Hezkuntza sailburuari

Hezkuntza Saileko Euskara Zerbitzua sortu zenetik, hainbat programa eta ekimen sustatu eta bultzatu ditu irakasleen euskara-maila hobetzeko, haurren euskararen ezagutza eta

"Giza kapitala ez ezik, profesionaltasun handia eta ordezkaezina dago gaur egun IRALE eta EGB programen inguruan, eta berau baliatu ez ezik, indartu ere egin beharko litzateke, erronka berriei aurre egin ahal izateko"

erabilera areagotu eta sendotzeko, material didaktikoen hizkuntza-kalitatea bermatzeko, ikastetxeetan hizkuntza-normalkuntzako proiektuak bideratzeko, irakasleen euskara maila egiaztatzeko... Programa horietako bi, ordea, kolokan jarri ditu Hezkuntza Sailak azken egunotan:

IRALE programa irakasleon oinarrizko hizkuntza-prestakuntza ziurtatzeko sortu zen. Ondoren, hizkuntza-prestakuntza hori aberasteko formazioa emateaz gain, hizkuntza irakasteko prestakuntza didaktikoa eta curriculumaren euskal dimentsioari heltzeko prestakuntza kulturala ere emateari ekin zion. Ehunka irakaslek hobetu ahal izan dute beren jardun profesionala IRALEn jasotako formazioari esker; eta beste horrenbeste irakasle dugu, egun ere, ezinbesteko prestakuntza osagarri horren zain.

Euskal Girotze Barnetegietan (EGB) 3.000 haur inguruk hartzen dute parte urtero. Helburu nagusia etxeko eta kaleko erdal giroan bizi diren haurrei euskal giro aberats bat ezagutzeko eta, are gehiago, bertan euskaraz bizitzeko aukera eskaintzea da, bizipen gogoangarri bat izateko aukera izan dezaten; honela ikasleen euskara ikasteko prozesuari eta hizkuntzarekin duten harreman afektiboari bultzada eragingarria eman diezaioten. Barnetegietan diharduen taldeak, 20 irakasle monitorek osatuak, hiru hamarkada luze daramatza ezagutzan sakontzen, esperimentatzen, ikertzen eta zabaltze-lana egiten. Inoiz izan den talde profesional handiena aisialdia eta euskara gaitzat dituena; pedagogian eta psikologian, talde dinamiketan, kooperazioan, emozioen munduan adituak; etengabeko berrikuntza eta saiakeran ari dena eta Hezkuntza komunitateari ekarpen baliotsua egin diona, egiten ari zaiona eta egoera honetan berariaz egin diezaiokeena.

Giza kapitala ez ezik, profesionaltasun handia eta ordezkaezina dago gaur egun IRALE eta EGB programen inguruan, eta berau baliatu ez ezik, indartu ere egin beharko litzateke, erronka berriei aurre egin ahal izateko.

Izan ere, COVID-19a pandemia bihurtu zenetik, Euskal Autonomia Erkidegoko ikasleek etxetik jardun behar izan dute ikasten, eta gehien-gehienak ez dira eskoletara itzuliko irailera arte.

Badira bi faktore, besteak beste, ikasleen hizkuntza-gaitasun mailan eta, ondorioz, curriculumeko gainerako gaietan, eragin zuzena dutenak: familiaren hizkuntza eta inguru soziolinguistikoa.

Hainbat eta hainbat ikaslerentzat, ordea, eskola da euskararekin, beren ikas-hizkuntzarekin, kontaktuan egoteko aukera bakarra, beren familia-hizkuntza euskara ez beste bat delako eta ingurune soziolinguistiko erdaldunetan bizi direlako. Beraz, sei hilabete inguruan ez dute apenas inolako kontakturik izango euskararekin, horrek beren euskara gaitasunean eta, ondorioz, curriculumeko bestelako gaietan izango duen eraginarekin, zenbait ikasle hezkuntza-sisteman esklusio-egoeran jartzerainoko arriskuan jarriz.

