Ba al dakizu apirilaren 8an Ijito Herriaren Nazioarteko Eguna izan dela? Eta badakizu zergatik? Googlen bilatuz gero, irakurriko duzu erromanion lehen mundu-kongresua Londresen antolatu zela 1971ko apirilaren 8an, eta hantxe adostu zirela gure bandera (ezagutzen duzu?) eta gure ereserkia, Gelem, gelem (entzun al duzu inoiz?).
Ez kezkatu aurreko galderei ezetz erantzun badiezu; gutariko askok ere sinbolo horiek orain dela gutxi ezagutu ditugu. Aitzakia hutsa dira, bereziki gogaitzen gaituen kontzeptu bat zalantzan jartzeko: integrazioa. Izan ere, zenbat aldiz entzun, esan edo pentsatu duzu ijitook ez garela integratzen? Non integratu behar gara zehazki? Jaio eta hazi garen herrialdean, gure arbasoen bizileku izan denean?
Eta nork ebatziko du nahikoa integratu garen? Puntuak emango dizkigu integrazio-azterketan euskal abizenak izateak, alderdi abertzaleei botoa emateak edo Athleticeko jarraitzaileak izateak? Zeren eta, sorpresa!, gutariko askok baldintza horiek betetzen ditugu, baita euskaltzaleak izatea ere: ez ezazue ahaztu tinko borrokatu dugula gure umeek Otxarkoagan D ereduan ikasteko aukera izan dezaten.
Zenbat aldiz entzun, esan edo pentsatu duzu ijitook ez garela integratzen? Non integratu behar gara zehazki? Jaio eta hazi garen herrialdean, gure arbasoen bizileku izan denean?
Integrazioa inposaketa hutsa da; ondo azaltzen du Youssef Ouled, arrazakeriaren aurkako aktibistak, edota Sirin Adlbi Sibai idazle islamiarrak. Haien aburuz, integrazioaren helburua da arrazializatutako gorputzok onartzea Europa kolonizatzaile eta genozidaren aurrean dugun mendeko izaera.
David Martinen El pueblo gitano en Euskal Herria* saiakera irakurtzean konfirmatu dugu integrazioaren diskurtsoa Ijito Herriaren etorrera bezain zaharra dela. Martinen hitzetan, XV. mendeko euskal jendartearen harrera oso aurkakoa izan zen, eta “prozesu asimilatzailearen bidez baino ez zen gozotu; alegia, Ijito Herriaren alteritatea diluitzera bideratuta zegoen integrazioaren bidez”.
Gure arbasoei bi aukera inposatu zizkieten Espainiako Koroak agindutako pragmatika antigitanoek (Errege Katolikoetatik hasita) eta Hego Euskal Herriko foru-legeek: penintsulatik kanporatuak izatea edo hizkuntzari eta ohiturei uko egitea. Pedro Yturbideren kasua aipatzen du Martinek: ijito izateagatik Gipuzkoatik kanporatzeko espedientea ireki zioten 1697an baina, korrejidoreak alegazioak entzun eta Irunen bizitzen jarraitzen utzi zion, “ijito nabarmena” ez zelako.
Ongi etorriak ez ginen lurraldean sustraiak botatzea izan da gure erresistentzia
Hala, ongi etorriak ez ginen lurraldean sustraiak botatzea izan da gure erresistentzia. Gasteizko agintariek limosnak eskaintzen zizkieten udalerritik pasatzen ziren ijito erromesei, hirian ez egonkortzearen truke. Gure arbasoei lapurretak eta beste delituak leporatzea izan zen kanporatzeko edota lintxatzeko estrategia. Ez da zaila orduko praktikak XXI. mendean bizi ditugun egoerekin lotzea, hala nola supermerkatu eta arropa dendetan kriminalizazioa; hirigintza-politika segregatzaileak; gure azentuari isekak eta erromani hizkuntza berreskuratzeko borondate instituzional eza... Emakume ijitooi arestian epaitzen gintuzten moral katolikoa urratzeagatik; gaur egun kontrakoagatik, emakume ahaldunduak ez izateagatik, feminismo zuriaren kanonen arabera.
Halaber, premiazkoa da arrazakeriaren adierazpen bigunak ere identifikatzea. "Nik ez dut kolorerik ikusten" bezalako esaldiak entzun behar ditugu eta, aldi berean, gure ezkontzei eta erritoei buruzko galderei erantzun, estralurtarrak bagina bezala. Gure auzoko eskoletan, ikasleen % 90 ijitoak diren arren, ez zaie erreferente erromanirik eskaintzen eta ez da Ijito Herriaren Nazioarteko Eguna ospatzeko beharrik ikusten. Horrelako lanketak egin ordez, aniztasun eta kulturartekotasun egitasmo orokorretan lausotzen dute gure presentzia. Arrazakeriaren aurkako guneetan ere aurkitu ditugu antigitanismoa izendatzeko erresistentziak.
