Euskalgintzaren Kontseiluaren norabideaz (II)


2021eko ekainaren 17an - 07:16
Azken eguneraketa: 09:22

(ARGIAren oharra: Testuaren luzera dela-eta, hiru zatitan argitaratuko dugu Joseba Barriolaren lana. Honakoa duzu bigarren zatia, irakurle. Lehenbizikoa, hemen)

 

C) Kokapenaz

Nola egin hizkuntza-politika eraginkorra, aurrerakoia, Espainiako eta Frantziako konstituzio linguistikoak aipatu-salatu gabe? Nola egin hizkuntza-politika eraginkorra eta aurrerakoia Kapitalaren Merkatu Globalizatua (komunikabideen jabetza eta kontrola, digitalizazioaren erraldoien praxis linguistikoa...) aztertu eta salatu gabe?

Hizkuntza-politika aurrerakoiak sustatzeko aurkezten den egitasmoa, proposatzen diren erabaki nagusietan, instituzio autonomikoen espaziora murrizten da. Eta ezin da murriztu Euskararen lurraldera (zazpi probintziak), euskararen bizitza lotua dagoelako beste hizkuntzekiko harreman orekatuekin. Eta ezin da murriztu euskararen gramatikaren erabilpenera. Auzia ez da gramatikala, auzia bizitzarena da hizkuntzaren bizitzarena eta bizitza osoaren bizitzarena. Horretarako, funtsezkoa ez da gizarte eragilea izatea, bizitza eragilea izatea baizik. Ez baitira berdinak. Hau da, hizkuntz kontzientzia bizitzaren kontzientziaren parte da. Eta ez badoaz loturik, hizkuntza degradatzen da edo bizitza hitzik gabe geratzen da.

a) Ikuspegi planetarioa: Mundu globalizatu honetan, inoiz baino gehiago, korporazio multinazionalen politika linguistikoa, estatu eta partidu politiko ia guztien ez-kontzientzia linguistikoarekin batera, glotofagikoa da. Frantziako eta Espainiako konstituzioak eta garapen legala eta arauak, eta Estatu horietako sistema linguistiko sozial praktikoa (komunikabideak, digitalizazio-prozesuaren kontrola, irakaskuntza (haur eskolatik unibertsitateraino), aisialdia, lan mundua, errepresio sistemak, politikagintza...) dena antolatua dago desberdintasunaren irizpideen arabera eta ikuspegi linguistiko neo-darwinistaren arabera: hizkuntzen arteko lehia eta borroka, hoberenak (indartsuenak) irabaz dezan.

Hizkuntzak, boterearen aldetik, erabiltzen dira giza bizitza eta aniztasun biologikoa eta ekosistemak suntsitzeko eta kontzientziak “ez-behar” horretara etsipenez egokitzeko. Eta kontestu horretan, bizitza biologikoaren aniztasunaren seigarren desagertze masiboan gauden bezala, bagaude ere giza hizkuntzen lehen desagertze masiboaren garaietan eta boteretsuak diruditen hizkuntzen degradazioaren garaietan.

"Zer nolako jarrera sustatzen da arabierari, errumanierari, kitxuari, wolofari, guaraniari buruz... Dugun altxor linguistikoarekin zer egiten dugu?"

Euskara, beste milaka hizkuntza bezala, egoera larrian dago. Gizakien hitz egiteko ahalmenaren degradazioa areagotzen ari da martxa bizian. Hizkuntza "boteretsuenak", botereen hizkuntzen erabilera anormalarekin, degradazio bidean sartuak daude.

b) Euskal Herriko panorama. Bizi garen lurraldean, Euskararen Lurraldean, hizkuntza asko hitz egiten dira. Aniztasun linguistikoa gurean dago. Denak dira baliotsuak eta gure giza-garapenerako aberasgarriak izan daitezke. Baina hizkuntza horien egoerak desberdinak dira.

