Hezkuntzaren inguruan eztabaidatzeko beharra beti izango badugu ere, EAEn oraintxe dugu parada ezinhobea, datozen urteetan hezkuntza arautuko duen legea onartzeko bezperan baikaude. Horrek zera esan nahi du, beharrezkoa dugula eztabaida, ideien trukaketa, baita talka neurtu bat ere, zergatik ez. Tamalez, iruditzen zait zenbaitzuk mugak gainditzen hasiak direla, iritzitik gezurrera erraz jauzi eginez. Noski, mota horretako erasoak bereziki mingarriak dira bidaide gisa duzunaren ahotik jasotzen dituzunean.
Lehenik eta behin, Eliza da deus zuzentzeko ez duen erakunde bakarra, hura baita akatsgabearen, ahalguztidunaren, orojakilearen babesean jarduten den bakarra. Besteok, autokritika egin, hobetzekoak onartu eta apaltasunez lanari ekitea besterik ez dugu. Zentzu horretan, Ikastolek hobetu beharreko hamaika afera dituzte, dudarik ez dut, eta horiek identifikatzea eta zuzentzea dagokie, aurrera egitea lortuko badute. Izan ere, Ikastolen Elkarteak gizarteak dituen erronka handienei heltzeko asmoa berretsi du (segregazioa, etorkinak, euskara…). Haatik, onartezinak iruditzen zaizkit zenbait sektorek egunotan egindako adierazpenak: Ikastolak “segregaziorako tresna izugarri”, “jatorriaren eta gizarte-mailaren araberako berdintasun eza erreproduzitzeko instrumentu” edo “sistema publikoa irensteko erakunde” gisa definituz. Hori gutxi ez eta Ikastolak Iberdrola, Confebask edo Blackstone bezalako inbertsio-funts zitalekin parekatzera heldu dira. Orain dela ez hainbeste EH Bildu eskuin muturrarekin parekatu zuten, supremazista izatea egotziz euskararen aldeko neurriak defendatzeagatik. Dena ezkerreko pentsamenduaren izenean.
Elizarekin ez dakit, baina nazioarekin topo egin dugu, beste behin. Nazio zapaldua gara, eta hori argi dugunok erraz ikus dezakegu gure herriaren eta hizkuntzaren aurkako eraso bortitzenak sarritan erakunde publikoetatik datozela: euskara “zaila delako” esku hartzen duen epailea, euskarak atzerriko hizkuntzen legezko aitorpen berbera jasotzea edo teorian euskaraz eskaintzen diren hamaika zerbitzu publiko gaztelaniaz soilik jasotzeko aukera egotea, besteak beste. Zerrenda amaigabea da, eta, hortaz, ez da harritzekoa euskal komunitateak sortzeko, antolatzeko eta ekiteko moduak administrazio publikotik kanpo bilatu izana. Noski, Espainia ardatz dutenentzat (oso zilegi dena), fikzioa besterik ez da hau guztia, nazionalisten kontuak, bigarren mailako arazoak. Ostia!, herri honetan sindikatuak dira euskararen aldeko neurriak salatzen dituztenak, azterketak euskaraz egiteko eskubidearen alde borrokatu behar dira ikasleak eta gure hizkuntzaren ezagutza eskatzeagatik baztertzaileak garela jasan behar dugu behin eta berriro. Ez dakit ohartuko zineten, baina ez gara normalak. Eta, halere, bagara zerbait, bagara norbait, eta ez dugu onartuko izatea ukatuko digunik.
Zorionez, zerbaitetan bat gatoz: lotsagarria da Hezkuntza Publikoan dagoen utzikeria. Eta onartezina da ikastetxe publiko askok bizi duten egoera, ikasleek zuzenean pairatzen dutena. Horregatik ezinbesteko deritzot Eskola Publikoaren indartzea, behar dituen baliabideez hornitzea eta bertako hezkuntza-komunitateak esateko duena aditzea. Baina argi izan: Ikastolen desagertzeak ikastolen amaiera besterik ez dakar, hezkuntza publikoa kudeatzen dutenek agintean eta ildo beretik jarraituko baitute, betiko legez.
Euskadik Eskola Publiko osasuntsu eta indartsu bat behar du, hezkuntza-eskubidea bermatuko bada. Euskal Herriak Ikastolak behar ditu, biziraungo badu. Bakoitzak beretik, bide berbera eginez. Hezkuntzaren, hizkuntzaren eta herriaren alde.
