere familiaren bizipenak biltzen ditu.

Zerk bultzatu zintuen Itxasoren eta Maierren istorioa kontatzera?

Itxasoren egoeraren inguruan nuen ezjakintasunak bultzatu ninduen. Koadrilakoa naiz, baina harreman estuagoa izan nuen arte ez nintzen ohartu zeinen gutxi ezagutzen nuen mundu hori. Itxaso eskolaz aldatu zenean kotxez eramaten nituen biak, eta bidai horietan jabetu nintzen nire ezjakintasunaz. Horregatik erabaki nuen dokumentala egitea. Azken finean ni hurbilekoa izanda gauza asko ezezagunak baditut, imajinatu horrelako egoerarik ezagutzen ez dutenek.

Zer dakar horrelako dokumental bat gertutasunetik lantzeak?

Esperientzia positiboa izan da. Maierrek, Itxasok, familiak eta lagunek dena eman dute dokumentalean, eta horrek asko lagundu du. Gauza asko ikasteko aukera ere eskaini dit. Hala ere, zailtasunak egon dira. Gaia dela eta erabaki batzuk hartzerakoan baldintzatuta zaude, ume hauei asko eragiten dielako ingurukoak, eta kontu handiarekin ibili behar da. Gainera, hurbilekoa izatean grabazioak bukatuta harremanak hor segitzen du, ez duzu atzean uzten.

Zer ikasi duzu, zerk harritu zaitu?

Horrelako egoera baten aurrean pertsona batek sentitu ahal duena edo duen jokatzeko modua zeinen ezberdina den, eta aukera denak ulergarriak direla jabetzea ikasi dut. Heterogeneoak gara, batzuk erantzuteko gai dira, aurrera egiteko. Beste batzuk ordea, atzean geratzen dira, beldurtu egiten dira. Aberastasun guzti hori ikusten laguntzen du dokumentalak. Niri lagundu dit.

Dokumentala datu eta azalpenetatik harago, gogoeta, sentimendu eta bizipenetan oinarritzen da. Esperientziak biltzea al zen zure helburua?

Itxasoren mundu hori zer den kontatu, eta jendea mundu horretara hurbildu nahi dut. Jendea identifikatuta sentitzea, konturatzea ez dela drama bat eta normaltasunez jokatu daitekeela. Hau da, sentitu dezakeguna normala dela, filmean ikusten den bezala.

Gogoeta eta bizipenak batzerako orduan, erraza izan al da protagonistengan gerturatzea, euren sentimenduak azaleraztea?

Nahiko erraza izan da. Oso lantalde txikia aritzen ginen, eta grabaketetara beti berdinak joaten ginen. Denok ezagutzen genuen familia. Horregatik harremana oso gertukoa izan da, eta giro oso berezia sortu zen grabaketetan. Asko zabaldu ziren guztiak. Gero dokumentala ikusterakoan asko harritu egin dira esandakoez. Anekdota bezala, Itxasoren birramonak kontatu zigun ezkutuan gozokiak ematen zizkiola Itxasori, nahiz eta azukrea debekatuta izan. Familian inork ez zekien ezer ere horretaz.  Itxasoren amak lehen aldiz ikusi zuenean barrez lehertu zen.

Dokumentalaren izenburuak, Itsasoari begira, zer adierazi nahi du?

Gogoetaren ideiatik abiatzen da. Itsasoa ikustean denok gogoeta egiten dugun bezala, Itxaso bezalako haur bat ikustean berdin jokatzen dugu, nahiz eta gero ez dugun inorekin partekatzen. Itxaso ikusteak pentsarazi egiten dizu: zer pasatuko da bere burutik, zergatik jokatuko dut era horretan, zer beldur dauzkat… Hitz jokoa ere bada Itxaso eta itsasoren artean.

Zenbat denbora iraun du dokumentalaren ekoizpenak?

Grabaketak dezente iraun du, finantzaketarekin arazoak izan genituelako. Eusko Jaurlaritzak bi diru laguntzatik bat eman zigun, eta jendeak lanaren zati bat kobratu gabe egin du. Crowdfounding kanpaina bat ere abiatu genuen, eta jendeak borondate izugarria erakutsi du proiektua aurrera ateratzeko. Azken finean, gure helburua proiektua ezagutzera ematea zen, eta ez du helburu komertzialik. Tarte horretan, Itxaso bera ere hazi egin da. Proiektua abiatu genuenean 12 urte zituen, grabatzen hasi ginenean berriz 14 eta orain 17 urte dauzka.

Dagoeneko aurkeztu duzue dokumentala zenbait aretotan. Zelako harrera izan du?

Oso ona. Bukatzen denean askok komentatu digute dokumentala ikustean tristura eragingo ziela uste zutela, baina aretotik irteterakoan justu kontrakoa gertatu zaiela. Guretzat izugarria da, hori baita dokumentalaren helburua. Askotan ordea, film bat egiten duzunean ez zaude ziur jendeak nola erreakzionatuko duen.

Nola bizi duzue Bilboko Film Sozialak zinema ikusezinaren jaialdian aurkeztea zuen dokumentala?

