Iñaki Arriolak dio AHTren lanak amaituta ikusteko oraindik “urtetxo” batzuk beharko direla

  • Eusko Jaurlaritzako Garraio sailburuak onartu du herritarrak "nekatuta eta haserre" daudela obren iraupenarekin. "Euskal Y" deiturikoaren hormigoizko azpiegituraren lanak 2025ean amaituko direla hitz eman du, baina gaineko egitura guztia eta hiriburuetarako sarbideak egin gabe egongo dira oraindik.


2024ko otsailaren 02an - 11:36
Azken eguneraketa: 15:00

Iñaki Arriola Eusko Jaurlaritzako Garraio sailburuak Bilbon asteazkenean egindako Nueva Economía Forumeko hitzaldi batean nabarmendu nahi izan du AHTren lanak amaitzear direla eta "tunelaren amaierako argia" ikusten ari dela Euskal Y delakoa.

Jose Antonio Santano Espainiako Estatuko Garraio idazkariak ere mezu bera helarazi du foro berean: Araba, Bizkaia eta Gipuzkoako zatiak 2025eko lehen seihilabetekoan amaituta egongo direla hitz eman du.

Baina baieztapen horien ondoren, beren hitzartzeetan hainbat nabardura egin dizkiete AHT osoki martxan jartzeko epe eta lanei eta Arriolak berak aitortu du obrak amaituta ikusteko oraindik "urtetxo" batzuk behar izango direla.

Eusko Trenbide Sareak AHTren trazatuaren mapa argitaratu du eta bertan adierazten da azpiegituraren lanak banatu diren 44 zatitatik 12 obratan direla oraindik eta beste lau proiektuan baino ez daudela

Obrak "lasterka" egin beharko dituzte

Hemendik urte eta erdi barru amaitzea espero dutena hormigoizko azpiegitura eta tunelak dira. Nolanahi ere, oraindik hainbat zati daude borobiltzeko. Gipuzkoan, Hernani-Astigarragako zatian lanean ari dira oraindik, adibidez.

Euskal Trenbide Sarea sozietateak hiru hilean behin Euskal Y-aren lanen egoeraz argitaratzen duen azken txostenean, 2023ko abenduaren 31ko data daramana, AHTren trazatuaren mapa dakar eta bertan adierazten da azpiegitura banatu den 44 zatitatik 12 obratan direla oraindik eta beste lau proiektuan baino ez daudela.

Atzerapen handiena Bergarako "lotunea" deiturikoan –Udalaitz mendia eta inguruneak tunelekin zulatzen dituena– dago, zenbait zatitan erdia bakarrik baitago egina.

Hala, El Diario Vasco egunkariak, Arriolaren hitzaldiaren biharamunean argitaraturiko erreportaje zabal batean "proiektua ezagutzen duten iturriak" aipatuz azaldu du Santanok emandako epea betetzeko "lasterka egin" beharko dutela obrek.

Beste guztia falta da

Horren ondotik baina, gaineko azpiegitura osoa jarri beharko du Espainiako Gobernuko Garraio eta Azpiegitura Ministerioak. Errailak, seinalizazioa, elektrifikazioa, segurtasun elementuak, eta abar.

Ia hogei urte igaro dira AHTren lanak hasi zirenetik, eta hasierako obrak berrikusi behar izatea ere ez da baztertzen. Aurrekariak badaude: duela urte batzuk, tuneletan egokitzapenak hasi behar izan zituzten

Ia hogei urte igaro dira AHTren lanak hasi zirenetik, eta hasierako obrak berrikusi behar izatea ere ez da baztertzen. Aurrekariak badaude: duela urte batzuk, tuneletan egokitzapenak hasi behar izan zituzten, larrialdirako bideak jarri eta Europar Batasuneko araudiak betetzeko, eta faktura 52 milioi euro garestitzea ekarri zuen.

Aurrekontuaren herena exekutatu gabe oraindik

Santanok azaldu duenez, orain arte 4.000 milioi euro gastatu dituzte makroazpiegituran, baina beste 2.000 milioi euro gastatuko dituzte hiriburuetarako sarbideak egiteko, hau da, soilik aurrekontuaren %66 dago exekutaturik.

