Teoria hutsean, hezkuntza ez da irakaskuntzaren berbera. Baina, esanahien diferentzia nabaria dela dirudien arren, etengabe nahastu egiten dira bi kontzeptu horiek. Eta ez bakarrik horretaz ezer berezirik jakin beharko ez lukeen jendearen artean, baizik eta administrazioan ere gauza bera errepikatzen da, behin eta berriz.
Egia da, hala bata nola bestea gizarte osoari dagozkiola, honetan hezi eta irakatsi egiten dugulako, baina, dudarik gabe, ikastetxeen ardura nagusi erreala irakastea da, hau da, ikasleei transmititzea gizarteratzeko barneratu behar dituzten ezagutzak, gaitasunak eta trebetasunak. Heziketa, berriz, gizarte osoari dagokio, familiatik abiatuta, eta lagunekin, eskolarekin eta komunikabideekin, besteak beste, jarraituta. Eta balioekin erlazionatuta dago, hots, izaera etiko-morala eratzen duten edukiekin. Beraz, ikastetxea heziketa prozesuan parte hartzen duen elementu bat baino ez da, garai batean oso inportantea, baina, gaur egun, etengabe eragina galtzen ari dena, irakaskuntzaren gerizpean geratzen delarik.
Baina, ez al da posible eta komenigarria ikastetxeetan biak uztartuta egotea? Eta, horrela balitz, nola egin beharko litzateke?
Zer da gizarte batek egin beharko lukeena irakaskuntza antolatzeko eta, bide nabarrez, heziketaz arduratzeko? Dudarik gabe, ezer baino lehen, zein diren heziketaren helburuak eta horien arabera irakaskuntza prozesua antolatu.
Historikoki, boterearen nahia une bakoitzean dagoen egitura soziala mantentzea izan da helburu hori, Platonengandik hasita, zeinek heziketa bere hiru klase sozialak mantentzeko proposatu zuen, gaur egun arte, non datu guztiek irakaskuntzaren antolakuntzak dagoenaren errepikapena bilatzen duela frogatzen duten. Hau da, botereak hezkuntza irakaskuntza barnean nahastea eta desegitea bilatzen du, betikotzeko, eta doktrinatzea da erabiltzen duen tresna.
Boterearen nahia eta errealitatea, ordea, ez datoz bat sarritan. Horren froga garbia frankismoaren esperientzia dugu. Izan ere, baliabide guztiak jarri zituen, Eliza Katolikoaren hierarkiak lagunduta, herritarrak haren ideologiari moldatzeko, baina, urteen poderioz, alderdi komunistak, sozialistak, independentistak, anarkismoa, sindikatuak, eta beraren kontrako abar luze bat izan ziren emaitza.
Zer ondorio atera ditzakegu hortik? Bat, gutxienez: doktrinatzeak ez du bermatzen ideologiaren transmisio fidela.
Hori jakinda, zer ote da bermatu nahi dena “hezkuntza sistema publiko burujabea” aldarrikatzen denean? Zertan datza abantaila: burujabea izatean edo duen helburuan, delakoa dena? Eta, azken honetan balitz, zein da helburu hori bera nahiago izateko: doktrina baten truke beste doktrina zabaltzea? Doktrinatzea da benetako akatsa, eta ez hainbeste doktrina zehatza.
Aurrekoaren ondorioz, eta iradoki bezala, ikastetxeak ikasleek bizitzan zehar jasotzen duten besteen arteko eragin bat baino ez dira eta, agian, ez inportanteena. Gainera, ikasleak ez dira Pavloven zakurrak bezalakoak, baizik eta ematen dieten informazioa interpretatzen dute, haien eskema mentalen arabera: batzuetan, informazio hori onartuz; besteetan, bera kritikatuz. Gainera, askotan, ikasleriak nahitaezko irakaskuntza nahitaezko zerbait bezala hartzen du, irakaskuntza baino, honek dakartzan ondorioekin. Irakasleria, bere aldetik, ez da prestatua izan psikologoak, izpiritu aita-amak edo ikasleen guraso birtualak izateko, eta ez zaizkio eman sortzen diren gatazkak konpontzeko behar diren ikasketa soziologikoak edota antropologikoak. Baina, hori guztia eta gehiago eskatzen zaio.
