“Haurrak komunitateko parte direla aitortzeko helduak atzerapauso bat eman behar du”

  • "Nola sustatu haurren parte-hartzea ekintza komunitarioen bitartez" ikastaroa emango du otsailean Iruñean Naiara Martin Gomezek (Elgoibar, 1982). Pedagogian graduatua da eta Atxutxiamaika Saileko arduraduna. Izen-ematea irekita dago UEUren webgunean. Ikastaroaz hitz egiteko izan gara berarekin.

Artikulu hau egilearen baimenari esker ekarri dugu.

2025eko urtarrilaren 14an - 07:00

Haurrek komunitatean izan beharko luketen parte-hartzean jarriko duzu fokua. Zergatik?

Gure herrietan umeei bideratutako aisialdiko eskaintza gero eta zabalagoa da, gero eta ugariagoa. Orokorrean, helduok sortzen dugu haurrentzako eskaintza hori, gure asmo onenarekin, jakina, baina haurren nahiak eta interesak kontuan hartzen ote diren zalantza egiten dut. Nire Gradu Amaierako Lana Elgoibarko jaietako Umeen Egunaren inguruan egin dut, eta bertan hainbat kontu aztertu ditut; tartean, umeek beren eguneko diseinuan, garapenean zein ebaluazioan duten parte-hartzea. Bertan jasotako emaitzek diote haurrentzat antolatzen den eguna ez dela haurrekin antolatzen. Haurrekin diharduten eragileen iritzia jasotzen da, ustez, umeena delakoan, baina, umeei galdetzen badiegu, beren ustea ezberdina da.

Komunitatearen parte dira haiek ere...

Jakina, baina komunitatean nola txertatzen ditugun da gakoa. Zein rol egozten dio helduak umeari komunitatean? Horren arabera egingo du bere tokia umeak komunitatean.

Nik aztertu dudanaren arabera, haurrak kontsumitzaile gisa hartuak dira, eta heldua bera da zer, nola eta noiz antolatuko den erabakitzen duena. Ebaluazioa bera ere helduak egiten du, baina hau dena, helduaren begietatik egiten da, noski. Haurtzaroaren kultura aplikatu beharra dagoela irizten diot; izan ere, haurraren garapen-prozesuan sortzen den haur-heldu harremana ez da norabide bakarrekoa, baizik eta bi noranzko ditu; haurrek ere hartu-eman horretan eragin handia dute helduengan, edo izan beharko lukete haurtzaroaren kultura aplikatuta.

Haurrak komunitateko parte direla aitortzeko helduak atzerapauso bat eman behar duela iruditzen zait. Hori horrela, helduak umearen ordezkari izatetik, bidelagun izaterako pausoa emango balu, haurrak bere tokia hartu ahalko luke komunitatean. Eta, gainera, parte-hartze aktibo hori herritartasuna bultzatzeko erreminta ere bada; izan ere, haurrek sentitzen badute beren herrian eragile aktibo izan daitezkeela, beren iritzia kontuan hartzen dela, antolatzaile izan daitezkeela, are eta parte hartzeko gogo handiagoa izango du herrian bertan, horrela eragile bihurtuz.

Praktikara jo aurretik kontzeptuak argitzeari garrantzia emango diozu.

Bai, garrantzitsua irizten diot, adibidez, komunitatea ehuntzeaz ari garenean, zertaz ari garen argi edukitzeari. Izan ere, ez badakigu zertarako nahi dugun komunitatea, zer komunitate landu nahi dugun, gurean zeintzuek osatzen duten eta hori bera lantzeko zer baliabide ditugun, nola sustatuko dugu jarri dugun helburu hori?

Hori horrela, komunitatea, parte-hartzea, inklusioa, kultura, aisia eta, oro har, ekintza komunitarioak sustatzeko baliagarriak izango zaizkigun zenbait kontzeptu ulertzea izango da ikastaroaren lehen zatian egingo duguna. Izan ere, horiek behin ulertuta egin ahalko dugu esku-hartze eraginkorra.

Nahiz eta teorian sakonduko dugun, esan nahiko nuke lanketa hau praktikoa egiten saiatu naizela. Ez dut inor uxatzerik nahi…

Adibide errealekin jarriko duzue praktikan gero ikasitakoa.

Hori da, ez da teoria soilean oinarrituko ikastaroa. Nik neure herriko jaietako Umeen Eguna aztertu nuen joan den urtean, eta bertan jasotako emaitzak eta neuk ikasitakoa jarriko ditut mahai gainean. Lan horretan egindako ibilbideak lagunduko digu ikastarora datozenen kasuak aztertzen, eta, horrez gain, beren praktikak parte-hartzaileagoak, inklusiboagoak eta haurren kultur-zaletasuna sustatzeko eraginkorragoak izan daitezen hainbat gako ikusiko ditugu. Lehenik eta behin, antolatzen ditugun ekintzetan haurren eta helduen rola zein den aztertu behar dugu. Behin kontzientzia hartuta, eman nahi ditugun pausoak zeintzuk izan daitezkeen baloratuko dugu eta ditugun helburuak lortzeko esku-hartze eraginkorrena zein den erabakitzea izango da ikastaroaren funtsa.

Nori dago zuzenduta?

Umeekin nahiz umeentzat herrietan ekimenak antolatzen dituen edozein pertsonari; elkarteetako langileak, hezitzaileak, administrazioko langileak, politikariak, irakasleak nahiz boluntario gisa lanean dihardutenak.

Zer lortu nahi duzu ikastaroarekin?

