Azkeneko bi mendeetan “kultura” kontzeptuari garrantzia eman zaio. Industrializazioa, kapitalismoa eta inperialismo eurozentrista ehunka herri-kultura birrintzen ari zirelarik, toki askotan galtzeko bidean zeuden kulturekiko jakin-mina piztu zen.
Pertsona batek bere bizitza igarotzen badu hizkuntza eta kultura bakar baten eremuan, ez du bere kulturarekiko atxikimendu berezirik izango. Ez du besterik ezagutzen, eta bere inguruan egiten dena “normaltasunaren” baitan kokatzen du. Bere kulturaren joera batzuk onartuko ditu, beste batzuk, berriz, ez ditu maite izango; halere, ez du ariketa konparatibo bat egiteko baliabiderik izango.
Mende luzeetan jende askoren bizimodua horrelakoa izan zen. Kultura guztiak beti dinamikoak izan arren, eta munduko toki askotan etengabeko harremana egon bazen ere, gizaki orok bere burua kokatu ohi du epealdi mugatu batean, eremu mugatu batean, testuinguru mugatu eta ulergarri batean. Sarritan inguru hori autoeratua da, gure autobiografia eraikitzen joaten garen modu bereko tresnak erabilita. Baina muga horiek gabe errealitatearen konplexutasunak gainditzen gaitu.
Horrela izanik, munduaren aldaketa bizkortzen den garaietan, gizakiok euskarrien beharra izaten dugu: erlijioa, nazioa, ideologia, familia, maitasuna, lana, metabertsoa… Aldaketak XIX. mendean biderkatu ziren, horregatik, garai hartan kokatzen da herri-kulturekiko atxikimendua.
Munduaren aldaketa bizkortzen den garaietan, gizakiok euskarrien beharra izaten dugu: erlijioa, nazioa, ideologia, familia, maitasuna, lana, metabertsoa…
Geurean ere antzeko prozesua ukan genuen, Euskal Herriaren aurreko mendeetako zenbait ezaugarri urtzen ari zirenez, mundu berrian euskaldun gisa jarraitu ahal izateko euskarri batzuk aurkitu behar izan zituzten. Toki gehienetan egin zen eran, sinplifikazio handia egin zen; sinplifikazioa, mitifikazioa... ahal izan zena. Hori dela eta, Europako beste kulturen babesleek egin zuten lez, euskal kultura lotu zen ohitura, janzkera, portaera, jarrera jakin eta estereotipatu batzuekin. Gehienak historikoki nahiko gertukoak eta gehiegitan folklorea eta kultura modu traketsean nahastuta.
Azter dezagun, aldiz, xumeki, kultura bat zer den. Eman diezaiogun begirada sakonagoa. Hizkuntza eta kulturarik gabeko gizakia ezinezkoa da. Hizkuntzak eta kulturak egin gaituzte gizaki. Horiek aldatu gaituzte biologikoki zein psikologikoki, gure espezie xelebre hau sortu arte. Guk sortu dugu kultura, baina berak ere aldarazi gaitu. Kultura, batik bat, bizitzari aurre egiteko tresnak ematen dizkigun baliabide-sorta da, norbanako gisa eta talde gisa, belaunaldien arteko transmisio gaitasuna baita hizkuntzek eta kulturek ekarri zuten eraldaketa. Iraultza kognitibo baten neurrikoa.
Munduko kultura orok norbanakoari munduan kokatzeko baliabide praktikoak eta sinbolikoak ematen dizkio. Praktikoak, inguruan dauden baliabide mugatuak ganoraz kudeatzeko; sinbolikoak, behar psikologiko, sozial eta afektiboak modu osasuntsuan kudeatu ahal izateko. Kultura batek hori guztia egiteko gaitasuna badu, luze iraungo du; kultura batek oreka horiek hausten baditu, ingurumenarekin, bizilagunekin ala barne gatazka kudeaezin eta kronikoak sortzen baditu, kolapsatuko du.
