Irakasle baten azken eskola egunak


2021eko uztailaren 13an - 10:16
Azken eguneraketa: 12:25

Amaitzen ari da pandemiak baldintzaturiko ikasturte malapartatu hau. Ikasleek eskolak amaituta, irakasleok ebaluazioak itxirik, txostenak idatzi eta etorkizunera begiratzeko egunak ditugu hauek.

Apika ohikoa baino lasaiago beraz, baina betiko orduan esnatu nau iratzargailuak. Gaur ere bustitik hasi du egunak eta atoan baztertu dut zerbitzu publikoan lantokira joateko aukera. Auto pribatuaren lehorrean eskolarako bidean noala, heldu naiz autopistako irteerara, eta ohiko bilakatu den fenomeno xelebrea ikusi dut berriz; lauzpabost auto zain makina automatikoaren bidez ordaintzeko ilaran, eta auto bakarra langilea kabinan duen “eskuzko” ilaran. Ohiko lez, azken honetatik sartu naiz, azkarrago izateaz gain, pertsona batekin egun onak eta eskerrak trukatzeko aukera ematen baitit. Parkinerako bidean, buruan dabilkit nola berdin-berdina gertatzen zaidan supermerkatuan, han ere ordaintzeko ilara automatikoak jarri zirenetik.

Auto pribatua parkin publikoan utzita, oinez egiten dut eskolarako azken zatia, eta buruan dabilkit ez ote den nire partetik egoista xamarra langilearen ilaratik sartzea. Niretzat erosoagoa bada, baina eta langilearentzat? Dirua zenbatu, txartela pasatu eta barrera irekitzea, behin eta berriz, ezker-eskuin tantaka heltzen diren autoekin, hainbeste orduz automata gisa aritzea, atsegina ote da? Errealizagarria egiten al zaio langileari? Gogora etorri zait lehengusuak txikitan suhiltzaile izatea baino nahiago zuela ordainsari bateko langile izan, txundituta ikusten baitzuen nola kabinan eserita egon eta aitak luzaturiko dirua biltzen zuen, aurreko autoari bezala atzekoari; eserita egon eta aberastu! Pagotxaren ametsa laburra da, eta diru horren arrastoa zurrunbilo publiko-pribatu batean galtzen da barrera zabaldu baino arinago, langilearentzat soldatatxo bat utziz. Langileak dirua behar du ezen soilik dirutruk lortzen ahal diren bizitzaren sustengurako baliabideak. Zein soldata jasoko luke bere automata lana robot batek egingo balu? Nork ordainduko lioke? Eta robot hark, kotizatuko ote du langilearen partez?

Burutapen hauekin heldu naiz azkenik nire lantokira. Etxetik irten eta ordu betera, eseri, ordenagailua zabaldu eta konfinaturik diren ikasleei arreta eskaintzeko bideodei aretoan konektatu naiz. Dagoeneko ikasleentzat ikasturtea amaitu den arren, automata gisa ari gara COVID-19 errefortzu garen bi langileak, gure orduak betetzen. Egiari zor, ehundapiko irakasle dituen zentroak hiru irakasle jaso dituenean errefortzu gisa, uste dut asmatu egin dutela baliabide hauek kudeatzen, ikasturte osoan izan baitira ikasleak –olatuka, gehiago edo gutxiago– etxean konfinaturik, hamar bat egunez. Pandemiak lehenago izkutuago egon den afera azalera ekarri digu; nola bermatu hezkuntzarako eskubidea ez-presentzialtasun egoera batean? Nola bermatu ekitatea baldintza hauetan? Eskola publikoan egon arren, batzuek baliabide gehiago eta besteek gutxiago dituzte etxean, eta etxetik lan egin behar den momentutik, nola orekatu desorekak?

