Etorkinak elgarri so Eguberri aintzintto hortan Euskal Herriko Unibertsitatean aurkeztua izan da Euskal Erkidegoko etorkineri buruzko tesi lan sakon bat. Hobeki erran, etorkin talde desberdinek nola ikusten duten elgar du miatu Yulia Shershnevak. Errusiar ikasle hori Ikuspegin Euskal Herriko etorkinen behatokian (Ikuspegi) lanean arizan da, eta gaia hurbiletik ezagutzen du.
Tesiaren hiru ekarpen nagusi berex nezazke hemen. Batetik, ikerketaren hipotesi nagusia da etorkinak ez direla bakarrik tokikoen aurre-iritzien jasotzaile pasiboak, baizik eta berak aurreiritzi ekoizle ere direla frangotan, batez ere sozialki apalago dauden bertze etorkin kolektiboeri buruz.
Ezin erran, beraz, frangotan entzuten den bezala, “euskal gizartea” bloke bat dela, bere aurre-iritzi eta integrazio eredu finkoarekin, eta “etorkinak” bloke homogeneo bat osatzen dutela.
Lan hunek erakusten du etorkinen barne aniztasuna eta berek nola bereganatzen dituzten estereotipoak eta beren klasamenduak eraikitzen, kolektibo eta presuna bakotxaren ezaugarri kultural, erlijioso eta sozialen arabera.
Beha adibidez argentidarrek, frango untsa ikusiak direnak euskal gizartean, zer dioten errumaniarretaz, eta errumaniarrek berek zer dioten rometaz edo magrebiarretaz, bi kolektibo horiek izanki irudi ezezkorrena pairatzen dutena.
Bigarren ekarpena nortasun kolektiboen eraikuntzari doakio. Tesiaren xede esplizitoetan ez bada agertzen ere, lan hau euskaltasunari buruzko lan bat da. Aniztasun sozial eta kulturalaren bidez berkonposatzen ari den euskal nortasun bat. Eta kasu hortan, frangotan sozialki baztertuak diren kolektibo batzuek dute galdezkatzen euskaltasuna. Sayad-ek zion etorkina batzarri egiten dion gizartearen miraila dela.
Agertzen dira imigrazioaren ez-ustezko ondorio batzu. Adibidez, eskolan. Tesiak erakusten du Hegoaldeko D eredua (euskera nagusi) jendeen irudimenean ari dela kalitatezko eredu bat bilakatzen, bertzeak bertze beitakite eredu hortan etorkin haur guti badelakotz. Y. Shershnevak galdezkatu dituen etorkin anitzek diote beren haurrak nahi dituztela D ereduan ezarri beitakite bertze etorkin seme guti izanen dela, eta maila, beren ustez, goragoa izanen dela. Hor bada, alabainan, kezka zerbait euskeraren aldeko mugimendu sozialarentzat, zoinek elgarri lotzen dituen hizkuntz eskubideen aldeko borroka eta emanzipazio soziala. Gisa batez, Iparraldetik ikusita, hizkuntz politika baten erakundetze arrakastasuaren ondorio paradoxikoa da hemen ageri.
Hirugarrenik, tesiak erakusten du baita ere Euskal Herria ari dela, maleruski, europeanizatzen, sentsu txarrean, etorkinen gaiari doakionez. Frantzian, Italian edo Alemanian aspaldi huntan ezagutzen diren eztabaidak, otoitz lekueri buruzkoak, mokanesari buruzkoak, imigrazioa
eta inseguritatea uztartzeari buruzkoak eta abar luzea, badu zonbeit urte ari direla hedatzen Hegoaldean ere.
Tesian aipatzen da nola 2014an Javier Maroto Gasteizeko PP auzapezak salatu zuen algeriano eta marokanoek laguntza sozialak ardiesten zituztela lanean artzeko xederik erakutsik gabe. Lelo ezaguna. Bainan tesiak erakusten du ere bertze etorkin kolektibo bakar batzu Gasteizeko auzapezaren alde agertu zirela, erranez hek lanean ari zirela eta etzirela xixtemaren xurgatzera jinak. Etorkinen mundu hori ez da bat, anitza da, bere barne tentsioekin.
Lan hunek irekitzen ditu hainbat ikerbide, oraindik jorratzekoak direnak : nola ihardetsi die imigrazio berriari euskal ongi-izaite xixtemak, Espainiako indartsuenetarik bat dena? Ze integrazio eredu bultzatzen ari dira erakunde publikoetatik: multikulturala, anglo-saxon sentsuan? Asimilasionista, frantses sentsuan ? Bien arteko integrazio eredu bat, oraindik asmatzekoa dena ? Ze pizu hartzen ari da erlijioa imigrazio gaietan?
