Jende galdezketa edo erreferenduma iragan da Kanakian. Batzuentzat egun historikoa, beste batzuentzat zepo bat omen. Galdezketa hori ez da burujabetzarantzeko lehen urratsa baizik, nehork uste baino gehiago boz bildu baitute independentiztek eta Matignoneko itunak beste bi galdezketa aintzinikusten baititu heldu diren urteetan.
80 hamarkadan ezagutu edo jasandako gertakarieri beste itzuli edo erronka bat emaiteko moldea izan da Kanakiako galdezketa. Batzuek uste izan dute gehiengo haundiz ahalko zutela autodeterminazio gosea behin betiko estali, ugartea betirako frantses errepublikari lotuz. Ororen buru irabazleak asegabeturik ateratzen dira eta galtzaleak aldiz doi bat pozik gutiengo uste baino haundiagoz baturik eta kohesionaturik atera baitira erreferendumetik. Urruneko ugarteak eskeintzen dituen paradoxetarik bat gehiago agian. Arrunt kanakiar diren eremu eta guneetan independentziaren aldeko botoak bozkatzaleen %90a arte gora egin du, alderantziz gertatuz Noumea eta bere inguruan. Agian denek edo ainitzek gogoan zituzketen 1984ko gertakariak nun Eloi Machoro eta bere hurbileko batzuk bozka untzi batzu aizkora ukaldika puskatu zituzten, bi hilabete GIGN delakoek erahil aintzin. Gertakari latz horiek oraindik hainbat kanakiar herritarren gogo bihotzetan bizirik irauten dute, izan kanakiar edo Frantziatik etorritako izan funtsean. Izan independentziaren aldeko edo kontrako, nehor gauregun ez da prest gisa bereko gertakari latzen jasaiteko edo asumitzeko.
Independentziaren kontrako bozkak uste baino nekezago irabazi badu ere, kanakiar subirautzaren aldekoek aski untsa badakite ez direla bidearen puntarat helduak. Izango dela beste gisa bereko hitzordurik. Gauregungo kanakiar abertzaleak jakin badaki bere aintzinekoak xutitu eta batzutan hil izan direla independentzia eguna gozatzeko. Badakite aldi huntan bozketa galdurik ere, molde helduan eta demokratikoan beren borondate irmoa erakusteko gai izan direla. Nolabaiteko harrotasunez eta harroputzkeriarik gabe erakutsi diote Frantziari eta mundu osoari gai zirela beste bozketa erronka bati buruz joaiteko, gai zirela herritar orori beren mezu idekia eta neurtua zuentzeko. 30 urte luzez zain egon badira ere, bozketaren galtzaileek ezinago argiki erakutsi digute ez bazen aldi huntan ere, goiz edo berant Kanakiak bere burujabetza lortuko zuela. Alta hainbat elementu baditaizke ezkor izaiteko kanakiar burujabetza prozesuari begira. Beren sort herrian guttiengoan dira kanakiarrak, doi doi populazioaren %40a, bainan zenbaki horren erdia zirelarik duela 40 urte. Korpus elektoralak baimentzen du 1994az geroztik kanpotik Kanakiarat etorritako guzieri bozkatzea urriaren 4an baita ondoko bozketetan ere funtsean. Jakin denek badakite ere hainbat kanakiar bozka zerrendetarik “faltan” agertu direla, beste batzuk abstenziorat jo dutela eta azkenik legez kontrako izen emaiteak izan direla bozka erremu loialistetan.
Independentziaren aldekoek
harroputzkeriarik gabe erakutsi diote mundu osoari
gai zirela beste bozketa erronka bati buruz joaiteko,
gai zirela herritar orori
beren mezu idekia eta neurtua zuezntzeko.
Matignoneko akordioek baimentzen dute ugarteak beste bi aldiz ahalko duela bozkatu autodeterminazio prozesu horren barne: 2020 eta 2022 urteetan. Haatik azken bozketan independentziaren kontrako bozkak irabazten balu, bukatua litaike bozka bidezko autodeterminazio prozesua. Zorionez erran ditaike ere, frantses konstituzioak ez duela bere baitan 155 artikulurik Espainiakoan bezala. Nehork sekulan ezingo dio Kanakiari kendu bere autonomia maila aski heldua. Kontestu hortan, kanakiar populua geroari buruzko bi estrategien artean dudakor da. Matignoneko akordioen izenpetzaile izan direnak bortxatuak dira joko araudien errespetu osoan segitzea, agian beste bi bozketarik batean bederen gehiengoa lortuz. Beste batzuk aldiz, lehen irabaztearen ondotik nahi lukete prozesua geldiarazi aintzin ikusiak diren bi bozkaldiak egutegitik ezabatuz. Galtzeko beldurra beren baitan balute bezala. Urriaren 4eko bozka gauean telebixtan entzun nion FLNKS mugimenduko bozeramaileari erraiten “Baturik eta kohesionaturik galtzen duenak badu bestaldian irabazteko xantza, aldiz zatikaturik galtzen duenak zer nolako sinesgarritasuna du bidea eta borraka segitzeko eta irabazteko?” Kanakiar kultura herrikoiak bere baitan duelakotz kontsentsuaren oinarria eta herrikidetasun partekatua, ez da dudarik galtze ttipiaren heineko irabazte haundia ere ezagutuko duela, Jean-Marie Tjibaouk bere azken hatsa eman aintzin erran zuen bezala “Hilen odola bizirik irauteko”.
