2010ean eraiki zen Labriteko zaldaina eta 390.000 euroko aurrekontua zuen. Azkenean 670.000 milioi euro balio izan zuen. Baina akatsak zirela eta zazpi urtez itxita egon ondoren, berriz konpondu zen, 1,6 milioiko kostuarekin.
Iruñeko Udalak aste honetan jakinarazi du konponketa lanen dosier guztia prest duela eta hasierako lanak gaizki egin zituzten pertsona eta enpresei erreklamatuko diela gainkostua. Boreas Nuevas Tecnologías SL, Oscar Pérez, José Carlos Pereda, eta Ignacio Olitek egin zuten proiektua eta zuzendu zituzten lanak. Arian Construcción y Gestión de Infraestructuras SA eta TEUSA Técnicas de Restauración SAk osatutako ABEE Aldi Baterako Enpresa Elkarteak bideratu zituen eraikuntza lanak.
Kontua da, besteak beste, Arian enpresa hartzekodunen konkurtsoan dagoela eta oposizioak zaila ikusten duela udalak diru hori berreskuratu dezakeenik. Horregatik, dirua erreklamazio horretan berreskuratu ezin bada, oposizioak uste du aurreko udal gobernuan operazioa bideratu zuten Navarra Sumako zinegotziek bermatu beharko luketela diruaren itzulera. Hori da atzo udaleko Hirigintza Batzordean oposizioak egin zuen eskaera.
Pasabide bat ikur politiko
Yolanda Barcinaren garaian eraiki zen zaldaina, baina 2016tik 2023ko otsailera itxita egon zen. Joseba Asirónek gidatzen zuen udal gobernuaren garaian, eta egindako txosten teknikoetan oinarrituta, udalak proposatu zuen zaldaina eraistea eta berria egitea. Baina tartean udal aldaketa egon zen eta Navarra Sumak hartu zuen gobernua. Enrique Maya alkate berriak erabaki zuen zaldaina konpondu egin behar zela eta horri ekin zion. Emaitza: proiektuaren hastapenetan 390.000 euroko aurrekontua zuen azpiegiturak bukaeran ia bi milioi euro balio izan duela, hau da, ia bost aldiz gehiago, edo bestela esanda, %500 gehiago.
Azpiegitura handien gainkostuak
Gainkostuak oso ohikoak izaten dira azpiegitura handien eraikuntzan, batzuetan lanetan izandako ezustekoengatik eta besteetan ordainketa moldeagatik, adibidez itzalpeko bidesarien bidez egiten direnean. Nafarroan azken kasu horietakoak dira Bideko Autobidea, Pirinioetako Autobidea eta Nafarroako Ubidea.
Nafarroako Kontuen Ganberak emandako datuen arabera, Bideko Autobidearen eraikitze lanen kostua 389,9 milioi eurokoa izan zen. Nafarroako Gobernuak 2032an bukatuko du ordaintzen diru hori –hura eraikitzen zuten enpresei–, eta orduan kostua 597 milioikoa izango da. Antzera Pirinioetako Autobidearekin: 271,4 milioi kostatu zuen eta 2039rako foru gobernuak 553,8 milioi ordainduko ditu.
Nafarroako Ubidearen kasuan, Lehen Zatiaren eraikuntzak 169,9 milioi balio izan zuen, eta 2036rako ordaintzen denean 314 milioi izango dira; eta Lehenengo Fasearen Zabalkundeak 157,9 milioi balio izan zuen eta 2044rako 269,8 milioi ordainduko dira. Aipatu lau kasuetan %40ren bueltako gainkostuak aurreikusten dira. Argi ikusten da sistema erosoa dela gobernuentzat, azpiegituraren eraikuntzaren hasierako unean gobernuak ez duelako dirurik jarri behar eta hori enpresek egiten dutelako, baina prozesuaren amaieran enpresek irabazi handiak dituzte eta gobernuen gastuak ia biderkatu egiten dira.
Iaz egin nuen topo lehen aldiz Ander Zangiturekin, Azpeitiko Dinamoa sormen gunean antolatzen duten Hitzaren Eskolan. Isiltasunaren inguruan aritu ginen, batez ere, hausnarrean. Harrezkeroztik tentu handiagoz erreparatu die haren formei bere ogibidearen mundutik, arkitekturatik... [+]
AEBko eta munduko hiri handienetakoa den Los Angeles sute ikaragarriek harrapatu dute eta jadanik 150.000 lagun lekuz aldatu behar izan dituzte agintariek. Alkateak larrialdi egoera ezarri du, garrek ehundaka etxe kiskali dituzte hainbat auzotan, eta haizete gogorrek ez dute... [+]
Eusko Jaurlaritzaren esku geratu dira beste bi eskumen: Itsasertzaren Antolaketa eta Kudeaketa, eta Zinematografia eta Ikus-entzunezko Jarduera. Astelehenean bildu da Transferentzien Batzorde Mistoa, Madrilen, eta han adostu dute bi eskumen horiek EAEra eskualdatzea.
