Gaueko trena hegazkina ordezkatzeko “tresna paregabea” dela diote. Frantziako Estatuan 2030erako ezarriko diren hamabost ibilbideek eta Europa mailako beste hainbatek aukera emango dute urtean 10 milioi bidaiarik gaueko trenak erabiltzeko, hegazkinen edo errepideen ordez. Horrek urteko CO2 emisioak 1,9 milioi tona murriztea eragingo luke.
Frantziako Estatuak 30 trenez osaturiko sare bat prestatu nahi du 2030erako, gauez funtzionatuko duena. Mediapart hedabideak dionez, gaueko trenek denborarik galdu gabe distantzia luzeko bidaiak egiteko aukera ematen dute, 600 eta 1500 kilometro arteko distantzietan garraioa deskarbonizatzeko atea zabalduz.
Frantziaren proposamena gaueko tren-lineako 30 treneko lehentasunezko sare bat osatzea da, 2030erako ezarriko diren hamabost loturarekin, estatu zein Europa mailan. Lerro horiek bi helbururekin irudikatu dira: batetik, Frantziako eta inguruko herrialdeetako aireko bidaia jendetsuenei karbono gutxiko alternatiba bat eskaintzea. Bestetik, tamaina ertaineko hirietan eta landa-eremuetan dauden mugikortasun-hutsuneak betetzea. Kontua da, bereziki, zeharkako loturak sustatzea eta eskualdeak elkarren artean lotzea, Paris bidezko desbideratzerik edota tren aldaketarik gabe.
Gaueko tren horiekin gerta litekeen joera aldaketa ere kontuan izan dute proiektuaren diseinurako, batez ere hegazkin eta autoen erabileratik trenaren trantsiziora bideratuta. Horretarako, proposatutako gaueko ibilbideek aire eta errepide-zirkulazioari buruzko datuak aztertzen dituzte, eta horietako bakoitzerako gaueko trenbidearekiko “aldaketa-tasa modal errealista” izeneko indizea kalkulatu dute. Horrek truke modalaren tasa kalkulatzea eskatzen du, hots, kalkulatzea zenbat lagunek utziko lioketen autoa edo hegazkina erabiltzeari bidaia hori egiteko. Beraz, hainbat parametro hartu dituzte kontuan, gaueko trenen ordutegien erakargarritasuna, beharrezko konexioak, bidaia-denbora eta eguneko trenen maiztasuna barne.
2030erako proposatutako 30 burdinbideek urtean 10 milioi bidaiari baino gehiago eraman ditzakete. Ingurumenaren Europako Agentziak adierazitako isurketa-faktoreen arabera, 1,9 milioi tona CO2 saihestuko lirateke urtero.
30 linea horiekin, estatuko linea erradialeko aireko bidaiarien %85ak (Paris eta Frantzia metropolitarreko hirien artean), estatuko zeharkako lineako bidaiarien %75ak (hau da, Paristik igarotzen ez direnak) eta Europara bidaiatzen duten bidaiarien %30ak alternatiba bat izango luke gaueko tren zuzenarekin. Horrek erakusten du gaueko trena irtenbide egokia dela aireko garraioaren erabilera murrizteko distantzia laburreko hegaldietan: aireko bidaien proportzio handi bat gaueko trenekin eraginkortasunez bete daitezkeen ibilbideetan egiten da.
70 milioi bidaiarik erabiltzen dituzte urtero RZD errusiarraren gaueko trenak. Aldiz, badirudi gaueko trenen berpizkundea bere hastapenetan baino ez dagoela mendebaldeko Europan: ÖBB enpresa austriarrak sustatutako sare europarrak 1,5 milioi bidaiari daramatza urtean. SNCF frantsesak, berriz, 405.000 bidaiari baino ez zituen garraiatu gaueko trenetan 2019an. 2014an 1,18 milioi eta 2003an 4 milioi garraiatzera iritsi izan zen. Horrenbestez, badirudi gaueko trenen hazkunde-tartea eta hazkunde-potentziala garrantzitsua dela Europan.
