“Hezkuntzak izan behar du patxadatsua eta geldoa”

  • Eguneroko abiadura itogarritik atera eta eskola-proiektua amesteko, gogoetatzeko denbora hartzea aldarrikatu dute solaskideek, Superbotereak liburua aurkezteko mahai-inguruan. Patxadatsu aritu dira, hain justu, eraldatzeaz, inpotentziaz, ilusioaz, eskola bakoitzak egin beharreko bideaz eta hezkuntza sistemaren kriptonitez. “Gurasoei galdetuko nieke nolako eskola amesten duten euren seme-alabentzat”.

Hausnartu, formatu, teorizatu, amestu eta probatu: teilatutik hasi etxea, gero errealitateak jaitsiko gaitu-eta. Dani Blanco

2024ko azaroaren 28an - 07:00

“Eskolak bidegurutze inportante batean gaude eta erabakiak hartu behar dira, aldatzeko baino gehiago, hobetzeko, zeren aldaketa guztiak ez dira onak. Geratu eta hausnartu egin behar dugu, eta eskola bakoitzak ikusi behar du zer nahi duen, nora jo nahi duen, eskola guztiek ez dutelako zertan bide berdina hartu”, adierazi du Koldo Rabadan irakasleak, Superbotereak. 10 urrats eskola eraldatze bidean liburuaren egileak.

Liburua aurkezteko, ARGIAk mahai-ingurua antolatu du Larraulgo eskolan, non bestela, eta aukeratutako aretoa haurrez, gurasoz, irakaslez, herritarrez bete da, (hezkuntza) komunitate bizi baten adierazle. Larraulgo haurrek hasi dute ekitaldia, abesten eta gitarra, teklatua eta perkusioa jotzen. Segidan, solasaldiari ekin diote mahaikideek, Gorka Peñagarikano ARGIAko kazetariak gidatuta.

“Eraldaketa, berrikuntza… modan jarri diren hitzak dira, denak ari gara eraldatzen… baina nola? Zein aurrelanketa egin da? Egin al da aurrelanketarik? Beharretatik ari gara eraldatzen ala eraldatu behar delako?”, zirikatu du Irati Manzisidorrek (Euskadiko Eskola Txikien koordinatzaileak): ongi etorria da aldaketa, “baina hausnarketaren ondorio izan dadila”.

"Eraldaketa, berrikuntza… modan daude, denak ari gara eraldatzen, baina beharretatik ari gara eraldatzen ala eraldatu behar delako?"

Aldaketa horrek barrutik etorri behar duela gehitu du Maitane Telletxeak (Zizurkilgo Mendigain eskolako zuzendariak), “klaustroak beharra sentitu duelako, eta ez lege berriak hala dioelako”.

Hezkuntza gizartea eraldatzeko gai dela pentsatzea pentsamendu magikoa dela dio Yayo Herrerok, gogoratu du Nora Salbotxek (Amaiurko eskolako maistrak), eta aldiz, hezkuntzak mundua aldatzeko erramintak ematen dizkigula dio Marina Garcesek. Zein ekarpen egin nahi dio eskolak herriari, Euskal Herriari, zaintzari, naturari, gure arteko harremanei…? “Horretaz guztiaz gogoetatu dezagun”, dio Salbotxek, eta jar dezagun utopia helburu. “Gurasoei eurei galdetuko nieke, anonimoki, nolako eskola amesten duten euren seme-alabentzat”, adierazi du Rabadanek. Hausnartu, formatu, teorizatu, amestu eta probatu: teilatutik hasi etxea, gero errealitateak jaitsiko gaitu-eta, “baina gutxienez saia gaitezen”; bat etorri dira mahaikideak. “Zoragarria da proiektua teilatutik hasteko prest dagoen lantaldea izatea”, onartu du Salbotxek.

Eskolaren nortasuna, iparra, baloreak eta printzipioak zehazteko, lehenik gelditzea eta denbora hartzea komeni da, estresak eta presak bizi gaituen garaiotan. “Hezkuntzak izan behar du patxadatsua eta geldoa”, Manzisidorren hitzetan. Larraulgo eskolan halaxe egin zuten, geratu eta zer nahi zuten, nora jo nahi zuten eztabaidatu, “eta adostu genuen haur bakoitzak bere lekua aurkitu behar zuela eskolan, baita irakasleen kasuan ere, leku askotan ez haurrek ez irakasleek ez dutelako beren lekua topatzen, klaustro ugari ikusten dituzu nekatuta eta ezkor; guk denontzako eskola nahi genuela erabaki genuen”, azaldu du Rabadanek.

"Leku askotan ez haurrek ez irakasleek ez dute beren lekua topatzen, klaustro ugari ikusten dituzu nekatuta eta ezkor"

Klaustroetan ikusten den zama eta nekea izan daiteke maiz eskolari eskatzen zaiolako dena soluzionatu behar duela, eta omnipotentziatik inpotentziara urrats bat dago, gehitu du Ainhoa Azpirozek (Hik Hasiko koordinatzaileak). “Itota gaude, kanpoko proiektuak gurera ekarri nahian, baina klaustroari berari gehiago begiratuko bagenio, denei gehiago entzungo bagenie, gauza politak egingo genituzke, irakasle bakoitzak badu bere dohaina”, iritzi dio Telletxeak. Zentzu horretan, irakasleak ahalduntzeaz mintzatu da Manzisidor: “Irakasleok bagara nor, gure profesioaz filosofatzeko, pedagogiaz eztabaidatzeko”.

