Espainiako Gobernuak behin-betiko erabakia datorren urtean emango duela iragarria du, baina atzo Nafarroako Legebiltzarrean Lurralde Kohesiorako Kontseilari Bernardo Zirizak egindako agerraldiaren arabera, badirudi Nafarroako Gobernua ere Gasteizko lotunearen alde dagoela.
Foru Legebiltzarreko Lurralde Kohesio Batzordean astearte honetan egin zuten agerraldia Bernardo Cirizak eta Chema León Nafarroako Gobernuko geologoak. Jakina den gisan, Ezkioko lotuneak erabiliko lukeen Aralar azpiko azterketa geotekniko eta hidrologikoa egiten ari da Nafarroako Gobernua, eta horregatik, prozesua gehiago ez atzeratzeko, Cirizak iragarri zuen proiektua bi zatitan banatuko dela: bata, Iruñetik Altsasuraino, eta bestea, Altsasurik aurrera, izan hori Gasteiztik edo Ezkiotik. Edozein kasutan, aurreratu zuen Aralar azpitik abiatzeak ziurgabetasun handia zuela, 40 kilometroko tunelak egin behar direlako (21 kilometroko joan-etorriko bi tunel dira).
León geologoak azaldu zuenez, Gasteizko bidea geologikoki oso aztertuta dago eta ondo ezagutzen da, han dagoeneko bide ugari eraiki delako. Beraz, askoz samurragoa litzateke trenbide berria hortik egitea. Aralarrekoa askoz korapilatsua litzateke, Aralar azpia ez delako ezagutzen, eta herritar askori eragingo lieketen arazo hidrologikoak sor daitezkeelako. Bere esanetan, “Gasteizko linea errazago eta azkarrago eraikiko litzateke”.
Errazagoa litzateke, bistan da, baina sarri salatu da Sakana bitan banatuko lukeela Gasteizko linea berriak, eta horregatik, tren sozialaren aldekoek hortik ere ez egitea eskatzen dute. Argudio bera erabiltzen du Geroa Baik Ezkioren alde egiteko. Sakanan dagoeneko badira trenbide bat, errepide zaharra eta autobide bat, eta proiektu honekin laugarren komunikazio azpiegitura gehituko litzaieke.
UPNko eta Geroa Baiko ordezkariek euren posizioari eutsi diote tinko, esanez, kosta ahala kosta Euskal Y-arekiko lotunea Ezkiotik egin behar dela, bestela Nafarroa Europako komunikazio bide nagusietatik kanpo geratuko dela. PSNk bere posizioa aldatu eta Ciziza sostengatu du: funtsezkoena da tren lasterrak aurrera jarraitzen duela, eta ez dela horren garrantzitsua Gasteiztik edo Ezkiotik joatea; lotunea ongi egitea da inportanteena, eta ongi erabakitzeko informazioa behar da. Azken foru hauteskundeetako programan PSNk Ezkioren alde egin zuen. EH Bilduk, aldiz, azpimarratu zuen eztabaida ez dela Gasteiz edo Ezkio, AHT bai ala ez baizik; oraindik garaiz gabiltzala eta AHT proiektua baztertzea eskatu zuen.
Edozein kasutan, Cirizak iragarri zuenez, abiadura handiko lehen trenak abian izango dira Nafarroan 2026rako. 250 kilometro/orduko abiaduran joango ei da, eta 70 kilometroko Castejon Iruñea tartea 28 minututan egingo luke. Gaur egun, Alvia trena 140 kilometro/orduko abiaduran doa eta 48 minutu behar ditu.
Nafarroako agintariek behin eta berriro jarri diete data obren amaierari, baina orain arte ez da inoiz bete, eta Cirizaren oraingo iragarpenak ere ez du sinesgarritasun handirik, kontuan hartuta Tafalla-Arrizabalaga zatia, adibidez, ez dela ia hasi, eta hori dela zati honetako azpizati konplexuenetakoa.
Baina data beteko balitz ere, litekeena da 70 kilometro horiek AHT irla bat moduan gelditzea, batez ere, hegoaldeko Zaragoza Castejoneko 82 kilometroak, eta Iruñea- Gasteizko 90 kilometroak azterketa fasean daudelako oraindik. Eta egoera berean dago Iruñean egin beharreko Etxabakoitzeko tren geltokia. Azken hori, hala ere, ez litzateke eragozpena, EAEko hiriburuetan aurreikusita dagoen bezala, Iruñean ere behin-behineko geltoki bat egingo balitz.
Informaziorik helarazi gabe eta baimen eskaerarik gabe hasi dituzte Abiadura Handiko Trena eraikitzeko asmoz lehenago egin beharrak diren zundaketa lanak Otsobi kontzejuaren lurretan. Stop Zundaketak plataformak jakinarazi du egoera: "Izako Udalari edo Otsobiko kontzejuari... [+]
Lapurdi zeharkatuko lukeen AHT egitasmoa aitzina doala salatu du ingurumenaren alde dabiltzan elkarteen artean osaturiko CADE kolektiboak. Urriaren 12 eta 13rako jarri du hitzordua, Gironda eskualdean Lurraren Altxamenduak sareak antolaturiko protestari sostengua erakutsiz.
Oscar Puente Espainiako Garraio ministroaren esanetan, Nafarroarekin lotura egiteko aukerarik "onargarriena" Gasteizkoa da, Ezkio-Itsasoko ibilbideak "konplexutasun teknikoak" dituelako.
2017an Gaintxurizketan tunela zulatzen hasi zirenetik etengabeak izan dira AHTko obrek Renferen tren zerbitzuan eragindako murrizketak eta kalteak. Orain, Espainiako Garraio Ministerioak iragarri du udaran hainbat astez etenda egongo dela zerbitzu hori Hernani eta Irun artean... [+]
Manifestazio jendetsua egin dute Altsasun AHTren lanak gelditzea eta gaur egungo trenbidea hobetzea eskatzeko.
AHTren kontrako eta trenaren aldeko eragileek deituta, manifestazioa egingo dute Altsasun apirilaren 20an, larunbatarekin, tren-azpiegiturak berritu eta trenen maiztasuna handitzea eskatzeko. Alternatiba bat badagoela gogorarazi dute deitzaileek eta azterketa hori aurrera... [+]
Muru Artederreta herrian, Murugain izeneko muinoan, Burdin Aroko herrixka baten horma agerian geratu da, AHTren lanentzako laginak hartzen ari zirela. Bizilagunen hango elkarteak salatu du trenarentzako tunel baten ahoa eraikitzeak harresiaren zati bat suntsituko lukeela.
Abiadura Handiko Trenaren inguruan mintzatu dira zenbait ekintzaile asteazkenean Iruñeko Zabaldin osatu duten hitzaldian. Italiako Val Susa bailarako adibidea bertatik bertara ezagutzeko aukera ere izan dute han sortutako mugimenduaren ordezkari bat etorri delako... [+]
Eusko Jaurlaritzako Garraio sailburuak onartu du herritarrak "nekatuta eta haserre" daudela obren iraupenarekin. "Euskal Y" deiturikoaren hormigoizko azpiegituraren lanak 2025ean amaituko direla hitz eman du, baina gaineko egitura guztia eta hiriburuetarako... [+]