Integratzeko agindua etnozentrismo hutsa da. Integratu baino gehiago, gure herria desintegratzea da asmoa
Pascual Borja gure lehengusuak, Gasteizko Gao Lacho Drom ijito elkartekoak, gogorarazi digu payoa ez dela neutroa, hau da, integratzeko agindua etnozentrismo hutsa dela. Integratu baino gehiago, gure herria desintegratzea da asmoa. Pastora Filigrana gure lehengusinak dio El pueblo gitano contra el sistema-mundo bere liburuan ijitook gogaikarriak garela sistemarentzat, sistema kapitalistari planto egin diogulako, bereziki patroi batentzat lan egiteari, eta bizimodu komunitarioei eutsi diogulako.
Horrez gain, integrazioaren diskurtsoa erabat hipokrita da, zeren eta integratzeko agintzen digutenek ez baikaituzte onartzen. Hala adierazten du Ikuspegiren Neurtu barometroak: euskal jendarteak ez gaitu begi onez ikusten (5,8ko sinpatia-maila 1etik 10erako eskalan), baina ez dute gurekin inolako harremanik (% 70 inguruk ez du ijitorik ezagutzen) eta, gainera, inkestatutako pertsonen ia erdiak gure diskriminazio-egoeraren errua egozten digu. Hori gutxi balitz, heren batek uste du gure ohiturei uko egin behar diogula euskal gizartean “integratzeko”.
Baina ikerketa horrek datu positiboren bat ere dakar: % 91,1 bat dator bizikidetza hobetzeko ahalegin partekatua egin behar dugula ijitook eta gainerako pertsonek, eta % 69k uste du euskal gizarteak esfortzu handiagoa egin beharko lukeela helburu hori lortzeko.
Arrazakeriaren aurkako guneetan ere aurkitu ditugu antigitanismoa izendatzeko erresistentziak
Orduan, apirilaren 8 ostean, gure Herria epaitu beharrean (integratuta gauden ala ez, gure ohiturak egokiak diren ala ez, matxistagoak garen ala ez), zergatik ez duzu hausnartzen zer ekarpen egin dezakezun zokoratuta mantentzen gaituen antigitanismoa borrokatzeko? Zer egingo duzu txiste ijitofoboak entzuten dituzunean? Familia ijito bati etxebizitza alokatuko ez lioketen % 40 horren parte al zara (Ikuspegiren beste datu bat)? Otxarkoagan bizitzeko prest egongo zinateke? Eta, hala balitz, zure umeak auzoko eskoletan matrikulatuko zenituzke?
Bukatzeko, Ijito Herriaren Nazioarteko Egunean gure ijito nortasuna ospatu nahi izan dugu, euskal identitate kulturalarekin nahastuta bizi duguna. Euskal herritarrok, gure aniztasunean, badugu integrazioaren diskurtsoa zalantzan jartzeko hamaika arrazoi: beharbada, zure amama euskaldunari debekatu egin zioten bere hizkuntza Frankismoan hitz egitea, zure aititari maketo edo koreano deitu zioten, edo agian “bigarren belaunaldiko etorkina” etiketa jaso duzu. Halaber, gogora dezagun Errege Katolikoak izan zirela ijitoon aurkako lehenengo pragmatika agindu zutenak, proiektu nazional-katoliko homogeneizatzailearen testuinguruan. Egun, Espainiako eskumak jarraipena eman dio ideologia supremazista horri, nahiz eta diskurtso ustez berdinzalea darabilten hautesle ijitoak erakartzeko.
Azken ohar bat: bost axola integrazio hitza inklusio bezalako beste eufemismo batzuekin ordezkatzea, logika mantentzen bada. Aitzitik, David Martinek beste hitz bat oparitu digu: errotzea. Izan ere, integratuta gauden ala ez epaia eta botere ariketa hutsa da, baina ebidentzia historikoa da Euskal Herrian orain dela sei mende errotu ginela.
AMUGE elkartea
*Oharra: David Martinek 'El Pueblo Gitano en Euskal Herria' liburua aurkeztuko du datorren Apirilaren 21an, 18:30ean, AMUGEko egoitzan (Bilboko Otxarkoaga auzoan).
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Otsailean bost urte bete dira Iruña-Veleiako epaiketatik, baina oraindik hainbat pasarte ezezagunak dira.