Ikasleak mundu honetan kokatuta daude, eta mundu hau ez da imajinarioa, erreala baizik: ustelkeriaz, gezurraz, itxurakeriaz, diruaren balio absolutuaz, demokrazia faltsuaz -ikastetxeetan ere-, demagogiaz, publikoarekiko mespretxuaz… pozoitutako mundua delarik. Eta iturri horietatik edaten du ikasleriak, eta ez bakarrik irakaskuntzako iturritik. Egon badira irakasleak baino erantzukizun handiagoa dutenak, besteak beste, hamarkadak boterean daramatzatenak eta irakaskuntza publikoak jasan behar izan dituen arazoen aurrean pribatuari diru gehiago ematea erabaki dutenak, haien "kumeak" kutsaduratik aldentzeko asmoz, segur aski.
Dena dela, bai, hezitzea eta irakastea modu egoki batez posible izango da ikastetxeetan, baldin eta hipokrisia alde batera uzten bada, hau da, hauek bezalako oinarrizko ezagutzak ikasleei helarazten bazaizkie:
Ezer baino lehen, ikasleen egoera naturala ez dela jakinarazi behar zaie, eta goraipatzen den jaiotzezko askatasuna faltsukeria hutsa dela, zer baldintzatan jaiotzen garen inork erabakitzen ez duelako.
Jaiotzezko diskriminazioak gainditzeko egoera okerrenean daudenei hasierako egoera hori berdintzeko behar diren bezainbeste baliabide eman behar zaiela, ikasle bakoitzak duen egoeraren alderantziz proportzionala den laguntza jasoz, eta horren erantzuleak erakunde publikoak direla, ez pribatuak, ezta karitatekoak ere.
Ikasteak, gaur egun, zabalduta badago ere, ez duela berdintasuna bermatzen, zeren benetan agintzen dutenek mota ezberdineko iragazkiak sortu baitituzte, hala nola ikastetxe zehatz batzuekiko loturak/akordioak (haietatik kontratuak sinatzeko), tituluen eta masterren hierarkia (botere horrek sortua, gutxi batzuk ordain dezaketen unibertsitateek ematen dituztenak goian kokatuz) eta oposizioetako tribunalak, maizegi, endogamiaren bidez kontrolatuz…
Teoria praktikarik gabe zerbait hutsa dela, eta, horregatik, demokrazia ere ekinez ikasten dela eta ikastetxeak leku aproposa direla horretarako.
Ofiziala eta egiazkoa ez direla gauza bera, baina ofiziala ez dena ez dela egiazkoa nahitaez.
Administrazioen giza eskubideen urraketak ez du horien balioa deuseztatzen, ezta hiritarrek ez betetzea justifikatzen, honetan, beti, boterea duenak erantzukizun handiago daukalarik.
Zuzena dela gizartearen injustizien kontra borrokatzea…
Ideia guzti horiek, eta gehi daitezkeen antzekoak, kontuan hartzen badira, ikasleei transmititzen zaizkien hitzak sinesgarriak bilakatuko dira, baina, horretarako, gizarte osoak, ez bakarrik irakaskuntzan dihardutenek, bere egin beharko ditu eta lege berri bat egitekotan haietatik abiatu beharko litzateke. Horrela, gaztediak desadostasuna adierazten duenean manipulatuta dagoela eta, berriz, helduek espero dutena egiten duenean heldua dela esatea ekidin egingo da. Zeren Nietzschek zioen bezala, “gaztediak badu arrazoitzeko berezko modua: bizitzan, maitasunean eta itxaropenean hazi egiten den arrazoia”. Hori, ez beste ezer, izan behar da heziketa eta irakaskuntzaren helburua.
