Hezkuntza eta oilalokak


2020ko urriaren 28an - 09:30

Kukurruku, krakakaka, ez dut oilaloka izan nahi. Irakaslea naiz. Hitzak dioen bezala irakasten dabilena omen naiz ni honetan. Irakastea ezagutza sortu eta zabaltze horretan oinarritzen da. Irakasle naizen neurrian ikasleei erakusten diet, eta erakuste horretan aspaldi jada definitu zen “izaten” erakutsi behar diedala. Eta hor dago ba Hezkuntza altxor bat da (Delors, J., 1996) aspaldiko lan bikaina. Eta kasu egiten al dio gure sistemak bertan jasotakoari? Edo Orwellen Abereen etxaldea-ren antzekoa sortzen da ikasgeletan, edota Kafkaren Metamorfosia-ren biktima sozialak al gara irakasleak? Hori bai, labezomorroan bihurtu beharrean oilalokak bihurtzen gara.

Eta zergatik oilalokak?

Barka nazazue oraintxe azalduko naiz. Gainera esan beharra daukat oilarrak, oiloak eta txitak oso gogoko ditudala. Hauei, espeziez, filogenetikoki ez dagokie kortex prefrontalaren garapenik, ezta behar ere. Akabo ba, arrautzarik ez zen egongo bestela. Gizakiok – barkatu nazazue berriro ere, baina arren kontuan izan baieztapen antropozentistak direla hauek– nahiz eta bat ez etorri scala naturae-rekin, beste izakietatik desberdintzen gaituen gaitasunetariko bat gure arrazoinamendua omen da. Arrazoinamenduko gaitasuna izateak ez du esan nahi beti arrazoitzen dugunik, gaitasunak lantzen ez badira ez dira azalarazten. Eta hortxe gaude ba, gaitasuna izanda erabili gabeko dohain herdoilduekin, alegia.

Kukurruku, krakakaka

"Oilalokei ere maitasunez esan nahi dizuet, noizbait erabaki zenutela hezkuntza sistemara zuen bizitza bideratzea, eta hezkuntza sisteman egoteak gutako bakoitzak potentzialki dugun oilolokari aurre egitea eskatzen duela"

Jabetzen naiz irakasleetan izaten erakusteko konpetentzi horrek talka egiten duela hainbat oilalokekin. Harridura sentipena. Gaurko nirea. Ama eta irakasle naiz, eta gaur ama bezala nerabe baten zuzendariarekin eta irakasle batekin bilera neukan. Nerabearen inguruan esan behar orain arte ez duela inongo eranskinik eraman, eta bat-batean Eranskin larria omen dauka. Telefonoz hitz egin nuen zuzendari eta irakaslearekin, eta tira beharrezkoa zen aurpegiz hitz egitea. Ederki kostata baina lortu nuen bilera. Egia! Arrazoia aipatu behar: irakasleak eranskin larria jarri zion ikasleari hau jertsea jartzen ari zela-eta besteen barreak sortu zirenean. Zur eta lur, ezta? Baita ni ere. Errealitate bat, hainbat bizipen eta testigantza pila. Nire nerabearekin luze hitz egin nuen. Hau zur eta lur ere. Testigantza ugari jaso nituen eta gauza batzuk ulermenerako erronka bikaina direla onartu behar.

Bilera

10:30ak. Zain nago eskolan. Eseri gara: zuzendaria eta irakaslea, eta ni. Hitz egiten hasi gara. Oso altu hitz egiten hasi dira, haserre zeuden… Niri tonu egokiaren onuran azpimarra jartzea tokatu zait. Nerabeak egindakoaren inguruan aritu dira, azpimarra jarriz irakasleak ikasleari “Kaleratua, eranskin larria” esan ondoren, hark “ez, ez, ez, barkatu, barkatu, barkatu…”erantzun ziola. Nik ordea beste bertsioa bat neukan non, alabak kontatu zidanaren arabera, bera jertsea jartzen zegoela irakasleak gelatik bota zuen, eta berak “ez, ez,ez, barkatu, barkatu, barkatu…” erantzuteagatik garrasika kaleratzea eta zuzendariarengana bidaltzea ezin zuela ulertu. Ezetza horregatik zela, beretzat ondorioa onartzea errua onartzea zelako, eta berak zin egin zidan jertsea jantzi baino ez zuela egin. Falta zait argitzea: pasarte hau klase hasieran gertatu zitzaien. Eta noski alabak zuzendariarekin bukatu zuen ordu luzez.