Eskola txikietan esperimentatzea eta eraldatzea errazagoa omen, batzuen ustetan, baina sormena erabiliz bakoitzak bere modua bilatu behar duela diote solaskideek, eta eskola txikien artean ere, bati balio dionak ez duela bestean zertan funtzionatu. “Modan dago denentzat eredu bat hartzea, baina kopia txarrak ez du funtzionatzen”, gogoratu du Manzisidorrek. “Mintegien ostean galdetu ohi didate, ‘zenbat ikasle dituzu eskolan?’, ikasle gutxiago izateak mezuari pisua kenduko balio bezala –aipatu du Rabadanek–, baina haurrak, erritmoak, denborak errespetatzeko esan badugu, hiri handietako eskola handietan ez al dira haurrak, erritmoak, denborak errespetatu behar? Beste kontu bat da eskola bakoitzak bere modua bilatu behar duela hori egiteko, eta horregatik liburua ez da instrukzio liburu bat, zirikatu eta eztabaida bultzatu nahi duen liburua baizik”.

Curriculumak ere ezin du aitzakia izan, bide berriak aurkitzeko, ezta ere pentsatzea mailan gora egin ahala ezinezko bihurtzen dela eraldaketa. “Zirrikituak eta arrakalak bilatzea dagokigu”, Salbotxen arabera. Eta lagungarri, sarea eta elkarlana, batez ere gertuko ikastetxeekin, elkarrekin hazten segitzeko, irlak izan ordez elkar babestu eta aberasteko. “Eskolak ardura asko ditu eta berak bakarrik ezin du; berdin familiek. Eskola proiektuari herri proiektua deitu beharko genioke, denok hartu behar dugulako heziketaren ardura gure gain”, azpimarratu du Manzisidorrek.

"Elkartu eta ‘puf’, ‘topera nabil’, ‘ez naiz iristen’ bada dinamika, ez du askorik laguntzen, ilusioz heldu behar zaio proiektuari"

Kriptonitak eta soluzioak

Presa, itolarria eta denbora falta. Horra ametsen etsai eta kriptonita nagusietakoa. “Eskola da martxan doan transatlantikoa, ezin du gelditu, egunerokoan jarraitu behar du, eta horrek asko zailtzen du pentsatzen jartzea”, nabarmendu du Azpirozek. “Elkartu eta ‘puf’, ‘topera nabil’, ‘ez naiz iristen’ bada dinamika, ez du askorik laguntzen, ilusioz heldu behar zaio proiektuari; taldean terapia pixka bat egin dezakegu, baina mantsoago joango bagina eta lasai eztabaidatzeko tartea hartuko bagenu, ongi goazela sentitu dezakegu”, dio Rabadanek. Denbora falta dugula? “Betelana di-da egin, ez galdu horretan denborarik, eta benetan garrantzitsua den horretan zentratu”.

Beste kriptonita bat: irakasleen behin-behinekotasun handia. Nola atxiki irakasle berriak proiektura, batetik bestera badabiltza? Eskola proiektua herri proiektua baldin bada, Manzisidorrek aipatzen zuen moduan, baldin bada komunitate osoarena, errazago batuko da etorri berria, sentituko duelako proiektuak komunitate osoaren babesa duela, Rabadanen hitzetan.

Oztopoak oztopo eta kriptonitak kriptonita, bidea egin daitekeelako. Larraulgo eskolako goiko solairuko jendez betetako areto epelean, behintzat, hala sentitu dugu bertan bildu garenok.

Ezker-eskuin: Maitane Telletxea, Irati Manzisidor, Koldo Rabadan, Ainhoa Azpiroz, Gorka Peñagarikano eta Nora Salbotx. Dani Blanco

Kanal honetatik interesatuko zaizu: Hezkuntza
2024-12-23 | ARGIA
Hiru lagunek osatutako lehendakaritza izango du Seaskak

Erik Etxartek, Sophie Layusek eta Antton Etxeberrik osatutako lehendakaritzak ordezkatuko du Peio Jorajuria, 2019tik Seaskako lehendakari dena.


2024-12-19 | Leire Ibar
Ia urtebete daramate soldatarik gabe Bilboko ikastetxe bateko langileek, funts putre batek eraikina erosi ondoren

Scientia funts pribatuak Bilboko San Pedro Apostol eskola erosi, eta langileen eskubideak eta hezkuntzaren kalitatea hondatu dituela salatu dute. Bederatzi hilabete daramate langile batzuk soldatarik gabe, eta Eusko Jaurlaritzaren esku-hartze eza kritikatu dute.


