Eta Frantzisko Aita Santuari Arantzazuko gazta pare bat oparituko bagenizkio?

  • Frantziskotarren Arantzazuko artaldea, gaztandegia eta Artzain Eskola abiapuntu izan daitezke Euskal Herriak bere elikagaien etorkizunerako derrigorrezko izango duen mezu sozialari heltzeko. Abiapuntua hori izan liteke, eta ibilbidearen amaiera, nork daki non egon litekeen.

     


2016ko maiatzaren 23an - 08:23

Frantzisko Aita Santua izan da azken urte hauetan elikagaiei aurpegia jartzea aldarrikatu duen liderretariko bat; beste batzuk ere egon dira, Lula da Silva esaterako, baina, tira, ez dira asko izan. Hemengo politikariek ere maiz hitz egin dute pertsonen aurpegiari eta begiei buruz; baina, pertsona horiek jaten dituzten elikagaien ekoizleek, nonbait, ez dute, ez aurpegirik, ez begirik eta, dirudienez, poltsikorik ez ere.

Elikagaien merkatuek ez dute bihotzik. Arrazoi horrengatik, oraindik ere pertsonak gosez hiltzen dira munduan XXI. mendean; eta arrazoi berarengatik distribuzio handiak salmenta tokiak irekiz doaz edonon, ekonomia eta finantza munduarentzat “produktu” berri bilakatu direlako elikagaiak, beste negozio handi bat.

Norbaitek pentsa dezake elikagaien merkatu komunista baten aldarrikapena dela gogoeta honen ideia, edo arlo publikoak interbenitutako elikagaien merkatu kapitalista baten proposamena egiten ari naizela. Ez, hori ez da gogoeta honen helburua, jadanik elikagaien merkatuan egunero gertatzen baitira esku-hartzeak merkatuetako bideak arautzeko asmoarekin. Zeren, arautu ere, zeinen mesedetan arautzen dira merkatuetako bidegurutze horiek?

Munduko elikagaien merkataritza, elikagaien multinazionalen mesederako pentsaturik dago. Beraz, interbenituta dago merkatu hori. Hori horrela izango ez balitz, ezinezkoa izango litzateke elikagaien produkzioa munduko punta batetik beste puntara garraiatzea, ezinezkoa. Laguntza horren adibideak izango lirateke, adibidez, estatuen arteko arantzelak, baita Europako Ekonomia Erkidegoa (EEE) eta Munduko Merkataritza Antolakundea (MMA) ere. Munduko Merkataritza Antolakundeak batzarrak iragartzen dituen bakoitzean, taldeko estatu-kideek lobby multinazionalen aldetik presioak jasaten dituzte, lobby horien interes partikularrak merkatu internazionalean babestuak izan daitezen.

Hori horrela ez balitz, ezinezkoa izango litzateke merkatu librean Senegalgo behi baten esne produkzioa Australian produzitutakoa baino garestiagoa izatea Senegalen bertan. Eta hori, bizi dugun elikagaien merkatua oso interbenitua dagoen seinale da. Baina ez da esku-hartzen elikagaien merkatuan lehen sektorearekiko begiruneagatik, edota munduko gosea murrizteko ahalegina egiteko; edo, adibidez, Euskal Herriko baserritarrek bere elikagaien truke prezio duinak jaso ditzaten. Ez, dena elikagaien lobby batzuei begira egiten da. Eta Euskal Herrian ba ote daude elikagaien lobbyak? Eta baldin badaude zeintzuk ote dira lobby horiek? Bada, EAEko eskola publikoetako jangeletako aferak, seguruenik, erantzunaren bidean jarriko gintuzke.

Frantzisko Aita Santuari lagunduko bagenio elikagaiei aurpegia jartzeko aldarrikapen horretan, bai euskal erakundeetatik, bai lehen sektoretik, bai euskal produktuen bitartez, zer gertatuko litzateke? Gizarteari begira etikoa izango litzateke abian jarriko genukeen bidea, elegantea eta, batez ere, berritzailea. Eta merkatuari begira? Bada, produktuek eta markek merkatuan jarduteko derrigorrezko duten bereizgarri dotorea jarriko genieke euskal produktuei.