Hori izan da, behar bada, pandemiak eragin hezkunzaren halabeharrezko eta berehalako digitalizazioak pasa den urtean utzitako lehen galdera. Hamaika galdera etorri dira gero eta horietako batzuk aipatu nahi nituzke, irakurlea puntu honetara heldu bada, ezen eta gero eta gutxiago baikara irakurketa sakonerako gai. Esaten da, eta egia da, inoiz baino gehiago irakurtzen ari garela Internet eta sare sozialek eragin informazio anabasaren garai honetan. Baina egia da, halaber, titularrak eta testu laburrak irakurtzen ditugula, informazio pilulak –gaindosirarte–, eta dagoeneko frogatzen ari dela irakurketa sakonerako –eta berarekin, pentsamendu abstrakturako– gaitasuna galtzen ari garela. Galera hau, aro digitalean jaiotako belaunaldiek ingurunearekin harremantzeko darabiltzaten kanal, lenguaia eta kode berrien munduaren ezaugarri bat gehiago besterik ez da, momentuz neurtu den ondorio bat, gazteen garapen kognitiboari dagokionez. Batzuen ustez tradizio oraletik idatzizkora jasan genuen aldaketaren tamainakoa da orain datorkiguna, zein ote da halako abagunean hezkuntzaren egitekoa? Ikasleei emailak zuzen idazten erakutsi behar al diegu ala mugikorra erabiltzen lagundu?

Jakina, kuestioa ez da bakarrik zer egin beharko litzatekeen, baizik eta zer egiten ahal duen apika legez kanpoko ratioekin topera dabilen irakaslegoak, zertara heltzen ote garen. Ziur naiz 2020ko martxotik hona inoizko lan jardun handienak izan ditugula, denek ere, eta oraindik egiteko dexente izango dugula gure ikas-materialak esfera digitalera egokitzen. Betiko testuliburuen argitaletxe pribatu eta arrotzak ere ari dira ahalegin honetan eta ziur irakasle askok hauek egindako lanean oinarritzea beste erremediorik ez dutela izango. Bitartean, badira gutxienez hamar urte hezkuntza sisteman moodle bezalako plataformak erabiltzen hasi zirenetik, baina oraindik irakasle bakan batzuk dira ikas-materialak bertan libreki partekatzen dituztenak. Eskola publiko batean, ez al litzateke materiala ere publikoa izan behar? Ez al lirateke plataforma ez-pribatiboak erabili behar? Ez al lirateke irakasleok egindako materialak publikoak izan behar? Benetan jo behar dugu Googleren tresnetara “intuitiboagoak” direlako? Noiz arte izango gara testuliburu arrotzen menpeko?

Azken finean, teknologia berriak hezkuntza sistema zahar batera heldu zaizkigu, galdera berriak ditugu betiko erronkei erantzuteko. Digitalizazioak hezkuntza sistema hobetzeko abagune aproposa eskaintzen duenik ezin uka, baina ez zaigu hori zerutik etorriko. Are, euria bezala jausten zaiguna, Googleren inperioa da, hezkuntza sistema hezurretaraino bustitzen ari dena, bere burua ezagutu eta hobetzeko gaitasun eta abiadura handiagorekin. Laster, irakaskuntza eta ikaskuntza nola egiten diren irakasleok baino hobe jakingo dute inperioaren adimen artifizialek, eta orduan zer? Zertarako irakasleak robotak egiten ahal badu? Zertarako ikastetxeak pantailaz egiten ahal bada? Nire ordua heldu da, automatikoki ordenagailua itzali, atzera etxerako ibilbidea egin eta bitartean etorkizunari begiratuko diot; oporrak datoz.

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Iritzia
Ulertu nahi nuke…

Jakin nahi nuke nola bozkatu duten ene herriko bizilagunek azken hauteskundeetan. Jakin nahi nuke norekin hartzen dudan goizeko kafea herriko ostatuetan. Ulertu nahi nuke zergatik izan diren emaitza horiek Iparraldean.


