Euskalgintzaren Kontseiluaren norabideaz (II)


2021eko ekainaren 17an - 07:16
Azken eguneraketa: 09:22
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

(ARGIAren oharra: Testuaren luzera dela-eta, hiru zatitan argitaratuko dugu Joseba Barriolaren lana. Honakoa duzu bigarren zatia, irakurle. Lehenbizikoa, hemen)

 

C) Kokapenaz

Nola egin hizkuntza-politika eraginkorra, aurrerakoia, Espainiako eta Frantziako konstituzio linguistikoak aipatu-salatu gabe? Nola egin hizkuntza-politika eraginkorra eta aurrerakoia Kapitalaren Merkatu Globalizatua (komunikabideen jabetza eta kontrola, digitalizazioaren erraldoien praxis linguistikoa...) aztertu eta salatu gabe?

Hizkuntza-politika aurrerakoiak sustatzeko aurkezten den egitasmoa, proposatzen diren erabaki nagusietan, instituzio autonomikoen espaziora murrizten da. Eta ezin da murriztu Euskararen lurraldera (zazpi probintziak), euskararen bizitza lotua dagoelako beste hizkuntzekiko harreman orekatuekin. Eta ezin da murriztu euskararen gramatikaren erabilpenera. Auzia ez da gramatikala, auzia bizitzarena da hizkuntzaren bizitzarena eta bizitza osoaren bizitzarena. Horretarako, funtsezkoa ez da gizarte eragilea izatea, bizitza eragilea izatea baizik. Ez baitira berdinak. Hau da, hizkuntz kontzientzia bizitzaren kontzientziaren parte da. Eta ez badoaz loturik, hizkuntza degradatzen da edo bizitza hitzik gabe geratzen da.

a) Ikuspegi planetarioa: Mundu globalizatu honetan, inoiz baino gehiago, korporazio multinazionalen politika linguistikoa, estatu eta partidu politiko ia guztien ez-kontzientzia linguistikoarekin batera, glotofagikoa da. Frantziako eta Espainiako konstituzioak eta garapen legala eta arauak, eta Estatu horietako sistema linguistiko sozial praktikoa (komunikabideak, digitalizazio-prozesuaren kontrola, irakaskuntza (haur eskolatik unibertsitateraino), aisialdia, lan mundua, errepresio sistemak, politikagintza...) dena antolatua dago desberdintasunaren irizpideen arabera eta ikuspegi linguistiko neo-darwinistaren arabera: hizkuntzen arteko lehia eta borroka, hoberenak (indartsuenak) irabaz dezan.

Hizkuntzak, boterearen aldetik, erabiltzen dira giza bizitza eta aniztasun biologikoa eta ekosistemak suntsitzeko eta kontzientziak “ez-behar” horretara etsipenez egokitzeko. Eta kontestu horretan, bizitza biologikoaren aniztasunaren seigarren desagertze masiboan gauden bezala, bagaude ere giza hizkuntzen lehen desagertze masiboaren garaietan eta boteretsuak diruditen hizkuntzen degradazioaren garaietan.

"Zer nolako jarrera sustatzen da arabierari, errumanierari, kitxuari, wolofari, guaraniari buruz... Dugun altxor linguistikoarekin zer egiten dugu?"

Euskara, beste milaka hizkuntza bezala, egoera larrian dago. Gizakien hitz egiteko ahalmenaren degradazioa areagotzen ari da martxa bizian. Hizkuntza "boteretsuenak", botereen hizkuntzen erabilera anormalarekin, degradazio bidean sartuak daude.

b) Euskal Herriko panorama. Bizi garen lurraldean, Euskararen Lurraldean, hizkuntza asko hitz egiten dira. Aniztasun linguistikoa gurean dago. Denak dira baliotsuak eta gure giza-garapenerako aberasgarriak izan daitezke. Baina hizkuntza horien egoerak desberdinak dira.

