Hezkuntzagintza


2024ko uztailaren 08an - 09:04
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

Ikasturtea amaitu da. Irakaslea bere bakardadean. Trenaren trakatan-trakatan hotsak darabilen gogoetaren erritmoa ezartzen dio: merezi izan du aurton egindako lanak? Akiturik, pentsakor, lagunaren hitzak gogoratu ditu: “Txo, irakasleok ez duzue publikoki kexatzeko eskubiderik, pribilegiatu hutsak zarete!”. Horregatik iruditu zaio aproposa UEUk antolaturiko ikastaroan izena ematea, herrialde osoko irakasleekin elkartu eta eskutik hartuta arrangura kolektiboa egiteko esperantzaz.

Hasi da ikastaroa. Pedagogia konprometituak eta horiek gorpuzteko manerak hizketagai, berehala agertu dira hezkuntza pentsatzeko ezinbestekoak diren bi helduleku: Paulo Freireren pedagogia kritikoa eta bell hooksen feminismoa. Hari horietatik tiraka, aipatzen ari diren teoria eta praktika guztiak uztartu, gorpuztu eta gauzatuko dituen subjektuetako bat ekarri dute erdigunera: irakaslea. Hura da, gizartea eraldatzea xede, bere konpromiso eta jardunaren bitartez hezkuntza askatasunerako praktika gisa bilakatuko duena. Horretarako, lehenik, hezkuntza botereak zeharkatutako fenomeno sozial eta politikoa dela onartu beharko da, eta, ondorioz, pedagogia konprometitua ekintza politiko gisa ulertu. Alegia, ikaslearen ahalduntzea helburu, irakasleak gizartean gailentzen den normaltasun faltsua zalantzan jarri, problematizatu eta errealitatearen ustezko objektibotasuna politizatu beharko du, ezkutatzen dituen zapalkuntzak mahaigaineratzeko.

Ohartu da badagoela hezkuntzaren barruan militatzea, konprometitzea, gizarte hobe baten alde borrokatzea

Hizlariei hezkuntzarekiko pasioa darie, eta orain arte lasaiki entzuten ari den irakasleari zirrara zabaldu zaio gorputzean. hooksek AEBetako beltzen eskola segregatuetan ikasi zuen, emakume beltzak irakasle zituelarik; haientzat irakastea auzi politikoa zen, ekintza kontrahegemonikoa, kolonialismoari erresistentzia egiteko bidea. Irakasleak Elbira Zipitria gogoratu du, eta diktaduraren garaian ikastolak sortu zituzten irakasleen konpromiso politikoa eta mundua eraldatzeko borroka. “Eta gu, zertan gaude?”, pentsatu du, etsipenez. Orduan etorri dira Euskal Herriko hainbat txokotan lanean ari diren kideen kontakizunak: Arratian ikasleen ahalduntzea eta parte-hartzea sustatzen duen irakasle konprometitua, Donostiako gazte zaurgarrienei heziketa eta babesa ematen dien irakasle transgresorea edota Azterketak Euskaraz mugimenduko kide eta Seaskako irakasle subertsiboak, besteak beste. Irakasleak inbidiaz eta harrotasunez entzuten ditu kideak.

Orduan aditu dio Nora Salbotx pedagogoari bere errealitatea irauli duen hitza: hezkuntzagintza. Bat-batean berotasuna sentitu du bihotzean; ez dago bakarrik, hezkuntza-komunitate bateko kidea da. Eta ohartu da badagoela hezkuntzaren barruan militatzea, konprometitzea, gizarte hobe baten alde borrokatzea. Botereari izendatzearen pribilegiozko ekintza borrokatu behar zaio, jarraitu du Salbotxek; eta norbanakotik kolektiborako jauzia egiteko kontrabandoan aritu, gehitu du Alberdik. Ikastaroa amaitu da, eta irakasleak bere ikastolako zuzendariaren hitzak bere baitan oihartzun egiten sentitu ditu: “Epika behar dugu!”.

Badugu gure borrokari zentzua ematen dion hitza, hezkuntzagintza. Kontrabandoan aritzeko prest?

Danel Abando Olabarri, irakaslea

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Irakurleen gutunak
Euskal herriarentzat nolako Estatu bat nahi dugu?

Bagira prozesuaren emaitza, Herri bidea bide-orria izan zen. Bide-orri honetan, abertzaleen helburua herriari boterea itzultzea dela aipatzen da, eta boterea itzultzeko, herriari burujabetza maila maximoa emanen dioten instituzioak herriari eskaintzea adierazten da. Zehazten da... [+]


Meaka-Irimo bizirik!

Enpresa batek Irimo mendian zentral eolikoa eraikitzeko asmoa zuela iragarri zigun aspaldi batean haize kolpe batek. Gehienek ezin zuten sinistu, inondik ere. Are gutxiago Irimo mendiaren orografia eta izaera harritsua ezagutzen dituztenek. "Baina ba al dakizu ze nolako... [+]


Eguneraketa berriak daude