Bada hasteko nun zer mia, eta zorionak Yuliari lan balios horrentzat.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Pertsona nagusiekin edo aniztasun fisiko eta neuronalak dituzten pertsonekin lanean zaudenean, dugun gizartean gaitasunaren ideiak espezie bezala asko mugatzen gaituela ohartzen zara. Hau da, dugun sistemak gauzak modu espezifiko batean egiteagatik jartzen zaitu balioan, eta... [+]
Idatzi nahi nuen gabonetako argien alde, eta urteroko ohitura bilakatu aldarrikatzea, kaleak argitzen dituzten aro honetan, espazio publiko apain, alai eta gozagarri bat, klase ikuspegitik. Baina, noski, espazio publiko epelak ere bai, zenbait gazte liburutegietan liburuak... [+]
Barkatu hariztiak, artadiak, zumardiak, lertxundiak, lizardiak, haltzadiak, gaztainadiak, urkidiak, gorostidiak, sagastiak, pinudiak eta zuhaitzen elkarte guztiak, baina, gaur, pagadiak du hitzordua negu-mugako ospakizunak direla eta.
Errazagoa egiten zait negu-mugako... [+]
Badator Euskaraldia, berriz ere. Urte berriko udaberrian izango da oraingoan, antza. Dagoeneko aurkeztu dute eta, egia esanda, harritu egin nau; ez Euskaraldiak berak, ezpada beraren leloak: Elkar mugituz egingo dugu.
Irakurri edo entzun dudan lehenengoan, burura etorri zait... [+]
Ildo beretik dator Eusko Jaurlaritza berriaren politika. Hitzak bai, baina ekintzak ez dira argi ikusten Pradalesen gobernuak aurkeztutako aurrekontuan.
Sistema kolonial kapitalista heteropatriarkala auzitan jartzen eta borrokatzen denean, gupidarik gabe erasotzen du bueltan. Eskura dituen tresna guztiak erabiliz, instituzioak, medioak, justizia, hizkuntza, kultura, indarkeria... boterea berrindartzeko, sendotzeko eta... [+]
Ez dakit zuek ere pertzepzio bera ote duzuen –aitor dut: modu azientifikoan hasi naiz idazten hemen–. Pereza hitzaren hedatze naturalaz ari naiz. Gero eta gehiago aditzen baitut Hego Euskal Herriko bazterretan: euskaraz, espainolez eta, jakina, euskañolez... [+]
Askok, Gabonetan, ilusioa baino alferkeria handiagoa sentitzen dugu familia-otordu eta -topaketetan pentsatzean. Baina aurreratzen dizuegu ez dela otordua bera kolektiboki deseroso sentiarazten gaituena, familia tradizionala definitzen duen normatibitatea baizik. Are gehiago,... [+]
Betidanik begitandu zait esanguratsuagoa han-hemenka topa daitezkeen guruztokiei gazteleraz esaten zaien modua: humilladero. Ez al da guruztoki edo santutxo izen nahiko light, zuri edo haragoko konnotaziorik gabekoa? Azken batez, bertatik pasatzen zen oro umiliatu behar zen... [+]
Siriako Arabiar Errepublikaren amaierak harridura handia sortu du, gertatu den moduagatik: azkar eta ia erresistentziarik gabe. Halere, ez da hain arraroa herrialdea suntsituta, pobretuta eta zatitua zegoela kontutan hartzen badugu. Aspalditik siriar gehienen ardura ez zen nor... [+]
Nobedadea izan ohi da Durangoko Azokari lotzen zaion hitz entzunenetako bat. Nobedadea han, eta nobedadea hemen. Zenbaitetan, ordea, lehengokoari beste itxura ematea aski izaten da etiketa hori itsasteko. Talentu berriztagarriz birmasterizatutako CDek eta berrargitalpenek badute... [+]
Euskara txikitasunean handia den ur emaria dugu. Bertako tanta bakoitzak gure kultura ureztatzen eta biziberritzen du. Egarri den hari itsaso bete ur eskaini. Euskara putzu sakon eta ilun batetik etorri izan bada ere, guztiok atera dugu gure ur-gazi lagina, eta guztiok bilakatu... [+]
Gazteak gero eta lehenago hasten dira pornografia kontsumitzen; izan ere, bere sexu heziketa bakarra da pornoa. Nola demontre heldu gara honaino?
Gaur egun, onartu behar da Interneti esker pornografia ikustea askoz errazagoa dela. Tamalez, klik baten bidez 7-9 urte arteko... [+]