***Gaztelera eta Frantsesa egoera anormalean daude. Hizkuntza horien dominantea den erabilera publikoa harrokeriaz, besteekiko mespretxuz, gezurrez eta pentsamendu bakarraren inposizioz beteta dago. Estatuen hizkuntzak ez direnak, konstituzioen arabera, edo ez dira legalki existitzen (Frantzian) edo bigarren mailakoak dira. Espainiako lurraldean dauden eskola gehienetan ez da aipatu ere egiten euskararen existentzia, are gutxiago lantzen da euskararekiko oniritzia, Espainiako Parlamentuan debekatua dago euskaraz hitz egitea, estatu mailako jarduera guztietan euskara baztertua dago (baita mugimendu sozial eraldatzaileetan ere). Politika linguistiko estatal guztiek (instituzio politikoen edo komunikabideen edo multinazional espainolenak izan) inbaditzen dute euskararen lurraldea, eta aski eroso gainera. Euskara territorialki mugatua dugu eta etengabe inbaditua "normalidade" osoz bizitzako eremu guztietan.

*** Euskarari dagokionez: Instituzio politiko autonomoei dagokionez erabaki funtsezkoenetarako eskumenik ez dago, eta har daitezkeen iniziatibak (euskararen legea, eskolako ereduak, subentzio politikak, administrazioa euskalduntzeko plangintzak...) muga baten barruan (merkatuak eta gobernu estatalak jartzen dituen mugen barruan) eta sistema biozida kolokan jarri gabe, garatu daitezke. Euskara ofizialki hauspotzen da sistemaren balioak, ezagutzak eta erabilerak errepikatzeko.

Eta aldiz, euskaldun norbanakoen sormen kritikoa eta euskal hizkuntz komunitatearekiko pertenentzia eta horren bidez gizadiaren eta bizitzaren parte izatearen kontzientzia ahul dago, desegituratua, erakarmen indar ahularekin?

*** Gainontzeko hizkuntzei dagokionez: zer nolako jarrera sustatzen da arabierari buruz, errumanierari buruz, kitxuari buruz, wolof-ari buruz, guaraniari buruz... Dugun altxor linguistikoarekin zer egiten dugu? Sustatzen al da hizkuntza horien transmisioa jatorri horietako gurasoen seme-alabei, bihurtzen al dira hizkuntza horiek eskoletan ezagutza-gai eta jolas-gai… Zer nolako kontsiderazioa lantzen da hizkuntza horiekiko. Ez al da hau ere (munduko hizkuntza guztiekiko- gaztelera eta frantsesa barne-- estimazio-jarrera), politika linguistiko aurrerakoi baten funtsezko ezaugarria?

Kokapenaren punturik funtsezko bat ez da aipatzen. Nola aurkitzen da Euskararen hizkuntz-komunitatea proposatzen den bide horretan aurrera egiteko? Hiru aldiz agertzen da dokumentuan “hizkuntz-komunitatea” hitza, (“duintasuna erasotua”, “giza eskubideak kaltetuak”, “hizkuntz komunitate gutxitua”) baina ez da ezer esaten bere egoeraz.

D) Printzipioak

Berdintasuna (hizkuntzen berdintasuna, kasu honetan) gizarte berri bat eraikitzeko parametroetakotzat hartzen da. Zer ulertzen da “berdintasunaz”? Berdintasuna hizkuntzen izaeraren ezaugarria da. Hizkuntza guztiek balio dute giza-aberea osatzeko. Hizkuntza guztiek bere aniztasunean dira giza-gogoaren ahalmenaren adierazpena. Hori da bere funtzio gorena, eta horri dagokionez, berdintasuna izaerazkoa da.

Hizkuntzen egoera, ordea, ez da berdintasunezkoa. Ez dakit dokumentuak, printzipioen atalean “berdintasuna gizarte berri bat eraikitzeko…” dioenean zertaz ari den. Argitu beharra dago. Gazteleraren edo Frantsesaren egoerarekiko berdintasuna? Zer esan nahi du arabiarraren, guaraniaren, errumanieraren edo wolofen egoerarekiko berdintasunak? Hizkuntza-berdintasuna eta hizkuntza-eskubideak norentzat aldarrikatzen dira? Euskararentzat soilik edo gure herrian dauden hizkuntza guztientzat? ….