***Gaztelera eta Frantsesa egoera anormalean daude. Hizkuntza horien dominantea den erabilera publikoa harrokeriaz, besteekiko mespretxuz, gezurrez eta pentsamendu bakarraren inposizioz beteta dago. Estatuen hizkuntzak ez direnak, konstituzioen arabera, edo ez dira legalki existitzen (Frantzian) edo bigarren mailakoak dira. Espainiako lurraldean dauden eskola gehienetan ez da aipatu ere egiten euskararen existentzia, are gutxiago lantzen da euskararekiko oniritzia, Espainiako Parlamentuan debekatua dago euskaraz hitz egitea, estatu mailako jarduera guztietan euskara baztertua dago (baita mugimendu sozial eraldatzaileetan ere). Politika linguistiko estatal guztiek (instituzio politikoen edo komunikabideen edo multinazional espainolenak izan) inbaditzen dute euskararen lurraldea, eta aski eroso gainera. Euskara territorialki mugatua dugu eta etengabe inbaditua "normalidade" osoz bizitzako eremu guztietan.

*** Euskarari dagokionez: Instituzio politiko autonomoei dagokionez erabaki funtsezkoenetarako eskumenik ez dago, eta har daitezkeen iniziatibak (euskararen legea, eskolako ereduak, subentzio politikak, administrazioa euskalduntzeko plangintzak...) muga baten barruan (merkatuak eta gobernu estatalak jartzen dituen mugen barruan) eta sistema biozida kolokan jarri gabe, garatu daitezke. Euskara ofizialki hauspotzen da sistemaren balioak, ezagutzak eta erabilerak errepikatzeko.

Eta aldiz, euskaldun norbanakoen sormen kritikoa eta euskal hizkuntz komunitatearekiko pertenentzia eta horren bidez gizadiaren eta bizitzaren parte izatearen kontzientzia ahul dago, desegituratua, erakarmen indar ahularekin?

*** Gainontzeko hizkuntzei dagokionez: zer nolako jarrera sustatzen da arabierari buruz, errumanierari buruz, kitxuari buruz, wolof-ari buruz, guaraniari buruz... Dugun altxor linguistikoarekin zer egiten dugu? Sustatzen al da hizkuntza horien transmisioa jatorri horietako gurasoen seme-alabei, bihurtzen al dira hizkuntza horiek eskoletan ezagutza-gai eta jolas-gai… Zer nolako kontsiderazioa lantzen da hizkuntza horiekiko. Ez al da hau ere (munduko hizkuntza guztiekiko- gaztelera eta frantsesa barne-- estimazio-jarrera), politika linguistiko aurrerakoi baten funtsezko ezaugarria?

Kokapenaren punturik funtsezko bat ez da aipatzen. Nola aurkitzen da Euskararen hizkuntz-komunitatea proposatzen den bide horretan aurrera egiteko? Hiru aldiz agertzen da dokumentuan “hizkuntz-komunitatea” hitza, (“duintasuna erasotua”, “giza eskubideak kaltetuak”, “hizkuntz komunitate gutxitua”) baina ez da ezer esaten bere egoeraz.

D) Printzipioak

Berdintasuna (hizkuntzen berdintasuna, kasu honetan) gizarte berri bat eraikitzeko parametroetakotzat hartzen da. Zer ulertzen da “berdintasunaz”? Berdintasuna hizkuntzen izaeraren ezaugarria da. Hizkuntza guztiek balio dute giza-aberea osatzeko. Hizkuntza guztiek bere aniztasunean dira giza-gogoaren ahalmenaren adierazpena. Hori da bere funtzio gorena, eta horri dagokionez, berdintasuna izaerazkoa da.

Hizkuntzen egoera, ordea, ez da berdintasunezkoa. Ez dakit dokumentuak, printzipioen atalean “berdintasuna gizarte berri bat eraikitzeko…” dioenean zertaz ari den. Argitu beharra dago. Gazteleraren edo Frantsesaren egoerarekiko berdintasuna? Zer esan nahi du arabiarraren, guaraniaren, errumanieraren edo wolofen egoerarekiko berdintasunak? Hizkuntza-berdintasuna eta hizkuntza-eskubideak norentzat aldarrikatzen dira? Euskararentzat soilik edo gure herrian dauden hizkuntza guztientzat? ….