Londrestik iritsi da ospe handiko arkitekto bat Galiziako herri txiki batera. David Chipperfield du izena, eraikinak mundu osotik zehar ditu, Berlin, Milan eta Shangaigo bulegoetatik lanean. Arkitektura elegantea, fina, Sir batek egindakoa. Istorioa Corrubedo herrixkan hasten... [+]
Azken asteotan, arkitekturan dihardugunontzat ez da posible izan Valentziako klima gertaera gure lan hizketaldira ez ekartzea. Uraren ibilbidea eraikinen estalkietan, estolderietan, plazetan eta parkeetan pentsatu eta diseinatu behar ditugulako. Ongi dakigu giza eskalako ur... [+]
Mediterraneoan tanta hotz batek eragindako triskantzak erakutsi digu gizakiak noraino sartu dezakeen hanka. Klima larrialdia sortzeaz gain, bere kalte humanoak eta ekonomikoak anplifikatu ditugu. Copernicusen datuen arabera, 400 kilometro koadrotik gora lur geruza... [+]
Ekintza zuzena burutu dute Donostiako Marrutxipin 600 pertsonatik gorak. Ategorrieta ondoan, Sorleku parkea egitea nahi duten lur-eremuaren inguruan buelta bat eman ostean, barrura sartu dira ordu erdi pasatxo iraun duen protestan. Duela hainbat urte, Donostiako Udalaren... [+]
Ugariak dira Dana denboraleak Valentzian eragin duen hondamendiaz egin diren irakurketak. Beste faktore batzuen artean, gizakiak naturari ebatsitako eremuez luze mintzo dira hedabideak, ibai eta itsaso ertzak hormigoiarekin betetzeak duen arriskua dela-eta. Hormigoiarekin... [+]
Bilboko Alde Zaharreko Korrika batzordeak auzoan egin zuten ekimen bat baimenik gabe antolatzeagatik udalaren 1.500 euroko isuna salatu du. Ekintza hau arau-hauste larritzat jo zuen udalak, eta auzokideek espazio publikoaren erabilera defendatu dute.
Japonian auto (pribatu) bat izateko aparkaleku (pribatu) bat izatea derrigorrezkoa da. Neurria polemikoa iruditu dakiguke, hemengo araudiak (hemengo balore sistemak) autoaren gordailua publikoa den espazioak hartzea onartzen duelako. Hau da: arazoa publikotasunaren... [+]
Euskal Herriaren zatirik handiena klima zonalde epelean kokatuta egon arren, Arabako eta Nafarroako hegoaldean ez ezik, edonora hedatzen dira udako bero bolada latzak. Eta, dirudienez, klima aldaketarekin okerrera eginen du egoerak –edo egiten ari da, honezkero?–... [+]
Baionako Zitadelan egitekoak dituzten obrak salatu dituzte CADE ingurumen elkarteen batasunak, Bergeret-22 auzotarren kolektiboak eta Attaque elkarteak, prentsaurreko bidez. 1,5 hektarea oihan moztuko lituzkete; alta, Tokiko Hirigintza Planaren arabera eremu babestu gisa... [+]
Europar sentimendua duen lagun gutxi ditut, ez dakit europartasuna identitate bat izatera iristen ote den. Baina Europara bidaia egiten dugunean, adiskidetasun bat atera daiteke, ze gurean eta bertan gertatzen den lurraldetasun norabide nagusiak elkarbanatuak dira; bertan... [+]
Porlanezko patio txikiegiak batetik, errepidez eta autoz jositako eskola-inguruak bestetik, Bilbon ikastetxe askok jasaten duen panorama salatu eta esku hartzeko eskatuz udalera jo du hiriko guraso elkarte andanak, indarrak batuta: “Gurasoak jo eta su ari gara eskoletan... [+]
Donostiako hainbat auzo elkarte eta gizarte mugimenduk osatzen duten Donostia Defendatuz koordinadorak antolatuta, hiri eredu bizigarri baten aldeko manifestazioa egin dute igandean ehunka lagunek. 42 talde sozial eta auzo elkartek egin dute bat deialdiarekin, eta 12:00etan... [+]