Julen Goñi, filosofia irakasle ohia
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Hezkuntza publikoko irakasleok hamabost urtetan berriztu gabeko lan-hitzarmena eguneratzeko eta hobetzeko beharra eta eskubidea dugu. Horretarako, benetako negoziazio batean murgilduta egon beharko genuke, baina errealitatea negargarria da. Negoziazio batean, alde oro ados... [+]
Badira bi aste beste behin makroproiektuei kaleetan oposizio argi bat erakutsi geniela. Milaka eta milaka pertsona atera ginen kalera dinamika suntsitzaile honek amaitu behar duela aldarrikatzera. Bada, dirudienez horrek ez du lurraren suntsiketaren aldeko politikarietan inolako... [+]
Duela aste batzuk, Diputazio kalean, Gasteizko erdigunean, bi gizonek etxerik gabeko pertsona bat bota zuten lo egiten zuen lokalaren kanpoaldeko eskailera-buru txikitik. Bota ez ezik, berehala metalezko baranda bat ere jarri zuten lonjaren aurrean. Lokala luzaroan hutsik egon... [+]
Hizkuntzakeriatik edo glotofobiatik eta, zer esanik ez, euskararen aurkako gorrototik, askotan ikusi izan dugu gure euskara makila guztien zahagi bihurturik. Azkena, Anton Arriola Kutxabankeko presidentea ibili zaigu makilakari lanetan gure hizkuntzari astindu eta makilakada... [+]
Ez dezazuela lotura hau Ezkiotik bilatu, ez eta Altsasutik ere, are gutxiago Ebro ibaia Castejonetik zeharkatuz. Euskal Yaren eta Nafarroako AHTaren arteko lotura, edo hobeto esanda, loturak, dagoeneko errealitate bat dira. Pluralean dauden lotura horiexek dira kezkatu beharko... [+]
Ez atera zalapartarik, ez konfrontatu, ez biktimizatu... eta obeditu. Subjektu zapaldu gisa, kasu honetan euskaldun gisa, mintzo gara, zenbatetan entzun behar izan ditugu halakoak? Ironiaz, honelaxe esan zuen, duela bi urte, Euskaltzale Independentiston Topaketan, Amets... [+]
Aurten "Israel Premier Tech" txirrindularitza talde israeldarra ez da Lizarraldeko Miguel Indurain Sari Nagusia lasterketara etorriko. Berri ona da hori Palestinaren askapenaren alde gaudenontzat eta munstro sionistarekin harreman oro etetea nahi dugunontzat, izan... [+]
Intsumituek denbora luzez egindako borroka gogorra eta mingarria izan zen, baina irabazi zuten, eta garaipen hura behin betikoa izango zela uste genuen, atzera bueltarik gabea. Baina badirudi, politikari batzuen ahotik aterata, eskalada militaristari gorazarre egin eta berriz... [+]
Punto Bobo liburuaren irakurketan murgilduta, Itxaso Martin Zapirain egilearen Eromena, Azpimemoria eta Isiltasunak Idazten ikerketa lanean sentitu nuen egiazkotasun eta maila etikoarekin egin dut berriz ere topo. Eta hortaz, hara bueltatu. “Oihu izateko jaio zen isiltasun... [+]
Dirudienez, Euskal Herrian migrazioa arazo bilakatu da azken bi hamarkadetan. Atzerritarrez josi omen dira gure lurrak. Gure kultura arriskuan omen dago fenomeno “berri” horren ondorio. Lapurretak, bortxaketak, liskarrak… Bizikidetza arazo horiek guztiak... [+]
Azken hamarkadetan euskararen biziberritzeak duen erronka handienetakoa, euskararen ezagutzaren unibertsalizazioarekin batera, erabilerarena da. Askotan, gazteen euskararen erabileran jarri ohi dugu fokua, baita euskararen erabilerak izan duen eta izan dezakeen bilakaeraren... [+]
Goizean jaiki orduko hasten dira desegokitasunak. Beharbada lotarako erabili duzun lastaira ere ez zen egokiena. Baina, ezin ba idatzi desegoki sentiarazten nauten guztiez. Horregatik, udaberriko ekinozioa –egunaren eta gauaren arteko oreka– dela eta, oraindik ere,... [+]
Ez da gauza berria politikari profesionalak gizarteko arazoak estaltzeko ahaleginetan ibiltzea. Azkenaldian Denis Itxaso -EAEko Etxebizitza sailburua- entzun dugu etxegabetzeei garrantzia kenduz eta aditzera emanez gurean bazterreko fenomenoa direla; eta Begoña Alfaro... [+]
Antropozentrismoaren aldaera traketsena eurozentrismoa izan zen. Europako mendebaldea, geografikoki, Kontinente Euroasiarraren penintsula txiki bat besterik ez da, baina lau mende luzez gertaera demografiko, teknologiko eta ideologiko batzuk zirela medio, bazter horretako... [+]
Badakizuenok badakizue, beste gauza asko bezala, euskararen aldeko borrokan ere politikoek, eragile batzuek eta hedabideek beraien antzezlana saldu nahi digutela, benetakoa balitz bezala.
Lehen urtean pozik jaso nuen, "Euskaraldi" hau. Zer edo zer zen, ezer ez zegoela... [+]