Printzipioen atal honetan, aurrekoa esan ondoren (“bereizkeria alboratu eta berdintasuna bermatzeko politikak abian jarri beharko dira”), hizkuntza-politikaren ezaugarri orokorrak azaltzen dira. Hizkuntza-politika saihetsezina da, zeharkakoa da, orekatua da, sozial eta politikoa da.

***Hizkuntza politika saihetsezina da, beti egiten da…baita egiten ez denean ere. Hortik ateratzen den ondorioa ez da logikoki egokia. “Hortaz, hizkuntza politikaren inguruko neurririk ez hartzea ere egungo egoera mantentzearen aldeko hizkuntza politika egitea da”. Bai, baina… Nork ez du neurririk hartzen? Agian Madrilgo eskoletan eta unibertsitateetan euskararen existentziaren berri ez ematea eta presentzia ez izatea ez al da neurri bat? Baina bestalde, neurriak hartzeak ez du esan nahi onerako direnik, izan bait daitezke euskararen aldeko hizkuntza politikako neurriak, aski kaltegarriak direnak.

***Zeharkako politika da: industrian, lurralde antolaketan, aisialdian… “Politika guztietatik egiten da hizkuntz-politika”. Bai hola da. Baina giltzarria da aztertzea zeharkako politika linguistiko horietatik elikatzen diren edukiak euskararen eta hizkuntzen bizitasuna lantzera zuzenduak dauden.

***Politika orekatua behar du izan, eta ondorioz eskolarekin ez da aski lan-mundura (dendak, ile-apaindegiak, armak egiteko fabrikak, turismoa, hidrogenoaren korridorea…), eta mundu digitalera, eta aisialdira eta… ez bada jauzia egiten … Bai hola da. Baina, espazio fisikoaz ari gara, eta aldi berean ez da agertzen hizkuntzen funtzioen eremua. Eta, gaur egun, mundu osoan, eta baita noski gurean ere, euskararen munduan, funtzio linguistiko printzipalena, kolapso bidean dagoen gizadiarentzat, suntsitzen ari den giza bizitzaren--bizitza aniztasunaren--hizkuntz aniztasunaren defentsarako osagaia lantzea da.

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Iritzia
2024-11-27 | Mikel Zurbano
Trumpkonomia

AEBetako agintaldi berriak ekonomiaren esparruan ekarriko duena zehaztea ez da lan erraza. Estrategia ekonomiko berriaren ardatza liberalismoaren eta kanpo sektorerako protekzionismoaren arteko uztarketa bitxia izango da. AEBetan aldian-aldian halakorik gertatu den arren,... [+]


Iruzurra aitzakia

Lanbidek Diru-sarrera Bermatzeko Errentetako iruzurraren aurkako kanpaina jarri du martxan, eta salaketetarako buzoi anonimoa sortu du. Jaso dituen kritikei erantzunez, adierazi du buzoi hau salaketak eta jakinarazpenak ordenatzeko tresna huts bat dela. Ez du ez klase... [+]


Teknologia
Hartzea ematea delako

Azken 15 urteetan dugun Internetak hartu duen bilakaera ikusita, duen eredu teknologiko eta negozio ereduari lotuta, gizatasunaren alde txarrenak areagotzeko tresna dela pentsatu dezakegu. Ideia horrekin konforme ez dauden eragileak sortu dira mundu osoan zehar. Honako... [+]


Materialismo histerikoa
Zuekin nahi dut

Gutxi ateratzen naiz azken urteetan. Askotan esan dut, badakit, baina badaezpada ere. Bertso saio batera joan naiz gaur. “Bejondeizula”. Bai, horregatik abisatu dut gutxi ateratzen naizela, pentsatzen dut zuek kultur ekitaldi askotara joaten zaretela, eta... [+]


