Hauek al dira hezkuntza sistemak dituen arazoak?


2022ko otsailaren 07an - 13:00
Azken eguneraketa: 14:13
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

Estatuko Hezkuntza Ministerioak azterketa espezifiko eta baztertzaile bat proposatu du Hezkuntza Fakultateetara sartzeko, Unibertsitatera Sartzeko Ebaluazioaz gain. Madrilgo gobernuak dioenez, Haur eta Lehen Hezkuntzako graduetara eta Irakasleen Prestakuntzako Masterrera (Bigarren Hezkuntzako, Batxilergoko, LHko eta Hizkuntza Eskola Ofizialetako irakasle izateko) sarbidea gogortu nahi du.

Harrigarria da irakasle izan nahi dutenei bi ebaluazio-proba egitea, unibertsitatean ikasteko aukera ere izan aurretik. Badirudi hezkuntzako arazo nagusia irakasleen formakuntza ezean eta ikasleen sarbidean dagoela. Oraingoan ere, hezkuntzan egiturazkoak diren arazoei aurre egin ez eta irakasleengan jartzen dugu arreta, langileak hezkuntzaren gabezia guztien erantzule bagina bezala.

Susmagarria da hezkuntza komunitatetik etengabe adierazten ditugun arazoak konpontzeko neurririk ez hartzea, esaterako, hezkuntza publikoan inbertsio falta, eskola-segregazioa, pribatizazio dinamikak, inklusiorako baliabide falta, gehiegizko lan karga burokratikoa, ratio handiegiak… Hezkuntza sistemak behar dituen arazoei aurre egiteko egiturazko neurriak hartu, baliabide gehiago ipini eta langileen lan-baldintzak hobetu beharrean, BPGren %6 inbertsiotik horren urrun egonda, fokua desbideratu da eta irakasleen kaltetan inork aipatu ez duen arazo bat konpontzeko erabakiak hartu dira. Are gehiago, langileek bi urte daramatzagu pandemia egoeran lan-zama handiak jasaten, hezkuntza prozesuari eusten eta ez dagozkigun zereginak betetzen; irakasleen lanari aitortza eta prestigioa emateko ekarpenik ez du egin eta pandemia egoeran egindako lan eta esfortzuari muzin egin zaio. Agerian geratu da hezkuntza sistemako irakasleon prestakuntza eta prestutasuna, gabeziak baino, indarguneak direla.

Meritokraziaren eta bikaintasunaren izenean banakako ebaluazio metodoak inposatu nahi dizkigute Madriletik, unibertsitatean ikasketak hasi aurretik irakasle ona nor izan daitekeen erabakitzen dutenak. Hezkuntza garapen pertsonaletik urruti irudikatzen du gobernu honek unibertsitatean sortuko dituen ikaspostuak lan eremuan izango diren lanpostuen pare eta neurrira diseinatu nahi baditu.

STEILASen uste dugu proposamena ez dela batere egokia. Irakasle ona izatea ez da azterketa baztertzaileak gainditzea; aitzitik, ebaluatu, sailkatu eta ikasle "onenei" unibertsitatera sartzeko aukera ematea gizarte-darwinismo neurri hutsa iruditzen zaigu, ikasleen arteko aniztasuna suntsituko duena eta aukera-berdintasunaren printzipioa ere kolokan jartzen duena. Ez dezagun ahaztu hautatzeko eta ebaluatzeko tresnek egoera sozioekonomiko baxuenean daudenen aukerak murrizteko besterik ez dutela balio.

Edonola ere, ez gara guztiz ezkorrak bere burua progresistatzat hartzen duen gobernu honek egiten dituen proposamen guztiekiko. STEILASen beti egon gara lan praktikoa eta egunerokoan oinarrituriko etengabeko formakuntza indartzearen alde, baldin eta erreala eta kalitatezkoa bada. Onartuko ez genukeena, ordea, zera da: praktikaldiaren aitzakiarekin lanpostuen prekarizazioa bultzatzea. Praktikaldiak ezin ditu egun existitzen diren, eta egunez egun gehiago murrizten diren, lanpostuak bete. Lanbide Heziketan dugun sistema dualak argi utzi du horrelako praktikaldiek dituzten ondorioak; batetik lan baldintzak prekarizatzea, eta bestetik enpresarentzat nahierara egokitutako hezkuntza sortzea.