Hezkuntzako ratioak jaisteko eskaera Nafarroako Legebiltzarrera eramango dute gurasoen plataformek

Sortzen eta Ratioak Jaitsi 0-18 elkarteek Legegintzako Herri Ekimen bitartez egin dute eskakizuna eta alderdi guztiek agerraldia onartu dute. Europar Batasunak Foru Gobernuari ratioak murrizteko egindako gomendioan du oinarria nafar gurasoen aldarrikapenak.


Mezu kristaurik gabeko Gabon kantak, ikastetxe ugariren aukera

Gabonen erroa kristaua dela jakinda ere, erreferentzia katolikorik ez duten kantuak abestea erabakia du (edo eztabaida horretan dihardu) gero eta ikastetxe gehiagok, eskolaren printzipioetako bat laikotasuna dela oinarri hartuta.


2024-12-17 | Leire Ibar
Urretxindorra Ikastola sexu abusuen “konplize” dela salatu dute

Bilboko ikastolako ikasle eta ikasle ohien talde batek zentroko irakasle baten partetik jasandako sexu abusuak zerrendatu ditu, eta komunikatu baten bidez salatu du ikastetxeak gizona babestu duela. Gertakariak azalera atera direnean ikastolak “beren burua zuritu besterik... [+]


Nola egiten da bi ikastetxeren fusioa?

Zerk motibatuta bultzatzen da bi ikastetxeren arteko fusioa? Nola uztartu norbere eskola-proiektua, eredua eta ibilbidea ondokoarekin? Zein da bidea bi eskoletako hezkuntza komunitateak ados jartzeko? Zein da Eusko Jaurlaritzaren rola?


2024-12-16 | Leire Ibar
Bilboko Urretxindorra eta Lekeitioko Azkue ikastoletako bi irakasleren sexu erasoak salatu dituzte

Urretxindorra Ikastolako (Bilbo) eta Azkue Ikastolako (Lekeitio) bi irakasleren aurkako salaketak egin dituzte zenbait emakumek sare sozialen bidez. Horren aurrean, Urretxindorra ikastolako irakasleak astelehen honetatik aurrera klaserik ez ematea erabaki du Ikastolen Elkarteak... [+]


Kalitatezko hezkuntzaren aldeko eserialdia egin dute Iruñeko Hezkuntza Departamentuaren sarreran

Arratsaldeko lehen orduetan, 14:30ak aldera, Nafarroako ikastetxe publikoetako 30en bat langile sartu dira Iruñeko Nafarroako Hezkuntza Departamentuaren egoitzan eta sarreran eserialdia egin dute. Lehen ekintza gisa planteatu dute eta, adierazi dutenez, honen bidez... [+]


2024-12-09 | ARGIA
Ikama ikasle antolakuntzak unibertsitateetara eta Lanbide Heziketara zabalduko du bere jarduna

II. kongresuan aurkeztu duen berritasun esanguratsuenetako bat da. Orain arte Bigarren Hezkuntzara zuen bideratua bere jardun politikoa eta hemendik aurrera unibertsitateetan eta Lanbide Heziketan ere arituko dira. Euskal Hezkuntza Sistema Publiko Komunitarioa aldarrikatu du... [+]


2024-12-05 | Jon Torner Zabala
‘Protestaka’ erakusketa, EHUko Arte Ederren Fakultateko ikasle borrokaren 30. urteurrenean

1994an EHUko Arte Ederretako ikasleek protestak abiatu zituzten. Bost irakasle euskaldun lortzeko hiru hilabeteko greba egin zuten, eta bitarte horretan Leioako fakultatea okupatu. Euskal jendartearen babes handia izan zuten, baina Poliziaren errepresioa ere jasan zuten; Bilboko... [+]


Zaku bete galdera iritsi dira Leizaran institutuko ikasleak Pape Niangen solasaldira

Andoaingo institutuan izan da Pape Niang, bere migrazio-esperientzia kontatzen. 16-18 urteko gazteek, aurrez Pape Niang, hasiera berri bat liburua irakurria zuten ikasleek, jakin-minez, gogoetez eta galderez bete dute aretoa. Bejondeiela, pertsona kritikoak heztea baita... [+]


“Eskola partikularren eskaera handia zerbaitek huts egiten duen sintoma da”

Ongi ezagutzen ditu eskola partikularretara doazen ikasleak Aitziber Ibarbiak. 25 urte inguru daramatza matematika, fisika eta kimikako partikularrak ematen, batez ere Batxilerrekoei. Irakasle on eta txarrez, ikasgelan sortzen diren erritmo ezberdinez, azterketak zuzentzeko... [+]


2024-12-04 | Tere Maldonado
Biraka jarraitzen du gurpilak

Gogoratzen al duzue? Legebiltzarreko %90ak onartu zuen Hezkuntza Akordioa duela bi mende –barkatu, bi urte–. Ezkerraren biltzarkideen erreakzioa euforiaren eta neurriko gogobetetasunaren artean mugitu zen. Onarturiko dokumentuaren arabera, zentro pribatuek diru... [+]


Eguneraketa berriak daude