Artikulu honen izenburua, Arnaldo Otegiri egindako elkarrizketa batean Naiz-ek eta Gara-k azpimarratzen dutena da hain zuzen ere. Hots, “entzun nahi duzuen ipuina kontatuko dizuet, eta lasai egon, gure magiarekin lortuko baitugu”. Horren aurrean, ipuin hori jende jakin batentzat dela esan behar dugu.
Ez da hala lanik ez duenarentzat, edo kotizatu gabe lan egiten duenarentzat edo EREn dagoenarentzat edo…. Esaldi horrek, Erregimenari atxikitutako sindikatuenak bezala (batzuk 1936koak eta besteak 1978koa, guztiak zeharo ekonomizistak), gero eta sinesgarritasun gutxiago du euskal langileen artean. Zoritxarrez, bere klase etsaiak ikusteko zailtasun handiak dituzte, okupatzaileak zein bertakoak izan.
Demokrazia burgesak edo kapitalaren diktadurak gizarte-ordena justua sor eta euts dezakete?
"XXI. mendean sartuta, kapitalismoaren aldeko apustua egiten jarraitzea geroko belaunaldiei etorkizuna ukatzea dela uste dugu"
Euskal sozialdemokrazia, Arnaldo Otegiren hitzetan, oihaneko legearen kontrako alternatiba, gizarte ordena bidezkoa da. Hori sistema kapitalistaren barruan ezinezkoa dela ez du esaten. Hau da, gezurra esaten du, lotsagarria eta maltzurra.
Kapitalismoaren barruan ez dago egoera bideragarririk langileriarentzat. Historian zehar, Europako langile-aristokraziak gehienez lortu ahal izan duena ere, joan den mendearen amaierako zenbait hamarkadatan kapitalismoak ahalbidetu zuen gizarte-ongizatea lortzea izan da.
Hori posible izan zen oparoaldi ekonomikoetan, SESBren abantaila sozialak desitxuratzen saiatzera behartuta eta Afrikan eta Asian zituen kolonien ustiapenetik plus bat ateratzen zuen bitartean. Herrialde aurreratuez hitz egiten dugu, eta ongizate hori bere garaiko sistema kapitalistarekin konprometitutako proletario otzanarentzat.
Bizitzea egokitu zaigun garaiotan, proletario otzan gehienek ez dute aterperik aurkituko kapitalaren hegal ilunpean, gaur egun botere, interes eta kapital ezberdinen arteko borroka erabatekoa baita. Horregatik da hain beharrezkoa munduko langile-klasearen kontzientziazio-, antolaketa- eta interkomunikazio-prozesua.
Posible al da herriko polizia bat Ipar eta Hego Euskal Herriak pairatzen duen okupazio bikoitzaren eta sistema kapitalisten pean?
Herriko polizia baten ezaugarria ez da bere izena euskaraz agertzea ezta txapela eramatea ere, nahiz eta azken hau oso gorria izan. Egia esan, langile klasearen interesak, eta ez kapitalisten eta jabetza pribatu sakrosantuaren interesak, babestea da zentzua ematen diona.
Espainiako Poliziak, Guardia Zibilak eta Euskal Herrian dauden Espainiako hainbat polizia autonomikoek helburu handiagoa dute Euskal Herrian, hau da, burgesen ordena eta jabetza gordetzea. Argi esan behar da Espainiako olizia autonomikoa herritarren hautagaien artean aurki ditzaketen sentimendurik korporatiboenez, primitiboez, eskuindarrez eta atzerakoienez elikatzen dela.
Datozen lau urteetarako EH Bilduren ekarpen politikoa
EH Bilduko presidenteak aditzera ematen duenez, gainerakook ez dugu ia ezeren berri. Euskal erakunde komunistei huskeria eta infantilismoa leporatzen die eta, oro har, sozialdemokraziaren diskurtso historikoari eusten dio. Argumenturik ez dutenean, iraintzen hasten dira. Zaharak berri.