Ez da kasualitatea eskubide sozialak suntsitzearekin batera hezkuntzan merezimendu indibidualizatuaren eta bikaintasunaren erretorika gailentzea, etengabeko ahalegin indibiduala eskatzen duena eta hezkuntza-komunitatearen onura kolektiboan ia eragin onik ez duena.

Bertan proposatzen den karrera profesionalak ere arrisku hori izan dezake, pizgarrien bidez sarituko den hierarkia meritokratikoa elikatuz. Meritokrazia hori irakasleen lana ebaluatuz bideratuko litzatekeela dirudi, ebaluazioaren emaitzak soldata-osagarriekin lotuz, unibertsitatean egiten den bezala. Gure lanean ebaluazioak eta ikastetxeetako hezkuntza proiektuekin lotutako formazio jarraiak eguneroko ogia dira, inplizituki dauden jarduerak eta prozesuak dira. Bikaintasun hori bilatze aldera, lankideen eta ikastetxeen arteko lehiakortasuna sustatzea ez da batere egokia hezkuntza munduan. Horrek duen ibilbidea oso zalantzagarria da, motibatu eta lagundu beharrean presio handiagoa ekar baitezake hezkuntza-lanaren gainean. Gure lana ez da zenbaki objektibo hutsez neurtu daitekeena, ekitatearekin, inklusioarekin eta jatorri-desberdintasunen orekatze lanarekin zuzenean lotuta baitago, hau da, gizarte-logika bati lotuta baitago. Guretzat ez dago bikaintasunik eskola komunitate guztientzat ez bada eskuragarria.

EAEn hezkuntza itun berri baten atarian gauden honetan, Eusko Jaurlaritzari eskatzen diogu ez dezala Madrilgo gobernuaren bidea jarraitu, eta gure hezkuntza sistemaren benetako arazo nagusia den hezkuntza zerbitzuaren pribatizazio eta eskola-segregazio dinamika eteteko neurriak har ditzala, euskal eskola publikoaren aldeko apustu sendoa eginez.

Nagore Iturrioz Lopez eta Ainhoa Astigarraga Blanco (STEILAS sindikatuko bozeramaileak)

 

 

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Irakurleen gutunak
2025-03-11 | Joan Mari Beloki
Euskal Herria Europa berrian

Ukrainako gudaren amaierak ondorio sakonak ekarriko ditu Europa osora. Europako elite ekonomikoek beren indar guztia jarri dute guda-zelaian eta galdu egin dute. Galtzaileek, elite globalistek, beren egitasmo kuttuna galduko dute, Europako Batasuna, eta Bruselatik europar... [+]


Euskara bihotzean eta erdara ezpainean

Azterketak amaitzearekin batera ohikoak bihurtu dira ikasleriaren artean, urteko garai honetan merkeak diren hegaldiak hartu eta adiskideekin bidaiatzea. Horrela egin dut neuk ere eta Londresera joateko aukera izan dut. Ildo beretik, bertan “euskaldun” pilarekin egin... [+]


Hezkuntzaren merkantilizazioa eta noraezaren aurrean, HezkuntzArtea sortu da!

Ez dakit nondik hasi, egia esan. Ordezkoa naizen heinean –irakaskuntzan ikasturte gutxi batzuk daramatzat lanean– eskola ugari ezagutu ditut Nafarroa, Bizkai eta Araban zehar. Lankide izan ditudan irakasleekin euskal eskolak dituen gabezien inguruan hitz egiten... [+]


EAEko Osasun Saila mediku euskaldun bila

Alberto Martinez Eusko Jaurlaritzako Osasun sailburuak argi dio: ez ditu mediku euskaldunak aurkitzen, eta euskarazko osasun arreta ezin da bermatu mediku egoiliar (formazioan dauden espezialista) gehienak kanpotarrak direlako. Mediku euskaldunak bilatzea perretxikotan joatea... [+]


Zilbor-hestea

Gogo eta gorputzaren zilbor-hesteak: bi kate. Bi kate, biak ebaki beharrezkoak: bat gorputzaren bizitzeko, bestea gogoaren askatzeko”. Hala dio Mikel Laboaren kantak; hala izan da belaunaldiz belaunaldi, egun arte.