Artikulu hau Enbatak argitaratu du eta CC-by-sa lizentziari esker ekarri dugu ARGIAra.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Badira, garun distiratsua izanik, "zehaztasun gutxiko" definizioekin, gauza bera, beste era batera esanda, aldatzen eta itxuraldatzen adituak direnak. Berea zen, eta hainbat hamarkadatan errepikatu den proiektu in eternum bat izan da. Hasiera batean hori zen hegemoniko... [+]
Abenduaren 26an, aireko eraso batean, Israelgo armadak bost kazetari palestinar hil zituen. Haiekin 130 kazetari palestinar hil zituzten. Albiste horrek gauza pare bat gogorarazi dizkit, lehenengoa, benetako kazetariek jasaten duten jazarpena munduko edozein lekutan, adibidez,... [+]
Azken hilabete hauetan hainbat institututan lan egitea egokitu zait eta, uneren batean edo bestean, ikasleekin lan merkatuak eskaintzen dituen aukerez hitz egin behar izan dut. Ikasleen tipologia askotarikoa da eta hiri berean asko aldatzen da auzo batetik aldamenekora,... [+]
Historikotzat nekez har daitekeen argazkiaren erdian agertzen den neskatoa idazten ari da, zer eta izenorde zerrenda bat: ni, zu, hura, gu, zuek, haiek. Beherantz begira egonik, neskatoaren begirada nolakoa den antzeman ezinik gelditu naiz ni.
Argazkilariaren lanari soraio,... [+]
Pertsona nagusiekin edo aniztasun fisiko eta neuronalak dituzten pertsonekin lanean zaudenean, dugun gizartean gaitasunaren ideiak espezie bezala asko mugatzen gaituela ohartzen zara. Hau da, dugun sistemak gauzak modu espezifiko batean egiteagatik jartzen zaitu balioan, eta... [+]
Idatzi nahi nuen gabonetako argien alde, eta urteroko ohitura bilakatu aldarrikatzea, kaleak argitzen dituzten aro honetan, espazio publiko apain, alai eta gozagarri bat, klase ikuspegitik. Baina, noski, espazio publiko epelak ere bai, zenbait gazte liburutegietan liburuak... [+]
Barkatu hariztiak, artadiak, zumardiak, lertxundiak, lizardiak, haltzadiak, gaztainadiak, urkidiak, gorostidiak, sagastiak, pinudiak eta zuhaitzen elkarte guztiak, baina, gaur, pagadiak du hitzordua negu-mugako ospakizunak direla eta.
Errazagoa egiten zait negu-mugako... [+]
Badator Euskaraldia, berriz ere. Urte berriko udaberrian izango da oraingoan, antza. Dagoeneko aurkeztu dute eta, egia esanda, harritu egin nau; ez Euskaraldiak berak, ezpada beraren leloak: Elkar mugituz egingo dugu.
Irakurri edo entzun dudan lehenengoan, burura etorri zait... [+]
Ildo beretik dator Eusko Jaurlaritza berriaren politika. Hitzak bai, baina ekintzak ez dira argi ikusten Pradalesen gobernuak aurkeztutako aurrekontuan.
Sistema kolonial kapitalista heteropatriarkala auzitan jartzen eta borrokatzen denean, gupidarik gabe erasotzen du bueltan. Eskura dituen tresna guztiak erabiliz, instituzioak, medioak, justizia, hizkuntza, kultura, indarkeria... boterea berrindartzeko, sendotzeko eta... [+]
Ez dakit zuek ere pertzepzio bera ote duzuen –aitor dut: modu azientifikoan hasi naiz idazten hemen–. Pereza hitzaren hedatze naturalaz ari naiz. Gero eta gehiago aditzen baitut Hego Euskal Herriko bazterretan: euskaraz, espainolez eta, jakina, euskañolez... [+]
Askok, Gabonetan, ilusioa baino alferkeria handiagoa sentitzen dugu familia-otordu eta -topaketetan pentsatzean. Baina aurreratzen dizuegu ez dela otordua bera kolektiboki deseroso sentiarazten gaituena, familia tradizionala definitzen duen normatibitatea baizik. Are gehiago,... [+]
Betidanik begitandu zait esanguratsuagoa han-hemenka topa daitezkeen guruztokiei gazteleraz esaten zaien modua: humilladero. Ez al da guruztoki edo santutxo izen nahiko light, zuri edo haragoko konnotaziorik gabekoa? Azken batez, bertatik pasatzen zen oro umiliatu behar zen... [+]
Siriako Arabiar Errepublikaren amaierak harridura handia sortu du, gertatu den moduagatik: azkar eta ia erresistentziarik gabe. Halere, ez da hain arraroa herrialdea suntsituta, pobretuta eta zatitua zegoela kontutan hartzen badugu. Aspalditik siriar gehienen ardura ez zen nor... [+]