Nire aldetik, umeentzat ekintzak antolatzetik, umeekin eta umeentzat ekintzak antolatzera aurrerapausoa emateko hainbat gako ematea. Herrigintzari begira, umeak eragile aktibo bihurtzeko bultzada ematea jarduerak antolatzen diharduten eragileei.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Haurtzaroa
Petardo eta bengalak, albo-kalteak dituen tradizioa

Urtezahar gauean petardo, bengala, traka, suziri eta bestelako gailu piroteknikoekin jolasean arituko dira asko eta asko aurten ere, horietako ez gutxi adin txikikoak. Eta errepikatuko dira istripuak, suhiltzaileen esku-hartzeak, eta burrunba gordin sufritzen duten ume, adineko... [+]


Australian 16 urtez azpikoei sare sozialak debekatu izanaz hainbat gogoeta

16 urtez azpikoek laster ezingo dute sare sozialik erabili Australian, eta antzeko neurriak ezarri nahi dituzte Espainiako eta Frantziako gobernuek ere. Neurriaren eraginkortasunaz, sare sozialetako eduki eta dinamikez, pribatutasunaz eta plataforma handiek honetan guztian duten... [+]


Oraindik ere nabarmen gutxiago dira seme-alabei lehenengo abizena amarena jartzen dietenak

Seme-alabari lehenengo abizena amarena jartzea baimentzen du legeak Hego Euskal Herrian, duela urte batzuetatik, baina sozialki oraindik urrun dago parekidetasuna. Tradizio patriarkalak, inertziak, aitak (eta haren familiak) gaizki hartzeak, baita ofentsatzat ere… pisua... [+]


Adur Larrea eta Gorka Bereziartua
“Haurrek errazago barneratzen dituzte magia eta ezustekoa”

"Erraldoiei buruzko ipuina nahi dugu, haur txiki nahiz koskortuagoentzat". ARGIAk enkargua egin zien etxekoak ditugun Gorka Bereziartua kazetariari eta Adur Larrea ilustratzaileari. Emaitza: Abentura erraldoia. Salba dezagun kalejira. "Gauza berriak probatzeko... [+]


Haurrekin alzheimerraz mintzatzeko gakoak

Alzheimerraren inguruan haurrekin naturaltasunez hitz egitea du helburu ‘Arrain bat bezala’ antzezlanak. “Zenbat eta lehenago landu orduan eta gutxiago estigmatizatzen da”, nabarmendu du Ana Maestrojuán zuzendariak.


Gurasobakarrak hautuz
“Txarra eta ona, dena intentsitate handiagoz bizi dugu”

Familiaz, azalpenak eman beharraz, topikoez, askatasunaz, kontziliazioaz, sareaz eta komunitateaz, erru sentimenduaz, ekonomiaz, traba legal eta administratiboez, haurraren eskubide urraketez... solastatu gara, hautuz gurasobakar diren Argider, Junkal, Koldo eta Maitanerekin... [+]


2024-07-24 | Leire Artola Arin
Haurtzaroko sexu erasoek gizarte osoa seinalatzen dute

Komunikabideek hainbatetan kontatzen dute halako herritan haur bati sexu abusuak egin dizkiola entrenatzaileak. Beste zenbaitetan entzuten dugu haur baten aitona atxilotu dutela bilobari sexu abusuak egiten zizkiola egotzita. Gutxiagotan argitaratzen da umeari erasoa egin diona... [+]


“Haurren parte-hartzeak ezin du izan eserita eta hitzaren bidez bakarrik”

Zein egitura behar ditugu herrian, haurrek herriko erabakietan parte har dezaten edota beharren bat badute bideratzen jakin dezaten? Galderari tiraka esperientzia pilotua egin dute lau herritan eta emaitza ezberdina izan da lauretan. Prozesua gidatu duen Oinherri Herri... [+]


“Bilboko eskola-inguru asko kutsaduraz eta zarataz betetako eremuak dira”

Porlanezko patio txikiegiak batetik, errepidez eta autoz jositako eskola-inguruak bestetik, Bilbon ikastetxe askok jasaten duen panorama salatu eta esku hartzeko eskatuz udalera jo du hiriko guraso elkarte andanak, indarrak batuta: “Gurasoak jo eta su ari gara eskoletan... [+]


Plano aldaketa azkar asko dituzten marrazki bizidunen eragin negatiboa aztertu dute

Denbora laburrean plano aldaketa asko dituzten marrazki bizidunek, alegia erritmo azkarreko hiperestimulazio audiobisualak eragin negatiboa du umeen arretan, hainbat ariketa mental egiteko gaitasunean eta autoerregulatzeko ahalmenean, ikerketa batek ondorioztatu duenez.


Heziketa perfektuaren sindromea: nekeak jotako gurasoak eta presioak itotako haurrak

Heziketa perfektua jasoko duen seme-alaba perfektua izateko nahiak eta espektatiba eta lorpenetan oinarritutako kulturak estresa, antsietatea eta jarrera arazoak sortzen dituzte, eta zabalduta dagoen fenomenoa da gainera. Hala dio ikerketa berri batek.


Pantailarik gabeko aisialdiari ekin diote 1.553 ikaslek Ipar Euskal Herrian

Hamar egunez, aisialdi orduetan telebista, bideo-joko eta smartphoneak alboratuko dituzte gutxienez 1.553 ikaslek, Ipar Euskal Herrian. Helburua lortzeko, pantailarik gabeko alternatibak diseinatu dituzte aisialdirako, denok bat eginik deskonexio digitala errazagoa dela... [+]


Eguneraketa berriak daude