2024-11-27 | Mati Iturralde
Gogoan ditut

2006. urtean, Baltasar Garzonek, orduko epaile izarrak, errebelazio moduko bat izan zuen, eta jardunbide bat idatzi zuen, terrorismoagatik inkomunikatutako atxilotuen eskubideak bermatzeko. Epaile berak ehunka atxilotu inkomunikatu pasatzen ikusi zituen bere aretotik, horietako... [+]


2024-11-27 | Castillo Suárez
Pertseberantziaz

Bihotzean ditudan oroitzapenik politenetakoak dira. Euskal Filologia egiten ari nintzen garai hartan, eta Arbizuko elkarte batera joan ginen Ruper Ordorikaren kontzertu batera. Han zeuden Rikardo Arregi Diaz de Heredia eta Juanjo Olasagarre. Ez nintzen Arregiri esatera ausartu... [+]


Valentziako ilargia

Duela gutxi, larrialdi klimatikoa zertan zetzan galderaren aurrean, zientzialari batek erantzun bikain hau eman zuen: “Begira, larrialdi klimatikoa hauxe da, zure mugikorrean muturreko fenomeno meteorologikoei loturiko gero eta bideo gehiago ikusten dituzu, eta konturatzen... [+]


2024-11-27 | Cira Crespo
Sorginen lurra

Esaten da Simone de Beauvoir-ek idatzi zuela zapaltzailea ez litzatekeela hain indartsua izango zapalduaren lerroetan konplizerik ez balu. Niri oso normala iruditzen zait... zer nahi duzue, ba? Zapalduta zaudenean, ulergarria ere bada zure kondizio hori hobetu nahi izatea, eta... [+]


Gure gorputza gudu zelai bat da

Azaroaren 25ean, Indarkeria Matxistaren Aurkako Nazioarteko Egunean, Steilas sindikatuko Idazkaritza Feministak kartel bat argitaratu du: Gure gorputza gudu zelai bat da du leloa, eta Hego Euskal Herriko ikastetxe guztiek jaso dute. Gatazka armatuetan emakumeek eta adingabeek... [+]


Funtsezkoa jendea da

Mundu-mailan antifeministak eta arrazistak diren gorroto-diskurtsoak larriki areagotzen ari diren testuinguruan bizi gara. Mundu zabalean sare sozialek zein agenda
politikoek txertatzen dituzte eskuin-muturreko narratibak. Arrazismoa eta antifeminismoa tokian tokiko... [+]


Lanbroa

Askotan gertatu izan zait etxetik lanbroari so egon ostean, blai bukatuko dudala jakin arren, aterkirik ez hartzea. Zergatik ote? Beharbada, aterkia hartzeko gogorik eza? Beharbada, bustiko ez naizen itxaropena? Kontuak kontu, ondorioa beti berbera izan da. Esaerak dio, euri... [+]


Euskaraz bizitzeko, Euskararen Errepublika

Gogoan daukat, 16 urterekin, Bergarako epaitegi aurrean egindako euskararen aldeko elkarretaratze batean identifikatu ninduela Ertzaintzak lehen aldiz. Euskal Herrian epaitegiak euskalduntzeko aldarria zilegi zela pentsatzen genuen, baina, orduan ere, faltako zen baimenen bat,... [+]


2024-11-22 | Andoni Burguete
Etekin egarriak itotzen duenean

Tanta hotzak Valentzian eragindako hondamendiak irudi lazgarriak utzi dizkigu; batetik, izan dituen berehalako ondorioengatik, eta, bestetik, nolako etorkizuna datorkigun aurreratu digulako: halako fenomeno klimatiko muturrekoak gero eta ugariagoak eta larriagoak izango direla,... [+]


Planifikatzen ez duen Nafarroako Energia Planaren kontra alegatu dugu

Nafarroako Energia Planaren eguneraketa oharkabean igaro da. Nafarroako Gobernuak jendaurrean jarri zuen, eta, alegazioak aurkezteko epea amaituta, gobernuko arduradun bakar batek ere ez digu azaldu herritarroi zertan oinarritzen diren bere proposamenak.

Gobernuak aurkeztu... [+]


Eguneraketa berriak daude