Ekopol EHUko ikerketa taldeak, aldiz, gastua 10.000 milioi eurokoa izan litekeela uste du, eta Euskal Y-ak ez duela errentagarri izateko gutxieneko bidaiari kopururik izango, ezta errepideetatik merkantziarik aterako ere.

Ez hiriburuetara sarbiderik, ez konexiorik

Oraingoz Donostiako sarbidearekin hasi dira, baina Bilbokoa eta Gasteizkoa oso urrun ikusten dira oraindik, seguruenik hurrengo hamarkadara arte itxaron beharko dute biek, gutxienez 2033 urtera arte.

AHTren Donostiako geltokia eraikitzeko obrak. Argazkia: ETS

Hortaz, hemendik "urtetxo" batzuetara Euskal Y-a martxan jartzen bada, behin-behineko geltokiekin izango da, eta Burgos, Nafarroa zein Ipar Euskal Herriko konexiorik gabe. Nafarroako kasuan oraindik ez da erabaki ere egin nondik izango den lotura, eta Iparraldean berriz, 2042 urtea da eman den azken epemuga, baina auzapez eta hautetsiek zalantza handiak agertu dituzte.

Hemendik urte batzuetara AHT martxan jartzen bada, behin-behineko geltokiekin izango da, eta Burgos, Nafarroa zein Ipar Euskal Herriko konexiorik gabe

Tren sozialaren alde mobilizazioak

Bitartean, azken hogeita hamar urtetan bezala, herritar ugarik azpiegitura erraldoiaren kontra mobilizatzen eta tren sozialaren aldeko alternatiba aldarrikatzen jarraitzen du.

Apirilaren 20an manifestazioa egingo dute Altsasun, eta otsailaren 22tik 25era bitartean, berriz, Tren Publiko eta Sozialaren aldeko jardunaldiak egingo dira, Sakana, Arabako Lautada eta Goierriko hainbat herritan.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Azpiegitura handiak
2024-12-18 | ARGIA
Euskal Y-a ez da Ipar Euskal Herriarekin lotuko gutxienez 2042 urtera arte

Frantziako Gobernuak Espainiakoari baieztatu dionez, Abiadura Handiko Trena ez da Hego Euskal Herrira iritsiko (Irungo loturara) gutxienez 2042 urtera arte. Ez dago Parisen lehentasunen artean.


2024-12-17 | ARGIA
Itsasertzaren kudeaketa Jaurlaritzaren esku geratuta, proiektuak “bizkortu ahal izango dira”

Eusko Jaurlaritzaren esku geratu dira beste bi eskumen: Itsasertzaren Antolaketa eta Kudeaketa, eta Zinematografia eta Ikus-entzunezko Jarduera. Astelehenean bildu da Transferentzien Batzorde Mistoa, Madrilen, eta han adostu dute bi eskumen horiek EAEra eskualdatzea.


2024-12-17 | Usurbilgo Noaua
Parke eolikorik ez momentuz, Usurbil eta Zizurkil arteko Ezkeltzu mendian

Ezkeltzun eraikitzekoa zuten parke eolikoaren egitasmoa, momentuz ez dute gauzatuko. 2022ko otsailean jakin zen Ezkeltzun parke eolikoa eraikitzeko zegoen asmoa. Hortik aurrera, ibilbide bat egin du gaiak, baina badirudi, momentuz, proiektuak ez duela aurrera egingo. Hala... [+]


Europako datu zentro handienetakoa Araban: zein dago proiektuaren atzean?

Ribabellosan 300 megawatioko gaitasuna duen eskala handiko datu zentroa eraikitzen ari da Merlin Propertiers enpresa madrildarra. Milaka milioi euro ari da gastatzen Iberiar Penintsula osoan, ustez puntako teknologia “jasangarria” duten baina elektro-intentsiboak... [+]


AHT: Nafarroa-‘Euskal Y’ loturarako “hirugarren” alternatiba bat aztertzen ari da Espainiako Gobernua

Espainiako Garraio Jasangarrirako estatu idazkari José Antonio Santanok adierazi du Eusko Jaurlaritzaren helegite bat onartu dutela Ezkio-Itsasoko konexioari buruz, Aralarri "hainbeste" kalte egingo ez liokeena.