"Eskatzen dizugu Euskal Girotze Barnetegiak ez ixteko eta IRALEren langile taldeari eusteko, datorren ikasturtean galtzak bete lan izango baititugu Hezkuntza Sistemak haurrak euskalduntzen eta horien aukera-berdintasuna bermatzen jarrai dezan"

COVID-19ak gure bizimodua hankaz gora jarri du, jendarte osoarena, eta badakigu horrek gure lanaren helburuak eta lehentasunak birdefinitzea eta lan-moldeak egokitzea eskatzen digula. Ondorioz, Euskara Zerbitzuaren programa guztiak berrantolatu eta norabide berean jarri ditugu: euskararen ezagutza eta erabilerari dagokionez egoera zaurgarrienean dauden ikastetxeei laguntza ematea, programa bakoitzak bere esparruan, ikasleek euskararen ezagutzan galerarik izan ez dezaten. Hori egitea, ordea, ezinezkoa da baliabideak murriztuta.

Hizkuntza normalizaziorako ULIBARRI programan, irizpideak eman dira proiektuetan euskara indartzeko neurri bereziak txertatzeko. Etxealdiak iraun duen bitartean, berritzeguneetako hizkuntza normalizazioko aholkulariek ikasleen komunikazio gaitasuna eta erabilera izan dituzte lehentasun. Berariazko materialak sortu dituzte eta beste asko egokitu dituzte. Ikasturte berriari begira, berriz, normalizazioak berebiziko garrantzia izango du ikasleen euskarazko komunikazio gaitasuna bizkortuko bada.

IRALE programan, ikusirik datorren ikasturtean ezingo direla ohiko ikastaroak eman, proposamen bat aurkeztu dugu IRALEko irakasleak egoerarik txarrenean dauden ikastetxeekin lankidetzan, irakasleei prestakuntza eta aholkularitza emateko ahozkotasuna eta irakurmena lantzeko metodologiari buruz.

Euskal Girotze Barnetegien kasuan, zenbait proposamen aurkeztu ditugu, eta gure prestasuna agertu dugu ikastetxeetara joateko eta barnetegian egin behar zuten egonaldia ikastetxean bertan egiteko, aste osoan euskara landuz.

Hezkuntza Sailaren partetik, berriz, ezezkoak baino ez ditugu jaso, bata bestearen atzetik. Ondorioz Euskal Girotze Barnetegiak itxi eta IRALEko langileen herena kaleratzea erabaki du Sailak.

Horrela ez dugu euskara ardatz duen Hezkuntza Sistemarik lortuko.

Beraz, eskatzen dizugu Euskal Girotze Barnetegiak ez ixteko eta IRALEren langile taldeari eusteko, datorren ikasturtean galtzak bete lan izango baititugu Hezkuntza Sistemak haurrak euskalduntzen eta horien aukera-berdintasuna bermatzen jarrai dezan.

 

*Hezkuntza Saileko Euskara Zerbitzuko langileak

SINATZAILEAK:

