“Euskararen errealitatea hori baita!” Zenbat aldiz ez dugun entzun azken garaian euskaldunok baieztapen hori. Hitz ezberdinekin, toki ezberdinetan (epaitegien sententziatan, instituzioen erabakitan, politikarien diskurtsotan, iritzi-artikulutan…). Finean pellokeria bat besterik ez den baieztapena, karga politiko handia eta ondorio larriak izan ditzakeen posizio politikoan bilakatzen ari da. Zeren eta ustezko errealitate objektibo berberaz irakurketa oso ezberdinak egin daitezke. Eta are garrantzitsuagoa dena, errealitate horren aurrean zer egin erabakitzen denaren arabera, jarduera politiko ezberdinak garatuko dira, eragin eta ondorio batzuekin ala besteekin. Errealitatea bere horretan iraunarazteko erabakiak har litezke, ala, aldiz, errealitate hori eraldatzeko erabakiak hartu. Eta zapalkuntzez, injustiziez eta eskubide urraketez ari bagara, ez da gauza bera horiek bere horretan iraunaraztea ala horiei aurre egitea berdintasuna eta justizia ezartzeko.
Irungo udaltzaingorako lan-deialdiaren epaian irakurri daitekeenez, Irungo errealitate soziolinguistikoari men eginez, udaltzain izateko euskara eskatzea “diskriminatzailea da gaztelera hiztunentzat”. Epaitegiaren aburuz, nahikoa da udaltzainen plantillan baten batek euskara ezagutzea, herritarren bat euskaraz artatua izan nahi duenaren pelmadarekin baletor hark artatu dezan. Nahiz eta Irungo beste puntan egon eta herritarrak egun osoa zain egon behar. Laster, itzultzaile automatikoak izaten ari diren garapenarekin, hurrengo epaian gehituko dute nahikoa dela langile publiko bakoitzak horrelako bat poltsikoan izatea euskaraz zuzenduko zaion herritarrarekin komunikatu ahal izateko (herritar astuna hau ere, euskaraz hitz egin nahi izate horrekin). Bestela denbora testigu!
Euskararen egoera halakoxea delako, Lapurdi, Behe Nafarroa eta Zuberoako haurrei beraien herriaren hizkuntza transmititu ahal izateko baimena Parisen galdegin behar dugu. Eta ikusi berri dugun bezala, Frantziako Asanbleak horretarako baimena emanez gero, Konstituzio Kontseilua gertu dago botere legegilearen labainkada zuzentzeko. Auzi honekin gertatutakoa, herri gisa bizi dugun menderakuntzaren adierazle oso argia da. Kolonia arrunt baten moduan, euskal herritarrok gure haurrei euskara irakatsi ahal izatea metropoliari erregutu beharrean aurkitzen gara, kasik belauniko, eta Asanbleak manupekooi amoina eman digunean eskerrak eman beharrean aurkitzen gara.
Euskararen egoera halakoxea delako, Lapurdi, Behe Nafarroa eta Zuberoako haurrei beraien herriaren hizkuntza transmititu ahal izateko baimena Parisen galdegin behar dugu
Baina, antzeko esaldia entzun dezakegu ere Nafarroako Gobernuaren eta bertako politikari gehienen ahotan: “Nafarroako errealitate soziolinguistikoa hori da”. Esaldi horrek euskaldunon eskubideak Nafarroan hiru zonatan banatzea justifikatzen omen du (parekorik ez duena ez beste arlotan ezta Europa osoan ere). Esaldi horrek lan-deialdietan alemaniera ezagutzea meritu gisa puntuatzea dakar, euskara ezagutzea hutsaren hurrengo puntuazioa emateaz gain, ia kaltegarri ere kontsideratzeraino. Hori gutxi ez eta esaldi horrek Nafarroako milaka euskaldun gutxi batzuk ehunka mila ez-euskaldunen zapaltzaile gisa aurkeztea dakar.
Sakonean dagoen arazoa errealitate politiko-sozialak fenomeno naturalak ez direna da. Errealitate horiek eraikiak dira, gainontzeko egitura sozial guztiak bezala. Eta eraikuntza hori botere-lehia bidez gertatzen da. Ez baitira naturalki suertatu “La langue de la République est le français” izatea eta “El castellano es la lengua española oficial del Estado. Todos los españoles tienen el deber de conocerla” agintzea; horiek eguzkia eta ilargia egotea bezain natural balira bezala, batzuetan horrela transmititu nahi diguten arren frantziar eta espainiar estatuek. Garai ez urrutietan isunen eta eraztunaren bitartez, egun epai eta arauekin. Lehen erregelarekin jipoitzen, orain, “demokrazian” bizi garenez, sententziekin. Baina beti, lehen eta orain, inposizioaren bidez eraiki dute eta etengabe berreraikitzen ari dira errealitate soziolinguistiko zehatz bat.