2024-12-04 | Leire Artola Arin
Kapitalismo berdearen izenean, lurraren defendatzaileak kriminalizatuta

2023an ezagutu genuen Solway Investment Group multinazional suitzar-errusiarraren boterea noraino iristen den. Guatemalan duen Fenix meategiaren gehiegikeriak agerian uzten zituen ikerketa baten berri eman zigun Prensa Comunitariako kazetari batek, eta elkarrizketa hori [+]


2024-11-27 | Julene Flamarique
Gutxienez 2027ra arte atzeratu dituzte berriro ere AHTren obrak EAEn

2024ko otsailean Astigarraga-Hernani tartea amaitu zutenean Abiadura Handiko Trena 2027an prest egongo zela aurreikusten zuen Eusko Jaurlaritzak. Orain Arkautiko lotunearen obren lizitazioari ekin dio Jaurlaritzak; Euskal Trenbide Sarea enpresaren esku utzi du, eta 2027an hasiko... [+]


2024-11-20 | ARGIA
Esako urtegiaren handitzea “erloju bonba bat” dela ohartarazi dute, tanta hotzaren gisakoak bertan egokituz gero

Esako urtegia handitzeko proiektua berraztertu dezala eskatu dio Chunta Aragonesista alderdiak Espainiako Gobernuari, tanta hotzak berriki utzitako hondamendia ikusita. Halako euriteak jasanez gero, Esak ur hori guztia askatzeko gaitasun nahikorik ez lukeela izango eta... [+]


2024-11-13 | Iñaki Barcena
Megaproiektu Turistiko Antidemokratikoa

Duela bi urte Urdaibai Guggenheim Stop! plataforma herritarra sortu zenetik, Urdaibai ez dago salgai! leloa nonahi ari gara entzuten. Joan den urriaren 19an Gernikan milaka lagun bildu ginen proiektu horri ezetza emateko eta, nire aburuz, hiru dira arrazoi nagusiak... [+]


2024-11-13 | Leire Ibar
Beste hiru parke fotovoltaiko eta eoliko bat ezartzeko proiektuak aurkeztu dituzte Araban

Araba mendebaldeko Gaubeako proiektu eolikoak eskualdeko energia berriztagarrien potentziala areagotzea helburu duela adierazi du Mendia Wind enpresak. Gasteiz eta Arratzua-Ubarrundia udalerrietan hiru parke fotovoltaiko egiteko proiektua aurkeztu du, bere aldetik, San Miguel... [+]


Amiantoagatik zigortu dituzte Pasaiako Portua eta Algeposa enpresa taldea

Pasaiako Portuko Agintaritza eta Algeposa taldea lan arriskuen babesa ez bermatzeagatik kondenatuak izan direla adierazi du Amiantoaren Biktimen Euskal Elkarte ASVIAMEk. Osakidetzak laneko gaixotasunak ezkutatu izana salatu dute.


Euskal Herriko zentral eoliko handiena Urumeako mendietan

Arano eta Hernani inguruetan Repsol eta Endesa enpresek eraiki nahi dituzten makro-zentral eolikoen aurkako txosten kritiko mardula egin du Mikel Alvarez ekintzaile ekologista donostiarrak. Bere esanetan, "Euskal Herrian planteatzen den era horretako azpiegitura... [+]


Urumeako Mendiak Bizirik
“Eolikoen enpresak harroago datoz herri txikietara”

Erramun Galparsoro eta Joxe Manuel Muñoz aranoarrak dira. 22 eta 30 urte daramatzate, hurrenez hurren, 440 metroko garaieratik itsasoari begira dagoen eta 114 biztanle dituen Nafarroako herri txiki hartan bizitzen. Inguruetan Repsolek eraiki nahi duen zentral eoliko... [+]


Zundaketa lanak egiten hasi dira Otsobi kontzejuaren lurretan, baimenik eskatu gabe

Informaziorik helarazi gabe eta baimen eskaerarik gabe hasi dituzte Abiadura Handiko Trena eraikitzeko asmoz lehenago egin beharrak diren zundaketa lanak Otsobi kontzejuaren lurretan. Stop Zundaketak plataformak jakinarazi du egoera: "Izako Udalari edo Otsobiko kontzejuari... [+]


Eguneraketa berriak daude