Hezkuntza Saileko Euskara Zerbitzua

IÑIGO BARRUSO LAZKANO, ZERBITZUKO BURUA

MAITANE IZAGIRRE ZUBIMENDI

GARAZI URRA ERRASTI

BELEN PAYUETA LÓPEZ DE ROBLES

ITXASO HIERRO MORENO

ALFREDO CASTRESANA HERRÁN

MIKEL OSORO URIGUEN

RAKEL OLEA GONZÁLEZ

BEGOTXU ERKIAGA GOJENOLA

IBON OLAZIREGI SALABERRIA

EUSKAL GIROTZE BARNETEGIAK

ALTUNA ERRASTI, MARIA DEL CARMEN

AMEZUA ENATARRIAGA, IKER

ARDANZA MENDILIBAR, ROSA MARI

ARRIZUBIETA DERTEANO, GAIZKA

ARRIZUBIETA DERTEANO, RAFAEL

BALZA KAREAGA, GAIZKA

ELORRIAGA LARAUDOGOITITA, IANIRE

FERNANDEZ FRANCESENA, MIREN

IRIBAR MANZARRAGA, JANIRE

QUINTANA PEÑA, ION

LANDA AGIRRE, ENEKO

LARRINAGA ORTIZ DE LUNA, ANE

LIZEAGA RICA, FCO. JAVIER

MENDIZABAL CAMIO, NATALIA

MUJIKA DORRONSORO, JOSE MANUEL

SOLANO GARCIA, NEKANE

TELLERIA ITURRIOZ, AMAIA

UGALDE VIGUERA, JOSE LEON

ZUBIZARRETA AGUIRRE, AMAIA

IRALE programa

AURTENETXE LOPATEGI, GAIZKA

EREÑO ARGIARRO, BEGOÑA

TXABARRI LOPATEGI, IMANOL

AGIRRE ETXEBARRIA, HODEI

BERGARA ARETXABALETA, AMAIA

ANGULO BARON, AMAIA

ARISTONDO BARRERAS, IÑAKI

BERNAOLA ETXEBARRIA, MAITE

IRIBAR ARESKURRINAGA, JUAN JOSE

ITURRIOZ RUBIO, KEPA

DUOANDIKOETXEA ZUAZO, JOSEBA ANDONI

ATUTXA ORDEÑANA, IBAI

BARTRA ARENA, OIHANA

MADARIAGA MALAXETXEBARRIA, SABINO

MARTIN ARRIZABALAGA, LEIRE

ORTIZ DE PINEDO ROJAS, AITOR

ARISTONDO BARRERAS, ITZIAR

ASTORKITZA IRURETAGOIENA, IÑAKI

SANTISTEBAN MENDIZABAL, LEIRE

AGOTE UGARTEMENDIA, KORO

ALKORTA ZEBERIO, ESTIBALITZ

ARANBURU MUJIKA, PELLO

ARRIGAIN AZKONA, ISABEL

ARRIETA ZUBILLAGA, LOREA

ARRIBALAGA GEREÑU, AITOR

ARTOLA AZKUE, AMAIA

AZPIROZ LASARTE, Mª DOLORES

DEL RIO ALDASORO, JESUS

DELGADO ROZAS, JOSU

EIZAGUIRRE LANDA, XABIER

ELORZA POMBAR, IDOIA

IBERO URBIETA, IDOIA

ITURBE JAUREGUI, ANA

IZAGUIRRE OLAIZOLA, ELIXABETE

LASKURAIN IBARLUZEA, SORKUNDE

LUJANBIO RUIZ, ANE

ORBEGOZO IGARAN, MIREIA

OSINALDE VIDAL, ASIER

PARDO SAN GIL, JULIO MIGUEL

SERRANO LASA, ASIER

SERRANO PORTELA, GURENDA PAULIÑE

ARENAZA ALVAREZ, SABIN

ARRATIBEL ZEBERIO, IRATI

BERISTAIN IMAZ, MAITANE

BERRIZBEITIA GARRO, FERNANDO

BUENETXEA ITURRIOZ, AINARA

ERDOZIA LETURIA, OLATZ

LARRAZABAL BELAR, EIDER

OTXOA ALONSO, AITZIBER

SARASKETA GOIENOLA, ANE

UGARTEMENDIA OTXOA DE ALAIZA, OLATZ

ZENGOTITABENGOA MURGOITIO, AITZIBER

KEREXETA ZULAIKA, ROBERTO

ARTAZUGOIKO

ARIZTIMUÑO GUTIERREZ, GOTZONE

ARMAOLEA CAMPOO, JOSU

CARRANZA UGARTE, RICARDO

ENZUNZA LANDA, JANIRE

EGUREN LETE, JOSE INAZIO

ELORRIAGA AYESTA, AMAIA

SOLATXI KORTABITARTE, NEREA

ESTEBAS LEÓN, SUSANA

IRIONDO ARISTONDO, AMAIA

ITUARTE ZARRAGOIKOETXEA, MARI ELI

LASA BARANDIARAN, IÑAKI