2024-09-04 | Mikel Zurbano
Kataluniako finantzaketa bereizia

Salvador Illa Generalitateko president izendatzeko oinarrietako bat PSC-ERC arteko ituna izan da. Ez da itun subiranista inondik ere, baina hainbat alorretan ate berriak zabal litezke, ohikoa den PSC-PSOEren balaztaren estrategia politikoa berriz ere nagusitzen ez bada,... [+]


Teknologia
Kultur bideak

Mexikoko Meridako lurraldean polemika handia izan da aurten, Poseidon jainko grekoaren omenezko eskultura bat jarri delako hondartza batean. Merida Yukataneko penintsulan dago, non Maia herria bere kultura zaintzen saiatzen den, mundu osoko turismo masiboak bultzaturiko... [+]


Materialismo histerikoa
Desegoki(tuta)

Irailean hasten eta ekainean bukatzen dira, berez, nire zikloak (gure jartzera nindoan, baina plurala erabiltzen dudan bakoitzean ipotx batek oihu egiten dit buruan, “zureak izango dira!”), eta hala izan da nire bizitzan oporrak eduki edo ez, ordutegipeko lan... [+]


2024-09-04 | Mati Iturralde
Uda baten kronika

Udaldian, erretiratuok ez ohi dugu opor goserik, eta patxadaz aztertu ahal ditugu gure inguruko gorabeherak. Hori dela-eta, gai batzuek harriduraz harrapatu naute, eta honako hauek dira.

Espainia. Eurokopak eta Olinpiar Jokoek uda osoa bete dute. Aldez aurretik, esan behar... [+]


Ibaiak

Mugak Zabalduz karabanarekin, Bosnia Herzegovinako Bihac hirian, Nihad Suljic aktibistak Drina ibaia Balkanetako hilobi handiena dela azaldu zigun. Ahantzi ez daitezen, topatzen diren hilotzak identifikatzeaz eta ehorzketa emateaz arduratzen da, merezi duten duintasuna aitortu... [+]


Zaharrak berri

Dagoeneko ez dakit bero olatuek burmuina kolpatuta gauden, betiko hipokrisia den edo logika sistemiko hutsa den, baina dakigunaren, esaten dugunaren eta egiten dugunaren arteko arrakalak, kezkaz haratago, harridura ere sortzen dit, batez ere uda giroan. Albisteak, ikerketak,... [+]


Harrera bizkorreko gelak etorri berrientzat

Eroriko askoren artean badira lorpenak ere. 35 urte inguruko ama gazte batek galdetzen zidan aurreko batean nola arraio lortzen zuten beraien eskolan etxean euskara jaso ez zuten ikaskideek etxetik euskaldunak ziren neska-mutikoek bezain ongi ikastea eta hitz egitea euskaraz... [+]


2024-08-28 | Ula Iruretagoiena
Lurraldea eta arkitektura
Autobus geltokia

Hiri askotako tren geltokiek XIX. mendeko burdinazko egituraren edertasun gorena azaltzen dute, hiriaren epizentrora iristearen ongietorri goraldiarekin batera. Hirira ate nagusitik sartzea bezalakoa da, arkitektura eta toki perla bat. Hiri askotan, baina, birdentsifikazio edo... [+]


Materialismo histerikoa
Gainkomunikatuz

Zergatik ez utzi. Zutabeak idazten dituenak atzetik izaten ditu beti garaiz erretiratzearen apologetak. Agortu baino lehen. Gaiak, niri, ezin agortu, ez ditudanez; ezertan ez naiz aditua, eta inoiz ez dut izan Euskal Herriari transmititzeko mezurik. Ez lidake azalpenak balioko,... [+]


Folklore Basque-a

Uda hasiera. EHZ festibalaren biharamuna (atx, buruko mina). Ikasturte kargatu baten ondotik, hatsa hartzeko gogoa. Burua hustu. Funtsezko elementuei berriz konektatu. Familian denbora hartu, aspaldiko lagunak berriz ikusi eta eguneroko borrokak (pixka bat) pausan eman... [+]


Eguneraketa berriak daude