“Eskuin muturraren estrategia berria: “Fatxa” iraina edukiz hustu eta beraiek aldarrikatzea.” Hala zioen ARGIAn, Leire Artolaren eskutik, duela hilabete batzuk argitaratutako albisteak. NEOS erakundeak egindako eta, ondoren, Isabel DÍaz Ayusok bere Twitterrean partekatutako #SOYFACHA bideoaren harira zetorren Artolak idatzitakoa. Bideoan, Ni ere bai (Me too) terminoa erabiltzen zen fatxa hitzarekin kidetasuna adierazteko, fatxa hitzaz harro sentitzeko eta espainola izateaz ez lotsatzeko aldarrikapena egiteko.
Fenomeno horren aurrean bereizi daitekeen sintometako bat da taula politikoaren nahaste borrastearena, izan ere, eskuinak fatxa hitza onartu eta barneratzean, tradizioz ezkerrarena izan den estrategia bat erabiltzen ari da, hots; iseka dena laudorio eta sinbolo bihurtu. (“Proletargoa” Marxismoren kasuan, “marika” eta “bollera” LGBTIQ+enean). Estrategia horrekin batera, eskuineko taldeek ezkerrari kritika sozialaren eta aldarrikapenaren esparrua eskuratzeko gaitasuna dutela ere erakutsi dute. Feminismoaren aferak, immigrazio eta ekologismoan, eskuinak badu zer esanen bat bere posizioa indartu eta aurkariarena ahultzeko. Izan ere, aldarrikapen soziala, iraultzaren eta justiziaren adierazpenak geroz eta erabiliagoak dira eskuinaren komunikazio politikoan. Deigarriena, gaiak ez ezik, ezkerraren estetika politikoa ere bereganatzea lortu izana da. Harrigarriki, orain eskuinekoa izatea ere iraultzailea da. Ezker mehatxatzailea inposatu nahian dabilen idearioa borrokatzea, autoritateari erronka botatzea (batik bat gobernua aurrerakoia denean), feminismoari aurka egitea, politikoki zuzena ez izatea, merkatuaren legeak babestea, nahi indibidualak aburu kolektiboak baino gehiago hobestea…
Eskuinaren indarberritze honen aurrean, ezkerreko alderdi, kolektibo eta sektoreek, zenbait borroka irabazita zituztelako ustean, benetako borroka egiteaz ahaztu dira. Argudiaketa zorrotzaren eta errotik hartutako diskurtso serioaren beharrean, zeharkako aldarrikapena eta fundamenturik gabeko kritika dira nagusi ezkerrean. Progresismoaren ezker garaikideak statu-quoko ideologia dirudi, ideologia iraultzailea beharrean. Orain iraultzaleagoa dirudi ezker progrearen inposaketa kultural eta harrokeria moralaren aurka borrakatzea. Gauzak honela, hainbat galdera datorkit burura: Zein neurritan ahalbidetu dute ezkerreko partaide eta jarraitzaileek eraldaketa hau? Eta, zergatik dirudite ezkerrekoak fatxak eta eskuineko iraultzaileak?
Eskuinaren sektoreak progre, komunista eta bestelako hitzen erabilera zabaldu duen moduan, ezkerreko sektoreari faxista, eskuin-muturra, ultra-eskuina eta bestelako hitzekin bete zaio ahoa. Hitz horiek hainbeste errepikatzeak eta ganorarik gabe oihukatzeak hitzen baliogabetzea sortarazi du. Ondorioa? Politika instituzionalean zein kaleko hizkuntzan darabiltzagun hitzak baliorik gabe geratzea. Argi geratzen da, modu horretara, fatxa hitza iseka nola bihurtu den. Fatxa hori baino ez baita, iseka bat gehiago, baliorik gabeko hitz iraingarri bat. Leire Artolak adierazten zigun ildotik, eduki politikoz zeharo hustutako hitza. Bide beretik doaz faxista, ultra-eskuin, eskuin-mutur, totalitarista, diktatorial eta ezkerrekoek harriak balira bezala jaurtitzen dituzten hitzak. Artikulu honen izenburuak berak, ondorioz, ez digu ezkerraz ezertxo ere esaten, irain bat baino ez dio eskaintzen-eta, beste edozein irainen mailara baitago fatxa hitza.
Fatxa hitza Italierako faxismotik dator. Geure kaleko erabileran, Espainaren alde eta euskal munduaren aurka ageri den pertsonak seinalatzeko erabiltzen dugu. PP eta Vox-ekoak; fatxa, bandera espainola daramana; fatxa, espainola sentitzen dena; fatxa, ezkerraren proposamenekin bat ez datorrena; fatxa. Kontua da, bat-batean dena faxismoan eta frankismoan bilakatzen badugu, nekez bereiziko dugula benetako faxismoa itxurazkoaz. Hots, dena faxismoa bada ezer ez da. Mantra berberak behin eta berriz errepikatzea eta alderdiaren ideologiak esandakoa agindu moral gisa hartzea baino portaera faxistagorik ez dago. Ezkerrak ez badu iraintzen eta mespretxatzen duen eskuinean bihurtu nahi, lanean gogor hasi beharra dauka. Benetako kritika exijitu behar zaio; hitzen erabilera zuzena, kontzeptuen adierazpen zehatza eta auzien trataera soziala eta sakona, demagogiara eta moralismora jo gabe. Bien bitartean, ez dezagun fatxa hitza gehiago erabili edo, behintzat, erabili dezagun ganoraz, fundamentuz eta soilik merezi duenari zuzenduta.