Errealitate soziolinguistiko bat, euskaldunok, egoskorrak izaki, behin eta berriz gainditzen saiatzen garena. Funtsean salaketa hori baitago bateko eta besteko epaietan, legeetan eta adierazpenetan: euskaldunak urrunegi joaten ari zarete. Gu, Frantzia eta Espainia, mundua (baita zuek euskaldun basatiak ere) zibilizatu dugun estatu moderno eta nazioetan gorenak, eskuzabal utzi dizuegu bizirauten, sukalde bazterrean euskaraz hitz egiten, eremu publikoan euskara neurri batean erabiltzen. Baina zuek euskaldunak ez, temati euskara noranahiko bilakatu nahian jarraitzen duzue, “normalizatu” nahian, “Euskararen Herria” asmakizun hori eraiki nahian. Gure pribilejioak zuek ere zuentzat nahi dituzue. Bada aski dela esaten dizuegu.
Aski dela erabaki dute estatuek eta kontrarreformaren bidea hartu dute. Orain, euskaldunoi dagokigu inboluzio horren aurrean nola jokatuko dugun erabakitzea.
Euskal Herrian Euskarazek hamarkada darama esaten azken 40-50 urteetan “euskararen alde” egiteko erabili den paradigmak eman beharrekoa eman duela; indarrean egon diren hizkuntza-politikek goia jo dutela. Aurreratu dugula zalantzarik ez, baina ez da aski, euskarak egoera zaurgarrian jarraitzen du. Une honetako erronka hortxe dugu: normalizazio-prozesuan jauzi egin eta euskaltzaleon borrokari esker euskararen berreskurapenean eskuratutakoa irabazpidean jarri, ala, hori egin ezean berriz ere atzerako joeran erori.
Euskararen ezagutza unibertsalizatu behar da, euskal herritar orok euskara ezagutzea betebeharra izan behar delarik; horrek eskatzen du derrigorrezko hezkuntzan irakastereduen sistema gainditzea eta helduen euskalduntzea doakoa izatea
Beraz, jauzia gauzatzeko unea da. Aldarrikapena errealitate bihurtzeko unea da. Horretarako, besteak beste, euskararen ezagutza unibertsalizatu behar da, euskal herritar orok euskara ezagutzea betebeharra izan behar delarik; horrek eskatzen du derrigorrezko hezkuntzan irakastereduen sistema gainditzea eta helduen euskalduntzea doakoa izatea. Administrazio publikoa osoki euskalduna izan behar da behingoz, ez soilik herritarrenganako zerbitzuetan, baita bere funtzionamenduan ere. Hedabide publikoak soilik euskaraz izan behar dira; gazteleraz eta frantsesez milaka kate daude, euskaldunok bakarra dugunean. Lan munduan euskara eskakizunak ezarri behar dira, herritarrentzako zerbitzuetan, publizitatean, administrazioaren kontratuak eskuratu ahal izateko; espainiar eta frantziar estatuek hori inposatzeko inongo lotsarik eta mugarik ez duten bezala, Euskal Herrian ere horrela izan beharko luke. Kulturan, aisian, kirolean eta abarrean euskararen erabilera nagusi izateko neurriak indarrean jarri behar dira.
Baina bistan da programa hori gauzatu ahal izateko burujabetza osoa behar dugula. Estatu bien inolako esku-hartzerik ez dela izan behar. Printzipioa oso erraza baita ulertzen: soilik euskaldunoi dagokigu erabakitzea zein nolako hizkuntza-antolaketa nahi dugun Euskal Herrian, ez beste inori.
Hori guztia lortzeko modu bakarra eragile sozio-politiko euskaltzaleen artean gutxieneko adostasuna lortu eta elkarlana abiatzea da. Ez dago besterik. Horregatik, estatuen oldarraldiaren aurrean, Euskal Herriaren berreuskalduntzean jauzia gauzatzeko, herri akordioa adostu eta abian jartzera dei egiten die EHEk eragile euskaltzaleei.
Euskaltzaleok ez baikaude errealitate hau burumakur onartzeko prest!
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Otsailean bost urte bete dira Iruña-Veleiako epaiketatik, baina oraindik hainbat pasarte ezezagunak dira.