LEGARRETA LEGARRETA, ASIER

MACHO AGUILLO, GEMMA

MORCILLO TORRES, MONTSERRAT

OGANDO UBIRIA, NAROA

OLANO GOTI, KARMELE

ORMAZABAL ORMAZABAL, MIKEL

GONZALEZ GOMEZ, OLAIA

RAMOS VILLANUEVA, GREGORIO

RUIZ DE EGINO BEGOÑA, MAITE

SARRIA ALVAREZ, SANDOR

UNZUETA AJURIA, JOSU

GALARRAGA ZUAZO, AGEDA

ZARATE GOROSTIOLA, GORKA

AGUIRRE ELGEA, MARIA

ERAUSKIN OLANGA, JOSUNE

ETXEBERRIA MENDIA, BERNAR

ETXEBERRIA MENDIZABAL, EIDER

GARIKANO IRURETAGOIENA, ASUN

GOIKOETXEAUNDIA USANDIZAGA, ARANTZA

INSAUSTI LASA, GABIÑE

LAKARRA ANDRINUA, ANDER

RUIZ DE AZUA ORMAZA,URTZI

SANCHEZ AGUIRRE, BEÑAT

SANTAMARIA MARTIN, SARA

Berritzeguneetako hizkuntza normalkuntzarako aholkulariak

JOSEBA IBARRETXE FERNANDEZ DE LARRINOA (KOORDINATZAILEA)

OIER ZEARRA GARABIETA

ITZIAR LAFUENTE OSA 

MARIA LUZ ARRANZ URIBARRENA

GARBIÑE ALTUNA VILLAR

OLATZ ZUAZO AZPEITIA  

ANA GARCIA ARETXABALA 

ISABEL CASARES DE LA IGLESIA 

JASONE ALDEKOA ARANA  

ARENE RUIZ MANCERA  

AINARA BILBAO ALCIBAR

PELLO BIDARTE PEREZ

JOSUNE OTXOTORENA SORONDO

IÑAKI BIAIN SALABERRIA

MIREN JOSUNE ALBERDI AGIRRE 

PELLO AKIZU LIZARAZU

IRAITZ IRIGOYEN ARRICHABAL

JEXUX LARRAÑAGA ARRIOLA 

OLURRALDE ORDEZKARITZETAKO EUSKARA ATALAK

JOSEBA GASKO GARCÍA

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Iritzia
Asko gara, etorri gurekin euskal eskola publikora

Heldu zaigu EAEn 2025-26 ikasturterako ikastetxeetan matrikula egiteko garaia, eta etxe askotan etxeko txikienak urrats berria emango du hemendik gutxira, irailean, eskolaratzea, alegia. Euskal Eskola Publikoaz Harro Topaguneko kideok apustu sendoa egiten dugu eskola publikoaren... [+]


Kuotak, ikastoletan

Araba, Bizkai eta Gipuzkoarako Hezkuntza Lege berria onartu zenetik, aurrerantzean hezkuntza doakoa izango dela behin eta berriro entzuten/irakurtzen ari gara. Eragile desberdinei entzun diegu, baita Hezkuntza Sailari ere, eta hedabideei eskaintzen dizkiegun elkarrizketatan... [+]


2025-02-20 | Manex Gurrutxaga
EH Bilduren barne kongresuaz: behin betiko integraziorako bidea

Hilabetearen hasieran egin zuen EH Bilduk III. Kongresua, Iruñean. “Ez ohiko ondorioak” ateratzeko balio duen “ohiko kongresua” omen da, edo horrela jaso dute behintzat Zutunik ponentzian, zuzendaritzak proposatu eta militantziak aho batez onartu... [+]


Teknologia
Hezkuntza sistemaren ahots bateratua

Boterea eskuratzeko modu asko dago; denak ez dira politak. Bada boterea eta horrek berarekin dakarren erantzukizuna banatu nahi duenik, agintea bilatzen duenik. Beste batzuek errespetu lar diote eta pauso bakoitza hainbeste neurtuta ez dira gai erabakirik hartzeko. Boterea zer... [+]


