Iruñeko Maravillas gaztetxearen hustutzea mediatikoa bihurtu zen iragan urtarrilean. Batetik, “aldaketa”-ren eragileen baitan kontraesanak eta tentsioak azaleratzen dituelako, hauteskundeak bistara ageri izan dira, alderdi ugariren interesak martxan jarriz. Hala berean, hustutzearen erreakzioak luze iraun zuelako, herri mugimenduko hainbat eragileren eskutik, bizipen intentsuak izan ziren eta kalea agertoki.
Iruñeko alde zaharrean kalejirak eta elkarretaratze zaratatsuak errepikatzen ziren eta eragile sozialak maila ezberdin eta hitz ezberdinekin agertu ziren gaztetxearen alde. Plazako ostalariek batetik eta Iruñerriko herri mugimenduaren kolektibo ugarik bestetik, gaztetxearen hustutzearen aurkako agerraldia egin zuten. Auzokideek ere gogor salatu zuten auzoaren okupazio poliziala. Auzotik eta hiritik kanpo ere elkartasun adierazpenen segida eman zen, hauetako batzuk, hitzetatik haratago, zibismoaren enkuadretik kanpo kokatu zirelarik. Esanguratsuak dira bi bide mozketa luze, margoketak autobusetan eta Altsasuko batzokia tapiatuta agertu izana. Mobilizazioak muina aurkitu zuen urtarrilaren 19ko manifestaldian. 6.000 lagun ez dira egunero okupazio eta autogestioaren izenean elkartzen. Euskal Herri osoan sumatzen den joera islatzen du horrek guztiak.
Urtetan abandonatuta egon den jauregia kontrolatzeko erronkak utzitako erantzunetatik, ikusgarrienetako bat, eta interesgarria, gaztetxetik hurbil dagoen Bergel zubiaren bide mozketa izan zen. Ekintza feminismotik aldarrikatua eta emakume, bollera eta transek burutua izan zen
Urtetan abandonatuta egon den jauregia kontrolatzeko erronkak utzitako erantzunetatik, ikusgarrienetako bat, eta interesgarria, gaztetxetik hurbil dagoen Bergel zubiaren bide mozketa izan zen. Ekintza feminismotik aldarrikatua eta emakume, bollera eta transek burutua izan zen. Bi neska soka beraren bi muturretatik zintzilik zubiaren albo batera eta bestera eta pertsona ugari, neska gazteak batez ere, animatzen, txaloka eta gaztetxearen aldekoak oihukatuz. “Heteropatriarkatua suntsitu, gaztetxeak defendatu” eta “feministok gaztetxeekin” bezalako pankartek apaintzen zuten eszena. Udaltzaingoak, foruzaingoak, Espainiako Poliziak eta suhiltzaileek hiru ordu behar izan zituzten kotxeen ohiko joan etorria berrezartzeko.
Ezinbestekoz, ekintza honek gaztetxe eta feminismoaren arteko lotura jartzen du mahai gainean, hausnarketarako.
Alde batetik, errealitatea baldintzatzen duten filtro matxistek gaztetxeak, bestelako espazio okupatuak, kaleko istiluak, eta abar... gizonezkoen espazio bezala ikusarazten dituzte. Berriro ere, partehartzaileak mutil, txuri, hetero eta zis irudikatzeko joera da nagusi jendartean. Legedia zalantzan jarri, jabetza pribatuaren aurka egin eta bake soziala apurtzeak ezin omen du izan zerikusirik ez elkar punturik feminismoarekin. Bataz besteko hiritarrak ezin ditu bi subjektu horiek elkartu. Bigarrena sozialki onartua dago, mende honetako ohorezko borrokalari duina da. Lehenari aldiz kontrara, egun, errealitate politikoa era egokian konprenitzen ez duen errebelde umekoiaren itsura elkartzen zaio askotan.