Muturreko difusionismo kulturalean bizi gara. Abeslari milioidun batek egindako kanta inozoena bazter guztietara iristen da 24 ordutan. Gure ohiturak, pentsaera, bizitza, erosketak, biziraupena baldintzatzeko gai diren botere berriak sortu dira
Nik ez dut zalantzarik, “euskal kultura” izenaz sailkatu ahal izateko adina ezaugarri pilatu ziren noizbait. Aurretik beste ezaugarri batzuk izango zituen, baina epealdi historiko luzez, egoera konplexu eta dinamiko batean, multzo koherente bat egituratzeko gai izan zen herri hau. Agian uste genuen baino beranduago izan zen. Ziurtasun osoz etengabeko aldaketa eta egokitzapenak egiten; sarritan, ia erabateko eraldaketak egiten, baina epealdi luze hartan, “euskal” izena erabiltzeari zilegi deritzot.
Nik behintzat horrela jaso nuen, horrela sentitu eta garatu nuen, XX.mendean jaiotako euskaldun gisa. Ordurako gure aiton-amonen Euskal Herritik horren urrun zegoen euskal mundua berrasmatzeko tresnak jaso, sortu eta moldatu genituen. Munduan kokatzeko baliabideak eman zizkigun, ahalik eta zoriontsuen izateko hainbat jarraibide ere eman zizkidan. Hots, kultur batek eman behar duen muinari eutsi genion.
Orain, ezin ukatu, mundua berriz ere erabat aldatu da. Aro Planetarioan murgildurik gaude, behin betiko. Aldaketak abiadura bizian gertatzen dira, euskarri sendoenak biguntzen ari direla ematen du. Askotan etxe berean hazitako seme-alaben kultura ez da berbera. Mundu osotik datozen eraginak etxe zulo guzietara iristen dira. Muturreko difusionismo kulturalean bizi gara. Abeslari milioidun batek egindako kanta inozoena bazter guztietara iristen da 24 ordutan. Gure ohiturak, pentsaera, bizitza, erosketak, biziraupena baldintzatzeko gai diren botere berriak sortu dira.
Arestian nioen, gatazkak kudeatzeko gai ez den kultura kolapsora doa. Aro Planetariora eraman gaituen eredu nagusiak kolapsora garamatza. Horren aurrean, erro sakonak dituen herri eta kultura baten kide aktibo izateak lanabesak eman ahal dizkigu norbanako eta komunitate gisa. XXI.mendeko euskaldun gisa birkokatzeko ahalegina, ahalegin sortzailea da, atsegina, eraikitzailea. Aurrekoen lekukoa hartu eta moldatu genuen moduan, belaunaldi berriek moldatu, margotu, egokituko dute. Euskal subjektu antropolitikoa birsortzeko tenorean gaude.
Patxi Azparren
Antropologia Sozial eta Kulturalean litzentziaduna
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Euskalgintzaren Kontseilua hizkuntza larrialdia bizi dugula ohartarazten ari da azken astetan. Urte dezente pasa dira euskararen biziberritze-prozesuaren egoera bidegurutzean, errotondan, inpasse egoeran eta antzeko hitzekin deskribatzen hasi zenetik, hizkuntza politikek... [+]
Azaroaren 25ean, Indarkeria Matxistaren Aurkako Nazioarteko Egunean, Steilas sindikatuko Idazkaritza Feministak kartel bat argitaratu du: Gure gorputza gudu zelai bat da du leloa, eta Hego Euskal Herriko ikastetxe guztiek jaso dute. Gatazka armatuetan emakumeek eta adingabeek... [+]
Mundu-mailan antifeministak eta arrazistak diren gorroto-diskurtsoak larriki areagotzen ari diren testuinguruan bizi gara. Mundu zabalean sare sozialek zein agenda
politikoek txertatzen dituzte eskuin-muturreko narratibak. Arrazismoa eta antifeminismoa tokian tokiko... [+]