Gogoan dut nire gurasoak askotan joaten zirela... [+]


Iruña-Veleia: epaiketatik bost urtera

Otsailean bost urte bete dira Iruña-Veleiako epaiketatik, baina oraindik hainbat pasarte ezezagunak dira.

11 urteko gurutze-bidea. Arabako Foru Aldundiak (AFA) kereila jarri zuenetik epaiketa burutzera 11 urte luze pasa ziren. Luzatzen den justizia ez dela justizia, dio... [+]


Superwoman

MAITE: (biharko eguna antolatzen bere buruaren baitan) Jaiki, gosaldu, bazkaria prestatu, arropa garbitu, etxea garbitu, gizon hori jaiki, seme-alabak jaiki, hiru horien gosaria prestatu, haiek agurtu, erosketak egin, lanera joan, seme-alabak eskolatik jaso, merienda eman,... [+]


2025-03-07 | Laia Alduntzin
Hezkuntza gotorleku

Matxismoa normalizatzen ari da, eskuin muturreko alderdien nahiz sare sozialetako pertsonaien eskutik, ideia matxistak zabaltzen eta egonkortzen ari baitira gizarte osoan. Egoera larria da, eta are larriagoa izan daiteke, ideia zein jarrera matxistei eta erreakzionarioei ateak... [+]


2025-03-06 | Haizea Isasa
Kasu, ez gitxu lo!

“Kasu, ez gitxu lo!”. Gure denbora eta manerekin baina heldu gira.

Azaroaren 25ean Baionako elgarretaratzera joan ez joan eta autoak nola partekatu pentsatzetik (joan-jina bi oren), bat-batean Lartzabalen elgarretaratze bat antolatu genuen, eta 47 emazte bildu!... [+]


Feminista sindikalista ala sindikalista feminista

Nahiz eta Nazio Batuen Erakundeak (NBE) 1977an nazioarteko egun bat bezala deklaratu zuen eta haren jatorriaren hipotesi ezberdinak diren, Martxoaren 8aren iturria berez emazte langileen mugimenduari lotua da.


2025-02-26 | Elixabet Etchandy
Martxoaren 8ko, emazte langileak lehen lerrora!

Martxoaren 8a hurbiltzen ari zaigu, eta urtero bezala, instituzioek haien diskurtsoak berdintasun politika eta feminismoz josten dituzte, eta enpresek borroka egun hau “emazteen egunera” murrizten dute, emakumeei bideratutako merkatu estereotipatu oso bati bidea... [+]


Izan, badira salbuespen legeak, bai horixe!

Sare Herritarrak antolatuta, pasa den urtarrilaren 11n Bilboko kaleak bete zituen manifestazio jendetsuaren ondoren, berriz sortu da eztabaida, euskal presoei salbuespen legeriarik aplikatzen ote zaion. Gure iritzia azaltzen saiatuko gara.

Espetxe politikan aldaketa nabarmena... [+]


Zedarriak, armagintza, zoru etikoa eta langileok

Duela gutxi think tank izateko jaioa omen den Zedarriak bere 6. txostena aurkeztu zuen. Beren web orrialdean azaltzen dutenaren arabera, zedarriak ebidentea ez den bidea topatzeko erreferentziak dira. Hots, hiru probintzietako jendarteari bidea markatzeko ekimena. Agerraldi... [+]


Asko gara, etorri gurekin euskal eskola publikora

Heldu zaigu EAEn 2025-26 ikasturterako ikastetxeetan matrikula egiteko garaia, eta etxe askotan etxeko txikienak urrats berria emango du hemendik gutxira, irailean, eskolaratzea, alegia. Euskal Eskola Publikoaz Harro Topaguneko kideok apustu sendoa egiten dugu eskola publikoaren... [+]


Kuotak, ikastoletan

Araba, Bizkai eta Gipuzkoarako Hezkuntza Lege berria onartu zenetik, aurrerantzean hezkuntza doakoa izango dela behin eta berriro entzuten/irakurtzen ari gara. Eragile desberdinei entzun diegu, baita Hezkuntza Sailari ere, eta hedabideei eskaintzen dizkiegun elkarrizketatan... [+]


Eguneraketa berriak daude