Hezkuntza lege berria neoliberala izango da


2023ko urtarrilaren 17an - 09:56

Dirudienez, hilabete batzuk barru Hezkuntza Lege berri bat izango dugu. Etorri bitartean, hainbat neurri hartzen ari dira jada eta lege horren zirriborroa plazaratu da. Eta ikusten ari garena kezkagarria da. Artikulu honetan alderdi bati helduko diogu: arlo batzuetan indartuko den desarautzea. Izan ere, ikastetxe bakoitzaren esku geratuko da oinarrizko eskubideak bermatu ala ez.

Datorren hezkuntza lege berriaren ondorioz, hezkuntza sistema ulertzeko modu hori indartu egingo da. Adibide grafiko bat: ikastetxe bakoitzaren hizkuntza proiektuaren esku geratuko da euskara ikasteko eskubidearen bermea. Orain arte ere, de facto, gehiegizko malgutasuna egon den arren, etorkizunean administrazioaren esku-hartzea are gehiago murriztuko da.

Ikasleen onarpenaz gauza bera esan dezakegu: ikastetxe guztiek onartu beharko omen dute gutxieneko ikasle zaurgarri kopuru bat. Behartutako "banaketa" hori sistemaren porrotaren adierazle nagusia da, sistema baztertzaile bat gainditu ezinaren seinale. Ikastetxe itunduek (hala izaten jarraituko baitute) ikasleak jatorri sozioekonomiko eta sinesmenen arabera aukeratzen jarraitu ahal izango dituzte. Hori da eskola segregazioaren jatorria, eta, ikasleen hautaketa ekiditeko neurri eraginkorrak hartzen ez diren bitartean, Europa osoko hezkuntza sistema klasistenetariko bat pairatzen jarraituko dugu. Eskola berdinzalez osatutako sistema inklusibo bat sustatu beharrean, ikastetxe segregatzaileentzat berariaz egokitutako ikasleen onarpen sistema sortuko da, ikasle zaurgarri kopuru bat behintzat onartu dezaten beraien hezkuntza komunitatean, homogeneotasun soziala hezkuntza proiektuaren ardatza izatea ahalbideratzen zaien bitartean. Baina euskararekin bezalaxe, inklusioaren arloan ere, administrazioa izan beharko litzateke, akordioekin edo akordio gabe, eskubideen bermatzailea. Ezin da ikastetxe bakoitzaren "izaera propioaren" edo "idearioaren" eskuetan utzi ikasleen onarpena, diru publikoz hornituta dagoen bitartean behintzat.

Euskararekin bezalaxe, inklusioaren arloan ere, administrazioa izan beharko litzateke, akordioekin edo akordio gabe, eskubideen bermatzailea

Jaiotza kopuruaren jaitsiera aukera paregabea izan zitekeen hezkuntza eredu baztertzaile eta liberala gainditu eta administrazioak egiten duen ikastetxeen plangintza mugatzeko, ikasle guztien oinarrizko eskubideen bermea oinarri hartuta eta itunpeko eskola segregatzaile kopurua murriztuta. Aldiz, azken hilabeteetan hartu diren erabakiek agerian utzi dute ikasleen euskara ikasteko eskubidea eta ikasle guztien inklusioa ez direla lehentasunak, ikastetxe pribatu-itunpeko guztiei, inongo bereizketarik gabe, bere horretan betikotzeko erraztasun handiak eman baitzaizkie. Izan ere, "Euskal Hezkuntza Zerbitzua" eraikitzen hasteko, ikastetxe pribatu-itunpekoek jasotzen duten hornikuntza publikoa igo dute aurten ere (%17 azken bost urteetan, Steilasen datuen arabera), itunak lortu ahal izateko ikasle kopurua jaitsi diete ikastetxe horiei eta bi urteko gelak ere itundu dituzte. Gogoratu dezagun ikastetxe pribatu-itunpekoen artean gehienak kristauentzako eskolak direla (sistemaren %35 gutxi gora-behera) eta ikastola kontzertatuak sistemaren %15 direla. Titulartasun pribatuko ikastetxe gehienen ardatzak sasi-eleaniztasuna, komunitatearen homogeneotasun soziala eta erlijio katolikoa dira. Agerikoa da ezarri nahi den legea oinarri sendoa izango dela zentro horien biziraupenerako.