Fronte zabal baten alde egiten du. EH Bilduk EAJren oso antzeko diskurtsoa du. Logikoa da. Euskal burgesiaren zati ezberdinen artean dago kontua. Arazo nagusia da ez dutela (eta ez dutela eduki nahi) beste aukerarik gainera eroriko zaigun basakeriaren aurrean. Hots, hondamendi horretatik ongi aterako direla ustean al daude?
Iraultza orok gauzak errotik aldatzeko eskatzen duen borrokak bere eguneroko bizitza pertsonala eta familiarra baldintzatuko dituela ezin dute imajinatu. Ez daude langile-klasearen premien mailan, burgesiaren zati batena, burgesia txikiaren mailan baizik.
EH Bilduren zuzendaritzak proiektu nazionala gaurkotzeaz hitz egin digu
Mingotsa iruditzen zaigu, EITB-PNVk bezala, ergelen moduan tratatzea. Euskal langileen nazioak existitzeko eskubidea du, eta ez dago inolako zalantza "demokratikorik" horri dagokionez. Klase zapalduek beren belaunaldientzat etorkizun hobea lortzeko eta borrokatzeko duten eskubidea da axola zaiguna. Gainerako guztiak ez du interesik, klase zapalduaren
kontzientziarik ez duten dirudunentzat izan ezik.
Guk ez dugu gainerako eskubideak mugatzen edo deuseztatzen dituen eskubide burgesaz hitz egiten. Kapitalak kontinenteak deskolonizatu nahi izan zituenean, aberasten jarraitzeko egin zuen. Ez zaigu interesatzen autodeterminazioaren eskubide burgesa, diktadurapean arautuko dena, testu, denbora eta lurraldeaz. Gu oso argiak gara: Euskal Estatu sozialista eraikitzeko eskubidea exijitzen dugu. Eta burgesiak eta kapital handiak uko egiten badiote, berriro ere gure haragietan zapalkuntza nazionala eta klasekoa sentituko dugu.
Posible al da beste mundu bat sistema kapitalistaren barruan?
XXI. mendean sartuta, kapitalismoaren aldeko apustua egiten jarraitzea geroko belaunaldiei etorkizuna ukatzea dela uste dugu. Ez da soilik Euskal Iraultza Sozial bat behar, ekoizpen kapitalistaren sistema errotik aldatuko duena. Che Guevarak zioen bezala, giza faktorea presente izan behar dugu beti.
Mundu osoaren beharrak asetzean sortzen den aldaketa ekonomiko erradikala ezin izango da eman, babestu beharreko balio nagusiez jabetzen ez bagara: gizakia, bere ongizatea, hezkuntza, osasuna, aisia, berdintasuna, umiltasuna, izaera kolektiboa, konpromisoa, interesik gabe aritzea… beste herri batzuk bide beretik doazela jakitea...
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Andoni Urrestarazu Landazabal Araiako herrian 1902ko uztailaren 16an jaio zen eta 1993ko azaroaren 21ean hil zen Gasteizen. 31 urte bete dira jadanik eta bere izena eta izana aitortzeko une aproposa dela deritzot, ez baita ongi ezagutzen utzitako ondarea. Umandi, bere herriko... [+]
Autobiografia idaztea omen da garapen pertsonalerako tresnarik eraginkorrena, askatzaileena. Iraganeko kontuei tira egin eta gogora ekartzeak, orainaldiko korapiloak askatzen laguntzen omen du. Bai, laguntzen du orainaldia ulertzen eta komeni zaigun etorkizun bat marrazten... [+]
Pandemiaren iragarpenetik Valentziako tragediarainoko errepasoa egin eta ondorioztatu dut gezurra eta forupea suhesi gisa dituen kudeaketa instituzional negargarria klase gobernariaren konstantea dela.