Abiadura handiko trenaren aurkako manifestazioa egingo dute Iruñean larunbat honetan AHT Gelditu plataformak deituta, 12:00etan Diputaziotik abiatuta. Castejon eta Iruñea arteko trenbidearen eraikuntza lanek aurrera jarraitzen dute eta Espainiako Garraio... [+]
Abenduaren 20an Eusko Jaurlaritzak planaren behin-behineko bertsioa onartu zuen eta gaitasun “baxu eta ertaineko” eremu ugari gaitasun “ertain eta altukoak” bezala ageri dira orain.
AHT Geldituk Nafarroako Abiadura Handiko Trenaren obretan lan esklabotza egoerak daudela salatzen duen lekukotza eskandalagarria jaso ondoren, obra horiek sustatzen dituen Adif sozietateak publikoki erantzun behar izan du: "Gezurra dira".
Urtarrilaren 16an, Madrilgo administrazioko Trantsizio Energetikorako Ministerioak irrikaz eta kezkaz itxaroten genuen “Itsaraz” proiektuaren gaineko ingurumen-inpaktu adierazpena argitaratu zuen. Ebazpenak makroproiektu honen aurkako erabaki irmoa bezain argia... [+]
“Urumeako mendiak bizirik” herri-ekimenak jende andana elkartu du Hernaniko plazan. Mendi horietan egin nahi dituzten bi makroproiektu eolikoen berri eman du, ekarriko lituzketen kalteak azaldu ditu eta Urumea bailarako eta inguruetako herritar guztiei dei egin diete... [+]
Nafarroan eraikitzen ari den tren lasterraren langileak esklabotza egoeran ari direla salatu du AHT Gelditu elkarteak Iruñean emandako prentsaurrekoan.
Añana eta Trebiñuko kuadrilletako ordezkariek eta Arabako nekazari eta abeltzainek salatu dute "mespretxu instituzional izugarria" jasaten dutela AHTren lanak direla-eta. Denera bi miloi metro koadrotik gora "lur emankor" desjabetuko dituzte... [+]
Valentziako tanta hotzaren ondoren hondamendiaren itzala beste leku batzuetara ere hedatu da: zer gertatuko litzateke horrelako denborale erraldoi batek Esako urtegi handitua kolpatuko balu? Eutsiko ote lioke presak? Urak gainezka egingo ote luke? Galderak hor daude eta... [+]
Zirkulazioan lehentasunek garrantzi handia dute. Gidatzeko ikasten dugun lehen gauzatakoak dira: biribilguneak eta STOPak menperatu ezean nekez lortuko dugu gidabaimena.
Hala ere, lehentasunak ez dira kontu neutroak, eta historiak eta interes kontrajarriek aldatu izan... [+]
Espainiako Gobernuko Trantsizio Ekologikorako eta Erronka Demokratikorako Ministerioak atzera bota du Statkraf multinazionalak Araba eta Gipuzkoa artean eraiki nahi zuen Itsaraz parke eolikoa.
Azken asteotan Castejón-Soria trenbidea berreskuratzeko eta Tuterako tren-geltokia gaur egun dagoen tokian mantentzeko edo, Nafarroako Erriberako hiriburuan Abiadura Handiko Trenaren ustezko geralekuak aitzakiatzat hartuta, hirigunetik kanpo beste bat egiteko... [+]
Garai aproposa izaten da urteburua iraganeko lorpenak goraipatzeko eta, are gehiago, etorkizuneko asmo-usteak aldarrikatzeko. Eta halatsu da Txinan ere, alafede. Bide batez, ez da harrigarria abenduko azken orduetan, aurreikusitako planari aurrea hartuz, Xinjiangeko Urumqi-Yuli... [+]
Suhiltzaileek beste sute bat itzali behar izan zuten abenduaren 27an Zubietako erraustegian.
Frantziako Gobernuak Espainiakoari baieztatu dionez, Abiadura Handiko Trena ez da Hego Euskal Herrira iritsiko (Irungo loturara) gutxienez 2042 urtera arte. Ez dago Parisen lehentasunen artean.
Eusko Jaurlaritzaren esku geratu dira beste bi eskumen: Itsasertzaren Antolaketa eta Kudeaketa, eta Zinematografia eta Ikus-entzunezko Jarduera. Astelehenean bildu da Transferentzien Batzorde Mistoa, Madrilen, eta han adostu dute bi eskumen horiek EAEra eskualdatzea.