2025-02-19 | Ula Iruretagoiena
Lurraldea eta arkitektura
Arkitekto aktorea

Madrilen arkitektoentzako kongresu bat burutu berri da, arkitekto profesioaren krisiaz eztabaidatzeko. Arkitekto izateko modu tradizionala eta gaur egungoa desberdindu dute. Zertan den tradiziozkoa? Oscar bidean den The Brutalist filmean ageri den arkitekto epikoarena. Nor bere... [+]


Eta hemen gaude berriro, erlijioa eskolan

Otsailaren 3an hasi da gure umeak eta gaztetxoak eskoletan aurre-matrikulatzeko garaia, eta urtero bezala gogoratu nahi genizueke zergatik ez zaigun ideia ona iruditzen erlijioan matrikulatzea. Iaz artikula bukatzen genuen esanez “askori idazki hau ezaguna egingo zaizue,... [+]


Pantailen erabileraren inguruko hausnarketak

Tranbia txiki Arratia Institutuko Guraso Elkartetik pantailen erabileraren inguruko hausnarketa bultzatu nahi dugu ikas komunitatean.

Azkenaldian kezka handia dago ume eta nerabeengan pantailek duten eragina dela eta. Ardura hori etxeko erabileratik eskola eta institutuetako... [+]


Izena duenak badu izena

Bai, bai, holaxe. Ez naiz harago joatera menturatzen. Pleonasmo bat dela? Tautologia bat agian? Baliteke, baina egia-oste deitzen dioten garai honetan, oinarri-oinarrizko egitateak beharrezkoak dira. Begira, bestela, “Ez da ez!” lelo indartsuari. Bagenekien hori... [+]


2025-02-19 | Castillo Suárez
Porcelana Irabia

Baneukan lagun bat Porcelana Irabian lan egin zuena itxi zuten arte, eta jatetxe edo taberna batera joaten ginen aldiro kikara eta plateraren ipurdia begiratzen zituena pieza non egina zegoen jakiteko. Gauza bera egiten dut nik gauza zaharren azoketara joaten naizenetan:... [+]


Zer erosi?

Azken boladan gero eta gehiago entzuten dugu gazte askok etxebizitza erosteko ahalmenik ez dugula. Batzuetan, badirudi ez dagoela beste gairik; egia da gai serioa dela. Niri neuri ere, 31 gertu izan arren, oraindik pixka bat falta zait neurea izango den etxebizitza lortzeko... [+]


2025-02-19 | Sonia González
‘Shop like a billionaire’

Iragarki batek mugikorrean salto egiten dit aspaldion. Nire mundua koloreztatuko duela egiten dit promes. Aplikazio horrekin milioidunek bezala erosi ahal izango omen dut. Produktu merkeak, oso merkeak, baita doakoak ere. Momentu historiko soziologikoak eskatzen duen... [+]


Nazioartekotzearen iruzurra

Badira kontzeptuak bolada batzuetan edonon agertzen direnak, mantra ere bilakatzen direnak. Berez positibo eta beharrezko moduan agertzen zaizkigu, eztabaida gehiegirik gabe eta haiei buruz ia pentsatu gabe. Iruditzen zait mantra horietako bat nazioartekotzea dela, jatorria... [+]


Guggenheim Urdaibai: nork nori entzun eta zertarako?

2021ean hasi ginen Guggenheim Urdaibai proiektuaren inguruko lehen oihartzunak entzuten…Bai ala bai egingo zela esan zigun orduko Unai Rementeria ahaldun nagusiak. Bere esanak indartzeko, 40 milioi euro utzi zituen “blindatuta” museoak eraikitzen zirenerako... [+]


Labrazaren defentsan
"(Oiongo osoko bilkuraren) helburua argia da, legez legitimatzea tramitazioan irregulartasun nabarmenak dituzten megaproiektu energetikoak"

Joan den asteazkenean egun gogorra eta desatsegina bizi izan genuen, ez bakarrik Labrazarentzat, baita zentral eoliko,... [+]


Eguneraketa berriak daude