Zaila egin zaigu hiruroi elkar komunikatzea. Irakaslea eta zuzendaria ikaslearen erruduntasunaren inguruan aritu dira. Isilune batean irakasleari galdetu diot zein izan zen kaleratzearen helburu pedagogikoa. Isilunea luzatu zaigu. Eta bat-batean garrasika, eta eskuak astinduz hasi zait esaten alaba inpultsiboa dela, eta gelako giroa… Nik mesedez garrasirik ez egiteko esan diot. Akabo ba. Berak esan dit ni irakasle izanda horrelako neurriak hartzearen garrantzia ezagutuko dudala. Eta hortxe nire aukera: gogorarazi diot nik eskubidea daukadala irakasle bati nire eskoletara etortzea debekatzeko, beti justifikatua noski, eta baita ere kaleratzeko aukera dudala, eta nahiz eta izan ez dudala inoiz erabili neurri horietan ez dudalako inongo helburu pedagogikorik ikusten. Eta hezkuntza sisteman pedagogiak zer esan asko duela. Berak, garrasika erantzun dit: “Orduan niri baliabideak falta zaizkit”. “Akaso, zure gauza da”, esan diot nik, eta oraingoan bai, hurrengoa esan diot ahal nuen lasaien: “Garrasika jarraitzen dezu, nik ez dut garrasi daudenekin hitz egiten, hortaz isildu, mesedez”. Berak, garrasika hurrengoa esan dit: “ Nik horrela hitz egiten det beti, kafea hartzen nagoenean ere”. Hortaz, esan diot: “Ba joan zaitez bakar-bakarrik zu zurekin kafera, garrasika hitz egitera”. Eta joan da. Bai, joan da. Atea gurutzatzean oilaloka ikusi dut, ez dut pertsona bat ikusi oilaloka bat baizik. Eta beldur naiz ez ote diren egunerokotasunean gure hezkuntza sisteman hainbat oilaloka irakasle lanetan ibiltzen. Eta arren, oilalokei ere maitasunez esan nahi dizuet, noizbait erabaki zenutela hezkuntza sistemara zuen bizitza bideratzea, eta hezkuntza sisteman egoteak gutako bakoitzak potentzialki dugun oilolokari aurre egitea eskatzen duela, garrasiak ez direla ezeren eredu eta debekatuak egon behar zirela, jakin badakigulako egoerak kudeatzeko baliabide ezak bultzatzen gaituela garrasi egitera. Eta bai agian zure ohitura da garrasi egitea, ba zure eremu pribatuan egin ezazu nahi duzun beste, nahiz eta gomendagarria ez izan, baina arren, hezkuntza publikoaren proiektua pertsonetatik haratago doan proiektu duina denez ez ezazue zuen oilaloka garrasiekin zapuztu. Bejon dagizuela! Gora bihotzak!

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Iritzia
Zerbitzu publikoak: motozerrari bidea erraztu ala basoa garbitu?

Aurreko egunetan Larraitz Ugarte abokatuak idatzitako La motosierra puede ser tentadora artikuluak zeresan handia eman du sektore zabal batean. Administrazio publikoaren barruan ohikoak diren egoera batzuk mahai gainean jartzen ditu, tartean efizientzia falta, ardura eta kontrol... [+]


2025-04-16 | Haritz Arabaolaza
Hizkuntza

Garrantzitsua al da hizkuntza bat zuzen erabiltzea? Zer puntutaraino da hain beharrezkoa gramatika menderatzea edo hiztegi zabal bat edukitzea? Betidanik entzun izan ohi dut hizkuntzaren garrantzia, baina pentsatzen jarri ostean, ondorio batera iritsi naiz. Pentsatzeak askotan... [+]


Leku ‘kuttunak’

Aspaldian bisitatzen ez nuen eta hainbertze gustatzen zitzaidan leku batera joan nintzen aurrekoan. Bertan nengoela, gustura sentitu nintzen eta zera pentsatu nuen: hau da nire leku kuttuna. Kuttuna, kuttuna, kuttuna; hitza jira eta biraka etxerako bidean. Kuriositateak jota... [+]


