Iruñea-“Euskal Y” lotura: Adif-ek Gasteiz lehenesten du Ezkio baztertuta

  • Espainiako Gobernuak ofizialki 2024an erabakiko du Nafarroako AHT zatia eta Euskal Y-a nondik lotuko dituen, Gasteiztik edo Ezkiotik, baina badirudi, hamaika aldiz adierazi duten bezala, Arabako hiriburua lehenetsiko dela lotune gisa.


2023ko irailaren 01ean - 11:02
Azken eguneraketa: 13:18
Argazkia: Adif

Hainbatetan adierazi du Espainiako Gobernuak Gasteizko aukera egokiago ikusten duela –bai PSOErekin, bai PPrekin–, baina oraindik ez dute behin-betiko erabakirik hartu. Orain, aldiz, Gasteizko Udala etorkizuneko hirigintza plana ari da egiten eta, ostiral honetan El Diario Vasco-k argitaratu duenez, Adifi galdetu dio ea zer egin behar duen lotura horrekin, eta hark erantzun dio hiria berregituratzeko planetan kontuan har dezala Sakanatik etorriko litzatekeen Nafarroako AHT. Espainiako Gobernuaren menpeko elkartea da Adif eta estatuko trenbideak eraikitzea arduratzen da.

PSOEk eta PPk oso argi dute Gasteiztik nahi dutela, baina Euskal Herriko hainbat indar politiko Ezkioren aldekoak dira, hala nola, EAJ, UPN eta Geroa Bai. PSNren jarrera keinukariaren gisakoa da –orain Gasteiz orain Ezkio–, baina azken urteetan ontzat eman du Gasteizko lotunea. EAJk ere presio egiten du Ezkioren alde, baina Arabako jeltzaleek behin baino gehiagotan adierazi dute nahiago dutela Gasteizko aukera.

Zundaketak 2024a arte

Hala ere, Nafarroako Gobernuak eskatuta, Espainiako Gobernuak zundaketa lan berriak agindu ditu Sakanan eta Aralarren, eta lan horiek datorren urteko ekainerako amaituko dira. Lanon emaitzekin jakinaraziko du Espainiako Gobernuak Euskal Y-arekiko lotunea nondik egingo den.

Funtsean, oinarrian, diru eta segurtasun kontuak daude: Gasteiztik egiteak 700 milioiko inbertsioa eskatuko luke eta Ezkiotik 2.000 milioi euro, 1.300 gehiago. Datu horiek duela bost urtekoak dira eta pentsatzekoa da eguneraketarekin dezente garestiagoa izango dela.

Gasteizko bideak ez du misterio handirik, gutxi gora-behera gaur egungo Iruñea-Gasteiz trenbidearen paraleloan joango bailitzateke. Sakanan ingurumen eragin handia izango luke, bailarak bide zaharra, autobidea, egungo trenbidea eta AHTko bide berria jaso beharko lukeelako, baina teknikoki askoz errazagoa litzateke; besteak beste, 75 kilometrotik bost bakarrik lirateke lur azpikoak.

Ezkiokoa bide laburragoa litzateke, 55 kilometro, baina horietatik 22 Aralar azpiko tunelekoak lirateke, horrek dakarren konplexutasun handiarekin. Askoz zailagoa da egiteko eta askoz zailagoa aurreikustea zer arazo sortuko den etorkizunean.

Denboraren ikuspegitik, aldiz, laburragoa litzateke, eta nagusiki horregatik hobesten dute Ezkioren aldekoek. Batetik, Gasteiztik tren lasterra ordubete eta hiru minutuan helduko litzateke Bilbotik Iruñera, eta Ezkiotik 40 minutuan. Bestetik, AHTren aldekoek beti argudiatu dute azpiegitura ezinbestekoa dela Nafarroa Europarekin lotzeko, hil ala bizikoa, baina hori ez dago horren argi Iruñetik Irunera joateko Gasteiztik pasatu behar bada. Kasu horretan logikoa da pentsatzea herritarrak jarraituko duela erabiltzen 121-A errepidea, Irunera merkeago eta azkarrago helduko litzatekeelako.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Abiadura Handiko Trena
Adifek dio AHTko obretan salatutako lan-esklabotza egoerak “gezurra” direla

AHT Geldituk Nafarroako Abiadura Handiko Trenaren obretan lan esklabotza egoerak daudela salatzen duen lekukotza eskandalagarria jaso ondoren, obra horiek sustatzen dituen Adif sozietateak publikoki erantzun behar izan du: "Gezurra dira".