Joanes Tovar Torres, Filosofia, Ekonomia eta Politikako ikaslea Deustoko Unibertsitatean.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Euskalgintzaren Kontseilua hizkuntza larrialdia bizi dugula ohartarazten ari da azken astetan. Urte dezente pasa dira euskararen biziberritze-prozesuaren egoera bidegurutzean, errotondan, inpasse egoeran eta antzeko hitzekin deskribatzen hasi zenetik, hizkuntza politikek... [+]
Azaroaren 25ean, Indarkeria Matxistaren Aurkako Nazioarteko Egunean, Steilas sindikatuko Idazkaritza Feministak kartel bat argitaratu du: Gure gorputza gudu zelai bat da du leloa, eta Hego Euskal Herriko ikastetxe guztiek jaso dute. Gatazka armatuetan emakumeek eta adingabeek... [+]
Mundu-mailan antifeministak eta arrazistak diren gorroto-diskurtsoak larriki areagotzen ari diren testuinguruan bizi gara. Mundu zabalean sare sozialek zein agenda
politikoek txertatzen dituzte eskuin-muturreko narratibak. Arrazismoa eta antifeminismoa tokian tokiko... [+]
Askotan gertatu izan zait etxetik lanbroari so egon ostean, blai bukatuko dudala jakin arren, aterkirik ez hartzea. Zergatik ote? Beharbada, aterkia hartzeko gogorik eza? Beharbada, bustiko ez naizen itxaropena? Kontuak kontu, ondorioa beti berbera izan da. Esaerak dio, euri... [+]
Gogoan daukat, 16 urterekin, Bergarako epaitegi aurrean egindako euskararen aldeko elkarretaratze batean identifikatu ninduela Ertzaintzak lehen aldiz. Euskal Herrian epaitegiak euskalduntzeko aldarria zilegi zela pentsatzen genuen, baina, orduan ere, faltako zen baimenen bat,... [+]
Tanta hotzak Valentzian eragindako hondamendiak irudi lazgarriak utzi dizkigu; batetik, izan dituen berehalako ondorioengatik, eta, bestetik, nolako etorkizuna datorkigun aurreratu digulako: halako fenomeno klimatiko muturrekoak gero eta ugariagoak eta larriagoak izango direla,... [+]
Nafarroako Energia Planaren eguneraketa oharkabean igaro da. Nafarroako Gobernuak jendaurrean jarri zuen, eta, alegazioak aurkezteko epea amaituta, gobernuko arduradun bakar batek ere ez digu azaldu herritarroi zertan oinarritzen diren bere proposamenak.
Gobernuak aurkeztu... [+]
Sobietar Batasuna desagertu zenetik errusofobia handituz joan da. NBEko Segurtasun Kontseiluaren 2002ko segurtasun kontzeptua oso argia da, eta planetaren segurtasun eta egonkortasunak AEBei erronka egiteko asmorik ez duen estatuen menpe egon behar dutela adierazten du. AEBei... [+]
Andoni Urrestarazu Landazabal Araiako herrian 1902ko uztailaren 16an jaio zen eta 1993ko azaroaren 21ean hil zen Gasteizen. 31 urte bete dira jadanik eta bere izena eta izana aitortzeko une aproposa dela deritzot, ez baita ongi ezagutzen utzitako ondarea. Umandi, bere herriko... [+]
Autobiografia idaztea omen da garapen pertsonalerako tresnarik eraginkorrena, askatzaileena. Iraganeko kontuei tira egin eta gogora ekartzeak, orainaldiko korapiloak askatzen laguntzen omen du. Bai, laguntzen du orainaldia ulertzen eta komeni zaigun etorkizun bat marrazten... [+]
Pandemiaren iragarpenetik Valentziako tragediarainoko errepasoa egin eta ondorioztatu dut gezurra eta forupea suhesi gisa dituen kudeaketa instituzional negargarria klase gobernariaren konstantea dela.
Ez dugu gobernari ordezko baliogarririk sistema pendular hau aldatzen ez... [+]
Azaroaren 19a komunaren munduko eguna da. Gaur oraindik ere, XXI. mendean, langile askok, hemen, Euskal Herrian bertan, ez daukate haien lanaldietan komuna erabiltzeko eskubidea. Horren adibide dira garraioko langile asko.
Komunak osasun publikoaren giltzarria dira, eta... [+]
Etxebizitzaren auzia aspalditik datorren egiturazko arazoa da. Giza eskubidea izan behar lukeena, gehienez ere eskubide subjektiboa baino ez da. Iruzurra dela diot instituzio eta alderdi politiko guztiek hitz politak esan arren, ez diotelako muinari heltzen. Egun, enpresa... [+]
Eskola publikoko eragile gehienen kontra EAEn onartu den Hezkuntza Lege berriak irakaskuntza kontzertatuaren doakotasuna bermatzea du helburu, beti ere botere publikoen finantzaketaren bidez, jakina. Espainiako Estatuan ere gobernukideek... [+]
Azaroaren 15ean Errenteria-Oreretan Euskal Herria Digitala osatzen dugun eragileek antolatutako hirugarren jardunaldiak egingo ditugu. Autodefentsa digital feminista lantzeko tailer bat eta digitalizazio demokratikoa oinarri izango duen hitzaldi bat izango dira... [+]