Europar Batasuneko Kontu Auzitegiak astearte honetan ohartarazi duenez, Espainiako Estatuak "gutxienez hogei urtez" itsas eta lurreko bideen menpe jarraituko du merkantzien mugaz gaindiko garraiorako, Europako trenbide sarearen oinarrizko interkonexioen garapenean izandako atzerapen eta gainkostuengatik. Tartean dago EAEko Abiadura Handiko Trena eta hau Frantziako Estatuko trenbide lasterrekin lotzea. Auditoreek uste dute hiru hamarkadako atzerapena izango duela.
"Frantziako aldearen konexioa 2037 baino lehen planifikatu gabe egongo dela kontuan hartuta, 'Euskal Y'-a bere gaitasun osoarekin martxan jartzeko gutxienez 29 urteko atzerapena izango da", azaldu du prentsaurreko batean Oscar Hericsek, Europar Batasuneko (EB) Kontu Auzitegiaren txostenaren egileetako batek. Txosten horretan, Europako sareko zortzi "megaproiektu" ebaluatzeko konpromisoa hartu zuten EBko kide diren 27 estatuek, izan ere, trenbide sare lasterra 2030erako prest egoteko konpromisoa hartua zuten.
EBko adituek "Euskal Y-a" 2030ean amaituta egotea espero dute, baina Espainiako abiadura handiko gainerako sarearekin duen lotura denbora berdinean prest egotea "ez da oso litekeena", besteak beste Burgos-Gasteiz konexio-zatiak azterketa-fasean jarraitzen duelako.
Eusko Jaurlaritzak AHT martxan jartzeko emandako daten aldean atzerapen handia litzateke hori: joan den urteko apirilean, Donostiako Tabakaleran egindako ekitali publiko batean, Arantxa Tapia Ekonomiaren Garapen eta Azpiegitura sailburuak iragarri zuen 2024ko urtarrilean egongo zela martxan azpiegitura. Aurtengo urtarrilean harago joan zen, EAEko hiru hiriburuak lotuko lituzkeen treneko txartelen prezioa aurreratu baitzuen "Basque Railway" jardunaldian.
Agerraldi berean esan zuenez, "obrari buruz hitz egiten uzteko" ordua zen. EBko Kontu Auzitegiko txostenak, ordea, berriz ere fokua jarri du hondartuta geratu dela diruditen eraikuntza lanetan.
Arazoak beste hainbat zatitan ere
Araba, Bizkaia eta Gipuzkoakoak ez dira txostenean identifikatutako arazo bakarrak kontinenteko gainerako herrialdeekiko loturetan, izan ere, txostenak arazo operatiboak deskribatzen ditu ekialdeko Pirinioetako zeharbidean, Perpinya eta Figueres artean, promotoreak porrot egin duelako eta tren-kopurua aurreikusitakoa baino txikiagoa delako. Halaber, bidaiarien bolumenean eta trafikoan aurreikuspenik ez dagoela ohartarazi dute, eta kritikatu dute estatu-administrazioek eta erakunde autonomikoek ez dituztela aintzat hartu proiektuaren jasangarritasunari buruz hainbatek agertutako zalantzak aintzat ez hartzea.
Europako adituentzat, halaber, "gertagaitza" da aztertutako gainerako proiektu europarrek egutegia betetzea. Eta kritikatu dituzte mugaz gaindiko proiektuak aurrera ateratzeko herrialde bazkideen arteko koordinazio txarra –estatu bakoitzak bere proiektua lehenetsi du– eta Europako Batzordearen eraginkortasun eza, erakunde honek ardurapean baitago gauzatu beharreko proiektuen gaineko kontrola.
%39ko gainkostua EAEko AHT zatian
EAEko AHTaren arazoez gain, astearte honetan aurkeztutako txostenak beste zazpi proiektu aztertu ditu 13 estatu kidetan –Frantzia, Alemania, Italia, Errumania, Finlandia eta Polonia–. Guztira, 54.000 milioi euroko inbertsioa egin dute, eta horietatik 7.500 Europar Batasuneko diru-kutxatik atera dira.
Aztertutako zortzi "megaproiektu"-etan gastatutako diruen baturak %47 igo du hasieran aurreikusitako aurrekontua, hau da, 17.300 milioi euroko gainkostua guztira. "Euskal Y"-aren eta Frantziako Estaturarako igarobidearen kasuan, orain arte %39koa izan da, hasieran aurreikusitakoari 1.825 milioi euro gehitu behar izan baitizkio.
Europako adituen ustez, Europako Batzordeak "zorrotzago" jokatu behar zuen estatu kideek proiektuak garatzeko ezarritako epeak betetzen zituztela ziurtatzeko. Euskal Y-aren atzerapen handia da, auditoreen ustez Bruselak "argi eta garbi" esku hartu beharko lukeen kasuetako bat.
Informaziorik helarazi gabe eta baimen eskaerarik gabe hasi dituzte Abiadura Handiko Trena eraikitzeko asmoz lehenago egin beharrak diren zundaketa lanak Otsobi kontzejuaren lurretan. Stop Zundaketak plataformak jakinarazi du egoera: "Izako Udalari edo Otsobiko kontzejuari... [+]
Lapurdi zeharkatuko lukeen AHT egitasmoa aitzina doala salatu du ingurumenaren alde dabiltzan elkarteen artean osaturiko CADE kolektiboak. Urriaren 12 eta 13rako jarri du hitzordua, Gironda eskualdean Lurraren Altxamenduak sareak antolaturiko protestari sostengua erakutsiz.
Oscar Puente Espainiako Garraio ministroaren esanetan, Nafarroarekin lotura egiteko aukerarik "onargarriena" Gasteizkoa da, Ezkio-Itsasoko ibilbideak "konplexutasun teknikoak" dituelako.
2017an Gaintxurizketan tunela zulatzen hasi zirenetik etengabeak izan dira AHTko obrek Renferen tren zerbitzuan eragindako murrizketak eta kalteak. Orain, Espainiako Garraio Ministerioak iragarri du udaran hainbat astez etenda egongo dela zerbitzu hori Hernani eta Irun artean... [+]
Manifestazio jendetsua egin dute Altsasun AHTren lanak gelditzea eta gaur egungo trenbidea hobetzea eskatzeko.
AHTren kontrako eta trenaren aldeko eragileek deituta, manifestazioa egingo dute Altsasun apirilaren 20an, larunbatarekin, tren-azpiegiturak berritu eta trenen maiztasuna handitzea eskatzeko. Alternatiba bat badagoela gogorarazi dute deitzaileek eta azterketa hori aurrera... [+]
Muru Artederreta herrian, Murugain izeneko muinoan, Burdin Aroko herrixka baten horma agerian geratu da, AHTren lanentzako laginak hartzen ari zirela. Bizilagunen hango elkarteak salatu du trenarentzako tunel baten ahoa eraikitzeak harresiaren zati bat suntsituko lukeela.
Abiadura Handiko Trenaren inguruan mintzatu dira zenbait ekintzaile asteazkenean Iruñeko Zabaldin osatu duten hitzaldian. Italiako Val Susa bailarako adibidea bertatik bertara ezagutzeko aukera ere izan dute han sortutako mugimenduaren ordezkari bat etorri delako... [+]
Eusko Jaurlaritzako Garraio sailburuak onartu du herritarrak "nekatuta eta haserre" daudela obren iraupenarekin. "Euskal Y" deiturikoaren hormigoizko azpiegituraren lanak 2025ean amaituko direla hitz eman du, baina gaineko egitura guztia eta hiriburuetarako... [+]