Izan ere, akordio politikoaren gako pribatizatzaile nagusia sistema ulertzeko moduan dago: erakunde autonomoz eta independentez osatutako sistema bat izango dugu, ikastetxeen "izaera propioa" ukiezina izango da, "deszentralizatua", produktuaren kalitatearen araberako baliabideak esleituko dituena (ez beharren arabera) eta izaera publikoa eta pribatua bateratzen saiatuko dena. Administrazioaren esku-hartzea mugatu nahi dute eta eskola publikoek ikastetxe pribatuen arau malguen ekosistema lehiakorrean egin beharko dute igeri, eta ez alderantziz. Enpresa munduaren logika indartuko da (OCDEtik eta Europako Batzordetik agindu bezala). Ondorioz, darwinismo soziala sustatuko da hezkuntzan. Horregatik, lobby batzuen babesa duten ikastetxe pribatu-itunpeko baztertzaileak mantentzeko, solemnitatez betetako agerraldi hutsaletan, politikariek aurrepolitika dena berrikuntza iraultzaile gisa aurkeztu digute herritarroi: ikastetxe horiek diru publikoa jasotzeko baldintza batzuk bete beharra, alegia (baldintza horiek lehenagotik ere idatzita ez baleude bezala). Eta baldintza horiek betetzen dituzten ikastetxeak izango omen dira EAEko "euskal hezkuntza zerbitzu publikoaren" parte.

Ezinbestekoa da "deszentralizazioari" ekin aurretik, sistema bateratu eta berdinzaleago bat egituratzea, eskola publikoaren perimetroa zabaltzea eta hegemoniko bilakatzea

Baliteke, hezkuntza publiko bateratua oso zabalduta dagoen herrialde handietan eta eskola-segregazio tasa txikiak dituzten horietan, politika deszentralizatzaileak egokiak izatea, hurbiltasuna eta komunitatearen indartzea sustatzeko balio baitezake. Baina bi milioi biztanle dituen herrialde txiki bateko administrazioak egiten duen hezkuntza eskaintzaren erdia pribatua denean, deszentralizazioak eta sistemaren desarautzea ahalbideratzen duen autonomiaren indartzeak erruleta errusiar bilakatzen dute sistema. Horregatik da ezinbestekoa "deszentralizazioari" ekin aurretik, sistema bateratu eta berdinzaleago bat egituratzea, eskola publikoaren perimetroa zabaltzea eta hegemoniko bilakatzea. Kontrakoa sistema pribatizatzea eta desarautzea da eta herri proiektu bateratu eta sendo batetik aldentzen gaitu.

Laburtuz, galtzeko asko eta irabazteko ezer gutxi dutenekin lotu dituzte akordioak, irabazteko asko eta galtzeko ezer gutxi duten horiekin lotu beharrean. Arriskurik gabeko akordio politikoa izan da, eta betikoen pribilegioak mantentzeko legea eraikitzen lagunduko du. Horregatik izango da lege neoliberal bat, berriro ere ikastetxe pribatuetako jabeei, bezeroei eta beraien seme-alabei gainontzeko herritarrei baino eskubide gehiago aitortuko dizkielako.

Aitor Idigoras, irakaslea

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Irakurleen gutunak
2025-02-26 | Elixabet Etchandy
Martxoaren 8ko, emazte langileak lehen lerrora!

Martxoaren 8a hurbiltzen ari zaigu, eta urtero bezala, instituzioek haien diskurtsoak berdintasun politika eta feminismoz josten dituzte, eta enpresek borroka egun hau “emazteen egunera” murrizten dute, emakumeei bideratutako merkatu estereotipatu oso bati bidea... [+]


Izan, badira salbuespen legeak, bai horixe!

Sare Herritarrak antolatuta, pasa den urtarrilaren 11n Bilboko kaleak bete zituen manifestazio jendetsuaren ondoren, berriz sortu da eztabaida, euskal presoei salbuespen legeriarik aplikatzen ote zaion. Gure iritzia azaltzen saiatuko gara.

Espetxe politikan aldaketa nabarmena... [+]


Zedarriak, armagintza, zoru etikoa eta langileok

Duela gutxi think tank izateko jaioa omen den Zedarriak bere 6. txostena aurkeztu zuen. Beren web orrialdean azaltzen dutenaren arabera, zedarriak ebidentea ez den bidea topatzeko erreferentziak dira. Hots, hiru probintzietako jendarteari bidea markatzeko ekimena. Agerraldi... [+]


Asko gara, etorri gurekin euskal eskola publikora

Heldu zaigu EAEn 2025-26 ikasturterako ikastetxeetan matrikula egiteko garaia, eta etxe askotan etxeko txikienak urrats berria emango du hemendik gutxira, irailean, eskolaratzea, alegia. Euskal Eskola Publikoaz Harro Topaguneko kideok apustu sendoa egiten dugu eskola publikoaren... [+]