Guretzat izugarria da, batez ere dokumentala zabaltzeko aukera ematen digulako. Itsasoari begira euskarazko dokumental onenaren sarirako hautatu dute, eta niri emakume zuzendari onenaren sarirako. Jaialdi baten parte hartzea, eta sari baterako hautatua egoteak beste jende batengana iristeko aukera ematen dizu.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Zinema
2025-04-04 | Sustatu
Kneecap filma, orain euskarazko azpitituluekin

Ezagutzen duzue Kneecap filma? Oscar sarietarako hautatu zuten. Belfasteko hirukote baten istorioa da. Kneecap Hip Hop talde ezaguna da gaur egun, eta hizkuntzaren aldeko jarrera (gaelikoa) argia dute, IRAren osteko belaunaldiaren gorabeherak kontatzen ditu filmak; drogak eta... [+]


Askatu dute kolonoek jipoitu eta militarrek atxilotutako Oscar saridun palestinarra

No other land dokumentalaren zuzendari Hamdan Ballal kolono sionistek jipoitu zuten astelehenean bere herrian, beste hainbat palestinarrekin batera, eta Israelgo militarrek eraman zuten atxilo ondoren. Astarte goizean askatu dute.


Chantal Akerman eta urrezko 80ak

Donostiako Tabakaleran, beste urte batez, hitza eta irudia elkar nahasi eta lotu dituzte Zinea eta literatura jardunaldietan. Aurten, Chantal Akerman zinegile belgikarraren obra izan dute aztergai; haren film bana hautatu eta aztertu dute Itxaro Bordak, Karmele Jaiok eta Danele... [+]


Martxan dago euskarazko film laburren Laburbira zirkuituaren 22. edizioa

35 film aurkeztu dira lehiaketara eta zortzi aukeratu dituzte ikusgai egoteko Euskal Herriko 51 udalerritan. Euskarazko lanak egiten dituzten sortzaileak eta haiek ekoitzitako film laburrak ezagutaraztea da helburua. Taupa mugimenduak antolatzen du ekimena.


2024an Euskal Herrian estreinatutako 900 filmetatik bi baino ez dira euskaraz izan

Pantailak Euskarazek eta Hizkuntz Eskubideen Behatokiak aurkeztu dituzte datu "kezkagarriak". Euskaraz eskaini diren estreinaldi kopurua ez dela %1,6ra iritsi ondorioztatu dute. Erakunde publikoei eskatu diete "herritar guztien hizkuntza eskubideak" zinemetan ere... [+]


Animaziozko Film Onenaren Oscarra software librearekin sortutako ‘Straume’ pelikulak irabazi du

Gints Zilbalodis zuzendari letoniarraren Straume filmak irabazi du 2025eko Animaziozko Film Onenaren Oscar Saria. Pixar eta Dreamworks estudio handiei aurrea hartu dien filma 3D irudigintzarako software libreko Blender tresna erabiliz sortu dute.


Adimen artifizala zineman: legezkoa bai, baina bidezkoa?

Geroz eta ekoizpen gehiagok baliatzen dituzte teknologia berriak, izan plano orokor eta jendetsuak figurante bidez egitea aurrezteko, izan efektu bereziak are azkarrago egiteko. Azken urtean, dena den, Euskal Herriko zine-aretoak gehien bete dituztenetako bi pelikulek adimen... [+]


Punto de Vista: mundua pantailan ikusteko beste modu bat

Otsailaren 24tik eta martxoaren 1era bitartean, astebetez 60 lan proiektatuko dituzte Punto de Vista zinema dokumentalaren jaialdian. Hamar film luze eta zazpi labur lehiatuko dira Sail Ofizialean; tartean mundu mailako lau estreinaldi eta Maddi Barber eta Marina Lameiro... [+]


2025-02-19 | Ula Iruretagoiena
Lurraldea eta arkitektura
Arkitekto aktorea

Madrilen arkitektoentzako kongresu bat burutu berri da, arkitekto profesioaren krisiaz eztabaidatzeko. Arkitekto izateko modu tradizionala eta gaur egungoa desberdindu dute. Zertan den tradiziozkoa? Oscar bidean den The Brutalist filmean ageri den arkitekto epikoarena. Nor bere... [+]


2025-02-19 | Estitxu Eizagirre
Francisco Vaquero
“Euskal Herria makroproiektu berriztagarrien aurka borroka gehien egiten ari den lurraldea da”

Makroproiektu "berriztagarriek" sortzen dituzten ondorioak filmatu ditu Vidas irrenovables (Bizitza ez-berriztagarriak. Euskarazko eta frantsesezko azpitituluak prestatzen ari dira) dokumentalean Extremadurako (Cabeza del buey, Espainia, 1985) landagunean hazitako... [+]


Goya sariak eta esaten (ez) diren hainbat kontu

Euskal herritar ugari saritu ditu Espainiako zine akademiak pasa den asteburuan banatu diren Goya sarietan. Artikuluaren bigarren partean, zeresana eman duten hainbat kontu aletuko ditugu.


'Itoiz, udako sesioak' filma
“Itoizek eragindako emozioen bideari eutsi diogu, Juan Carlosek egin duen benetako prozesua jaso dugu”

Itoiz, udako sesioak filma estreinatu dute zinema aretoetan. Juan Carlos Perez taldekidearen hitz eta doinuak biltzen ditu Larraitz Zuazo, Zuri Goikoetxea eta Ainhoa Andrakaren filmak. Haiekin mintzatu gara Metropoli Foralean.

 


Nolakoa zatekeen sekula eraso gabeko Palestina?

Zeresana ematen ari da Rami Younis kazetari eta aktibista palestinarraren LYD animaziozko film-dokumentala. Fikziozkoa da, Israelek inoiz okupatu gabeko Lyd hirian kokatua, zeinean ez den sekula ere britainiarren koloniarik egon, eta juduak eta arabiarrak elkarrekin bizi diren;... [+]


Eguneraketa berriak daude