Helburua, agian, utopikoa. Baina, helburua edukitzeak berak elikagaien politika berri baten bidea eta norabidea erakutsiko liguke. Opari diezazkiogun lehenbailehen Aita Santuari Arantzazuko gaztandegiko bi gazta, lagun diezaiogun bere helburua lortzen. Ekin diezaiogun bide berriari, elikagaiei aurpegia ipintzeko helburuak  merezi du eta.

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Iritzia
(Des)politizazioaz

Azken aldian politizazioa eta despolitizazioa aztertzeko aukera izan dugu, arreta gazteen kasuan bereziki jarrita. Hala ere, gazteak aztergai dituzten ikerlan soziologikoen ondorio gehienak beste adin taldeetarako ere aplikagarriak izan ohi dira, intentsitate desberdinez bada... [+]


Teknologia
Eraginak kontrolatzen

Gizakiok harremanetan gaude gure artean eta bizi dugun ingurunearekin; egiten dugun guztiak eragina du, onerako zein txarrerako. Sortu dezakegun eragin negatiboa murrizteko norberaren balioak, kultura, harremanak eta aukera materialak erabakigarriak izaten dira.

Askotan... [+]


2024-08-28 | Ula Iruretagoiena
Lurraldea eta arkitektura
Autobus geltokia

Hiri askotako tren geltokiek XIX. mendeko burdinazko egituraren edertasun gorena azaltzen dute, hiriaren epizentrora iristearen ongietorri goraldiarekin batera. Hirira ate nagusitik sartzea bezalakoa da, arkitektura eta toki perla bat. Hiri askotan, baina, birdentsifikazio edo... [+]


Materialismo histerikoa
Gainkomunikatuz

Zergatik ez utzi. Zutabeak idazten dituenak atzetik izaten ditu beti garaiz erretiratzearen apologetak. Agortu baino lehen. Gaiak, niri, ezin agortu, ez ditudanez; ezertan ez naiz aditua, eta inoiz ez dut izan Euskal Herriari transmititzeko mezurik. Ez lidake azalpenak balioko,... [+]


Folklore Basque-a

Uda hasiera. EHZ festibalaren biharamuna (atx, buruko mina). Ikasturte kargatu baten ondotik, hatsa hartzeko gogoa. Burua hustu. Funtsezko elementuei berriz konektatu. Familian denbora hartu, aspaldiko lagunak berriz ikusi eta eguneroko borrokak (pixka bat) pausan eman... [+]


Garaiz alde egiten jakitea

Badaude hitzak, formak, keinuak eta jarrerak gorputzean sartu eta handik irten ezin daitezkeenak. Gorputzean sartu eta bertan usteltzen direnak. Gorputza zulatzen dutenak. Gorputza deskonposatzen dutenak. Gorputza desagerrarazten dutenak. Eta akabo. Ezin daiteke deskonposatu den... [+]


Euskaltegiak ertzengana

UEUko Glotodidaktika Sailaren topaketetan euskaltegiez eta intersekzionalitateaz aritu dira hainbat aditu eta biktima. Ikasleak egon dira erdigunean, pribilegiorik gabeko ikasleak, zapalduak, bazterretan daudenak. Izan ere, genero disidenteek, gorrek, itsuek, gaitasun... [+]


Askatasunaren tresna

Denok dakigu askatasuna kontzeptu zaila dela, ertz askotarikoa, hitzez definitzen zaila. Maiz mugagabetasunarekin definitu ohi dugu, baldintzamendurik gabe erabaki ahal izatearekin, ondoriorik ez edukitzearekin, edota ekintzen ardurarik hartu behar ez izatearekin. Baina ez denez... [+]


Euskararen gatazkarako bost irudi

Nortzuk bultzatuko dute euskal orden berria eraldaketa sozialaren begiradatik? Nortzuk dira gaur egun zapalduenak Euskal Herrian?


Stop azpikontratazioa

Esku-hartze sozialeko sektore publikoaren alde.


Eguneraketa berriak daude