Printzipioen atal honetan, aurrekoa esan ondoren (“bereizkeria alboratu eta berdintasuna bermatzeko politikak abian jarri beharko dira”), hizkuntza-politikaren ezaugarri orokorrak azaltzen dira. Hizkuntza-politika saihetsezina da, zeharkakoa da, orekatua da, sozial eta politikoa da.

***Hizkuntza politika saihetsezina da, beti egiten da…baita egiten ez denean ere. Hortik ateratzen den ondorioa ez da logikoki egokia. “Hortaz, hizkuntza politikaren inguruko neurririk ez hartzea ere egungo egoera mantentzearen aldeko hizkuntza politika egitea da”. Bai, baina… Nork ez du neurririk hartzen? Agian Madrilgo eskoletan eta unibertsitateetan euskararen existentziaren berri ez ematea eta presentzia ez izatea ez al da neurri bat? Baina bestalde, neurriak hartzeak ez du esan nahi onerako direnik, izan bait daitezke euskararen aldeko hizkuntza politikako neurriak, aski kaltegarriak direnak.

***Zeharkako politika da: industrian, lurralde antolaketan, aisialdian… “Politika guztietatik egiten da hizkuntz-politika”. Bai hola da. Baina giltzarria da aztertzea zeharkako politika linguistiko horietatik elikatzen diren edukiak euskararen eta hizkuntzen bizitasuna lantzera zuzenduak dauden.

***Politika orekatua behar du izan, eta ondorioz eskolarekin ez da aski lan-mundura (dendak, ile-apaindegiak, armak egiteko fabrikak, turismoa, hidrogenoaren korridorea…), eta mundu digitalera, eta aisialdira eta… ez bada jauzia egiten … Bai hola da. Baina, espazio fisikoaz ari gara, eta aldi berean ez da agertzen hizkuntzen funtzioen eremua. Eta, gaur egun, mundu osoan, eta baita noski gurean ere, euskararen munduan, funtzio linguistiko printzipalena, kolapso bidean dagoen gizadiarentzat, suntsitzen ari den giza bizitzaren--bizitza aniztasunaren--hizkuntz aniztasunaren defentsarako osagaia lantzea da.

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Iritzia
Asko gara, etorri gurekin euskal eskola publikora

Heldu zaigu EAEn 2025-26 ikasturterako ikastetxeetan matrikula egiteko garaia, eta etxe askotan etxeko txikienak urrats berria emango du hemendik gutxira, irailean, eskolaratzea, alegia. Euskal Eskola Publikoaz Harro Topaguneko kideok apustu sendoa egiten dugu eskola publikoaren... [+]


Kuotak, ikastoletan

Araba, Bizkai eta Gipuzkoarako Hezkuntza Lege berria onartu zenetik, aurrerantzean hezkuntza doakoa izango dela behin eta berriro entzuten/irakurtzen ari gara. Eragile desberdinei entzun diegu, baita Hezkuntza Sailari ere, eta hedabideei eskaintzen dizkiegun elkarrizketatan... [+]


2025-02-20 | Manex Gurrutxaga
EH Bilduren barne kongresuaz: behin betiko integraziorako bidea

Hilabetearen hasieran egin zuen EH Bilduk III. Kongresua, Iruñean. “Ez ohiko ondorioak” ateratzeko balio duen “ohiko kongresua” omen da, edo horrela jaso dute behintzat Zutunik ponentzian, zuzendaritzak proposatu eta militantziak aho batez onartu... [+]


Teknologia
Hezkuntza sistemaren ahots bateratua

Boterea eskuratzeko modu asko dago; denak ez dira politak. Bada boterea eta horrek berarekin dakarren erantzukizuna banatu nahi duenik, agintea bilatzen duenik. Beste batzuek errespetu lar diote eta pauso bakoitza hainbeste neurtuta ez dira gai erabakirik hartzeko. Boterea zer... [+]