Askotan gertatu izan zait etxetik lanbroari so egon ostean, blai bukatuko dudala jakin arren, aterkirik ez hartzea. Zergatik ote? Beharbada, aterkia hartzeko gogorik eza? Beharbada, bustiko ez naizen itxaropena? Kontuak kontu, ondorioa beti berbera izan da. Esaerak dio, euri... [+]
Gogoan daukat, 16 urterekin, Bergarako epaitegi aurrean egindako euskararen aldeko elkarretaratze batean identifikatu ninduela Ertzaintzak lehen aldiz. Euskal Herrian epaitegiak euskalduntzeko aldarria zilegi zela pentsatzen genuen, baina, orduan ere, faltako zen baimenen bat,... [+]
Tanta hotzak Valentzian eragindako hondamendiak irudi lazgarriak utzi dizkigu; batetik, izan dituen berehalako ondorioengatik, eta, bestetik, nolako etorkizuna datorkigun aurreratu digulako: halako fenomeno klimatiko muturrekoak gero eta ugariagoak eta larriagoak izango direla,... [+]
Nafarroako Energia Planaren eguneraketa oharkabean igaro da. Nafarroako Gobernuak jendaurrean jarri zuen, eta, alegazioak aurkezteko epea amaituta, gobernuko arduradun bakar batek ere ez digu azaldu herritarroi zertan oinarritzen diren bere proposamenak.
Gobernuak aurkeztu... [+]
Sobietar Batasuna desagertu zenetik errusofobia handituz joan da. NBEko Segurtasun Kontseiluaren 2002ko segurtasun kontzeptua oso argia da, eta planetaren segurtasun eta egonkortasunak AEBei erronka egiteko asmorik ez duen estatuen menpe egon behar dutela adierazten du. AEBei... [+]
Andoni Urrestarazu Landazabal Araiako herrian 1902ko uztailaren 16an jaio zen eta 1993ko azaroaren 21ean hil zen Gasteizen. 31 urte bete dira jadanik eta bere izena eta izana aitortzeko une aproposa dela deritzot, ez baita ongi ezagutzen utzitako ondarea. Umandi, bere herriko... [+]
Autobiografia idaztea omen da garapen pertsonalerako tresnarik eraginkorrena, askatzaileena. Iraganeko kontuei tira egin eta gogora ekartzeak, orainaldiko korapiloak askatzen laguntzen omen du. Bai, laguntzen du orainaldia ulertzen eta komeni zaigun etorkizun bat marrazten... [+]
Pandemiaren iragarpenetik Valentziako tragediarainoko errepasoa egin eta ondorioztatu dut gezurra eta forupea suhesi gisa dituen kudeaketa instituzional negargarria klase gobernariaren konstantea dela.
Ez dugu gobernari ordezko baliogarririk sistema pendular hau aldatzen ez... [+]
Azaroaren 19a komunaren munduko eguna da. Gaur oraindik ere, XXI. mendean, langile askok, hemen, Euskal Herrian bertan, ez daukate haien lanaldietan komuna erabiltzeko eskubidea. Horren adibide dira garraioko langile asko.
Komunak osasun publikoaren giltzarria dira, eta... [+]
Etxebizitzaren auzia aspalditik datorren egiturazko arazoa da. Giza eskubidea izan behar lukeena, gehienez ere eskubide subjektiboa baino ez da. Iruzurra dela diot instituzio eta alderdi politiko guztiek hitz politak esan arren, ez diotelako muinari heltzen. Egun, enpresa... [+]
Eskola publikoko eragile gehienen kontra EAEn onartu den Hezkuntza Lege berriak irakaskuntza kontzertatuaren doakotasuna bermatzea du helburu, beti ere botere publikoen finantzaketaren bidez, jakina. Espainiako Estatuan ere gobernukideek... [+]
Azaroaren 15ean Errenteria-Oreretan Euskal Herria Digitala osatzen dugun eragileek antolatutako hirugarren jardunaldiak egingo ditugu. Autodefentsa digital feminista lantzeko tailer bat eta digitalizazio demokratikoa oinarri izango duen hitzaldi bat izango dira... [+]