11 urteko gurutze-bidea. Arabako Foru Aldundiak (AFA) kereila jarri zuenetik epaiketa burutzera 11 urte luze pasa ziren. Luzatzen den justizia ez dela justizia, dio... [+]
MAITE: (biharko eguna antolatzen bere buruaren baitan) Jaiki, gosaldu, bazkaria prestatu, arropa garbitu, etxea garbitu, gizon hori jaiki, seme-alabak jaiki, hiru horien gosaria prestatu, haiek agurtu, erosketak egin, lanera joan, seme-alabak eskolatik jaso, merienda eman,... [+]
Matxismoa normalizatzen ari da, eskuin muturreko alderdien nahiz sare sozialetako pertsonaien eskutik, ideia matxistak zabaltzen eta egonkortzen ari baitira gizarte osoan. Egoera larria da, eta are larriagoa izan daiteke, ideia zein jarrera matxistei eta erreakzionarioei ateak... [+]
“Kasu, ez gitxu lo!”. Gure denbora eta manerekin baina heldu gira.
Azaroaren 25ean Baionako elgarretaratzera joan ez joan eta autoak nola partekatu pentsatzetik (joan-jina bi oren), bat-batean Lartzabalen elgarretaratze bat antolatu genuen, eta 47 emazte bildu!... [+]
Nahiz eta Nazio Batuen Erakundeak (NBE) 1977an nazioarteko egun bat bezala deklaratu zuen eta haren jatorriaren hipotesi ezberdinak diren, Martxoaren 8aren iturria berez emazte langileen mugimenduari lotua da.
Aurrekoan, ustezko ezkertiar bati entzun nion esaten Euskal Herrian dagoeneko populazioaren %20 atzerritarra zela. Eta horrek euskal nortasuna, hizkuntza eta kultura arriskuan jartzen zituela. Azpimarratzen zuen migrazio masifikatua zela arazoa, masifikazioak zailtzen baitu... [+]
Ez dut beti ulertzen nola aritzen ahal diren lur planeta honetako zati okitu, zuri, gizakoi eta kapitalistako aho zabal mediatikoak, beraiena, hots, gurea, zibilizazioa dela espantuka. Berriak irakurtzen baldin baditugu, alta, aise ohartuko gara, jendetasuna baino, barbaria dela... [+]
Administrazioko hainbat gai, LGTBI+ kolektiboko kideen beharrizanak, segurtasun subjektiboa, klima aldaketa, gentrifikazioa, ikus-entzunezkoak erabiltzeko modu berriak, audientzia-datuak jasotzeko moduak, dislexia, ikuspegi pedagogiko aktibo eta irisgarriak, literatur... [+]
Auzitan jar ez daitekeen baieztapen orokor eta eztabaidaezinaren gisan saldu digute hizkuntzak jakitea printzipioz ona dela, baina baditu bere "ñabardurak", edo esanahi ezkutuagokoak. Hemengo ustezko elebitasun kontzeptuaren azpian dagoen baina kamuflatzen den... [+]
Otzandu egin gara, katalanak eta euskaldunok, ekaitzaren ondoren. Saiatu ginen, bai; sendo ekin genion, eta gogor kolpatu gaituzte; ezin izan genien gure helburu zuzen, ezinbesteko, sakratuei eutsi. Eta porrotaren mingostasuna dastatu dugu, eta bigundu egin gara irabazleen... [+]
Iragana ulertzen saiatzen eta etorkizuna bideratzen, oraina joaten zaigu zenbaiti. Nire proiektuetako bat (hasi baina landu ez dudana oraindik) dudan zuhaitz genealogikoa egitea da. Horretan lagunduko didan liburutxo bat ere erosi nuen. Baina, hain da handia lana, liburutxoa... [+]
Desgaitasun fisikoa duen arkitekto baten alabaren etxea bisitatu ondoren idazten dut honako hau.
Desgaitasun fisikoa duten pertsonen taldeek ez dute arkitektoa maite, beraien bizitza zailtzen duen gaizkile bat kontsideratzen baitute. Gorrotoa ulerkorra da: arkitektoaren lanak... [+]
Ortutik itzuli berritan erabaki nuen Twitterretik alde egitea, oraindik Twitter zenean. Auzolan batera joan nintzen, brokoliak eta azaloreak landatzera, eta mindfulness efektua zapuztu zidan algoritmoak, idazle feminista transgorrotatzaile baten txioak jaurtitzearekin... [+]
Martxoaren 8a hurbiltzen ari zaigu, eta urtero bezala, instituzioek haien diskurtsoak berdintasun politika eta feminismoz josten dituzte, eta enpresek borroka egun hau “emazteen egunera” murrizten dute, emakumeei bideratutako merkatu estereotipatu oso bati bidea... [+]