Danel Abando Olabarri, irakaslea
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Ez dakit nondik hasi, egia esan. Ordezkoa naizen heinean –irakaskuntzan ikasturte gutxi batzuk daramatzat lanean– eskola ugari ezagutu ditut Nafarroa, Bizkai eta Araban zehar. Lankide izan ditudan irakasleekin euskal eskolak dituen gabezien inguruan hitz egiten... [+]
Alberto Martinez Eusko Jaurlaritzako Osasun sailburuak argi dio: ez ditu mediku euskaldunak aurkitzen, eta euskarazko osasun arreta ezin da bermatu mediku egoiliar (formazioan dauden espezialista) gehienak kanpotarrak direlako. Mediku euskaldunak bilatzea perretxikotan joatea... [+]
“Gogo eta gorputzaren zilbor-hesteak: bi kate. Bi kate, biak ebaki beharrezkoak: bat gorputzaren bizitzeko, bestea gogoaren askatzeko”. Hala dio Mikel Laboaren kantak; hala izan da belaunaldiz belaunaldi, egun arte.
Gogoan dut nire gurasoak askotan joaten zirela... [+]
Otsailean bost urte bete dira Iruña-Veleiako epaiketatik, baina oraindik hainbat pasarte ezezagunak dira.
11 urteko gurutze-bidea. Arabako Foru Aldundiak (AFA) kereila jarri zuenetik epaiketa burutzera 11 urte luze pasa ziren. Luzatzen den justizia ez dela justizia, dio... [+]
MAITE: (biharko eguna antolatzen bere buruaren baitan) Jaiki, gosaldu, bazkaria prestatu, arropa garbitu, etxea garbitu, gizon hori jaiki, seme-alabak jaiki, hiru horien gosaria prestatu, haiek agurtu, erosketak egin, lanera joan, seme-alabak eskolatik jaso, merienda eman,... [+]
Matxismoa normalizatzen ari da, eskuin muturreko alderdien nahiz sare sozialetako pertsonaien eskutik, ideia matxistak zabaltzen eta egonkortzen ari baitira gizarte osoan. Egoera larria da, eta are larriagoa izan daiteke, ideia zein jarrera matxistei eta erreakzionarioei ateak... [+]
“Kasu, ez gitxu lo!”. Gure denbora eta manerekin baina heldu gira.
Azaroaren 25ean Baionako elgarretaratzera joan ez joan eta autoak nola partekatu pentsatzetik (joan-jina bi oren), bat-batean Lartzabalen elgarretaratze bat antolatu genuen, eta 47 emazte bildu!... [+]
Nahiz eta Nazio Batuen Erakundeak (NBE) 1977an nazioarteko egun bat bezala deklaratu zuen eta haren jatorriaren hipotesi ezberdinak diren, Martxoaren 8aren iturria berez emazte langileen mugimenduari lotua da.
Martxoaren 8a hurbiltzen ari zaigu, eta urtero bezala, instituzioek haien diskurtsoak berdintasun politika eta feminismoz josten dituzte, eta enpresek borroka egun hau “emazteen egunera” murrizten dute, emakumeei bideratutako merkatu estereotipatu oso bati bidea... [+]
Sare Herritarrak antolatuta, pasa den urtarrilaren 11n Bilboko kaleak bete zituen manifestazio jendetsuaren ondoren, berriz sortu da eztabaida, euskal presoei salbuespen legeriarik aplikatzen ote zaion. Gure iritzia azaltzen saiatuko gara.
Espetxe politikan aldaketa nabarmena... [+]
Duela gutxi think tank izateko jaioa omen den Zedarriak bere 6. txostena aurkeztu zuen. Beren web orrialdean azaltzen dutenaren arabera, zedarriak ebidentea ez den bidea topatzeko erreferentziak dira. Hots, hiru probintzietako jendarteari bidea markatzeko ekimena. Agerraldi... [+]
Heldu zaigu EAEn 2025-26 ikasturterako ikastetxeetan matrikula egiteko garaia, eta etxe askotan etxeko txikienak urrats berria emango du hemendik gutxira, irailean, eskolaratzea, alegia. Euskal Eskola Publikoaz Harro Topaguneko kideok apustu sendoa egiten dugu eskola publikoaren... [+]
Araba, Bizkai eta Gipuzkoarako Hezkuntza Lege berria onartu zenetik, aurrerantzean hezkuntza doakoa izango dela behin eta berriro entzuten/irakurtzen ari gara. Eragile desberdinei entzun diegu, baita Hezkuntza Sailari ere, eta hedabideei eskaintzen dizkiegun elkarrizketatan... [+]
Hilabetearen hasieran egin zuen EH Bilduk III. Kongresua, Iruñean. “Ez ohiko ondorioak” ateratzeko balio duen “ohiko kongresua” omen da, edo horrela jaso dute behintzat Zutunik ponentzian, zuzendaritzak proposatu eta militantziak aho batez onartu... [+]
Otsailaren 3an hasi da gure umeak eta gaztetxoak eskoletan aurre-matrikulatzeko garaia, eta urtero bezala gogoratu nahi genizueke zergatik ez zaigun ideia ona iruditzen erlijioan matrikulatzea. Iaz artikula bukatzen genuen esanez “askori idazki hau ezaguna egingo zaizue,... [+]