Bestetik, gaztetxeek ere jokaera matxistak birproduzitzen dituzte eta horrek zenbait sudur okertzen ditu. Beste modu batera esan daiteke, oraindik ere ez dagoela proiektu ez espaziorik herri mugimenduan praktikara patriarkatuaren hatzaparretatik guztiz libre, are traba handiagoez kolektibo edo espazio mixtoen kasuan. Kapitalismotik kanpoko proiekturik ez dagoen modura. Askegune baino, espazio askeak baino, askatasunerako laborategiak dira, "askebideak" edo. Errealitatea aldatu nahi dutenen errealitatean hitz hartzea, ikusgarritasuna, kolektiboan eragiteko gaitasuna, boterea azken finean, ez da neutrala generoarekiko. Batzuetan hau ez da onartzen. Sarri, hau onartzeko zailtasun handiena edo gogo txikiena pribilejiodunek dute.
Hor ditugu, aldiz, aurreiritzi guztien azpitik eta jarrera matxista guztien gainetik, kolektibo mixto eta ez mixtoen egunerokotasunean inurri lanetan diharduten emakume, bollera eta transak. Ezinezkoa da ez ikusiarena egitea, feministak lehen lerroan jarri baitira baietz, "askebide" horiek berezko espazio dituztela esaten. Halaber, sistemaren aurkako ideiak eta praktikak. Esaten dute, ere bai, beren gorputzaz defendatuko dituztela, “isilik (...) haien hiritartasun legeak obeditu” gabe.
Uxue Barkos ez da feminista. Izatez, oximorona da. Jabetza pribatua defendatzea, natura produkzio sistemaren baliabide bezala ikustea, kapitalismoa sostengatu eta sustatzea bizitzaren gainetik: hauxe da patriarkatua
Gainera, hamarkadatako borroka feministaren fruitu den feminismoaren gorakada historiko honen baitan, hitz hau bere egin nahi dutenei ere mezu bat helarazten die ekintza honek: feminismoa ez dela kapitalismo hetero-patriarkalarekin bateragarria. Errotiko eraldaketarik gabe ezin dela eraiki sozialki begi onez ikusten den feminismo bat. Ustezko feminismo hori kapitalismo morea da, eta dagoeneko lehen urrats sendo batzuk emanak ditu. Emakumeen lan eskubideak zapaltzeari esker milioiak mugitzen dituzten enpresa multinazionalek lelo feministak ipintzen dituzte kamisetetan, hedabideek soldaten arteko kenketa eginez neurtzen dute patriarkatua eta Uxue Barkos greba feministak “mirestuta” zegoen pasa den martxoak 8an: “Me maravilla!”.
Uxue Barkos ez da feminista. Izatez, oximorona da. Jabetza pribatua defendatzea, natura produkzio sistemaren baliabide bezala ikustea, kapitalismoa sostengatu eta sustatzea bizitzaren gainetik: hauxe da patriarkatua. Kapitalismo heteropatriarkalak merkatuaren esparrua, etxeko esparruaren eta zaintzaren gainetik lehenesten du, lehenengoa gizonezkoei eta bigarrena emakumezkoei esleituz. Horretarako emakumearen domestikazioa, sorgin ehiza, heteronormatibitatea, sexualitate erreprimitua, familia nuklearra. Zapalkuntza eta indarkeria emakumeongan, sistemikoki.
Oso idea garbia da eta aldi berean iheskorra, ez direla sistema alde batetik eta patriarkatua bestetik, gauza bakarra, merkatu-heteropatriarkala, baizik. Buruz behera irakurrita: sistema zalantzan jartzen duen ekimen oro, feminista da halabeharrez. Eta ekimen feminista orok sistema bere osotasunean jartzen du zalantzan, halabeharrez.
1965ean sortu zen Larrabetzuko Hori Bai gaztetxea, frankismo garai betean. Ordutik ez ditu ateak itxi, eta 2025ean 60 urte bete ditu. “60 urte lotu barik” lelopean eman diote hasiera urteurrenari gaztetxeko kideek.