2025-04-16 | Rober Gutiérrez
Trebetasunak

Nerabeek eta gazteek, ibilbide akademikoan zehar, behin baino gehiagotan jasoko dute lagungarria izango zaien ikasketetarako edo-eta lanbiderako orientabidea. Gidaritza eskaini behar zaie, zalantzez beterik egon ohi baitira erabaki garrantzitsuak hartu behar dituzten bakoitzean,... [+]


2025-04-16 | Jon Alonso
Zozo zuriak

Jada bizpahiru aste izango dira irakurri nuenetik, Maialen Akizuren zutabe batean. Aner Peritzek telebistan esandakoak zekartzan: “Bertsolaritza da gizon zis heteroekin ez harremantzera eraman nauena, bertsolaritza delako disidente egin nauena, eta, era berean,... [+]


2025-04-16 | Itxaro Borda
Irauteko

Beldur hori bada. Badirudi Donald Trump etorri dela Washingtoneko bulego borobila luzerako okupatzera. Bigarren mandatua du, baina bere hurbileko aholkulariei, ez dela txantxetan ari berretsiz gainera, Konstituzioan zenbaki bakan batzuk aldatzeko bere xede zurruna aipatzen die,... [+]


Aitonita eta ortologia

Ansorena´tar Joseba Eneko.

Edonori orto zer den galdetuz gero, goizaldea erantzungo, D´Artagnanen mosketero laguna edo ipurtzuloa, agian. Baina orto- aurrizkiak zuzen adierazten du eta maiz erabiltzen dugu: ortodoxia, ortopedia, ortodontzia... Orduan (datorrena... [+]


2025-04-16 | Bea Salaberri
Gerlarako prestatu?

“Erresilientzia poltsa”, “biziraupen eskuliburua”, “ebakuazio bizkar-zakua”: hara nolakoak entzun daitezkeen agintarien ahotan azken asteetan.

Iragan hilabeteko adierazpenen artean, Europako Batasunak herritarrei eskatu die... [+]


2025-04-16 | Karmelo Landa
Aberri Aukera

Ez da Aberri Eguna, Aberri Aukera da euskaldunok behar duguna. Urtean behin errepikatzen dira balizko alderdi zein talde abertzaleen deialdiak, data hauetan, Euskaldunon aberria Euskadi/Euskal Herria da aldarriaren inguruan. Egun bateko kontua izaten da, hala ere. Eta ez batera... [+]


Teknologia
Egitea edo ez egitea

Joan den astean topaketa polit bat izan dut, aspaldi ikusten ez nuen emakume talde batekin, eta egitearen inguruan aritu gara berbetan, teknologia eta sorkuntza espazioei lotuta.

Emakume hauetako nagusiena, jubilatzeko mugan dagoena, programatzailea da eta kodea programatzen... [+]


2025-04-16 | Ula Iruretagoiena
Lurraldea eta arkitektura
Eraikinaren bizitza

Hainbatetan esan izan didate arkitektoen lanaren gauzarik indartsuena dela ekoizten duguna betikotu egiten dela. Eraikinaren betikotasunak gizakiaren presentzia tenporala gainditzen duela eta geroko etorkizunean iraunkor egingo gaituela. Eta liburu batekin gertatzen ez den... [+]


2025-04-16 | June Fernández
Meloi saltzailea
Chimamanda

Desengainu handia hartu dute euskal feminista askok jakin dutenean Chimamanda Ngozi Adichie idazleak haurdunaldia esternalizatu duela, alegia, surrogate batek ernaldu duela bere haurra, diru truke. Guztiok izan beharko genuke feminista saiakeraren egilea da Adichie, besteak... [+]


Euskarazko hezkuntzaren alde, ingeleseko saio gehiagorik ez

Gure hizkuntzaren aurkako beste eraso bat jasan behar izan dugu Nafarroako Gobernuko Hezkuntza Departamentuaren eskutik; PAI programan euskararen aurkako aldaketa bat egitera behartu gaituzte. Azken urteotan, legeak hala aginduta, D ereduko ikastetxe berriek PAI programa sartu... [+]


Negoziazioa: negarrerako zioa

Hezkuntza publikoko irakasleok  hamabost urtetan berriztu gabeko lan-hitzarmena eguneratzeko eta hobetzeko beharra eta eskubidea dugu. Horretarako, benetako negoziazio batean murgilduta egon beharko genuke, baina errealitatea negargarria da. Negoziazio batean, alde oro ados... [+]


Eguneraketa berriak daude