11 urteko gurutze-bidea. Arabako Foru Aldundiak (AFA) kereila jarri zuenetik epaiketa burutzera 11 urte luze pasa ziren. Luzatzen den justizia ez dela justizia, dio... [+]
MAITE: (biharko eguna antolatzen bere buruaren baitan) Jaiki, gosaldu, bazkaria prestatu, arropa garbitu, etxea garbitu, gizon hori jaiki, seme-alabak jaiki, hiru horien gosaria prestatu, haiek agurtu, erosketak egin, lanera joan, seme-alabak eskolatik jaso, merienda eman,... [+]
Matxismoa normalizatzen ari da, eskuin muturreko alderdien nahiz sare sozialetako pertsonaien eskutik, ideia matxistak zabaltzen eta egonkortzen ari baitira gizarte osoan. Egoera larria da, eta are larriagoa izan daiteke, ideia zein jarrera matxistei eta erreakzionarioei ateak... [+]
“Kasu, ez gitxu lo!”. Gure denbora eta manerekin baina heldu gira.
Azaroaren 25ean Baionako elgarretaratzera joan ez joan eta autoak nola partekatu pentsatzetik (joan-jina bi oren), bat-batean Lartzabalen elgarretaratze bat antolatu genuen, eta 47 emazte bildu!... [+]
Nahiz eta Nazio Batuen Erakundeak (NBE) 1977an nazioarteko egun bat bezala deklaratu zuen eta haren jatorriaren hipotesi ezberdinak diren, Martxoaren 8aren iturria berez emazte langileen mugimenduari lotua da.
Martxoaren 8a hurbiltzen ari zaigu, eta urtero bezala, instituzioek haien diskurtsoak berdintasun politika eta feminismoz josten dituzte, eta enpresek borroka egun hau “emazteen egunera” murrizten dute, emakumeei bideratutako merkatu estereotipatu oso bati bidea... [+]
Sare Herritarrak antolatuta, pasa den urtarrilaren 11n Bilboko kaleak bete zituen manifestazio jendetsuaren ondoren, berriz sortu da eztabaida, euskal presoei salbuespen legeriarik aplikatzen ote zaion. Gure iritzia azaltzen saiatuko gara.
Espetxe politikan aldaketa nabarmena... [+]
Duela gutxi think tank izateko jaioa omen den Zedarriak bere 6. txostena aurkeztu zuen. Beren web orrialdean azaltzen dutenaren arabera, zedarriak ebidentea ez den bidea topatzeko erreferentziak dira. Hots, hiru probintzietako jendarteari bidea markatzeko ekimena. Agerraldi... [+]
Heldu zaigu EAEn 2025-26 ikasturterako ikastetxeetan matrikula egiteko garaia, eta etxe askotan etxeko txikienak urrats berria emango du hemendik gutxira, irailean, eskolaratzea, alegia. Euskal Eskola Publikoaz Harro Topaguneko kideok apustu sendoa egiten dugu eskola publikoaren... [+]
Araba, Bizkai eta Gipuzkoarako Hezkuntza Lege berria onartu zenetik, aurrerantzean hezkuntza doakoa izango dela behin eta berriro entzuten/irakurtzen ari gara. Eragile desberdinei entzun diegu, baita Hezkuntza Sailari ere, eta hedabideei eskaintzen dizkiegun elkarrizketatan... [+]
Hilabetearen hasieran egin zuen EH Bilduk III. Kongresua, Iruñean. “Ez ohiko ondorioak” ateratzeko balio duen “ohiko kongresua” omen da, edo horrela jaso dute behintzat Zutunik ponentzian, zuzendaritzak proposatu eta militantziak aho batez onartu... [+]
Otsailaren 3an hasi da gure umeak eta gaztetxoak eskoletan aurre-matrikulatzeko garaia, eta urtero bezala gogoratu nahi genizueke zergatik ez zaigun ideia ona iruditzen erlijioan matrikulatzea. Iaz artikula bukatzen genuen esanez “askori idazki hau ezaguna egingo zaizue,... [+]
Tranbia txiki Arratia Institutuko Guraso Elkartetik pantailen erabileraren inguruko hausnarketa bultzatu nahi dugu ikas komunitatean.
Azkenaldian kezka handia dago ume eta nerabeengan pantailek duten eragina dela eta. Ardura hori etxeko erabileratik eskola eta institutuetako... [+]
2021ean hasi ginen Guggenheim Urdaibai proiektuaren inguruko lehen oihartzunak entzuten…Bai ala bai egingo zela esan zigun orduko Unai Rementeria ahaldun nagusiak. Bere esanak indartzeko, 40 milioi euro utzi zituen “blindatuta” museoak eraikitzen zirenerako... [+]
"(Oiongo osoko bilkuraren) helburua argia da, legez legitimatzea tramitazioan irregulartasun nabarmenak dituzten megaproiektu energetikoak"
Joan den asteazkenean egun gogorra eta desatsegina bizi izan genuen, ez bakarrik Labrazarentzat, baita zentral eoliko,... [+]