2025-02-19 | Ula Iruretagoiena
Lurraldea eta arkitektura
Arkitekto aktorea

Madrilen arkitektoentzako kongresu bat burutu berri da, arkitekto profesioaren krisiaz eztabaidatzeko. Arkitekto izateko modu tradizionala eta gaur egungoa desberdindu dute. Zertan den tradiziozkoa? Oscar bidean den The Brutalist filmean ageri den arkitekto epikoarena. Nor bere... [+]


Eta hemen gaude berriro, erlijioa eskolan

Otsailaren 3an hasi da gure umeak eta gaztetxoak eskoletan aurre-matrikulatzeko garaia, eta urtero bezala gogoratu nahi genizueke zergatik ez zaigun ideia ona iruditzen erlijioan matrikulatzea. Iaz artikula bukatzen genuen esanez “askori idazki hau ezaguna egingo zaizue,... [+]


Pantailen erabileraren inguruko hausnarketak

Tranbia txiki Arratia Institutuko Guraso Elkartetik pantailen erabileraren inguruko hausnarketa bultzatu nahi dugu ikas komunitatean.

Azkenaldian kezka handia dago ume eta nerabeengan pantailek duten eragina dela eta. Ardura hori etxeko erabileratik eskola eta institutuetako... [+]


Izena duenak badu izena

Bai, bai, holaxe. Ez naiz harago joatera menturatzen. Pleonasmo bat dela? Tautologia bat agian? Baliteke, baina egia-oste deitzen dioten garai honetan, oinarri-oinarrizko egitateak beharrezkoak dira. Begira, bestela, “Ez da ez!” lelo indartsuari. Bagenekien hori... [+]


2025-02-19 | Castillo Suárez
Porcelana Irabia

Baneukan lagun bat Porcelana Irabian lan egin zuena itxi zuten arte, eta jatetxe edo taberna batera joaten ginen aldiro kikara eta plateraren ipurdia begiratzen zituena pieza non egina zegoen jakiteko. Gauza bera egiten dut nik gauza zaharren azoketara joaten naizenetan:... [+]


Zer erosi?

Azken boladan gero eta gehiago entzuten dugu gazte askok etxebizitza erosteko ahalmenik ez dugula. Batzuetan, badirudi ez dagoela beste gairik; egia da gai serioa dela. Niri neuri ere, 31 gertu izan arren, oraindik pixka bat falta zait neurea izango den etxebizitza lortzeko... [+]


2025-02-19 | Sonia González
‘Shop like a billionaire’

Iragarki batek mugikorrean salto egiten dit aspaldion. Nire mundua koloreztatuko duela egiten dit promes. Aplikazio horrekin milioidunek bezala erosi ahal izango omen dut. Produktu merkeak, oso merkeak, baita doakoak ere. Momentu historiko soziologikoak eskatzen duen... [+]


Nazioartekotzearen iruzurra

Badira kontzeptuak bolada batzuetan edonon agertzen direnak, mantra ere bilakatzen direnak. Berez positibo eta beharrezko moduan agertzen zaizkigu, eztabaida gehiegirik gabe eta haiei buruz ia pentsatu gabe. Iruditzen zait mantra horietako bat nazioartekotzea dela, jatorria... [+]


Guggenheim Urdaibai: nork nori entzun eta zertarako?

2021ean hasi ginen Guggenheim Urdaibai proiektuaren inguruko lehen oihartzunak entzuten…Bai ala bai egingo zela esan zigun orduko Unai Rementeria ahaldun nagusiak. Bere esanak indartzeko, 40 milioi euro utzi zituen “blindatuta” museoak eraikitzen zirenerako... [+]


Labrazaren defentsan
"(Oiongo osoko bilkuraren) helburua argia da, legez legitimatzea tramitazioan irregulartasun nabarmenak dituzten megaproiektu energetikoak"

Joan den asteazkenean egun gogorra eta desatsegina bizi izan genuen, ez bakarrik Labrazarentzat, baita zentral eoliko,... [+]


Eguneraketa berriak daude