Eraikin osoan zehar egin dituzte margoketa faxistak. Erasoa salatzeko, protesta bat antolatu dute larunbaterako.
Larunbat arratsaldean istiluak izan ziren gaztetxe berriaren atarian, Ertzaintza gogor oldartu zen gaztetxeari babesa ematera joandakoen aurka. Hori dela eta, ehunka lagun bildu dira igande honetan foam jaurtigailu bidezko kargak salatzeko eta udalaren jarrera seinalatzeko... [+]
Kaletik Gaztetxera asanbladak ostiralean jakinarazi zuen lehengo Correos birjabetu duela, Gaztetxe bilakatzeko. Hainbat ekimen antolatu dituzte bertan azken egunetan, eta jende andana bertaratu da.
Pasa den urriaren 30ean, Portugaleteko Sastraka Gaztetxeko bederatzi lagun auzipetu zituzten. Handik egun batzuetara Portugaleteko kaleak hartu zituzten hainbat lagunek gaztetxearen defentsan. Bi egun geroago, fiskalak karguak kendu zituen.
Bertan behera geratu da Barakaldoko epaitegian egingo zen Sastraka Gaztetxeko bederatzi kideren aurkako epaiketaren ahozko saioa. Akusatuen defentsak egozten zaien okupazio delitu arinaren preskripzioa planteatu du, eta Fiskaltzak karguak erretiratu ditu.
Azaroaren 5ean epaituko dituzte Barakaldoko epaitegian. “Kapitalismoaren logikatik kanpo” dagoen alternatiba bat sortzeagatik okupazio mugimendua “kriminalizatu eta zigortu” nahi dutela salatzen dute gaztetxeko kideek. Txirbilenea Kulturgunearen hustearen... [+]
2020an birjabetu zuten espazioa Portugaleten, eta horren harira epaituko dituzte bederatzi pertsona azaroaren 5ean. Ostiral honetan manifestaziora deitu dute, 'Okupazioaren kontrako erasoak gelditu' lelopean.
Euskal Herri mailako topaketak antolatu dituzte hainbat gaztetxe eta gazte asanbladatako gazteek urriaren 19rako, Leitzan (Nafarroa). Mugimenduaren egoeraz eta egitekoez hausnartu, elkarren artean saretu, eta borrokarako indartzea dute helburu. Idatziz erantzun diete ARGIAren... [+]
Autogestio espazio "irekiak, asanblearioak eta horizontalak" eraiki nahi dituzten gaztez osaturiko gaztetxe eta gazte asanbladak antolatutako jardunaldiek gaur egun atomizatua eta polarizatua dagoen esparru batean eragin nahi dute.
Isabelle Pargade Hazparneko auzapezak ofizialki eman dizkio Ttattola gaztetxeari lokal berriaren gakoak. Bien arteko negoziaketa luze batzuen ondorio da.
Eraikinetik ateratzeko agindua eman diete Zestoako Gazte Asanbladako kideei, eta prozesuaren gastuak ordaintzera zigortu dituzte. Gaztetxearen defentsan mobilizatzera deitu dute igandean, otsailak 4, Zestoako plazatik.
Zestoako Elizondo eraikina gaztetxe berri gisa okupatu zuen Gazte Asanbladak. Eraikina Elizaren jabetzakoa da, eta gotzaindegiak gaztetxearen aurkako prozedura abian du. Protesta ekintzak nagusitu dira azken asteetan, igandean Zestoako elizan, esaterako. Zestoako Udalak adierazi... [+]
Zestoako Gaztetxearen kontrako prozedura judiziala mantentzen du Elizak: asteazken honetan izango da epaiketa. Aurreko ostiralean, Gaztetxearen aldeko elkarretaratze bat izan zen Donostiako Artzain Ona katedralean.