Ez dugu gobernari ordezko baliogarririk sistema pendular hau aldatzen ez... [+]
Azaroaren 19a komunaren munduko eguna da. Gaur oraindik ere, XXI. mendean, langile askok, hemen, Euskal Herrian bertan, ez daukate haien lanaldietan komuna erabiltzeko eskubidea. Horren adibide dira garraioko langile asko.
Komunak osasun publikoaren giltzarria dira, eta... [+]
Adimen artifiziala gizakion eremu asko ordezkatzen ari dela badakigu: erosotasuna, abiadura, efizientzia... Mundu kapitalista honen abiadura beharretan, gizakion ahalegina oztopo dela sinetsarazi digute. Gure, klase xumeen, egiteko eta sortzeko aukerak murrizteko erasoak leku... [+]
Azken asteotan, arkitekturan dihardugunontzat ez da posible izan Valentziako klima gertaera gure lan hizketaldira ez ekartzea. Uraren ibilbidea eraikinen estalkietan, estolderietan, plazetan eta parkeetan pentsatu eta diseinatu behar ditugulako. Ongi dakigu giza eskalako ur... [+]
Autoestimuak batzuetan gauza intimoa dirudi. Baina autoestimuak zerikusia baldin badu norberak bere buruaz duen irudiarekin, norbere buruari ematen zaion balioarekin, zerikusia izango dute hartu ditzakeen erabakiek ere. Zer balio du erabakirik hartu ezin duen norbaitek? Eta... [+]
Sanmartinak gure baserrietan oso ezagunak dira, txerria hiltzeko garaia baita. Jende askok, ordea, ez du jakingo antzina San Martin egunak nekazaritza urtearen amaiera ezartzen zuela. Eta hori ez zen ahuntzaren gauerdiko eztula. Izan ere, urte amaierarekin etxeko ugazabari... [+]
Aste oso batez aritu gara Collodiren Pinotxoren abenturak liburuaren inguruan, unibertsitateko ikasgelan, Haur Hezkuntzako eta Lehen Hezkuntzako irakaslegaiekin. Gure erreferentzia nagusia Galtzagorrik 2011n argitara emandako edizio ederra izan da –hitzaurrea barne, 171... [+]
“Ibiliz ikasten da ibiltzen, eta kantuan kantatzen”. Horixe izan da aste honetako ikasgaietako bat C2ko taldeetan. Helburua ez zen abesten edo oinez ikastea, gerundioa behar bezala erabiltzea baizik. Zer pentsatua eman dit jarduerak, eta irakasten nola ikasten dugun... [+]
Euskararen biziraupena ez da euskaldunok politikaren partidan jokatzen dugun arazo bakarra, baina bai, euskalduntasunaren elementu bereizgarriena den neurrian, gure egoera gehien islatzen duena. Beste esparru batzuetan hainbeste ageri ez dena oso ongi erakusten du. Hasteko,... [+]
Hezkuntzaren Soziologian bada galdera klasiko bat: zertarako existitzen da hezkuntza sistema gizarte batean? Galderari emandako erantzunak ugariak dira, eta aldatuz doaz garaiaren arabera. Baina horien artean nabarmentzekoak ondoko hauek izan ohi dira: eskolak nagusiki... [+]
Vicent Andrés Estellés poetaren hitzak harturik, bat naiz hainbat eta hainbat kasuren artean, eta ez kasu bakan, arraro edo ezohiko bat. Zoritxarrez, ez. Hainbaten artean, bat. Zehazki, Europako Kontseiluaren arabera, eta ibilbide handiko beste erakunde batzuen... [+]
Etxebizitzaren auzia aspalditik datorren egiturazko arazoa da. Giza eskubidea izan behar lukeena, gehienez ere eskubide subjektiboa baino ez da. Iruzurra dela diot instituzio eta alderdi politiko guztiek hitz politak esan arren, ez diotelako muinari heltzen. Egun, enpresa... [+]