Kuotak, ikastoletan

Araba, Bizkai eta Gipuzkoarako Hezkuntza Lege berria onartu zenetik, aurrerantzean hezkuntza doakoa izango dela behin eta berriro entzuten/irakurtzen ari gara. Eragile desberdinei entzun diegu, baita Hezkuntza Sailari ere, eta hedabideei eskaintzen dizkiegun elkarrizketatan... [+]


2025-02-20 | Manex Gurrutxaga
EH Bilduren barne kongresuaz: behin betiko integraziorako bidea

Hilabetearen hasieran egin zuen EH Bilduk III. Kongresua, Iruñean. “Ez ohiko ondorioak” ateratzeko balio duen “ohiko kongresua” omen da, edo horrela jaso dute behintzat Zutunik ponentzian, zuzendaritzak proposatu eta militantziak aho batez onartu... [+]


Eta hemen gaude berriro, erlijioa eskolan

Otsailaren 3an hasi da gure umeak eta gaztetxoak eskoletan aurre-matrikulatzeko garaia, eta urtero bezala gogoratu nahi genizueke zergatik ez zaigun ideia ona iruditzen erlijioan matrikulatzea. Iaz artikula bukatzen genuen esanez “askori idazki hau ezaguna egingo zaizue,... [+]


Pantailen erabileraren inguruko hausnarketak

Tranbia txiki Arratia Institutuko Guraso Elkartetik pantailen erabileraren inguruko hausnarketa bultzatu nahi dugu ikas komunitatean.

Azkenaldian kezka handia dago ume eta nerabeengan pantailek duten eragina dela eta. Ardura hori etxeko erabileratik eskola eta institutuetako... [+]


Guggenheim Urdaibai: nork nori entzun eta zertarako?

2021ean hasi ginen Guggenheim Urdaibai proiektuaren inguruko lehen oihartzunak entzuten…Bai ala bai egingo zela esan zigun orduko Unai Rementeria ahaldun nagusiak. Bere esanak indartzeko, 40 milioi euro utzi zituen “blindatuta” museoak eraikitzen zirenerako... [+]


Labrazaren defentsan
"(Oiongo osoko bilkuraren) helburua argia da, legez legitimatzea tramitazioan irregulartasun nabarmenak dituzten megaproiektu energetikoak"

Joan den asteazkenean egun gogorra eta desatsegina bizi izan genuen, ez bakarrik Labrazarentzat, baita zentral eoliko,... [+]


Harrera premia aurreikusiz Zumeta margolaria

Irakurlea dagoeneko jakitun dateke Euskal Herrian askatasunaren alde egon den eta dagoen gatazka politikoaren ondorioz urte luzetan kartzelan, erbestean edota deportazioan bizi behar izan duten euskaldunak, etxerako bidean, beren bizitza berregiten hasteko izaten dituzten... [+]


Atzoko filosofoen oraina hausnartuz

Epistemologia, edo ezagutzaren teoria, filosofiaren arlo nagusietako bat da, eta historian zehar garrantzizko eztabaidak izan dira gure ezagutzaren mugen eta oinarrien inguruan. Honen baitan bi korriente indartsu topatzen dira, ezagutzara iristeko bide ezberdinak proposatzen... [+]


Erakundeen erantzukizuna haurrak babestean

Getxoko Epaitegiak Europa ikastetxeko 4 urteko haurren kasua artxibatu izanaren berri izan dugu aste honetan. Horrek zera galdetzera garamatza: instantzia judizialak,  polizialak… prest al daude haurren eskaerei erantzuteko? Benetan babesten al dira gure adingabeak... [+]


EITBko Euskara Batzordearen adierazpena

Idatzi honen bidez, EITBko Euskara Batzordeak eta azpian sinatzen duten EITBko organoek euren kezka eta gaitzespena agertu nahi dituzte azken hilabeteetan EITBko zuzendaritza-postuetarako abian ipini diren hautatze-prozesuak direla eta, gutxietsi egin baita euskararen... [+]


Kaldereroak: ‘blackface’ bat donostiar erara?

Ni ez dut nahi nire alaba ijitoz mozorrotzea kaldereroetan. Nik ez dut nahi nire alabaren eskolako haur ijitoak ijitoz mozorrotzea kaldereroetan. Ijito izatea ez delako mozorro bat. Ijito izatea ez delako urtean behin egiten den festa bat, arropa exotikoekin eta aurpegia ikatzez... [+]


Eguneraketa berriak daude