Nafarroako AHTko lanetan esklabotza egoerak daudela salatu du AHT Gelditu elkarteak

Nafarroan eraikitzen ari den tren lasterraren langileak esklabotza egoeran ari direla salatu du AHT Gelditu elkarteak Iruñean emandako prentsaurrekoan.


AHTk Arabako nekazal lurren desjabetze handia ekarriko duela salatu dute

Añana eta Trebiñuko kuadrilletako ordezkariek eta Arabako nekazari eta abeltzainek salatu dute "mespretxu instituzional izugarria" jasaten dutela AHTren lanak direla-eta. Denera bi miloi metro koadrotik gora "lur emankor" desjabetuko dituzte... [+]


Erriberarako kalitatezko trenbide zerbitzu publikoaren alde

Azken asteotan Castejón-Soria trenbidea berreskuratzeko eta Tuterako tren-geltokia gaur egun dagoen tokian mantentzeko edo, Nafarroako Erriberako hiriburuan Abiadura Handiko Trenaren ustezko geralekuak aitzakiatzat hartuta, hirigunetik kanpo beste bat egiteko... [+]


2024-12-18 | ARGIA
Euskal Y-a ez da Ipar Euskal Herriarekin lotuko gutxienez 2042 urtera arte

Frantziako Gobernuak Espainiakoari baieztatu dionez, Abiadura Handiko Trena ez da Hego Euskal Herrira iritsiko (Irungo loturara) gutxienez 2042 urtera arte. Ez dago Parisen lehentasunen artean.


AHT: Nafarroa-‘Euskal Y’ loturarako “hirugarren” alternatiba bat aztertzen ari da Espainiako Gobernua

Espainiako Garraio Jasangarrirako estatu idazkari José Antonio Santanok adierazi du Eusko Jaurlaritzaren helegite bat onartu dutela Ezkio-Itsasoko konexioari buruz, Aralarri "hainbeste" kalte egingo ez liokeena.


2024-11-27 | Julene Flamarique
Gutxienez 2027ra arte atzeratu dituzte berriro ere AHTren obrak EAEn

2024ko otsailean Astigarraga-Hernani tartea amaitu zutenean Abiadura Handiko Trena 2027an prest egongo zela aurreikusten zuen Eusko Jaurlaritzak. Orain Arkautiko lotunearen obren lizitazioari ekin dio Jaurlaritzak; Euskal Trenbide Sarea enpresaren esku utzi du, eta 2027an hasiko... [+]


Zundaketa lanak egiten hasi dira Otsobi kontzejuaren lurretan, baimenik eskatu gabe

Informaziorik helarazi gabe eta baimen eskaerarik gabe hasi dituzte Abiadura Handiko Trena eraikitzeko asmoz lehenago egin beharrak diren zundaketa lanak Otsobi kontzejuaren lurretan. Stop Zundaketak plataformak jakinarazi du egoera: "Izako Udalari edo Otsobiko kontzejuari... [+]


Lapurdi zeharkatzekoa duen AHT proiektuaren aurka mobilizatzeko deia luzatu dute

Lapurdi zeharkatuko lukeen AHT egitasmoa aitzina doala salatu du ingurumenaren alde dabiltzan elkarteen artean osaturiko CADE kolektiboak. Urriaren 12 eta 13rako jarri du hitzordua, Gironda eskualdean Lurraren Altxamenduak sareak antolaturiko protestari sostengua erakutsiz.


AHTren Ezkio-Itsasoko loturak “arazoak” dituela dio Espainiako Gobernuak eta Gasteizkoaren alde egin du

Oscar Puente Espainiako Garraio ministroaren esanetan, Nafarroarekin lotura egiteko aukerarik "onargarriena" Gasteizkoa da, Ezkio-Itsasoko ibilbideak "konplexutasun teknikoak" dituelako.


AHTren obrak eta Renfe: murrizketak eta buruhausteak Gipuzkoako tren zerbitzuan, zazpi urtez

2017an Gaintxurizketan tunela zulatzen hasi zirenetik etengabeak izan dira AHTko obrek Renferen tren zerbitzuan eragindako murrizketak eta kalteak. Orain, Espainiako Garraio Ministerioak iragarri du udaran hainbat astez etenda egongo dela zerbitzu hori Hernani eta Irun artean... [+]


Eguneraketa berriak daude